Het ging mij om de stelling dat desmokleppen in het voordeel zijn omdat ze voor minder energieverlies zorgen. Ik stel dat de wrijvingsverliezen op de nokkenas nihil zijn in vergelijking tot alle verliezen in de motor. En dat de desmokleppen dus niet zoveel voordeel bieden als wordt gezegd. In simpelemensentaal: je hebt echt niet merkbaar meer vermogen als een nokkenas minder verlies geeft.Edo schreef:Het motorisch rendement ligt bij moderne motoren rond de 90%, dat is dus 10% verlies. Vind jij dat nihil?
Ik geef dus helemaal geen oordeel over het motorsich rendement van moderne motoren?
Inderdaad, alle beetjes helpen, maar je moet wel reëel blijven. Een nokkenas die iets lichter draait is leuk, maar op een motorfiets heeft het oppompen van je band of het smeren van je ketting veel meer effect. Om maar iets te noemen.Edo schreef:Als je ziet hoe plat de zuigers tegenwoordig zijn, is het duidelijk dat DAAR niks meer aan "getuned" kan worden, als je levensduur en kwaliteit wilt behouden. Dan moeten we dus ergens anders verliezen verkleinen om zonder iets aan de motor te veranderen TOCH een hoger rendement te behalen.
Jazeker zolang de kleppen niet zweven blijft de kracht in de klepveer terugkomen in de nokkenas.Edo schreef:Dan kom je dus toch uit op de distributie en klepbediening... Wat jij zegt over dat je de energie van de veer weer terugkrijgt geldt bij 20 toeren per minuut. Denk jij dat bij 15.000 toeren per minuut je die energie alsnog terug krijgt?
Nu denk je wel heel simpel. Bedoel je dat je geen voordeel hebt als de kracht van klepveer in nokkenas niet via distributieketting of -riem in je krukas terecht komt? Natuurlijk wel; alle beetjes helpen, als de nokkenas een zetje meekrijgt van de klepveer hoeft de krukas datzelfde zetje niet te geven. Win je toch energie terug. Hoeft die ketting niet eens duwkracht voor over te brengen..Edo schreef:En hoe denk je dat jouw distributieketting of riem die energie gaat overdragen aan de kruk-as? Volgens mij kan een ketting/riem alleen trekkrachten overbrengen, geen duwkrachten. Ofwel; je motorisch rendement wordt er niet hoger van.
Ja jeuzes, nou wordt het wel erg jammer hoor, beschuldig je me nu van perpetuum mobil-theoriën?Edo schreef:Trivia; als jij jouw nokkenas ronddraait, voel je hem zwaar gaan als de klep op tuimelen staat en als je over dat dode punt heen bent voel je hem automatisch doordraaien. Als we de energie hebben teruggekregen zoals jij zegt, waarom blijft de nokken-as dan niet doordraaien?
Het is laat, bedtijd!
Natuurlijk blijft dat niet ronddraaien, doordat de wrijving altijd energie kost. Maar dus niet doordat er energie kwijtraakt door het indrukken van de klepveer, dat is alles wat ik wilde stellen..