Dat zeg ik toch ook? Als je een grotere diameter pijp hebt dan gaat het gas minder snel stromen en dan heb je minder onderdruk, bij een kleinere dia heb je juist snellere stroming en dus meer onderdruk, maar te klein zorgt weer voor teveel weerstand.NIX schreef:Nee, bij een te grote diameter kan het gas zover uitzetten dat de snelheid eruit gaat. Je moet met de diameter de snelheid bewaren. Te klein en hij beperkt de uitstroom, te groot en alles expandeert en trekt niets meer mee.
Dan moet je dus een ideale maat vinden/berekenen die bij een bepaalde setup past, als je het meeste eruit wilt halen dan.
Net zoals bij opmaatpijpen voor 2takten eigenlijk :p
Precies zoals ik dacht dus :pNIX schreef:De lengte van de pijp bepaalt het toerental waarbij de resonantie optimaal is om een zuigend effect te krijgen. Korte pijp voor effect bij veel toeren, lange pijp voor effect bij weinig toeren. Met een lange megafoon vergroot je het bereik rond dat toerental meer dan met een korte of geen megafoon.
Dat wist ik idd allemaal al, ben wat meer thuis in 2 takten :p.NIX schreef:Een 2T is een nader verhaal. Die moet echt gaan pulseren bij een hoog toerental. dus zuigen, maar ook terugduwen. Bij een erg wilde uitlaatpoorttiming gooit een 2T een deel van het onverbrande mensel de cilinder uit voor de zuiger hoog genoeg is om de poort af te sluiten. Met een expansiepijp (dus geen megafoon) terkt hij de cilinder leeg zodat er geen uitlaatgassen meer in zitten, maar trekt ook filnk wat vers mengsel mee, zodat echt zoveel mogelijk uit de krukruimte de spoelpoorten in getrrokken wordt. Het onverbrande mengsel moet vervolgens weer uit de uitlaat teruggeduwd worden de cilinder in. Zo krijg je een enorme cilindervulling en een 2T die enorme toerentallen bereikt met flink wat vermogen. Ik hoef vast niet uit te leggen dat deze motortjes alleen fatsoenlijk willen lopen bij hoge toeren en buiten de powerband niets doen. En dat de powerband dan erg smal is.
In een expansiepijp is in principe ook een megafoon.
Tussen de bocht en de belly
Dit gaat niet over mijn aanstaande ss oid, was gewoon benieuwd naar de werking van een megafoonuitlaat en waarom meer weerstand in de uitlaat resulteert in meer kracht onderinNIX schreef:Maar hadden we niet afgesproken dat jij eerst een SS-je ging aanschaffen?