5 bak o 50cc CB50
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 20 mei 2017 07:54
- Bezit: Honda cb50
- Locatie: Zonhoven
5 bak o 50cc CB50
Hallo allemaal,
Ik heb mij een tijdje geleden een oude CB 50 aangeschaft, waar ik wat aan gesleuteld heb.
Ik heb nu de volgende setup:
-open uitlaat
-vvv
-16mm carburator met 82 sproeier
-powerfilter (voor het uitzicht)
Hij rijd nu ongeveer 75 km/u met ongeveer 120000 toeren.
Nu heb ik hier al wat gelezen over een 5 bak van een rx 80 of een rx100 die je hierin kan plaatsen. Ik ben er over aan het nadenken om dit ook te doen, zodat ik met wat minder hoge toeren mijn topsnelheid kan halen. Eventueel wel dan niet met de tandwielverhouding aan te passen.
Ik vroeg mij af wat jullie ervaringen hier mee zijn, en wat ik zou moeten doen om hem optimaal te laten lopen, zodat ik niets van trekkracht verlies. of eventueel meer trekkracht met de twv aan te passen? Ik vindt het wel niet erg om af en toe, met een helling even terug te schakelen, maar als het anders kan zo veel te beter.
Ik heb mij een tijdje geleden een oude CB 50 aangeschaft, waar ik wat aan gesleuteld heb.
Ik heb nu de volgende setup:
-open uitlaat
-vvv
-16mm carburator met 82 sproeier
-powerfilter (voor het uitzicht)
Hij rijd nu ongeveer 75 km/u met ongeveer 120000 toeren.
Nu heb ik hier al wat gelezen over een 5 bak van een rx 80 of een rx100 die je hierin kan plaatsen. Ik ben er over aan het nadenken om dit ook te doen, zodat ik met wat minder hoge toeren mijn topsnelheid kan halen. Eventueel wel dan niet met de tandwielverhouding aan te passen.
Ik vroeg mij af wat jullie ervaringen hier mee zijn, en wat ik zou moeten doen om hem optimaal te laten lopen, zodat ik niets van trekkracht verlies. of eventueel meer trekkracht met de twv aan te passen? Ik vindt het wel niet erg om af en toe, met een helling even terug te schakelen, maar als het anders kan zo veel te beter.
- ReezYard
- 4T-MSB addict
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
- Locatie: Cheese Town (N-H).
- Contacteer:
Re: 5 bak o 50cc CB50
Waarom zou 'n 5-bak volgens jou minder toeren maken?
Wat is het verschil in de verhouding van de 5e versnelling t.o.v. de 4e versnelling in de 4-bak?
Probeer het "probleem" van de hoge toeren eerst op de simpele en minder kostbare manier op te lossen:
* het voortandwiel één tandje groter, OF
* het achtertandwiel 1 a 2 tandjes kleiner
Persoonlijk kies ik voor de laatste optie!
Wat is het verschil in de verhouding van de 5e versnelling t.o.v. de 4e versnelling in de 4-bak?
Probeer het "probleem" van de hoge toeren eerst op de simpele en minder kostbare manier op te lossen:
* het voortandwiel één tandje groter, OF
* het achtertandwiel 1 a 2 tandjes kleiner
Persoonlijk kies ik voor de laatste optie!
Groet, ennuh...... gas zit rechts!
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 405
- Lid geworden op: 30 jan 2007 20:40
- Bezit: Nog in opbouw:
Honda SS50Z K1-AR
Honda CR750 - Locatie: Hoogeveen
Re: 5 bak o 50cc CB50
120.000 toeren is idd wel rijkelijk veel
Een 5 bak (meer versnellingen in zijn algemeenheid) doe je om een nauwere powerband optimaal te kunnen gebruiken.
Val je buiten deze powerband schakel je op of terug, dit is doorgaans bij hoogtoerige motoren zeer nuttig.
Wil je zo min mogelijk schakelen heb je doodgewoon een grotere powerband nodig ofwel meer cc's en een 4 bak.
Denk maar aan het zeer versimpelde volgende:
Meer slagen per minuut is meer verbrandingen van een aantal cc's en dus een bepaalde hoeveelheid potentiele kracht per tijdseenheid.
Minder slagen met meer cc's levert uiteindelijk simpel gerekend dezelfde hoeveelheid potentiele kracht per tijdseenheid.
Een 5 bak (meer versnellingen in zijn algemeenheid) doe je om een nauwere powerband optimaal te kunnen gebruiken.
Val je buiten deze powerband schakel je op of terug, dit is doorgaans bij hoogtoerige motoren zeer nuttig.
Wil je zo min mogelijk schakelen heb je doodgewoon een grotere powerband nodig ofwel meer cc's en een 4 bak.
Denk maar aan het zeer versimpelde volgende:
Meer slagen per minuut is meer verbrandingen van een aantal cc's en dus een bepaalde hoeveelheid potentiele kracht per tijdseenheid.
Minder slagen met meer cc's levert uiteindelijk simpel gerekend dezelfde hoeveelheid potentiele kracht per tijdseenheid.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16256
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: 5 bak o 50cc CB50
Om je topsnelheid te halen zul je in beide gevallen, 4 of 5-bak, van een toerental van 12000 toeren uit moeten gaan.
De 5-bak helpt je alleen met sneller optrekken naar die topsnelheid. Het vermogen dat je blok levert blijft hetzelfde want (keukas)toerental en koppel (=vermogen) veranderen niet.
@Skiller, Mijn ape loopt 64 bij 10,6k met alleen een pz20(18mm), er moet nog een andere nokkenstok in.
De aap doet windje mee 70@11.3k, loopt als een zonnetje.
De 5-bak helpt je alleen met sneller optrekken naar die topsnelheid. Het vermogen dat je blok levert blijft hetzelfde want (keukas)toerental en koppel (=vermogen) veranderen niet.
@Skiller, Mijn ape loopt 64 bij 10,6k met alleen een pz20(18mm), er moet nog een andere nokkenstok in.
De aap doet windje mee 70@11.3k, loopt als een zonnetje.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 405
- Lid geworden op: 30 jan 2007 20:40
- Bezit: Nog in opbouw:
Honda SS50Z K1-AR
Honda CR750 - Locatie: Hoogeveen
Re: 5 bak o 50cc CB50
De OP heeft een 0 teveel in de begin post staan, 12K is nu ineens 120K geworden.
Ik krijg het gevoel dat 8/9K het gewenste toerental is waar de OP zich comfortabel bij voelt, dan is de snelheid niet meer te halen met 50cc en een bergje op. Helemaal niet zonder terugschakelen.
Ik krijg het gevoel dat 8/9K het gewenste toerental is waar de OP zich comfortabel bij voelt, dan is de snelheid niet meer te halen met 50cc en een bergje op. Helemaal niet zonder terugschakelen.
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 20 mei 2017 07:54
- Bezit: Honda cb50
- Locatie: Zonhoven
Re: 5 bak o 50cc CB50
@ skiller haha inderdaad een nulletje te veel , diselectie .
Dus beter niet aan beginnen dan als ik jullie zo hoor?
Dus beter niet aan beginnen dan als ik jullie zo hoor?
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 20 mei 2017 07:54
- Bezit: Honda cb50
- Locatie: Zonhoven
Re: 5 bak o 50cc CB50
Hoe zit dat dan juist met de cb50F? Deze heeft misschien grotere kleppen dus meer power?
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 20 mei 2017 07:54
- Bezit: Honda cb50
- Locatie: Zonhoven
Re: 5 bak o 50cc CB50
@ReezYard Ik had ook al gedacht aan een andere tandwielverhouding maar dat gaat wel altijd ten koste van de trekkracht dacht ik. En nu trekt hij juist zo goed op.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2594
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: 5 bak o 50cc CB50
En dan hangt het nog af welke 5 bak je neemt.
Een Dream (50cc, 4 klepper), is ook geen kanon ondanks de 5 bak en speciale kop enz enz. Maar maakt wel toeren voor zot.
Een Dream (50cc, 4 klepper), is ook geen kanon ondanks de 5 bak en speciale kop enz enz. Maar maakt wel toeren voor zot.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16256
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: 5 bak o 50cc CB50
Wat ik uit de lijsten bij cmsnl opmaak ik dat de kop en kleppenttrein van de F en J general export hetzelfde zijn, alleen de duitse J heeft een andere kop, nokkenas, carburateur, uitlaat en ontsteking.Bk rolling schreef: ↑27 jan 2018 18:17 Hoe zit dat dan juist met de cb50F? Deze heeft misschien grotere kleppen dus meer power?
De in en uitlaatkleppen zijn hetzelfde.
Naar carbu en spruit heb ik even niet gekeken maar daar zal ook verschil in zitten.
In de aangeboden hoek zijn onder andere naar F profiel omgeslepen J nokken te vinden.
(Ik heb er ook eentje maar die moet nog de kop in.)
- ReezYard
- 4T-MSB addict
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
- Locatie: Cheese Town (N-H).
- Contacteer:
Re: 5 bak o 50cc CB50
Daarom vroeg ik ook wat de verhouding is van de hoogste versnelling in de 4-bak en de 5-bak.Bk rolling schreef: ↑27 jan 2018 18:39 @ReezYard Ik had ook al gedacht aan een andere tandwielverhouding maar dat gaat wel altijd ten koste van de trekkracht dacht ik. En nu trekt hij juist zo goed op.
Als die hetzelfde zijn, dan heeft het vervangen van de 4-bak weinig zin!
Moet of ga je veel lange stukken rijden, dan is je achtertandwiel met 1 of 2 tandjes verkleinen wat
mij betreft de beste en goedkoopste oplossing voor het hoge(?) toerental.
Voor veel stadswerk is je huidige 4-bak plus eindoverbrenging prima!
Groet, ennuh...... gas zit rechts!
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 18 mei 2018 21:48
- Bezit: CB50F
CY80
CY50
XR80 - Contacteer:
Re: 5 bak o 50cc CB50
Ik pik even in op dit topic
de CB50F 5-bak heeft heeft een iets langere overbrenging in 5e en iets korter in4e vergeleken met de standaard 4-bak
1,2, en 3 zijn identiek
daarnaast heb je de XR80 5-bak, die is langer in 1e en 2-5 identiek aan CB50F 5-bak
en een XR100 5-bak heeft een langere 5 dan de XR80 / CB50 5-bak
met een lange 5e zal een hoogtoerig cb50 blok het wat moeilijker hebben
12.000 is geen probleem, maar vermeld misschien even de tandwielverhouding waarmee je momenteel zit? misschien is die wel wat te kort
versnellingsbak wisselen is wel een hele grote klus om enkel wat meer topspeed te halen, kan je gelijk een volledige motorrevisie doen...
ik zie geen vermelding van welke nokkenas je gebruikt? Indien die nog standaard is, lijkt een 82 sproeier wel aan de grote kant
de CB50F 5-bak heeft heeft een iets langere overbrenging in 5e en iets korter in4e vergeleken met de standaard 4-bak
1,2, en 3 zijn identiek
daarnaast heb je de XR80 5-bak, die is langer in 1e en 2-5 identiek aan CB50F 5-bak
en een XR100 5-bak heeft een langere 5 dan de XR80 / CB50 5-bak
met een lange 5e zal een hoogtoerig cb50 blok het wat moeilijker hebben
12.000 is geen probleem, maar vermeld misschien even de tandwielverhouding waarmee je momenteel zit? misschien is die wel wat te kort
versnellingsbak wisselen is wel een hele grote klus om enkel wat meer topspeed te halen, kan je gelijk een volledige motorrevisie doen...
ik zie geen vermelding van welke nokkenas je gebruikt? Indien die nog standaard is, lijkt een 82 sproeier wel aan de grote kant
- Bijlagen
-
- trnasmission.PNG (7.07 KiB) 3645 keer bekeken
-
- chaly addict
- Berichten: 18884
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: 5 bak o 50cc CB50
De enige reden voor een 5-bak is als je powerband zo smal is dat er een gat tussen met name de 2 hoogste versnellingen komt te zitten. Als je een 50cc netjes wat opvoert heb je geen 5-bak nodig. Maar meestal wordt er een te snelle nok gekozen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.