Pagina 2 van 2

Re: 85cc mogelijk met imi of dh uitlaat?

Geplaatst: 24 dec 2010 13:23
door Paul de Salmiakbal
NIX schreef:Nee, bij een te grote diameter kan het gas zover uitzetten dat de snelheid eruit gaat. Je moet met de diameter de snelheid bewaren. Te klein en hij beperkt de uitstroom, te groot en alles expandeert en trekt niets meer mee.
Dat zeg ik toch ook? Als je een grotere diameter pijp hebt dan gaat het gas minder snel stromen en dan heb je minder onderdruk, bij een kleinere dia heb je juist snellere stroming en dus meer onderdruk, maar te klein zorgt weer voor teveel weerstand.
Dan moet je dus een ideale maat vinden/berekenen die bij een bepaalde setup past, als je het meeste eruit wilt halen dan.
Net zoals bij opmaatpijpen voor 2takten eigenlijk :p
NIX schreef:De lengte van de pijp bepaalt het toerental waarbij de resonantie optimaal is om een zuigend effect te krijgen. Korte pijp voor effect bij veel toeren, lange pijp voor effect bij weinig toeren. Met een lange megafoon vergroot je het bereik rond dat toerental meer dan met een korte of geen megafoon.
Precies zoals ik dacht dus :p
NIX schreef:Een 2T is een nader verhaal. Die moet echt gaan pulseren bij een hoog toerental. dus zuigen, maar ook terugduwen. Bij een erg wilde uitlaatpoorttiming gooit een 2T een deel van het onverbrande mensel de cilinder uit voor de zuiger hoog genoeg is om de poort af te sluiten. Met een expansiepijp (dus geen megafoon) terkt hij de cilinder leeg zodat er geen uitlaatgassen meer in zitten, maar trekt ook filnk wat vers mengsel mee, zodat echt zoveel mogelijk uit de krukruimte de spoelpoorten in getrrokken wordt. Het onverbrande mengsel moet vervolgens weer uit de uitlaat teruggeduwd worden de cilinder in. Zo krijg je een enorme cilindervulling en een 2T die enorme toerentallen bereikt met flink wat vermogen. Ik hoef vast niet uit te leggen dat deze motortjes alleen fatsoenlijk willen lopen bij hoge toeren en buiten de powerband niets doen. En dat de powerband dan erg smal is.
Dat wist ik idd allemaal al, ben wat meer thuis in 2 takten :p.
In een expansiepijp is in principe ook een megafoon.

Afbeelding

Tussen de bocht en de belly
NIX schreef:Maar hadden we niet afgesproken dat jij eerst een SS-je ging aanschaffen?
Dit gaat niet over mijn aanstaande ss oid, was gewoon benieuwd naar de werking van een megafoonuitlaat en waarom meer weerstand in de uitlaat resulteert in meer kracht onderin ;)

Re: 85cc mogelijk met imi of dh uitlaat?

Geplaatst: 24 dec 2010 13:37
door Kippenverver
Mijn motor heeft 2 megafoon dempers, en die boekt hem hoor!

Re: 85cc mogelijk met imi of dh uitlaat?

Geplaatst: 24 dec 2010 13:46
door NIX
Paul de Salmiakbal schreef:
NIX schreef:Nee, bij een te grote diameter kan het gas zover uitzetten dat de snelheid eruit gaat. Je moet met de diameter de snelheid bewaren. Te klein en hij beperkt de uitstroom, te groot en alles expandeert en trekt niets meer mee.
Dat zeg ik toch ook? Als je een grotere diameter pijp hebt dan gaat het gas minder snel stromen en dan heb je minder onderdruk, bij een kleinere dia heb je juist snellere stroming en dus meer onderdruk, maar te klein zorgt weer voor teveel weerstand.
Dan moet je dus een ideale maat vinden/berekenen die bij een bepaalde setup past, als je het meeste eruit wilt halen dan.
Net zoals bij opmaatpijpen voor 2takten eigenlijk :p
NIX schreef:De lengte van de pijp bepaalt het toerental waarbij de resonantie optimaal is om een zuigend effect te krijgen. Korte pijp voor effect bij veel toeren, lange pijp voor effect bij weinig toeren. Met een lange megafoon vergroot je het bereik rond dat toerental meer dan met een korte of geen megafoon.
Precies zoals ik dacht dus :p
Nee, niet precies, daarom leg ik het uit.
Paul de Salmiakbal schreef:een uitlaat met een korte megafoon een klein gebied waarop meer vermogen vrij komt en een uitlaat met lange megafoon een groot gebied waarop maar een klein beetje meer vermogen tot uiting komt.
Hierboven impliceer je dat een lange megafoon minder vermogen tot gevolg heeft. Dat is niet zo.

Qua maat weet ik niet of je nu diameter of lengte bedoelt. Lengte is te bepalen met de K-waardes. Zou ik even moeten zoeken. Diameter komt veel minder nauw. Hij moet dik genoeg zijn om bij veel cc en veel toeren niet belemmerend te zijn. En niet te dik om geen effect meer te hebben. Daar is geen supernauwkeurige diameter voor te bedenken.

Overigens is het effect van een opmaatpijp voor 4T niet te vergelijken met een 2T die er min of meer afhankelijk van is. Een snelle 2T kan niet zonder expansie, een snelle 4T met niet optimale pijp loopt nog als een jekko, maar net een klein piestje minder.

En nou hup, weer op MP en 2eH gaan kijken.

Re: 85cc mogelijk met imi of dh uitlaat?

Geplaatst: 24 dec 2010 13:56
door Paul de Salmiakbal
NIX schreef:
Paul de Salmiakbal schreef:
NIX schreef:Nee, bij een te grote diameter kan het gas zover uitzetten dat de snelheid eruit gaat. Je moet met de diameter de snelheid bewaren. Te klein en hij beperkt de uitstroom, te groot en alles expandeert en trekt niets meer mee.
Dat zeg ik toch ook? Als je een grotere diameter pijp hebt dan gaat het gas minder snel stromen en dan heb je minder onderdruk, bij een kleinere dia heb je juist snellere stroming en dus meer onderdruk, maar te klein zorgt weer voor teveel weerstand.
Dan moet je dus een ideale maat vinden/berekenen die bij een bepaalde setup past, als je het meeste eruit wilt halen dan.
Net zoals bij opmaatpijpen voor 2takten eigenlijk :p
NIX schreef:De lengte van de pijp bepaalt het toerental waarbij de resonantie optimaal is om een zuigend effect te krijgen. Korte pijp voor effect bij veel toeren, lange pijp voor effect bij weinig toeren. Met een lange megafoon vergroot je het bereik rond dat toerental meer dan met een korte of geen megafoon.
Precies zoals ik dacht dus :p
Nee, niet precies, daarom leg ik het uit.
Paul de Salmiakbal schreef:een uitlaat met een korte megafoon een klein gebied waarop meer vermogen vrij komt en een uitlaat met lange megafoon een groot gebied waarop maar een klein beetje meer vermogen tot uiting komt.
Hierboven impliceer je dat een lange megafoon minder vermogen tot gevolg heeft. Dat is niet zo.

Qua maat weet ik niet of je nu diameter of lengte bedoelt. Lengte is te bepalen met de K-waardes. Zou ik even moeten zoeken. Diameter komt veel minder nauw. Hij moet dik genoeg zijn om bij veel cc en veel toeren niet belemmerend te zijn. En niet te dik om geen effect meer te hebben. Daar is geen supernauwkeurige diameter voor te bedenken.

Overigens is het effect van een opmaatpijp voor 4T niet te vergelijken met een 2T die er min of meer afhankelijk van is. Een snelle 2T kan niet zonder expansie, een snelle 4T met niet optimale pijp loopt nog als een jekko, maar net een klein piestje minder.

En nou hup, weer op MP en 2eH gaan kijken.
Okee, niet precies dan idd, ik dacht dat een langere megafoon naast een groter bereik ook resulteerde in een relatief kleiner vermogenswinst vergeleken met een korte megafoon, die dan grotere winst zou moeten hebben over een korter bereik.
Maar dat stuk over verschil in vermogenwinst klopt dan dus niet, dus de lengte van een megafoon heeft alleen effect op de grootte van het effectieve gebied en niet het vermogen daarin?
En ik had het idd over lengte.
Volgens mij hoef ik niet meer te zoeken btw want onder de kerstboom staat echt een levensgrote ingepakte doos waar zo af en toe een beetje olie uitlekt langs de onderkant :shock:
grapjuuh

Re: 85cc mogelijk met imi of dh uitlaat?

Geplaatst: 24 dec 2010 15:57
door NIX
Ja.

Re: 85cc mogelijk met imi of dh uitlaat?

Geplaatst: 24 dec 2010 18:24
door butt head
Kippenverver schreef:Mijn motor heeft 2 megafoon dempers, en die boekt hem hoor!
mijn motor heeft er lekker 4

puh

:| :mrgreen:

Re: 85cc mogelijk met imi of dh uitlaat?

Geplaatst: 25 dec 2010 13:24
door Edo
Maar jongens, het belangrijkste is dat je uitlaat getuned is!

*kuch*

Re: 85cc mogelijk met imi of dh uitlaat?

Geplaatst: 25 dec 2010 13:31
door NIX
Nee, dat ie er cool uitziet en klinkt.

Of eigenlijk: dat anderen dat vinden.

Re: 85cc mogelijk met imi of dh uitlaat?

Geplaatst: 26 dec 2010 00:01
door butt head
kachel pijp 4 live
Afbeelding

Re: 85cc mogelijk met imi of dh uitlaat?

Geplaatst: 26 dec 2010 14:23
door nielspbr
Van welke middelbare harley/softsjopperrijder heb je die gestolen?

Re: 85cc mogelijk met imi of dh uitlaat?

Geplaatst: 26 dec 2010 15:51
door butt head
van zoon die hard harly fanaat 2 straten verder op. hij snapt nog niet waar zijn demper heen is onder weg was hij hem niet verloren hoorde ik hem zeggen