Een cdi-onsteking werkt als volgt: een condensator (vergelijkbaar met een kleine accu die heel snel op- en ontladen kan worden) wordt opgeladen (door de spoel onder het vliegwiel) en op het juiste moment (getriggerd door de puls van de pickup) wordt hij ontladen richting bobine zodat de bobine er hoogspanning van maakt en naar de bougie stuurt. Retesimpel dus. Die condensator die elke keer opgeladen wordt zit in je cdi-unit.
Van je ontsteking komen 2 draden, zo te zien zwart van de spoel, dat is dus de voeding waarmee de condensator elke keer opgeladen wordt, die moet richting cdi-unit en noemen ze ook wel de voeding. Die witte komt van de pickup en heet puls, die moet ook richting cdi-unit.
Bij je cdi-unit komen dus 2 draden binnen (voeding en puls), gaat er eentje uit (bobine) en heb je meestal nog een draad voor de massa en eentje voor het contactslot/killswitch.
Ik zou dus gewoon wat proberen en kijken wanneer hij vonkt. Je hebt in elk geval geen accu nodig.
Tot zover deze les cdi-onstekingen. Volgende week meer!
Tania, bedoel je op twee wielen met de bakbrommer? Want dan ben ik het met je eens.
Als zo'n bak tegen een stoeprand aan knalt met 1 wiel wordt je zo van de bak af geslingert, en als je het stuur dan nog beet hebt, kun je er geen richting mee uit, en stop je ergens tegen een boom of iets. (Een dikke metalen paal diep verankerd in de grond, in mijn geval) klapte ik zomaar met m'n ribben op tegen het stuur. (Even lastig adem halen :S )
Heel vervelend toen ik moest uitwijken voor een tegenligger die (aan zijn kant) geparkeerde auto's voorbij sjeest en mij daarbij blijkbaar vergeten was...
Met de brommer of motor is een stoeprand of steen ook niet fijn, maar heb je best nog wel kans dat je 'm onder controle houd.
'K begrijp 't wel met die zwenkbak, ik denk dat als je dan eenmaal snelheid hebt, blijft hij stabieler. (gyroscopisch effect van de wielen telt dan ook wat mee)
Op m'n 'apollo' had ik 'n stuurdemper gemaakt he, dat scheelt echt aanmerkelijk in rechtuit stabiliteit! Vooral als je over drempels heen stuitert, slaat het stuur niet zo heen en weer. Blijft veel koers-vaster.
Echter, mocht je dat schema aanhouden, en je staat op vakantie ver van huis en ver van dit messageboard met een kapotte onsteking, weet je niet welk draadje waarvoor is.
Hetzelfde geldt voor het geval van Bart, het hebben van een dradenkleurencombinatie die niet terugkomt in dit soort schema's...
Van beide problemen heb je geen last als je de essentie van de cdi-ontsteking begrijpt.
Zal eens kijken of ik zelf een begrijpbare kan breien over de daytona en lifan outerrotor.
(genoeg materiaal, maar stukjes schrijven is niet mijn sterkste punt )