Pagina 1 van 6

Aantal vragen betreft SSje opvoeren

Geplaatst: 29 okt 2010 14:30
door Paul de Salmiakbal
Hai

Ik ben al een tijdje aan het sparen voor een ss50. Ik ben van plan om hem om te bouwen naar classic racer, daarbij hoort natuurlijk een ''beetje'' opvoerwerk.
Plan is eig om een zo hoog mogelijk vermogen te halen met origineel onderblok.
Maar ik heb dus een aantal vragen daarover, dit zijn ze:

1. Wat is beter, originele cilinder op laten boren naar 88cc (of meer voor zover mogelijk, maar ik dacht dat je maximaal 88cc kan doen in origineel carter?) of gewoon kant en klare 88cc cilinder kopen? Naast dat opboren me goedkoper lijkt, denk ik ook dat de originele cilinder van Honda van beter staal gemaakt is dan nieuwe cilinders die te koop zijn...?
En dat daardoor de slijtage weer onder de knie gehouden wordt etc etc etc.

2. Wat zou een leuk nokkenasje zijn voor 88cc met 70 kop, een zo groot mogelijke carburateur als dat de inlaatklep toe staat en nog wat meer snel spul zoals geflowde cilinderkop etc..? Ik dacht zelf aan http://www.rovaza.nl/product/Nokkenas+SS50+Super+Race of kan ik mijn keuze beter op een andere laten vallen?
Wel met glijlagers svp.

3. Is een oliekoeler noodzakelijk? Ik zal sowieso een temperatuurmeter installeren zodat ik kan zien of hij niet te heet wordt, maar ik denk dat het sowieso wel nodig is met bovenstaande setup, of is het geen noodzaak?

En heeft er verder iemand anders nog tips qua opvoeren, waar ik rekening mee moet houden en wat goede combinaties zijn qua onderdelen?
Er zal uiteraard ook het een en ander veranderd worden aan de remmerij en de vering ;)

Alvast heel erg bedankt voor de tips!

Groeten, Paul.

Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren

Geplaatst: 29 okt 2010 14:42
door niek is ik
85cc is maximaal tussen ori cartertjes.

anders moet je ze uitboren/vijlen/kotteren.

Tevens heb je een grotere oliepomp nodig.

en een OT70(achtige kop) is inderdaad de beste keuze.

Nokken zal ik niet zomaar aan beginnen, dat licht net wat ingewikkelder.

Tevens zou ik de carb niet gelijk max max willen, dit in combi met felle nok maakt een vervelend zenuwachtig blok.(voor normaal onder een brommertje)

Olie koeler is pas nodig als je echt het max er uit wilt halen, en constant max rijd.

In de ontsteking zit overigens een grote hoeveelheid winst.

Echter is mijn tip, koop eerst maar een ssje... en begin rustig aan...
Je ziet zoveel mensen met de meest wilde plannen en duurste pijpen, maar die blijven meestal maar aankloten...

Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren

Geplaatst: 29 okt 2010 14:44
door niek is ik
overigens, met zo'n naam moet je haast wel uit Ommen komen :D

Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren

Geplaatst: 29 okt 2010 14:51
door Paul de Salmiakbal
Hmm hmm, okee. Waarom zou je niet willen beginnen aan andere nok?
Tuurlijk doe ik rustig aan, het wordt een langlopend project en ik wil niet alles snel gaan doen, zit al een hele tijd met het plan in m'n hoofd.
Om een beetje speels blokje te hebben (niet extreem natuurlijk) vind ik wel leuk.
Tips qua ontsteking? Is het goed mogelijk om met contactpunten te blijven rijden icm vervroegend vliegwiel of is het noodzaak om een cdi ontsteking aan te schaffen (liever niet).
Bedankt voor alle tips, dit maakt een hele hoop voor me duidelijk.

En nee, ik kom niet uit Ommen, waarom zou je dat denken? :p
Kom uit Rijsbergen, dat ligt onder Breda in Noord-Brabant.

Groeten!

Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren

Geplaatst: 29 okt 2010 15:23
door ml03zl
Eric schreef:Lukt het wel om een van origine 50cc cilinder naar 88cc te boren. Dacht dat 70cc dan al krap wordt voor de rok.
Kan maar tot 65cc.

Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren

Geplaatst: 29 okt 2010 17:06
door butt head
hang er gewoon een 150cc bami blok onder voor 425pleuro als dat nog niet hard genoeg gaat kan je nog wel eens denken om een nog meer cc blok aan te schaffen.

het leukste is 70cc 70kop dat loopt heerlijk en ook nog wel eens lekker snel

Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren

Geplaatst: 29 okt 2010 21:36
door Paul de Salmiakbal
Neu, ik wil het graag met zo veel mogelijk originele Honda spullen doen, en ik wil zo veel mogelijk vermogen halen, dus 70cc met 70 kop zal niet voldoen :p
Maar ik zit nog steeds met de vraag dat als ik een ander nokkenas zou nemen, wat toch wel waarschijnlijk is, welke dan het beste zou zijn voor 85/88cc blok?

Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren

Geplaatst: 29 okt 2010 22:36
door nielspbr
een nt90 blok kopen.

Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren

Geplaatst: 29 okt 2010 22:39
door Christiaan
je kunt toch ook een origineel 70cc blok kopen :P

Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren

Geplaatst: 29 okt 2010 22:57
door butt head
Christiaan schreef:je kunt toch ook een origineel 70cc blok kopen :P
is te min voor hem

Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren

Geplaatst: 30 okt 2010 10:59
door Christiaan
of een 85cc blokje :P

Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren

Geplaatst: 30 okt 2010 13:03
door nielspbr
Christiaan schreef:of een 85cc blokje :P
Wat dacht je dat een NT90 blok is?