honda dax 50cc naar 72cc

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Plaats reactie
hilfiger
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 50
Lid geworden op: 24 sep 2012 22:58
Locatie: Halle belgie

honda dax 50cc naar 72cc

Bericht door hilfiger »

Beste forumleden,

Ik zit al een tijdje met iets in mijn hoofd aangaande mijn honda dax en wil hiervan graag wat meer duidelijkheid alvorens de uiteindelijke stap naar te zetten...

Ik heb nu al lange tijd een honda dax 50cc volledig origineel Honda en compleet rijdende (max45 km/u) maar een tijdje terug heb ik met een kennis zijn dax gebold alsook een 50cc maar met een cylinder 72cc en ik was onmiddelijk verkocht aan het idee vermits dit een veel groter plezier is om mee te rijden.

Ik heb hier bij ons in de buurt bij de oudere generatie al vaak het verhaal gehoord "gho een dax in onze tijd daar werden vaak 72cc cylinders op gemonteerd om sneller en vlotter te rijden" maar verder heb ik hier geen informatie over ivm. de ombouw...

Om een lang verhaal kort te maken is dus mijn vraag, als ik een 72cc cylinder wil plaatsen op mijn 50cc Honda dax met wat moe ik allemaal rekening houden en wat moet ik nog apart bij aanschaffen om alles correct te laten verlopen en vooral volgens de originele regels van de kunst?

Voor de gemakkelijkheid misschien al wat foto's van mijn motor,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Online
hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1815
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: honda dax 50cc naar 72cc

Bericht door hypercub »

Men neme
1 72cc kop pakkingset
1 72cc cilinder met 49cc opschrift
1 72 zuiger afgedraaid voor 50-kop
Beetje schudden, beetje roeren, klaar is kees.

Of je neemt een full 70 set, met een OT 70 kop en géén afgedraaide zuiger.

En vergeet niet een kameraad met sleutelervaring die je helpt als je nog niet zo thuis bent in het bricoleren.
Life is too short for lousy coffee.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: honda dax 50cc naar 72cc

Bericht door nielspbr »

st50ge, je begint met de ontstekingsvertraging van het vliegwiel vast te zetten of een vervroegende ontsteking te monteren. Anders kun je opvoeren wat je wil maar harder gaat ie daardoor niet lopen.

edit:45kmh, misschien staat de ontsteking al vast. origineel liep een st50g(edrosselde) dax maar 38.

NIX
chaly addict
Berichten: 18831
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: honda dax 50cc naar 72cc

Bericht door NIX »

Volgens mij heeft een ST50 een korte tap met plat en vast vliegwiel. Lekker laten zitten, dus.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: honda dax 50cc naar 72cc

Bericht door nielspbr »

st50ge blok, is lange tap. (st50e is korte tap en daarmee automatisch een vast ontstekingstijdstip.)

hilfiger
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 50
Lid geworden op: 24 sep 2012 22:58
Locatie: Halle belgie

Re: honda dax 50cc naar 72cc

Bericht door hilfiger »

Eerst en vooral alvast bedankt manne voor de reactie, doet me plezier om in al teen en tander klaarheid te krijgen :).

Ivm. de 72cc cilinder met piston, heeft er iemand een correctie plaats om een full 72cc setje te verkrijgen alsook een OT 70 kop.

Nu de ontsteking zijn we alvast zeker, best gewoon afblijven en zijn werk laten doen.
Ik stel me enkel nog de vraag wat met mijn originele uitlaat, was dit destijds hetzelfde of geeft me deze problemen?
Alsook vraag ik me af wat met het spruitstuk en de carburator, veranderd er standaar tussen de 50cc en 72cc iets?

NIX
chaly addict
Berichten: 18831
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: honda dax 50cc naar 72cc

Bericht door NIX »

Nee, is geen standaardverandering. Soms moet je een sproeier of naaldstand iets veranderen, maar dat zie je pas als ermee gereden wordt. Pijp en carb kunnen blijven. Alleen als het nog sneller moet verander je die. Ga voor de cilinder met zuiger voor 50 kop. Dan kun je zeker alles gewoon laten zitten.

Als het perse allemaal nieuw moet: kijk in de FAQ bij toko's. Dat zijn de NL shops. Luc de Bond zal het ook wel kunnen leveren.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

bernie
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 119
Lid geworden op: 23 jul 2012 17:41
Bezit: honda spul tussen bj 1968 & 1976
Locatie: Broechem

Re: honda dax 50cc naar 72cc

Bericht door bernie »

Als je met de originele carbu blijft rijden, vergeet dan ook de hoofdsproeier niet aan te passen naar een #65. Anders loopt de motor met een te arm mengsel. 65# is standaard op een ori ST70. De gasschuif is ook een stuk korter, maar als je de gasschuif te kort maakt heb je ook een probleem.

Plaats reactie