Honda SS50 ombouwen

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Plaats reactie
Edwin
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 sep 2016 14:04
Bezit: Honda c50

Honda SS50 ombouwen

Bericht door Edwin »

Hoi allen,

Ik heb mij al eens voorgesteld, al plaats ik niet vaak iets op dit forum. Ik moet zeggen, ik kijk er wel regelmatig op als ik ergens tegenaan loop en vaak vind ik wel een antwoord. Op dit moment heb ik niet echt een vraag, maar leek het me wel leuk om mijn projectje even voor te leggen. Ik heb nog niet al te lang geleden een SS50 gekocht, vlak nadat ik net een C50 had opgeknapt. In deze laatste is veel tijd, (geld) en frustratie gaan zitten, maar ik heb er nu veel plezier van. De aankoop van deze C50 is ontstaan uit een gevoel nog een hobby te moeten hebben. Of ik het al niet druk had, maar goed... Je bent 45 en je koopt een brommer, hoezo een midlife crisis! ;-) Nu ik op de C50 rijdt (70cc) beleef ik er toch wel erg veel lol aan.
SS50 klein.jpg
SS50 klein.jpg (331.61 KiB) 1104 keer bekeken
Zoveel dat ik dacht: kom, ik koop nog een projectje! :-) Zoals op de foto kocht ik hem. De buddy zat er nog wel op maar was compleet in tweeën en dus helemaal gaar voor de vuilnisbak.
Geeft niet, ik was toch al van plan hem om te bouwen, dus het het ging me eigenlijk meer om het frame en het blok. De wielen waren niet gaar maar voor mij niet mooi genoeg meer. Ik heb roestvrij stalen velgen gekocht en deze ingespaakt met extra dikke verzinkte spaken. Leek me wel zo mooi! Ik heb het frame laten stralen en laten gronden (kostte bijna niks extra). Hij heeft alleen niks afgeplakt, wat wel de afspraak was, en daardoor zodoende er bijna niks voor betaald. Uiteindelijk heb ik het frame een soort van eigen gemaakte gebroken wit geverfd en gespoten. Ik zag eens op het web een k0 in het wit en dat vond ik erg mooi. Het blok is volledig uit elkaar geweest ( en dat was nodig, geloof me). De achterbrug bleek krom en heb ik gericht, evenals het t-stuk van de voorvork. Dit was aardig lastig om te doen, maar het alternatief was een ander t-stuk en dat leek na even zoeken best een dure grap te kunnen worden. Nu ben ik altijd van het zelf doen en ook dit is me na veel gevloek en getier toch gelukt! Veel van die brommertjes zijn in de loop van de jaren ontzettend mishandeld en slecht verbouwd door pubers zoals ikzelf! :-) Ik heb vroeger een Noviootje gehad met een voorvork van 1 meter-nog-wat en een leren zweefzadel. Sterker nog, die staat nog bij mijn ouders in de schuur weg te roesten. Niet te redden en ook niet rendabel. Anyway... Onder de SS kwam een gruwelijk lelijk drag pijpje vandaan, dus ik moest nog een uitlaat hebben. Ook na veel zoeken kon ik niet vinden wat ik eigenlijk wilde, of het leek weer heel duur te worden. Dan maar zelf maken! Na veel bak en braad werk met mijn bouwmarkt lasapparaat is het een old school pijpje geworden. Ik kwam erachter dat met de huidige rempedaal in combinatie met de steppenbalk en kickstarter er erg weinig ruimte over bleef om de uitlaat onderlangs te doen. Vond ik in eerste instantie wel jammer. Achteraf gezien een gelukkig ongeluk want ik vind het zoals het nu is eigenlijk beter! Hij moet nog naar de chromer. Lagers en alles zijn vervangen (moest helaas allemaal gebeuren) en de elektra ben ik mee bezig. De brommer heeft duidelijk betere tijden gezien, want alles is werkelijk gesloopt of stuk! De knipperlichten missen, inclusief de elektra hiervoor. Eigenlijk ontbreekt het aan een goede draadboom, dus die zit er nu ook weer in. Remlichteenheid mist ook en alle draden zijn van de schakelaars op het stuur geknipt. De schakelaars zelf zijn er gelukkig wel, dus dat komt wel weer goed. Ik heb het relais voor de knipperlichten gekocht evenals de remschakelaar en er komt natuurlijk weer een accu in. De spatborden zijn ook nieuw en waren groter. Ik heb ze ingekort omdat het de plof een enorm lomp uiterlijk gaf. De spatborden zijn van een ander type brommer en zijn van rvs. De schaar kon er dus gewoon in... Op dit moment staat hij er zo bij. Het lijkt al bijna af, maar ik moet nog aardig wat doen. Geeft niet, is alleen maar leuk! :-) Ik zal af en toe een update geven van de vorderingen... Groetjes!
SS50 klein.jpg
SS50 klein.jpg (331.61 KiB) 1104 keer bekeken
Bijlagen
IMG_2943 klein.jpg
IMG_2943 klein.jpg (350.86 KiB) 1104 keer bekeken
Fishtail klein.jpg
Fishtail klein.jpg (330.36 KiB) 1104 keer bekeken

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda SS50 ombouwen

Bericht door NIX »

Mag ik die gare buddy hebben?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Edwin
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 sep 2016 14:04
Bezit: Honda c50

Re: Honda SS50 ombouwen

Bericht door Edwin »

Sorry Nix, de buddy, of wat er van over was is uit elkaar geslepen voor de bevestigingspunten van de nieuwe. Ik doe aan recyclen. Het restje was een beetje oud ijzer, vergaan foam en iets van skai, maar dat was ook totaal gescheurd. Het ligt dus bij het vuil. Ik zal volgende keer aan je denken!

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Honda SS50 ombouwen

Bericht door René »

Ik heb je topic ff in de juiste hoek gezet

Plaats reactie