En zo zijn we bij Leertouwer geweest (altijd weer gaaf, al is het viertakgehalte fors minder als in de jaren '90
) voor een setje universele kabels. Deze allemaal, op de achterremkabel na, gemonteerd. Er heerste ook daar enige onduidelijkheid m.b.t. de steller van de voorrem. In ieder geval hadden ze niet de steller die ik nodig had, verder zoeken dus.
De gaskabel was een fluitje van een cent, en o wat is het leuk om na 24 jaar weer eens zo'n gasschuif te zien
. Achteraf een 'eitje' alleen even de maat bepalen van de binnenkabel was een geduldig klusje (voor mij dan). Maar het zit 100%.
De Voorremkabel was ook niet spannend, wat me opviel was dat de oude kabel over het moertje schuurde bij de voorrem. Dit moertje zit op de voorvork t.b.v. het voorspatbord. Heb ervoor gekozen om de nieuwe kabel niet te laten schuren dus korter boutje erin en andersom monteren met de kop van de M6 bout iets afgevijld. Origineel... geen idee, maar de kabel schuurt niet aan en dat is me dan wel meer waard als origineel.
Toen de kabel eenmaal gemonteerd was de soldeerbout gepakt. Uiteinde even vertinnen, heb een gruwelijke hekel aan die uitpuilende draden. Dit houd de boel lekker bij elkaar.
Dan de decompressie kabel. Het handeltje monteren ging redelijk. Als ik ooit een mooier exemplaar kan scoren dan zou dat mooi zijn. Het exemplaar wat er nu op zit functioneert maar het is wat fragiel/heeft speling. Heb geprobeerd het zo goed als mogelijk op te lappen, da's gelukt maar het kan altijd beter. Op de foto lijkt het alsof de handel tegen het handvat, dit is niet het geval, loopt er prima langs.
Bij het setje zaten ook een aantal nieuwe glimmende busjes. Mwaaah da's niet mooi. Dus zoveel mogelijk de 'ouwe meuk' gebruikt. Eigenlijk is hier zo'n mooi rond tonnetje het mooist/origineel maar voor nu functioneert het ook. T.z.t. misschien een tonnetje aansolderen i.p.v. deze constructie. Oeps... het lijkt net of de bougiekap gescheurd is op de foto, ff kijken straks.
Er hoort een spiraalveer tussen het handeltje en de steun te zitten, echter toen ik dit ook zo gemonteerd had was de ingedrukte veer niet voldoende om de motor af te laten slaan. Vandaar de veer verwijdert en het werkt formidabel. Als er mensen zijn die tips hebben... Graag zou ik het veertje er toch op willen hebben. Is de stand van het handeltje ok op de cilinder kop?
Toen de km. teller kabel. #$!@*%
past niet in de teller!! Geen zin om verder te zoeken, had ik maar origineel moeten doen. Heb ervoor gekozen om van het vierkante uiteinde, het deel wat de teller in gaat, iets af te vijlen zodat het geheel 'dunner' wordt. Alle vier de kanten minimaal bewerkt. Beetje vet erop en... het past en werkt, geen wiebelende naald o.i.d. maar gewoon stabiel
Toen de achterrem, nee toch niet. Wilde ook nog andere zaken doen en nu kan ik weer veilig rijden. Die achterremkabel doen we van de winter wel weer.
Toen de boel weer allemaal terug gemonteerd was maar ff mijn 'made in China' potje op gezet. Ff blokje om. Remt goed, accelereert goed, loopt fijn stationair... wat wil je nog meer. Kabels allemaal bewust net een tikkie te lang gehouden, inkorten kan altijd nog.
In de 'rubber bewaarbak' zag ik nog een aantal thules liggen, omdat de voorrem- en de km. tellerkabel onbeschermd door twee gaten lopen zag ik de bui wel hangen, gaandeweg door trillingen schuurt de buitenmantel kapot. Dus wederom niet origineel maar een prima toevoeging ter bescherming van de kabels.
Ff wat overzichtsfoto's op de 'punt' bij de Gooimeerpromenade;