Ik heb nieuwe schokbrekers/dempers gemonteerd.
€39,-/set incl verzending, heeft het me gekost en ik had ze al een tijdje liggen. Ze zijn echt gas gevuld, dit is dus niet de nepversie van gasgevulde schokbrekers... Ik wil nog wel ooit het olieniveau controleren, maar daar had ik nu geen tijd voor.
Nadat ik ze gemonteerd had, bleek de uitlaat niet meer te passen...
Dus dan maar de uitlaat aanpassen. Voornamelijk korter gemaakt. Ik heb er ca 15 cm tussenuit gehaald. Toevallig heb ik hem doorgesneden net voor en net na een soort van demperachtig iets.
Net het deel waar mijn afgebroken boor in ligt/lag te rammelen is er nu tussenuit!
Het eindstuk is hergebruikt en dat zit er nu onder een hoek aan gelast.
Ik vind het er beter uitzien zo. Niet meer zo'n lange pijp. Ook is de uitlaat nu dichter bij het frame, zodat ook de kickstarter er niet meer tegenaan komt. Win-win-win situatie.
Geluid/herrie valt nog alles mee, wat vooral komt door het eindstuk wat er op zit. Zonder dit eindstuk was er wel meer herrie. Ikzelf ben nog niet tevreden met het geluid, ik zou graag een iets zwaarder geluid willen. Maar dat komt allemaal nog wel ooit.
De schokbrekers zijn iets stugger als de vorige, en die waren ook al aan de stugge kant. Denk ik. Geen idee hoe stug ze horen te zijn, maar in vergelijking met de voorvork is de achterkant stug.
Als ik de achterbrug aanpas, zodat ze korter bij het scharnierpunt bevestigd kunnen worden, wordt de vering slapper en kan het wiel ook meer inveren. Ik moet nog bekijken, wat de beste positie is.
Qua bedrading, klopt er nog iets niet. Het werkt allemaal wel, maar als ik de accuspanning meet dan geeft de multimeter 15,5V aan, wat volgens mij teveel is. Regelaar kapot? Geen idee, maar ik heb een nieuwe besteld in Zwolle en verder nog meer onderdelen zoals een neutraal schakelaar sensor voor 1-n-2-3-4 motor. Remblokken, een reserve cdi kastje, sproeierset, tandwielkapje en bougies zijn ook onderweg.
Navraag in Zwolle (4taktwinkel), leerde me dat dit plaatje zo niet hoort. Hier is een stukje tussenuit, wat ik al vermoedde. Het leek me al dat het zo niet kan werken, wat het ook niet deed.
Zo'n plaatje heb ik ook besteld, maar dat komt weer van 50factory uit Frankrijk.
Samen met de neutraal/versnellingsschakelaar moet er straks een indicatie op mijn toerenteller/snelheidsmeter komen, waarop staat in welke versnelling de brommer staat. Zo kunnen er ook ongedoopten mee rijden.
Ondertussen nog een topic gelezen hier over spanningsregelaar...
Mijn verlichting werkt ook als de motor niet loopt, blijkbaar hoort dat niet zo... Echter vind ik het niet lastig, maar wellicht is het beter als het aangesloten wordt zoals het hoort. Dan komt er ook geen 15,5V op de lampen, toerenteller (lijkt het niet fijn te vinden). Dit moet ik nog eens bekijken. Het liefst zou ik alles via de accu laten werken en zo gauw de motor loopt dat die dan de accu bijlaad met afgeregeld voltage. Met de huidige regelaar wordt het voltage naar de accu (rode kabel) niet geregeld, meen ik gelezen te hebben. Moet ik me nog verder in verdiepen.
Ondertussen weer een paar dagen met de brommer naar het werk gereden en vandaag het benzinekraantje al op reserve moeten zetten...
Ca 150 km gereden met een bijna volle tank 5,5 ltr tank, waar misschien 5 ltr in zat. Hoeveel er nu nog inzat, weet ik niet, want ik heb hem gewoon vol getankt en niet opgelet hoeveel erbij ging... Niet slim.
Mijn brommer heeft een ontzettende rammel, wat ik eerst niet gevonden kon krijgen, maar ik vermoed (90%) dat het van de onderste standaard komt, die ophanging is "overleden". Een hoop speling en rammelt daardoor tegen de zijstandaard. Als ik rij en met mijn voet tegen de standaard duw is het rammelen voor 80% weg.