Skyteam Dax project
Geplaatst: 24 okt 2020 08:40
Een tijdje terug heb ik dit project gekocht. #Skyteam skymax ICE 50cc brommer, bouwjaar 2010? Km stand;?
Ik heb al een aantal zelfbouw minibikes, maar daar mag je de openbare weg niet mee op.
Deze brommer heeft een kenteken, er zit werk aan (vind ik helemaal niet erg), een brommer hoeft niet APK gekeurd te worden, dus genoeg mogelijkheden om hier en daar wat aanpassingen te maken (hierbij veiligheid niet uit het oog verliezen natuurlijk).
Ik zal hier de voortgang en achteruitgang van het project plaatsen voor de geïnteresseerden.
^Dit is zoals ik hem kocht
^Zoals je ziet is er door de vorige eigenaar(s) al aan "geknutseld".
^Ondertussen heb ik enkele zaken aangepast m.b.v. reserve onderdelen die bij de koop in zaten. De carburateur (verkoper zei 19mm) heeft een gat van 19mm bij inlaatspruitstuk, venturi is ca 16mm, hier zat een isolator tegen met een gat van 14mm en dit zat tegen een spruitstuk met een gat van 26mm en dat zat op de cilinderkop waar een gat zit van ca 18mm (weet de maat niet meer, maar was duidelijk kleiner dan 26mm).
Carburateur heb ik gelaten, isolator diameter uitgefreesd, spruitstuk vervangen door een uitgeboorde standaard. Powerfilter paste niet meer, dus standaard filter weer gemonteerd (met plug uit de 3e aanzuigslang).
Brommer liep niet goed na deze aanpassingen, maar nadat ik de aanzuigslangen van het standaard filterhuis had verwijderd liep het weer goed. Niets veranderd aan de sproeiermaten; lijkt goed te zijn of "in de buurt".
^De uitlaat die erop zat, maakte een mooi geluid, maar veel te hard. Dus voorlopig vervangen door de standaard uitlaat. Hierbij viel me op dat er een stuk uit de cilinderkop gebroken lijkt te zijn. Of hoort dit zo? ook zit er een dun ringetje in, waarvan ik de oorsprong niet weet.
^Dubbele onderliggende uitlaat, zat bij reserve onderdelen en is inmiddels omgezet naar geld.
^Tja, bedrading laat te wensen over en ik zal daar nog wel "wat" werk aan hebben, voordat dat weer naar mijn wensen is.
Contactslot; sleutel kan eruit als contact aan staat. Ik heb inmiddels begrepen dat dit niet zo hoort op een Dax, maar dat het een "bekend probleem" is. Dus contactslot simpelweg vervangen door een nieuw exemplaar lijkt me niet zo slim, want blijkbaar laat de kwaliteit te wensen over. Nee; ik heb een andere oplossing in gedachte.
Gat in frame kan ik wel dichtlassen.
Stuurslot; gebruik ik niet, dus zal ik hoogst waarschijnlijk helemaal van frame verwijderen, knapt ie van op.
^Wanneer is 70 rijd op de teller (werkelijke snelheid stuk minder) viel me op dat de koplamp trilde, omdat de voorband niet helemaal rond lijkt te zijn... Blijkt dat de koplamphouder steun aan de onderkant is gebroken. Zit dus nergens meer vast onder. Verder een koppelingskabel en chokekabel die wat stroef gaan, waardoor ik op moet letten of de koppeling wel goed "pakt" en niet blijft slippen.
Het lijkt me dat er iets moet zitten aan het balhoofd wat de maximale stuuruitslag bepaald? Is bij een Puch maxi ook zo. Het lijkt erop dat dit bij deze brommer verknald is. Stuur draait zover naar links dat ik inmiddels al 1 contactsleutel gebroken heb, want daar draaide het tegenaan.
Ik zal dus ook een maximale stuuruitslag voorziening maken op het balhoofd.
30mm voorvorkpoten... Is de skymax standaard hiermee geleverd? Andere voorvorkpoten zijn vaak 26 of 27mm zag ik.
^Achteraanzicht. Zadel lijkt er scheef op te zitten, is wellicht makkelijk op te lossen door steuntjes aan te passen/verzetten. Gaan we zien.
^Project is gestart.
Wiellager speling. Wiellagers achterwiel zijn helemaal op (veel speling op achterwiel), ook de boring in het huis is niet helemaal goed en niet gecentreerd tov het tandwiel. Scheelt ca 0,25mm dat het niet gecentreerd is, lijkt niet veel, maar met kettingspannen merk je duidelijk een verschil wanneer je het wiel rond draait; strak-slap-strak-slap...
Momenteel aan het bekijken of ik een grotere lagers kan monteren, door de boring in de naaf uit te kotteren (meteen gecentreerd tov tandwiel) en dan gelijk de "losse bus" tussen de lagers vervangen. Later meer hierover...
Bij de reserve onderdelen zaten ook een 4 tal nieuwe achterbrugbussen, maar daar voel ik momenteel geen speling op.
Ik heb al een aantal zelfbouw minibikes, maar daar mag je de openbare weg niet mee op.
Deze brommer heeft een kenteken, er zit werk aan (vind ik helemaal niet erg), een brommer hoeft niet APK gekeurd te worden, dus genoeg mogelijkheden om hier en daar wat aanpassingen te maken (hierbij veiligheid niet uit het oog verliezen natuurlijk).
Ik zal hier de voortgang en achteruitgang van het project plaatsen voor de geïnteresseerden.
^Dit is zoals ik hem kocht
^Zoals je ziet is er door de vorige eigenaar(s) al aan "geknutseld".
^Ondertussen heb ik enkele zaken aangepast m.b.v. reserve onderdelen die bij de koop in zaten. De carburateur (verkoper zei 19mm) heeft een gat van 19mm bij inlaatspruitstuk, venturi is ca 16mm, hier zat een isolator tegen met een gat van 14mm en dit zat tegen een spruitstuk met een gat van 26mm en dat zat op de cilinderkop waar een gat zit van ca 18mm (weet de maat niet meer, maar was duidelijk kleiner dan 26mm).
Carburateur heb ik gelaten, isolator diameter uitgefreesd, spruitstuk vervangen door een uitgeboorde standaard. Powerfilter paste niet meer, dus standaard filter weer gemonteerd (met plug uit de 3e aanzuigslang).
Brommer liep niet goed na deze aanpassingen, maar nadat ik de aanzuigslangen van het standaard filterhuis had verwijderd liep het weer goed. Niets veranderd aan de sproeiermaten; lijkt goed te zijn of "in de buurt".
^De uitlaat die erop zat, maakte een mooi geluid, maar veel te hard. Dus voorlopig vervangen door de standaard uitlaat. Hierbij viel me op dat er een stuk uit de cilinderkop gebroken lijkt te zijn. Of hoort dit zo? ook zit er een dun ringetje in, waarvan ik de oorsprong niet weet.
^Dubbele onderliggende uitlaat, zat bij reserve onderdelen en is inmiddels omgezet naar geld.
^Tja, bedrading laat te wensen over en ik zal daar nog wel "wat" werk aan hebben, voordat dat weer naar mijn wensen is.
Contactslot; sleutel kan eruit als contact aan staat. Ik heb inmiddels begrepen dat dit niet zo hoort op een Dax, maar dat het een "bekend probleem" is. Dus contactslot simpelweg vervangen door een nieuw exemplaar lijkt me niet zo slim, want blijkbaar laat de kwaliteit te wensen over. Nee; ik heb een andere oplossing in gedachte.
Gat in frame kan ik wel dichtlassen.
Stuurslot; gebruik ik niet, dus zal ik hoogst waarschijnlijk helemaal van frame verwijderen, knapt ie van op.
^Wanneer is 70 rijd op de teller (werkelijke snelheid stuk minder) viel me op dat de koplamp trilde, omdat de voorband niet helemaal rond lijkt te zijn... Blijkt dat de koplamphouder steun aan de onderkant is gebroken. Zit dus nergens meer vast onder. Verder een koppelingskabel en chokekabel die wat stroef gaan, waardoor ik op moet letten of de koppeling wel goed "pakt" en niet blijft slippen.
Het lijkt me dat er iets moet zitten aan het balhoofd wat de maximale stuuruitslag bepaald? Is bij een Puch maxi ook zo. Het lijkt erop dat dit bij deze brommer verknald is. Stuur draait zover naar links dat ik inmiddels al 1 contactsleutel gebroken heb, want daar draaide het tegenaan.
Ik zal dus ook een maximale stuuruitslag voorziening maken op het balhoofd.
30mm voorvorkpoten... Is de skymax standaard hiermee geleverd? Andere voorvorkpoten zijn vaak 26 of 27mm zag ik.
^Achteraanzicht. Zadel lijkt er scheef op te zitten, is wellicht makkelijk op te lossen door steuntjes aan te passen/verzetten. Gaan we zien.
^Project is gestart.
Wiellager speling. Wiellagers achterwiel zijn helemaal op (veel speling op achterwiel), ook de boring in het huis is niet helemaal goed en niet gecentreerd tov het tandwiel. Scheelt ca 0,25mm dat het niet gecentreerd is, lijkt niet veel, maar met kettingspannen merk je duidelijk een verschil wanneer je het wiel rond draait; strak-slap-strak-slap...
Momenteel aan het bekijken of ik een grotere lagers kan monteren, door de boring in de naaf uit te kotteren (meteen gecentreerd tov tandwiel) en dan gelijk de "losse bus" tussen de lagers vervangen. Later meer hierover...
Bij de reserve onderdelen zaten ook een 4 tal nieuwe achterbrugbussen, maar daar voel ik momenteel geen speling op.