Keuringsvragen (lees eerst de openingspost!!!)
- RaRe
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 08 jun 2007 21:58
- Bezit: CT70 Dax (1971) Blauw oldtimer motorkenteken
CD175 met CL175 ombouw is helaas verkocht... - Locatie: Maarssen
Re: Keuringsvragen (lees eerst de openingspost!!!)
Neen, hij wordt niet naar Skyteam omgebouwd, dat bedoelde ik ook niet. Het leek me handig om de Skyteam ombouw te gebruiken omdat die zo al goedgekeurd is voor 125cc. Een volledige restauratie zit er niet in en het blok wat ik nu op mijn Skyteam heb is een 150cc TJR blok, een cilinderinhoud mag 20% afwijken volgens het RDW dus dan zit ik nog goed met een 125cc keuring (ik denk niet dat ik zo snel op PK's getest wordt, dan ben ik echt het bokje met 21PK...).
Een Honda Dax is van origine nooit op meer dan 70cc ingevoerd, daarom denk ik dat het beter is te laten keuren met een schijfrem, mijn eigen schijf is een 190mm tov de Skyteam die 160mm is en dat is echt geen overbodige luxe vind ik.
Dat is dan ook de reden waarom ik wel zou willen weten van iemand die dus zo'n Chaly of Dax heeft laten herkeuren naar 125cc of hij/zij daar nog aanpassingen voor heeft moeten laten doen. Bovendien is het makkelijk als je bij de keuring een voorbeeld kan laten zien middels een kenteken, dat er al zo'n ding rondrijdt.
Een Honda Dax is van origine nooit op meer dan 70cc ingevoerd, daarom denk ik dat het beter is te laten keuren met een schijfrem, mijn eigen schijf is een 190mm tov de Skyteam die 160mm is en dat is echt geen overbodige luxe vind ik.
Dat is dan ook de reden waarom ik wel zou willen weten van iemand die dus zo'n Chaly of Dax heeft laten herkeuren naar 125cc of hij/zij daar nog aanpassingen voor heeft moeten laten doen. Bovendien is het makkelijk als je bij de keuring een voorbeeld kan laten zien middels een kenteken, dat er al zo'n ding rondrijdt.
-
- slagschroevendraaier elite
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
- Bezit: Honda Chaly, GB500
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: Keuringsvragen (lees eerst de openingspost!!!)
Nogmaals, je hoeft geen enkele aanpassing te doen om met 150cc een motorplaat te krijgen. Thom heeft z'n Dax ook probleemloos gekeurd met een Daytona 115 op trommelremmen.
Als je de regels van de RDW leest zijn er namelijk helemaal geen eisen aan het motorblok. En dat je cilinderinhoud mag afwijken is niet waar. Bij een wijziging in cilinderinhoud ben je altijd verplicht te herkeuren; dit doet alleen niemand. Je vermogen mag wel met (volgens mij) 10% toenemen zonder herkeuring.
Als je de regels van de RDW leest zijn er namelijk helemaal geen eisen aan het motorblok. En dat je cilinderinhoud mag afwijken is niet waar. Bij een wijziging in cilinderinhoud ben je altijd verplicht te herkeuren; dit doet alleen niemand. Je vermogen mag wel met (volgens mij) 10% toenemen zonder herkeuring.
- RaRe
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 08 jun 2007 21:58
- Bezit: CT70 Dax (1971) Blauw oldtimer motorkenteken
CD175 met CL175 ombouw is helaas verkocht... - Locatie: Maarssen
Re: Keuringsvragen (lees eerst de openingspost!!!)
Je hebt gelijk:
Ik ga er binnenkort aan beginne, in ieder geval enorm bedankt voor de info
Er staat 20% vermogen, niet cilinderinhoud, ik heb het verkeerd gelezen...Als er een wijziging aan de motor van een motorfiets is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij één van de keuringsstations van de RDW aanbieden.
Het gaat om de volgende wijzigingen:
- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
- het wijzigen van het aantal cilinders;
- het wijzigen van de cilinderinhoud;
- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;
- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).
Ik ga er binnenkort aan beginne, in ieder geval enorm bedankt voor de info
De kleinste motor op de snelweg, en 100 is hard genoeg
-
- slagschroevendraaier elite
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
- Bezit: Honda Chaly, GB500
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: Keuringsvragen (lees eerst de openingspost!!!)
Bij Thom zijn Dax staat 49cc, 8kW en 72kg trouwens. Dat maakt het ook nog een "zware" motorfiets geloof ik.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 11 sep 2012 16:12
- Bezit: Puch Maxi Viertakt
Honda PC50
Honda CB50J
Honda CD50-H
Jincheng Singa
Peugeot XPS Viertakt
Re: Keuringsvragen (lees eerst de openingspost!!!)
Heren, ik heb een vraag.
Ik heb het (ambitieuze) plan gevat om op den duur een nieuwe (post-2007) Honda Ape 50 type D en Honda Z50 uit Japan hierheen te halen. Ik ga er voor het gemak vanuit dat geen van beide modellen een EU-typegoedkeuring heeft en dat ik dus een "toelatingskeuring van bromvoertuigen na 1998" zal moeten ondergaan. Hoe ik dit proces zal moeten ondernemen staat duidelijk aangegeven op de site van het RDW, dat is dan ook niet mijn vraag.
Wat me opviel bij het doorlezen van dit topic is dat men het wel eens heeft over mijn situatie, en dat dan beschrijft als 'enorm duur' of 'gekkenwerk'. Heeft iemand hier ervaring met een keuring van een non-EU-gecertificeerde brommer van na 1998 en zo ja, hoe duur is dan 'enorm duur' ongeveer? Dan weet ik wat ik zo'n beetje kan verwachten.
Tot slot nog dit: de motoren van de modellen die ik noemde zijn uitgerust met injectie, zeer interessant en zuinig! Wat zou erbij komen kijken om die motoren los uit Japan te importeren en hier te vermarkten?
Alvast bedankt!
Ik heb het (ambitieuze) plan gevat om op den duur een nieuwe (post-2007) Honda Ape 50 type D en Honda Z50 uit Japan hierheen te halen. Ik ga er voor het gemak vanuit dat geen van beide modellen een EU-typegoedkeuring heeft en dat ik dus een "toelatingskeuring van bromvoertuigen na 1998" zal moeten ondergaan. Hoe ik dit proces zal moeten ondernemen staat duidelijk aangegeven op de site van het RDW, dat is dan ook niet mijn vraag.
Wat me opviel bij het doorlezen van dit topic is dat men het wel eens heeft over mijn situatie, en dat dan beschrijft als 'enorm duur' of 'gekkenwerk'. Heeft iemand hier ervaring met een keuring van een non-EU-gecertificeerde brommer van na 1998 en zo ja, hoe duur is dan 'enorm duur' ongeveer? Dan weet ik wat ik zo'n beetje kan verwachten.
Tot slot nog dit: de motoren van de modellen die ik noemde zijn uitgerust met injectie, zeer interessant en zuinig! Wat zou erbij komen kijken om die motoren los uit Japan te importeren en hier te vermarkten?
Alvast bedankt!
- gerbrandicus
- Astrealover
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
- Locatie: Gorinchem
Re: Keuringsvragen (lees eerst de openingspost!!!)
Een individuele keuring wordt uitgevoerd bij het RDW testcentrum in Lelystad en kost € 650,- als hij in één keer wordt goedgekeurd.
Dat is voor een brommertje inderdaad nogal veel.
Ik weet dan ook niemand die dit heeft gedaan.
Bij motoren komt dit veel vaker voor. Bij Harley Davidsons die uit Amerika worden gehaald gebeurt het bijvoorbeeld vrij vaak begreep ik. Dat zullen dan modellen zijn die geen EU goedkeur hebben. Maar bij een Harley is 650 euro natuurlijk ook een schijntje.
Ik denk dat er op het moment nog niet zoveel injectieblokken los te koop zijn in Japan. Wellicht van het werkpaard, de Cub, die is er sinds 2010 geloof ik al met injectie en die zijn in Japan geen bal waard.
Dat is voor een brommertje inderdaad nogal veel.
Ik weet dan ook niemand die dit heeft gedaan.
Bij motoren komt dit veel vaker voor. Bij Harley Davidsons die uit Amerika worden gehaald gebeurt het bijvoorbeeld vrij vaak begreep ik. Dat zullen dan modellen zijn die geen EU goedkeur hebben. Maar bij een Harley is 650 euro natuurlijk ook een schijntje.
Ik denk dat er op het moment nog niet zoveel injectieblokken los te koop zijn in Japan. Wellicht van het werkpaard, de Cub, die is er sinds 2010 geloof ik al met injectie en die zijn in Japan geen bal waard.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 11 sep 2012 16:12
- Bezit: Puch Maxi Viertakt
Honda PC50
Honda CB50J
Honda CD50-H
Jincheng Singa
Peugeot XPS Viertakt
Re: Keuringsvragen (lees eerst de openingspost!!!)
Zowel de Z50J en de Ape 50D zijn er voor zover ik weet al vanaf 2008 met injectie, maar losse blokken heb ik inderdaad nog niet kunnen vinden. In elk geval bedankt voor de informatie! 650 is natuurlijk wel een flink bedrag, maar ik heb dat er wel voor over. ik zie een ape in mijn toekomst.
Ideetje: we moeten met het forum gewoon het initiatief nemen om NL-typegoedkeuringen voor de Z50J, Ape 50D en Little Cub te crowdfunden!
Ideetje: we moeten met het forum gewoon het initiatief nemen om NL-typegoedkeuringen voor de Z50J, Ape 50D en Little Cub te crowdfunden!
-
- Vierkantofiel
- Berichten: 5187
- Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
- Bezit: Morris Ital
- Locatie: Zaagcity
Re: Keuringsvragen (lees eerst de openingspost!!!)
Werden die z50j's niet in Portugal gevoerd?
Daar zou je dan een Europese Z50j vandaan kunnen halen.
Daar zou je dan een Europese Z50j vandaan kunnen halen.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16275
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Keuringsvragen (lees eerst de openingspost!!!)
Voor een ape zou je het misschien via engeland kunnen doen. (Ik heb geen flauw idee hoe Johannes het doet)
ps. De ape 50 d, nsr 6spaaks wielen en schijfremmen rondom. Mooi
ps. De ape 50 d, nsr 6spaaks wielen en schijfremmen rondom. Mooi
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 11 sep 2012 16:12
- Bezit: Puch Maxi Viertakt
Honda PC50
Honda CB50J
Honda CD50-H
Jincheng Singa
Peugeot XPS Viertakt
Re: Keuringsvragen (lees eerst de openingspost!!!)
Bedankt voor de tips, ik ga het uitzoeken! Op honda.co.uk is trouwens geen ape te vinden..
Ik vind die stalen geperste standaardvelgen van de ape wel gaaf juist!
Ik vind die stalen geperste standaardvelgen van de ape wel gaaf juist!
- gerbrandicus
- Astrealover
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
- Locatie: Gorinchem
Re: Keuringsvragen (lees eerst de openingspost!!!)
Er staan een paar Ape's op ebay.co.uk
Een 100 en een 50 met 124cc kit.
Dan heb je gewoon Engels kenteken en heb je enkel een invoerkeuring van 160 euro (of is het intussen 180?).
En een paar tientjes BPM. Wel zorgen dat je er één hebt met meer dan 6000km en/of ouder dan 6 jaar, dan hoef je geen BTW te betalen. Of misschien is dat niet met invoer vanuit EU, zou je even moeten controleren.
Een 100 en een 50 met 124cc kit.
Dan heb je gewoon Engels kenteken en heb je enkel een invoerkeuring van 160 euro (of is het intussen 180?).
En een paar tientjes BPM. Wel zorgen dat je er één hebt met meer dan 6000km en/of ouder dan 6 jaar, dan hoef je geen BTW te betalen. Of misschien is dat niet met invoer vanuit EU, zou je even moeten controleren.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 3342
- Lid geworden op: 27 jan 2007 23:50
- Bezit: gorilla white special
ATC70
woody c50 - Locatie: keukenhof city
Re: Keuringsvragen (lees eerst de openingspost!!!)
via duitsland is ook een optie.
Driving an ATC.... You can crash.. this won't happen any time, but can happen at any time...
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 11 sep 2012 16:12
- Bezit: Puch Maxi Viertakt
Honda PC50
Honda CB50J
Honda CD50-H
Jincheng Singa
Peugeot XPS Viertakt
Re: Keuringsvragen (lees eerst de openingspost!!!)
Maar alleen als nieuwe z50's en apes in duitsland te koop staan, en voor zover ik weet worden ze daar ook niet verkocht.. Op welk duits/engels marktplaats equivalent kijken jullie? Altijd ebay?
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
- Bezit: Skyteam DX
C50
CT90
ST50
CRF50
ATC110
CB77 - Locatie: Haarlem
Re: Keuringsvragen (lees eerst de openingspost!!!)
z50 nieuw staat op marktplaats;)
ja dit is dus het broertje van bart.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 11 sep 2012 16:12
- Bezit: Puch Maxi Viertakt
Honda PC50
Honda CB50J
Honda CD50-H
Jincheng Singa
Peugeot XPS Viertakt
Re: Keuringsvragen (lees eerst de openingspost!!!)
Ik weet het, maar heb even geen 5600 liggen. Veel en veel te duur