Achteras Cee/aanhanger

Hier kun je praten over je honda.
Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Achteras Cee/aanhanger

Bericht door Brommert »

Ik wil een 1 wielig aanhangertje gaan bouwen voor achter de Cee, voor een eventuele vakantie, omdat het handig is voor een snelle boodschap in het centrum, en omdat het gewoon leuk is om zo'n ding te bouwen natuurlijk. Een mooie licht gewicht aluminium munitie kist heb ik al, alleen nu de rest er nog omheen bouwen.

Ik wil alleen geen kruiskoppeling gaan gebruiken zoals Coert en Jurrien hebben gedaan, ik wil een systeem gaan gebruiken zoals bij een BOB fiets aanhanger (KLIK), vind ik wel een mooi systeem. Dus met een bevestiging aan de achteras, het geheel blijft dan ook lekker laag, ik zit niet met het eventueel torderen van het frame (had Jurrien volgens mij), en ik hoef behalve een achteras niks aan te passen aan de Cee.

Het enige nadeel wat ik wel kan bedenken is dat de voorkant van de aanhanger dan niet geveerd is (want die zit rechtstreeks op de as), maar dat is volgens mij niet zo'n groot probleem aangezien de meeste kilometers toch gemaakt gaan worden op asfalt. Aan de achterkant van de aanhanger komt wel gewoon een brug met veren.

Omdat de bevestiging van de BOB aanhangers natuurlijk nooit op een brommer past, redelijk aan de prijs is, en er in mijn ogen niet stevig genoeg uit ziet voor achter een brommer, wil ik een aangepaste achteras, en ophanging van de aanhanger (laten) maken. De ideeën zitten al in mijn hoofd.

Ik wil wat gaan tekenen en proberen in Sketchup, maar dan heb ik wel maten nodig van een Cee achteras. Ik heb alleen geen losse as liggen, dus wie heeft er wel 1 los liggen en wil even met een schuifmaatje aan de gang?

Om het voor mij en voor de persoon die wil meten overzichtelijk te houden, hier een plaatje met de maten die ik nodig heb:
Afbeelding

Verder mag dit topic van mij ook best een brainstorm/discussie topic worden over het waarom wel of waarom niet op deze manier een aanhanger bevestiging maken. Mij lijkt het in ieder geval een mooi systeem, en achter de fiets werkte een geleende imitatie BOB aanhanger prima, tot zo'n gare splitpen afbrak en de aanhanger van de fiets donderde. Wat dus ook de reden is dat ik zelf een stevigere bevestiging wil maken.
Laatst gewijzigd door Brommert op 17 feb 2010 17:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Achteras Cee/aanhanger

Bericht door niek is ik »

houd er rekening mee dat je achterbrug veert...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Re: Achteras Cee/aanhanger

Bericht door Brommert »

niek is ik schreef:houd er rekening mee dat je achterbrug veert...
Weet ik, bij het systeem van de bob heb je dus een draaipunt op de achteras (voor omhoog en omlaag) en achter het achterwiel (links en rechts). In mijn ogen is er dus geen probleem met het omhoog en omlaag gaan van de brug. Ik zit me alleen wel te bedenken dat het onafgeveert gewicht aan het achterwiel enorm toeneemt, maar zie niet meteen welk nadeel dat gaat hebben.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

Saik0
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1856
Lid geworden op: 17 mei 2009 20:37
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.
Locatie: Amsterdam

Re: Achteras Cee/aanhanger

Bericht door Saik0 »

Dit moet dat systeem zijn geloof ik?

Afbeelding
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: 03 mei 2019 10:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Re: Achteras Cee/aanhanger

Bericht door Brommert »

JEP, klopt, maar dat vind ik dus niet stevig genoeg om achter een brommer te hangen, ik moet er niet aan denken dat de aanhanger met een gangetje van 80 van de brommer dondert, en bij een tegenliggende auto door de voorruit vliegt of iets in die geest. Het is de bedoeling dat het bij mij een soort semi vaste bevestiging word met bouten ofzo.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16210
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Achteras Cee/aanhanger

Bericht door nielspbr »

Cardankoppeling, Kan alle kanten op behalve draaien.

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Re: Achteras Cee/aanhanger

Bericht door Brommert »

nielspbr schreef:Cardankoppeling, Kan alle kanten op behalve draaien.
Klopt, alleen staat in de begin post al dat ik zo'n koppeling niet wil gebruiken. De bevestiging van zo'n BOB ding is ook een soort cardan/kruis koppeling, alleen zitten de draai punten niet bij elkaar. Als iemand even de maten van de Cee as post kan ik wat gaan schetsen in Sketchup en kan ik wat beter duidelijk maken wat mijn ideeën zijn.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18838
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Achteras Cee/aanhanger

Bericht door NIX »

Ik zou ipv de achteras de onderste ophangpunten van de achterschokkers pakken. Daar valt ten minste wat op te bouwen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

mark
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 jan 2007 11:08
Bezit: ZB150
Locatie: Rotterdam

Re: Achteras Cee/aanhanger

Bericht door mark »

ga naar de autosloop, haal een aandrijfas van het een of ander en las er een kar aan

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1352
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Achteras Cee/aanhanger

Bericht door ildert »

ooit eens precies zon karretje gemaakt voor achter de fiets, bevestigd draaiend om de achteras. fietst echt super goed, je merkt, los van het gewicht, niet dat je iets mee torst.

het enige nadeel van een dergelijke bevestiging was het feit dat het niet snel vast en los te maken was. telkens moeren van de achteras los, bussen ergens in je oor bewaren als je demonteerd. niet echt heel handig, maar als je daar mee kunt leven wel het goedkoopst, sterkst en lichtst.

voor een brommer zou ik toch ook weer de achteras pakken, is gewoon het sterkst. die asjes van de achterveren ruk je er een keer af met zon kar, en dan heb je de boel goed stuk. je kunt ook een paar extra gaten boren in de platen van je brug, maar daar is niet heel veel ruimte voor, en je molt ook je brug.

simpelste is denk ik een achteras met aan twee kanten draad, met genoeg lengte buiten je brug voor moer-bus-moer. zo kan je achteras blijven zitten als je de boel demonteerd, en dus ook je ketting op spanning blijven. moet je wel de brug tussen kar en wiel uitklapbaar maken om de staande as, ander krijg je hem niet van de as.

zon haak systeem als van de bob kan natuurlijk ook, dan kan je as blijven zitten als je loskoppelt, maar dat moet je dan wel een stuk zwaarder uitvoeren dan die van de fiets variant. misschien iets met een bout die je door de haak vast kunt schroeven ipv dat ijzerdraadje.
grote klappen, snel thuis

Saik0
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1856
Lid geworden op: 17 mei 2009 20:37
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.
Locatie: Amsterdam

Re: Achteras Cee/aanhanger

Bericht door Saik0 »

Ik heb misschien wel een idee, je maakt een extra montagepunt op de manier zoals de draad van je schokbrekers ook uitsteek. Maak je gewoon 2 plaatjes met uitstekende asjes

schets het morgen wel even :)
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: 03 mei 2019 10:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Re: Achteras Cee/aanhanger

Bericht door Brommert »

ildert schreef:voor een brommer zou ik toch ook weer de achteras pakken, is gewoon het sterkst. die asjes van de achterveren ruk je er een keer af met zon kar, en dan heb je de boel goed stuk. je kunt ook een paar extra gaten boren in de platen van je brug, maar daar is niet heel veel ruimte voor, en je molt ook je brug.
Dat is dus ook de reden dat ik de achteras wil gebruiken, lijkt mij ook de meest stevige bevestiging op die plek. Ik heb zelf ook even zitten denken aan de bevestiging van de achterveren, en ik was ook bang dat dat op een gegeven moment afbreekt, vooral omdat de bevestiging dan (door de dikte van de achterveren) redelijk ver naar buiten komt (hefboom enzo), dan heb ik liever de achter as, dan kan de bevestiging bijna tegen de brug komen omdat de arm van de aanhanger maar net langs de ketting spanners hoeft te kunnen.
ildert schreef:simpelste is denk ik een achteras met aan twee kanten draad, met genoeg lengte buiten je brug voor moer-bus-moer. zo kan je achteras blijven zitten als je de boel demonteerd, en dus ook je ketting op spanning blijven. moet je wel de brug tussen kar en wiel uitklapbaar maken om de staande as, ander krijg je hem niet van de as.
Ongeveer mijn idee ja, alleen heb ik nu een idee in mijn hoofd zitten waardoor de "brug" tussen wiel en kar niet uitklapbaar hoeft te zijn. Ik zal morgen als ik tijd heb wel even een schetsje maken, dan word het wat duidelijker denk ik. Verder kan bij een Cee natuurlijk de ketting altijd op spanning blijven door de losse tandwiel drager.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

RobHonda
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1424
Lid geworden op: 31 jan 2007 13:56
Locatie: Den Haag

Re: Achteras Cee/aanhanger

Bericht door RobHonda »

ik had ook het idee om voor mijn volgende aanhanger zon systeem te maken
ik heb van die voetsteuntjes die je er uit kan draaien, dat leek mij een beter ophangpunt omdat je dan ook niet met je kettingspanners enzo zit..

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Achteras Cee/aanhanger

Bericht door Jurrien »

Mooi idee, ik ben benieuwd, heb zelf ook zitten denken aan deze aanhangerophanging. In feite is het ook gewoon een cardanische koppeling, maar dan met de assen wat verder uit elkaar..

Hoe ga je de aanhanger aan de brommerachterwielas vastmaken? Gewoon vastklemmen kan niet, want hij moet daar kunnen roteren ten opzichte van de brommerachterbrug. Die fietsaanhanger zit gewoon om de fietsachteras geborgd met zoveel speling dat hij vrij om die fietsachteras kan roteren, maar dat lijkt me met een brommer geen goed idee, gaat teveel rammelen ben ik bang. Ik zou dan werken met een binnenbus die je op de achteras van de brommer klemt, waar dan een buitenbus overheen zit en die kan roteren. Een serieus lager lijkt me dan helemaal mooi.

Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel..
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Re: Achteras Cee/aanhanger

Bericht door Brommert »

Jurrien schreef:Ik zou dan werken met een binnenbus die je op de achteras van de brommer klemt, waar dan een buitenbus overheen zit en die kan roteren. Een serieus lager lijkt me dan helemaal mooi.

Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel..
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld, ik heb even snel een schetsje gemaakt in Sketchup, dit is ongeveer hoe ik het wil gaan maken (dit is maar 1 kant):

Afbeelding

En dan in die plaat waar de aanhanger aan komt een los busje die wat langer is als de aanhanger plaat dik is zodat alles netjes vrij kan draaien, maar die ben ik vergeten te tekenen. Als ik het op deze manier ga doen hoef ik de aanhanger "vork" niet open klapbaar te maken omdat ie anders niet van de as kan, en is alles redelijk snel te (de)monteren omdat het maar met 2 boutjes vast zit.

Volgens mij moet het zo best stevig zijn, en als het staal hard genoeg is en ik het draaipunt vet houd moet het best goed gaan denk ik, aanhanger koppelingen van auto's draaien immers ook gewoon staal op staal. Het draaipunt op de aanhanger wil ik gaan maken van een balhoofd van een fiets ofzo denk ik.

Een echt lager is natuurlijk ook nog een idee, nog mooier. Die dan klemmen/lijmen in de aanhanger plaat en dan aan weerskanten van dat lager een dun busje/ringetje die alleen klemt op de binnen ring, toch? Of heeft iemand een ander idee?
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

Plaats reactie