Pagina 1 van 2

woeha! frame voor m'n bakmotor goedgekeurd

Geplaatst: 04 mar 2010 16:40
door irmin
Lui

Zoals sommige weten ben ik m'n bakbrommerverslaving aan het uitbreiden naar een bakmotorverslaving. helaas (of eigenlijk juist ook wel leuk) zo'n ding wordt nergens verkocht. Dus daarom maar zelf aan de slag gegaan met een stapel buizen, een lasaparaat en een Honda XL600 motorblok. Na flink wat slijp en laswerk was het vandaag zover: de eerste keuring om een VIN (framenummer) te krijgen van de RDW. Hiervoor moest het frame in blanke toestand aangeleverd worden. Zo gezegd, zo gedaan en binnen een paar minutren vonden ze het prachtig en werd het VIN ingeslagen. Dus: eerste missie is geslaagd, ik heb nu een legaal zelfbouw bakmotor frame! Nu afbouwen voor de tweede keuring: een soort hele strenge APK met testen van weggedrag. En als dat goed verloopt mag ik de weg op! Maar zover is het voorlopig nog niet. Ik ben pas zover als op het plaatje hieronder te zien is.

Afbeelding

Re: woeha! frame voor m'n bakmotor goedgekeurd

Geplaatst: 04 mar 2010 16:55
door ml03zl
Mooi werk!

Re: woeha! frame voor m'n bakmotor goedgekeurd

Geplaatst: 04 mar 2010 17:05
door toerieteller
toppie!!!!
en hoe ga je de wielen aansturen???
net zoals op een appolo bakfiets met fusekogels, of autostyle/anders?

Re: woeha! frame voor m'n bakmotor goedgekeurd

Geplaatst: 04 mar 2010 17:09
door Gait
Irmin,

Dit lijkt me erger dan een verslaving, ziet er schitterend uit.

Aan de hand van welke regels wordt zoiets eigenlijk gekeurd, want volgens mij zijn er in Nederland geen motorbakken.

lijkt me wel heftig om daar straks mee de weg (autobaan) op te gaan.

Succes met het afbouwen gewenst.

Re: woeha! frame voor m'n bakmotor goedgekeurd

Geplaatst: 04 mar 2010 17:52
door bart beekhuizen
Gait schreef:Irmin,

Dit lijkt me erger dan een verslaving, ziet er schitterend uit.

Aan de hand van welke regels wordt zoiets eigenlijk gekeurd, want volgens mij zijn er in Nederland geen motorbakken.

lijkt me wel heftig om daar straks mee de weg (autobaan) op te gaan.

Succes met het afbouwen gewenst.
er zijn wel motor bakken, maar die zijn allemaal zwenkbakken. ( ik heb er een )
dit is eigenbouw kenteken...

Re: woeha! frame voor m'n bakmotor goedgekeurd

Geplaatst: 04 mar 2010 17:58
door Spirit of '69
MOOI,MOOI...ziet er professioneel uit..RESPECT !!

Re: woeha! frame voor m'n bakmotor goedgekeurd

Geplaatst: 04 mar 2010 18:14
door B&DHC
Hey Irmin gefeliciteerd man!

Re: woeha! frame voor m'n bakmotor goedgekeurd

Geplaatst: 04 mar 2010 18:24
door Jurrien
Megavette shit!!

Re: woeha! frame voor m'n bakmotor goedgekeurd

Geplaatst: 04 mar 2010 18:43
door nielspbr
Jurrien schreef:Megavette shit!!
Mag ik vragen waarom je achter niet voor een autoband hebt gekozen? (Of in ieder geval iets breders als wat er nu in hangt, slijtage)

Re: woeha! frame voor m'n bakmotor goedgekeurd

Geplaatst: 04 mar 2010 19:08
door stoterstangen90
mooi ding man.

Re: woeha! frame voor m'n bakmotor goedgekeurd

Geplaatst: 04 mar 2010 19:24
door Kippenverver
Ja, echt heel netjes! Ziet er vreselijk sterk uit, heb je dat ook allemaal berekend, of gewoon een buis gepakt die dik genoeg leek?

Re: woeha! frame voor m'n bakmotor goedgekeurd

Geplaatst: 04 mar 2010 19:36
door gerbrandicus
Gefeliciteerd!
Ziet er erg robuust uit, maar ook zwaar.
Wat kost die keuring in totaal dan wel niet? Want een individuele keuring (niet zelfbouw) is al minimaal 600 euro.

Re: woeha! frame voor m'n bakmotor goedgekeurd

Geplaatst: 04 mar 2010 19:43
door irmin
gerbrandicus schreef:Gefeliciteerd!
Ziet er erg robuust uit, maar ook zwaar.
Wat kost die keuring in totaal dan wel niet? Want een individuele keuring (niet zelfbouw) is al minimaal 600 euro.

Vandaag 90 pop gelapt en dan nog de individuele keuring dus ja.... dat wordt uiteindelijk in totaal zo'n 700 euro inleveren bij de RDW. Samen met de "productiekosten" zal het totaal zo'n 2000 euro worden.Tja..... het kost wat, maar da's nog altijd goedkoper dan een nieuwe Cargobee (die bijna 3000 euro kost).

ik zag nog wat vragen: de besturing wordt fuseebesturing (dus geen zwenk) en het achterwiel heb ik gekozen ivm de uitlijning met het motorblok. Ik heb er wel al een hele toffe enduroband voor (niet de band op de foto). Deze heeft een vrij plat loopvlak.
het gewicht van het frame is zo'n 40 a 50 kg. Da's erg veel voor een frame. Maar het heeft twee voordelen: daardoor krijg ik een laag zwaartepunt wat ten gunste komt van de wegligging en het is oerdegelijk. En voor mij was het handig want ik heb alles met elektroden kunnen lassen (3,2 maarliefst :shock: ) en hoefde niet te rekenen. Je weet gewoon dat het overgedimensioneerd is. En ik heb helemaal geen behoefte aan een waanzinnige topsnelheid. Ik wil dat de boel ook heel blijft wanneer ik volgas door een knollenveld heen beuk.
De opbouw wil ik daarentegen zo licht mogelijk. Het totaal wil ik onder de 300 kg houden (vergelijk dat maar eens met de Apollo van Bart Beekhuizen :D )

Re: woeha! frame voor m'n bakmotor goedgekeurd

Geplaatst: 04 mar 2010 20:39
door Brommert
Met wat voor rijbewijs mag je op zo'n ding rijden? Auto of motor?

Re: woeha! frame voor m'n bakmotor goedgekeurd

Geplaatst: 04 mar 2010 20:48
door Edo
Bakmotor-frame noemt ie het. Ik gok op auto-kenteken, maar omdat er geen gordels aanwezig zijn een helm dragen?