Ervaringen met een regelbare CDI?

Hier kun je praten over je honda.
Ilja1974
4T-MSB addict
Bezit: Honda Cd50 '72

Ervaringen met een regelbare CDI?

Bericht door Ilja1974 »

Hallo
Ik heb nu mijn ss lekker lopend met 70 cc en heb er mee gereden met 16mm en heb er nu de standaard carb er op zitten.
Dat heb ik gedaan omdat ik de brommer niet veel harder dan 65 wil laten lopen.
Je mist alleen nu een heel stukje koppel en het laatste stukje kruipt ie er naar toe.
Nu ben ik wat aan het zoeken geweest omdat dit niet echt ideaal is.
Het leukste zou zijn het vermogen als met de 16mm maar de top laag.
Vandaar ook dat ik ben gaan zoeken naar een regelbare CDI want dan zou je dat ding in kunnen laten grijpen zodra je even boven het de door jou gewenste snelheid zit.
En heb je natuurlijk tot dat toerental wel lekker je vermogen.
Ik ben er een tegen gekomen:
http://www.retroscooteronderdelen.nl/pr ... y6china-2/
En ben eigenlijk heel nieuwsgierig of er mensen zijn die al ervaring hebben met zoiets.
En of ze dat goed bevalt natuurlijk!
Groetjes Ilja
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Bezit: C50, CD50, Amigo
Contacteer:

Re: Ervaringen met een regelbare CDI?

Bericht door robertsp »

Dit regelt niet op snelheid, maar op toerental.
Dat betekent dus ook dat je in de lage versnellingen geen 'hoge' toeren kunt maken.
Is een gasschuif begrenzing niet goed genoeg?
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.
Ilja1974
4T-MSB addict

Bericht door Ilja1974 »

Nou met een kleine carb of gasschuif begrenzing heb je in zijn geheel wat minder vermogen.
Als ie op zijn onsteking op een bepaald punt ingrijpt dan kun je het gas vol opentrekken en wordt er als ie op dat toerental is ingegrepen maar heb je wel het volle vermogen.
Als ik naar mijn eigen rijden kijk dan zit ik ook al vrij snel in zijn vier.
Afgelopen week met die 16mm dan is het een genot om te rijden en dan rijd ik gemiddeld ook zo,n 60/65 en als je de fiets wat terug laat zaken en weer gas geeft dan trekt ie er zo weer naar toe.
Ik heb 70cc met een standaard kop(ot) en 13/42 tandwiel.
Met de kleine carb heb je minder vermogen en kruipt ie naar zijn top toe het laatste stukje.
Zou mooi zijn om dat vrije vermogen te kunnen hebben tot een bepaald punt...
En als je bv met flinke tegenwind of een heuvel op moet dan kun je je carb even lekker opentrekken om daar dan lekker vlot op te komen.
Vandaar dat ik ook heel benieuwd ben of mensen dit al gedaan hebben en hoe het hun bevalt.
Groetjes Ilja
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Wat jij wilt is er niet. Begrensde cdi's regelen allemaal bij hetzelfde toerental af.

(Met wat jij wilt heb je ook een versnellingsbakindicatoir aangesloten op een echte ecu nodig zodat de ecu weet of je in een bepaalde versnelling zit, met een standaard cdi gaat dat niet lukken.)
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Contacteer:

Bericht door robertsp »

Wat niels zegt.

Met gasschuifbegrenzing valt het vermogen verlies wel mee vind ik. Ik zit nog steeds snel in z'n vier. En kan ook zonder problemen stapvoets rijden in z'n vier.

Ik wil zelf overigens nog wel een keer een begrensde CDI maken die op snelheid werkt.
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.
Eric
zoomerlover
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Bericht door Eric »

Die cdi zat ook op mijn Singa. Mooi. maar als je eenmaal op die snelheid bent, gaat de brommer niet alleen niet harder, maar gaat ook gewoon sputteren. Dat is echt heel vervelend rijden!
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
Ilja1974
4T-MSB addict

Bericht door Ilja1974 »

Nou ik vind er toch wel aardig verschil zitten tussen mijn standaard carb en de 16mm.
Het is toch even wat tammer.
Maar het gaat er mij meer om hoe de ervaringen zijn.
Kwa afregelen etc.
Als je onder de door jou ingestelde toerengrens zit dan kun je rustig vol aan je gas lurken en dat is wel erg lekker in bepaalde situaties...
Zelf zou ik als ik hem aanschaf bv op even boven de 65 zetten zodat ik het gesputter daar niet heb en ik lekker kan rijden.
Mij zou dat heel erg prettig lijken.
Kijk nu gaat ie bij mij vlot door naar de 70 en daarboven is de gang er wel een beetje uit en kruipt rustig door naar 75+.
Met de standaard heb ik wat minder vermogen en gaat ie redelijk vlot tot 60 en daarboven is de gang er wel uit en kruipt ie door tot zo'n 65 en kwam ie ook even in de buurt van de 70...\
Maar met tegenwind heeft ie wat meer moeite...
Als je dan op de cdi begrenst bent dan kun je rustig het gas even verder open trekken...
Begrensen op de km zou kunnen als je een modern motorblok hebt met de km teller sensor op de uitgaande as.(een van mijn harley's had dat)
Dan zou je daar wat mee kunnen vogelen...
@ Nielspbr :Ik heb het over een regelbare CDI die ik dus zelf kan instellen waar ie het toerental gaat afkappen.(zie link in openings post)
Groertjes Ilja
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Met een regelbare cdi kan je nog steeds niet doortrekken omdat die bij een vast(ingesteld) toerental afkapt. Jij wilt een cdi die afkapt bij een bepaald toerental op de uitgaande bakas.

programmeerbare cdi's (op toerental) zijn er wel (de HEAT cdi kan/kon dat volgens mij)
Ilja1974
4T-MSB addict

Bericht door Ilja1974 »

Nou dat is meer voor de gene die de begrenser echt op snelheid wilde laten inschakelen.
Ik wil gewoon die regelbare cdi zo instellen dat op het punt dat ik bv max 67/8 kan en ik zonder gepruttel 65 kan rijden.
Dan heb ik mits ik niet tot in de begrensing doortrek het volle vermogen van mijn motor.
Ik wilde eigenlijk ook weten of er hier mensen zijn die dat op die manier hebben gedaan en hoe dat ze bevalt.
Groetjes Ilja
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Contacteer:

Bericht door robertsp »

Nu ja, je krijgt dus precies zoals Eric zegt. Plus je gaat hem snel verzuipen, dus wil je weer ónder dat toerental gaan rijden.
Gasschuif begrenzing op grote carb werkt imo het beste. Ik heb volgens mij een soortgelijke tandwielverhouding en pruttel lekker rustig 65.
Vermogen met wegrijden mis ik niet zoveel, hoef tenminste niet meer op te letten dat ik een wheelie maak ;-)
Edo
slagschroevendraaier elite
Bezit: Honda Chaly, GB500

Bericht door Edo »

Ilja1974 schreef:Nou met een kleine carb of gasschuif begrenzing heb je in zijn geheel wat minder vermogen.
Als ie op zijn onsteking op een bepaald punt ingrijpt dan kun je het gas vol opentrekken en wordt er als ie op dat toerental is ingegrepen maar heb je wel het volle vermogen.
Als ik naar mijn eigen rijden kijk dan zit ik ook al vrij snel in zijn vier.
Afgelopen week met die 16mm dan is het een genot om te rijden en dan rijd ik gemiddeld ook zo,n 60/65 en als je de fiets wat terug laat zaken en weer gas geeft dan trekt ie er zo weer naar toe.
Ik heb 70cc met een standaard kop(ot) en 13/42 tandwiel.
Met de kleine carb heb je minder vermogen en kruipt ie naar zijn top toe het laatste stukje.
Zou mooi zijn om dat vrije vermogen te kunnen hebben tot een bepaald punt...
En als je bv met flinke tegenwind of een heuvel op moet dan kun je je carb even lekker opentrekken om daar dan lekker vlot op te komen.
Vandaar dat ik ook heel benieuwd ben of mensen dit al gedaan hebben en hoe het hun bevalt.
Groetjes Ilja
Wat jij zoekt is eigenlijk het gedrag van een moderne auto op een (met carburateur uitgeruste) brommer. Ik denk dat het niet redelijkerwijs haalbaar is wat jij zoekt.

Als je nou gewoon de bekeuring accepteert als je een keer op de rollerbank moet met 72km/h, en het 12mm carbje achter de hand houdt voor als je weer een keer naar het politiebureau moet terugkomen, ben je der ook.

Kom op man, die spanning van "hopen dat je niet gepakt wordt" heb ik juist als het leukste aan brommertjes opvoeren gevonden. En ik kom uit 1990, dus ben niet van de generatie dat je cilindertje afgepakt werd.
Ilja1974
4T-MSB addict

Bericht door Ilja1974 »

Het is een heel dubbel gevoel.
Aan de ene kant heb je gelijk en wat dat betreft voor wat ik rij en op wat voor tijden,dan is de kans klein dat ik in een controle terecht kom...
Het kleine standaard carburateurje(ik heb de 10mm versie) wat aanpassen om iets meer er uit halen vind ik ook een beetje zonde.
Misschien eerst eens die 16mm met een pijpje wat begrenzen en eens kijken hoe dat bevalt.
Die regelbare cdi is natuurlijk altijd zo besteld en kost de kop ook niet.
Ik was zelf 16 in jou geboorte jaar en toen ook erg druk met de brommertjes en wou het altijd mooi en goed hebben en heb bijna nooit standaard gereden.
Gelukkig nooit mijn spullen in moeten leveren maar ik hield mijn brommertjes over het algemeen snel en stil en reed eigenlijk alleen maar hard op de plekken waar het kon.
Groetjes Ilja
ciebie
4T-MSB zombie
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project

Bericht door ciebie »

Het busje in de gasschuif zorgt ervoor dat je altijd iets minder vermogen hebt, dus eigenlijk helemaal niet wat je zoekt..
wat jij zoekt is een ontsteking die bij een bepaalde snelheid gaat verlaten zodat je niet meer versnelt..

ik ben geen handige harrie (qua elektrische installaties dan) maar misschien zou je een schakeling kunnen maken (handmatig of automatisch door een magneet op je wiel) om op een andere cdi over te schakelen..

je moet dan weer geen begrensde cdi gebruiken want dan gaat ie weer stotteren, maar een niet-vervroegende zou wel kunnen.. en misschien kun je er wel 'iets, een componentje' tussen plaatsen om de ontsteking iets meer te verlaten

geen idee of het mogelijk is, maar zat dit zo even te bedenken nu
Edo
slagschroevendraaier elite
Bezit: Honda Chaly, GB500

Bericht door Edo »

Haha, dan kun je je weer kind voelen. Net als vroegah!

Maar als ik nog op brommerkenteken zou rijden, zou ik toch echt twee CDI's monteren. Schakelaartje onder de tank en als de pliesie je op de rollenbank zet, gaat ie nog maar 45. Net als al die scooterboys.
mattijsvos
4T-MSB regular
Bezit: ss50

Bericht door mattijsvos »

een euro begrenzer is dat wat?
Incompetente droeftoeters.
Plaats reactie