Vraagjes over mijn Daxje

Hier kun je praten over je honda.
mp44_tom
4T-MSB beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 mei 2013 09:30
Bezit: Honda Dax ST 70

Vraagjes over mijn Daxje

Bericht door mp44_tom »

Hallo

Ik heb even een vraag waar ik niet helemaal uitkom, uiteraard de FAQ al gelezen

Ik heb een tijdje geleden deze Honda ST70 uit 1973 gekocht en probeer hem zo "origineel" mogelijk te maken (maar wel zoals ik wil :) )

Afbeelding

nu zat er geen originele carburateur op (weet ook zo niet welke er op zit) en onlangs heb ik een originele gekocht

Nou heb ik gelezen dat de carb voor de ST50 en ST 70 identiek zijn op de sproeiers na....

Ik heb even gechecked en de sproeier die er nu inzit staat 70 op.... nu ben ik op zoek geweest naar nieuwe sproeiers en de setjes die op ebay aangeboden (voor een CT70) worden zit een 58 in....

Kan iemand mij vertellen welke ik nu precies moet hebben ??

Alvast hartelijk bedankt
Tom

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Vraagjes over mijn Daxje

Bericht door Jurrien »

Tof ding, zo zijn ze het mooist! Tenminste goed te zien dat het een echte is.

Wat betreft sproeier, dat is een kwestie van afstellen. De originele is niet de beste dus daar moet je eigenlijk verder niet naar kijken. In de faq staat volgens mij genoeg over het afstellen van de sproeier.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

mp44_tom
4T-MSB beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 mei 2013 09:30
Bezit: Honda Dax ST 70

Re: Vraagjes over mijn Daxje

Bericht door mp44_tom »

Thanks

Heb de originele carb gemonteerd gehad, maar hij liep slechts 20 MpH...das niet veel.... (kom je met een motor kenteken echt niet ver, hahaha)

hier een foto van de originele carb die ik er graag opwil
Afbeelding

en hier een foto van de carburateur die erop zit
Afbeelding

Met de carb die erop zit rijdt ie ca 35 MpH.... (ca 56 km) ...dat moet toch ook iets harder kunnen lijkt me.... Begrijp me goed, ik hoef echt niet heel hard ermee

Iemand tips ?????? Ik hou me aanbevolen en ik ben een volledig groentje op dit gebied (technisch bedoel ik)

Ik heb overigens in Staphorst even een 80 sproeier gehaald... even kijken wat ie daarmee doet op de originele, maar ik ben bang dat het niet veel uitmaakt....


Ik heb inmiddels het voorspatbordje vervangen door een hoge (vind ik mooier), zijhandvat eropgezet, andere (rechte) kickstarter, achterlicht vervangen door een ander model.... (uiteraard allemaal origineel Honda spul !!)

Hier zoals ie er nu uitziet

Afbeelding

Afbeelding


Tom

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Vraagjes over mijn Daxje

Bericht door Jurrien »

mp44_tom schreef:Ik heb overigens in Staphorst even een 80 sproeier gehaald... even kijken wat ie daarmee doet op de originele, maar ik ben bang dat het niet veel uitmaakt....
Waarom heb je hem dan gehaald?!
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

mp44_tom
4T-MSB beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 mei 2013 09:30
Bezit: Honda Dax ST 70

Re: Vraagjes over mijn Daxje

Bericht door mp44_tom »

Ach, je weet maar nooit he.... en het is voor mij ook om de techniek te leren kennen...... voordat ik hier mee bezig ging wist ik helemaal niets, maar door lezen kom je een heel eind..., maar het is nog beter om de schroevemdraaier te pakken en gewoon voorzichtig aan't werk te gaan....

Het is voor mij dus ook een leerproces zogezegd ..... ik wil gewoon de techniek van zo'n 4 takt leren kennen

Tom

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Vraagjes over mijn Daxje

Bericht door Jurrien »

Ja ok, maar waarom ik dit zo vraag: je kunt die sproeier beter niet zo maar vervangen. Je zet er een grotere sproeier in omdat het mengsel te arm is. Dus eerst moet je te weten komen of het mengsel arm of rijk staat.

Zomaar willekeurig onderdelen kopen en er in draaien gaat je geen sleutelplezier opleveren..

Wat betreft die snelheid: zorg eerst eens dat de kleppen goed staan (klepspeling stellen) en dat de ontsteking goed staat afgesteld. Zal ook allemaal in de FAQ te vinden zijn.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

C/E
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 192
Lid geworden op: 16 jan 2010 09:40
Bezit: SS50ZK3-H, SS50ZK1-AR,SS50ZK1-H SS50MK1-G=verkocht , SS50MK1-D, CL50=verkocht, CT70K3=verkocht, ST70E-G2=verkocht, Z50Z-K1, C90NT=verkocht, S90 = verkocht, CB50V=verkocht, TL125K3=verkocht, Z50G, XL600V=verkocht, XT500, XG250=verkocht, Z50J1,GB500=verkocht,XRV650, XTZ750
Locatie: sinncity

Re: Vraagjes over mijn Daxje

Bericht door C/E »

Goedendag,
Naar mijn weten zijn dit de originele gegevens voor de ST70 K3-G:
vertanding: 15 x 38
Carb nr; 651A
pilot air jet: 35
main jet: 58

Die van mij liep in deze originele set-up net 65 km/h.

groeten,
ivar

hotroddax
4T-MSB addict
Berichten: 701
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
Bezit: Skyteam DX
C50
CT90
ST50
CRF50
ATC110
CB77
Locatie: Haarlem

Re: Vraagjes over mijn Daxje

Bericht door hotroddax »

En verander alsjeieft dat spatbord en dat achterlicht weer terug. Hij was zo mooi!

Of zet er ook een ander achterspatbord op.
ja dit is dus het broertje van bart.

DVC
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 56
Lid geworden op: 03 feb 2013 19:06
Locatie: Knokke-Heist (België)

Re: Vraagjes over mijn Daxje

Bericht door DVC »

Zijn de punten van je ontsteking nog goed? Dat is meestal de reden waarom een ot'tje niet vooruit gaat.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8904
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Vraagjes over mijn Daxje

Bericht door butt head »

DVC schreef:Zijn de punten van je ontsteking nog goed? Dat is meestal de reden waarom een ot'tje niet vooruit gaat.

een kleine 60km/h vind ik toch nog niet slecht voor een origineel ot blok
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

KiP
postslet
Berichten: 2438
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: Vraagjes over mijn Daxje

Bericht door KiP »

ot 70 mag toch wel iets meer doen als 60?
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Vraagjes over mijn Daxje

Bericht door NIX »

Voor een 70cc vind ik het ook niet echt vlot.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

tweetje
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 sep 2007 15:08
Locatie: Hasselt/zwolle

Re: Vraagjes over mijn Daxje

Bericht door tweetje »

Als je met originele sproeiers gaat rijden moet je ook een origineel Luchtfilter gebruiken.. je hebt nu een powerfilter. Die powerfilters vereisen een grotere sproeier. #80 lijkt me veel te groot. Check je bougie.. deze moet zo bruin zijn als koffie met melk erin

DVC
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 56
Lid geworden op: 03 feb 2013 19:06
Locatie: Knokke-Heist (België)

Re: Vraagjes over mijn Daxje

Bericht door DVC »

Een origineel ot70 blokje zal nooit een raket worden, vermits deze met een platte ontsteking zitten. Hij zou echter wel gemakkelijk naar 65 moeten gaan en naar verloop van tijd de 70 moeten aantikken.
Houd eens je standaard sproeiers en kijk eens de ontsteking na (punten, condensator).

mp44_tom
4T-MSB beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 mei 2013 09:30
Bezit: Honda Dax ST 70

Re: Vraagjes over mijn Daxje

Bericht door mp44_tom »

Dank voor alle antwoorden....

Ik heb de simpele oplossing maar gekozen, gewoon even naar Zwolle gebracht (Coos Matser) voor een check / beurt..... en een nieuwe carburateur....

Hij loopt weer als een zonnetje (met een top van zo rond de 75 km/u... wel wind mee dan natuurlijk)

Zal binnenkort nog wel een fotootje plaatsen van m'n Daxje

Tom

Plaats reactie