Ik ben van plan mij een PC 50 te kopen, maar nu heb ik de keuze tussen 2 blokken (allebei origineel): 1 met stoterstangen en 1 met bovenliggende nokkenas. Welk blok rijdt er volgens jullie het lekkerste?
Ook heb ik al gehoord dat een stoterstangenblok meer kracht 'onderin' heeft (meer koppel?) hoe zou dit dan komen, en ontwikkelt een bovenliggende nokkenas dan meer koppel in hogere toeren en rijdt dan zo sneller, of hoe zit dit nu juist?
Stoterstangen vs. bovenliggende nokkenas
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 28 jan 2007 16:16
- Locatie: Hoevelaken
Re: Stoterstangen vs. bovenliggende nokkenas
OHC nemen (Overhead CamShaft), zijn sneller en betrouwbaarderNicholas schreef:Ik ben van plan mij een PC 50 te kopen, maar nu heb ik de keuze tussen 2 blokken (allebei origineel): 1 met stoterstangen en 1 met bovenliggende nokkenas. Welk blok rijdt er volgens jullie het lekkerste?
Ook heb ik al gehoord dat een stoterstangenblok meer kracht 'onderin' heeft (meer koppel?) hoe zou dit dan komen, en ontwikkelt een bovenliggende nokkenas dan meer koppel in hogere toeren en rijdt dan zo sneller, of hoe zit dit nu juist?
-
- Moderator
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
- Bezit: SS50 KO en een Chaly
- Locatie: Amsterdam
Dat is niet helemaal waar...
Het OHC blokje van de PC heeft een erg zwakke aluminium nokkenas.... je zult je olie dus heel regelmatig moeten verversen. Daarnaast zijn onderdelen voor deze blokken niet te vinden.
Het OHV blok is erg robuust, zij het idd wel wat minder snel, maar onderdelen zijn nog steeds goed voor handen.
Het OHC blokje van de PC heeft een erg zwakke aluminium nokkenas.... je zult je olie dus heel regelmatig moeten verversen. Daarnaast zijn onderdelen voor deze blokken niet te vinden.
Het OHV blok is erg robuust, zij het idd wel wat minder snel, maar onderdelen zijn nog steeds goed voor handen.
- gerbrandicus
- Astrealover
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
- Locatie: Gorinchem
daar ben ik niet akkoord mee. Ze rijden zeer goed en zeer betrouwbaar . Nooit kromme stoterstangen gehad met mijn ps50. Gewoon alles goed afstellen...
http://6volt.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1155
- Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
- Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50 - Locatie: Vaassen;einde der beschaving
Re: Stoterstangen vs. bovenliggende nokkenas
beide motoren hebben hun nadelen
De ohc pc/ps motor heeft geen zwakke nokkenas ..in ieder geval niet zwakker als de ohv..verder heeft de ohc erg kleine klepjes waardoor het nooit gruwelijk hard zou kunnen zonder enig polijst en vijlwerk...ze zijn mega betrouwbaar; gaat eigenlijk nooit iets aan kapot...MAAR...onderdelen zijn minder en dus duur aan het worden...de smering geschied via een een afschraper die olie van het nokkenas tandwiel schraapt en middels een helix de nokkenas inpomt,en daardoor de tuimelaars en kleppen smeert..is deze schraper oud (hard) werkt het een stuk minder en heb je kans dat de kop te weinig smering krijgt..
De ohv novio motor heeft ook voordelen; de grotere kleppen, felle nokkenas erin , lekker veel trekkracht...maar ook deze heeft nadelen; gerbrandicus noemde het al; de gietijzeren cilinderkop; dus pisheet gebeuren, vaak tot bijna altijd de klepgeleiders naar de knoppen (je kan geen klepgeleiders wisselen waar door je dus op zoek kunt naar een nieuwe of bijna nieuwe kop)..verder is de nokkenaslagering onder in het blok ronduit bagger; nokkenas loopt rechts op een stukje gietijzer weliswaar continu in de olie maar op zo'n dun vlakje dat het wel kapot moet gaan; nokkenassen zijn daardoor dus altijd aan de rechterkant ingelopen...de linkerkant is nog triester; 1e types hadden een helix op de nokkenastap zitten die wat olie in de kop moest pompen; een beetje versleten en hij pomt amper...latere types kregen de trichoid pomp aan de linker kant!! supers en mega mooi...Maar...de nokkenaslagering kwam nu op een gietijzeren ringetje wat dus altijd is ingelopen...al met al gaat de nokkenas dus altijd scheef lopen waardoor de stoterbussen lekker inlopen en het zaakje gaat werken als sloop mechanisme...
Verder hebben beide blokken een erg klein lager aan de vliegwiel kant zitten; deze is vaak versleten waardoor de krukas daar kan gaan slingeren en er dus olie langs de keerring komt waardoor je een vette ontsteking krijgt met vette puntjes = storing..
De ohc pc/ps motor heeft geen zwakke nokkenas ..in ieder geval niet zwakker als de ohv..verder heeft de ohc erg kleine klepjes waardoor het nooit gruwelijk hard zou kunnen zonder enig polijst en vijlwerk...ze zijn mega betrouwbaar; gaat eigenlijk nooit iets aan kapot...MAAR...onderdelen zijn minder en dus duur aan het worden...de smering geschied via een een afschraper die olie van het nokkenas tandwiel schraapt en middels een helix de nokkenas inpomt,en daardoor de tuimelaars en kleppen smeert..is deze schraper oud (hard) werkt het een stuk minder en heb je kans dat de kop te weinig smering krijgt..
De ohv novio motor heeft ook voordelen; de grotere kleppen, felle nokkenas erin , lekker veel trekkracht...maar ook deze heeft nadelen; gerbrandicus noemde het al; de gietijzeren cilinderkop; dus pisheet gebeuren, vaak tot bijna altijd de klepgeleiders naar de knoppen (je kan geen klepgeleiders wisselen waar door je dus op zoek kunt naar een nieuwe of bijna nieuwe kop)..verder is de nokkenaslagering onder in het blok ronduit bagger; nokkenas loopt rechts op een stukje gietijzer weliswaar continu in de olie maar op zo'n dun vlakje dat het wel kapot moet gaan; nokkenassen zijn daardoor dus altijd aan de rechterkant ingelopen...de linkerkant is nog triester; 1e types hadden een helix op de nokkenastap zitten die wat olie in de kop moest pompen; een beetje versleten en hij pomt amper...latere types kregen de trichoid pomp aan de linker kant!! supers en mega mooi...Maar...de nokkenaslagering kwam nu op een gietijzeren ringetje wat dus altijd is ingelopen...al met al gaat de nokkenas dus altijd scheef lopen waardoor de stoterbussen lekker inlopen en het zaakje gaat werken als sloop mechanisme...
Verder hebben beide blokken een erg klein lager aan de vliegwiel kant zitten; deze is vaak versleten waardoor de krukas daar kan gaan slingeren en er dus olie langs de keerring komt waardoor je een vette ontsteking krijgt met vette puntjes = storing..
-
- Vierkantofiel
- Berichten: 5187
- Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
- Bezit: Morris Ital
- Locatie: Zaagcity
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1155
- Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
- Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50 - Locatie: Vaassen;einde der beschaving
het nokprofiel van beide machines is anders...komt bij dat voor de ohc andere nokkenassen leverbaar zijn (buitenland liepen ze harder) en voor de p hadden ze 17'' wielen in plaats van 19''Nicholas schreef:meningen zijn blijkbaar verdeeld...
hoe verklaren jullie het dat een OHV meer koppel heeft in lage toeren en een OHC meer vermogen?
Voor de novio blokken weet ik het eigenlijk niet...
ps koppel en vermogen zijn niet direct gekoppeld hoewel ze wel met elkaar te maken hebben..heeft mete met de karakterestiek te maken van de nok en de rest van de motor...slag is hetzelfde dus daar ligt hte niet aan
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 554
- Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
- Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
- Locatie: Leusden
Inderdaad.
Het nokkenprofiel verklaart het verschil.
De een heeft het vermogen ietsjes hoger in de toeren dan de ander.
Wat de betrouwbaarheid betreft moet ik toegeven dat ik niet veel ervaring heb met dat type OHC.
Maar ik kan je wel verzekeren dat het OHV blok je zeker niet in de steek laat. Over de betrouwbaarheid van dat blok heb ik nooit wat te klagen gehad.
Het nokkenprofiel verklaart het verschil.
De een heeft het vermogen ietsjes hoger in de toeren dan de ander.
Wat de betrouwbaarheid betreft moet ik toegeven dat ik niet veel ervaring heb met dat type OHC.
Maar ik kan je wel verzekeren dat het OHV blok je zeker niet in de steek laat. Over de betrouwbaarheid van dat blok heb ik nooit wat te klagen gehad.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?