Uitlaat CB50 (hoe krijg je het dunne pijpje uit de bocht)

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1403
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Uitlaat CB50 (hoe krijg je het dunne pijpje uit de bocht)

Bericht door iclaudius »

In de uitlaat van m'n cb50 zit dat begrenzerpijpje,hoe haal je dat eruit ? zit dat soms op twee plaatsen in de uitlaat vast?of zit het enkel vast aan het begin v/d pijp. (cylinderkop)
Anders zou je hem ergens open moeten zagen!
Laatst gewijzigd door iclaudius op 16 nov 2010 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

jorgen_blok1
4T-MSB regular
Berichten: 344
Lid geworden op: 15 apr 2009 14:20
Locatie: rotterdam regio

Re: Uitlaat CB50

Bericht door jorgen_blok1 »

Ik heb ehm door gezaagd maar bij de overgang van de bocht naar de demper, en dan met een dremen de rand los gemaakt, en met een dikke bout erin dat ding geprobeerd los te maken, en bij de ene lukte het wel en bij de ander moest ik heb halverwege de bocht weer doorzagen, later heb ik bij NRC een RVA bocht gekocht. Deze staan volgens mij ook van een particulier op marktplaats.

Groeten en succes

Foxbeach
4T-MSB regular
Berichten: 312
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:59
Bezit: Honda Ape (shift up 124cc, Takegawa 5 disk slipper dry clutch, NSR velgen en XR100 schijfset)
Honda ST70 (TJR Nice 147cc, Kitaco OT race alu, front & rear disk brakes)
Honda ST50 Duits 50cc met leovici
Honda Giorcub (zaaalig rondsnorren in de zomer)
Locatie: Nieuwpoort - België

Re: Uitlaat CB50 (hoe krijg je het dunne pijpje uit de bocht)

Bericht door Foxbeach »

Zoals jorgen zegt.

Je hebt 2 opties:

- zelf bij de aansluiting met de demper doorslijpen, smalle pijp bij aansluiting bovenaan doorslijpen met dremeltje, staaf aan die smalle pijp lassen (ter hoogte van de demper) en rukken maar.
- een nieuwe uitlaatbocht kopen en die erop lassen.

in beide gevallen nadien terug demper en bocht aaneen lassen, lasnaad overspuiten.

Hou rekening dat met beide gevallen de ori pijp wel schade oploopt en niet meer van kop tot teen chroom zal zijn.

Er zijn nog 2 mogelijkheden:
- volledige ori snelle versie van de uitlaat zoeken, geen schade en geen binnenbocht. Nadeel is scheur in je beurs, kost ferm centen (ik heb er éné te koop liggen voor veel centen)
- tuninguitlaat kopen en alle charme van je brommer verliezen.
Honda Ape: Shift up 124 endurance
CB50J, SS50, CD50

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1403
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Uitlaat CB50 (hoe krijg je het dunne pijpje uit de bocht)

Bericht door iclaudius »

Dus als ik het goed begrijp; zit dat dunne pijpje bovenaan vast (bovenin de bocht) én bij de naad van bocht/demper! OK dan!!

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: Uitlaat CB50 (hoe krijg je het dunne pijpje uit de bocht)

Bericht door h5speedje »

als je de las met elektrode doet; pak dan een elektrode met veel chroom erin bv rvs316 elektrode; daar zit dusdaning veel chroomin dat de schade beperkt blijft..sommige lassen roesten daardoor niet
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1371
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Uitlaat CB50 (hoe krijg je het dunne pijpje uit de bocht)

Bericht door ildert »

de binnenpijp zit bovenaan bij de flens vast, maar bij de demper niet. als je hem boven los hebt is ie in principe dus los....maar zie hem maar eens door twee bochten te trekken...mij is het iig niet gelukt.

daarnaast zit er in een j uitlaat ook nog een aantal restricties in de demper...een prop aan het begin en een dunne pijp door de schotten. ik weet niet wat er in de demper van een f versie zit, maar het leek mij niet voldoende alleen de buis uit de bocht te halen.

ik heb in eerste instantie en de buis uit de bocht gehaald, en de dunnebuis in de demper vervangen door 30mm, wel de schotten laten zitten om demping te krijgen....mocht helaas niet baten. tweede versie heeft ipv schotten een rechte geperforeerde buis in de demper met daar glaswol omheen. werkt een heel stuk beter!
grote klappen, snel thuis

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1371
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Uitlaat CB50 (hoe krijg je het dunne pijpje uit de bocht)

Bericht door ildert »

ohw wacht, ik heb zelfs 3 versies gehad:

1 met alleen de buis uit de bocht > hielp geen drol
1 met ook de demper verbouwd met grotere diameter binnenbuis > scheelde al iets
1 met 1 diameter open buis van voor naar achter, met laatste stuk geperforeerd > werkt super!

...nou is alleen de vraag wat zit er in een f demper, want die heeft volgens mij een kleine diameter uitgang...toch?
grote klappen, snel thuis

jorgen_blok1
4T-MSB regular
Berichten: 344
Lid geworden op: 15 apr 2009 14:20
Locatie: rotterdam regio

Re: Uitlaat CB50 (hoe krijg je het dunne pijpje uit de bocht)

Bericht door jorgen_blok1 »

ildert schreef:ohw wacht, ik heb zelfs 3 versies gehad:

1 met alleen de buis uit de bocht > hielp geen drol
1 met ook de demper verbouwd met grotere diameter binnenbuis > scheelde al iets
1 met 1 diameter open buis van voor naar achter, met laatste stuk geperforeerd > werkt super!

...nou is alleen de vraag wat zit er in een f demper, want die heeft volgens mij een kleine diameter uitgang...toch?
Hoe heb jij deze schotten eruit gehaald? En er een geperforeerde buis in gemonteerd, dit lijkt me ook zeer leuk om eens te proberen groeten jorgen. En wat voor een geluid is hiermee te behalenen hoe kan ik die achterste plaat van de demper eruit halen.

jorgen_blok1
4T-MSB regular
Berichten: 344
Lid geworden op: 15 apr 2009 14:20
Locatie: rotterdam regio

Re: Uitlaat CB50 (hoe krijg je het dunne pijpje uit de bocht)

Bericht door jorgen_blok1 »

ildert schreef:ohw wacht, ik heb zelfs 3 versies gehad:

1 met alleen de buis uit de bocht > hielp geen drol
1 met ook de demper verbouwd met grotere diameter binnenbuis > scheelde al iets
1 met 1 diameter open buis van voor naar achter, met laatste stuk geperforeerd > werkt super!

...nou is alleen de vraag wat zit er in een f demper, want die heeft volgens mij een kleine diameter uitgang...toch?
Hoe heb jij deze sch schotten eruit gehaald? En er een geperforeerde buis in gemonteerd, dit lijkt me ook zeer leuk om eens te proberen. En hoe je de laatste plaat achter de demper heb gedemonteerd, miss heb je wel foto's of een tekening voor me groeten jorgen

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1371
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Uitlaat CB50 (hoe krijg je het dunne pijpje uit de bocht)

Bericht door ildert »

geen foto's van leeghalen helaas.

kijk achter op de demper en zoek de puntlassen...daar zitten de schotten mee vast. ik heb met de slijptol een stuk uit de demper geslepen rondom de schotten, wel zo groot dat de schotten er uitkunnen natuurlijk. schot haal je van het plaatje en las je er later weer in. achterplaat gat ingemaakt zo groot als de buis die er doormoet met de dremel gewoon rond het pijpje wegslijpen.

net na de las van de bocht aan de demper een keer doorgeslepen, dan heb je daar net een randje om nieuwe buis overheen te schuiven, alles leeggehaald, dan demper er weer overheen en dichtlassen.

geperforeerde buis gemaakt van een geperforeerde plaat en deze om een binnenboot gebogen...alles vastlassen, met glaswol er omgeen gewonden en klaar.....ohw spuitbusje zwart maakt het af.

Afbeelding
grote klappen, snel thuis

jorgen_blok1
4T-MSB regular
Berichten: 344
Lid geworden op: 15 apr 2009 14:20
Locatie: rotterdam regio

Re: Uitlaat CB50 (hoe krijg je het dunne pijpje uit de bocht)

Bericht door jorgen_blok1 »

Er is flink met de slijptol geslepen. En het resultaat is best mooi. De demper is ingekort.
De uitlaat bocht is iets langer dan origineel. De demper is voorzit leeg gehaald en vervolgens is er een geperforeerde buis ingegaan die van 32 langzaam verloopt naar 37 of iets in die richting, nu nog een hoop demper wol en plaatje op de achterkant lassen en mogelijk nog een schuin tuigje erop zoals de megaton dempers

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1371
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Uitlaat CB50 (hoe krijg je het dunne pijpje uit de bocht)

Bericht door ildert »

cool :) ...en werkt het?
grote klappen, snel thuis

jorgen_blok1
4T-MSB regular
Berichten: 344
Lid geworden op: 15 apr 2009 14:20
Locatie: rotterdam regio

Re: Uitlaat CB50 (hoe krijg je het dunne pijpje uit de bocht)

Bericht door jorgen_blok1 »

nouja het vermogen van het blokje is totaal verandert,
iets zenuwachtiger maar wel een stuk meer power.

loopt super stationair. en maakt nog iets te veel geluid,
maar de demper zit nog niet helemaal vol met demperwol, het einde is nog leeg en er zit nog geen achterplaat op

maar t klinkt nou al super

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1371
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Uitlaat CB50 (hoe krijg je het dunne pijpje uit de bocht)

Bericht door ildert »

mooimooimooi...als je hem dicht maakt zal het geluid ook wel minder worden lijkt me :)
grote klappen, snel thuis

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1403
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Uitlaat CB50 (hoe krijg je het dunne pijpje uit de bocht)

Bericht door iclaudius »

Zó dat pijpje is er nu uit, het moest wel,vond ik ; het rammelde nl. Bij de flens was ie ooit al los gepeutert
Ik heb de demper vlak achter de las doorgezaagd (demperzijde)zodanig dat het binnenpijpje heel bleef.
Geprobeerd het pijpje uit de bocht te "hefbomen" (in de bankschroef)lukte natuurlijk niet!
Heb toen de bocht BIJNA doorgezaagd (Eerste bocht bij cylinder)hierbij wél het dunne pijpje doorgezaagd,hierna ging het eruit halen moeizaam, maar het is gelukt!
Gauw wat gaten weten te boren in de demper(rondom de daar aanwezige buis die verder naar achter gaat) ook nog een gaatje weten te tikken achterin de demper. Nu kan je dwars door de demper heen kijken.
Alles weer dicht gelast met RVS óók het sneetje in de bocht,verder mooi afwerken,en klaar!!je ziet er niets van!!
De rammel is eruit,en de motor loopt nu héél soepel,( reageert mooi op het gas)hij maakt ook een heel net geluid.
Ook hier ben ik weer tevreden....Prima Forum!! :wink:

Plaats reactie