Nergens olie?
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
- Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip
Nergens olie?
Hallo,
Ik ben nieuw op t forum, maar lees hier al een tijdje een en ander.
Ik heb laatst voor mijn vriendin een C50 NT gekocht. Import uit Engeland. Heel lang stilgestaan. Alles nagekeken en gedaan; banden, remmen, lassen, dingetjes (behalve gekeken of er olie in de kop komt). Nu had ik een vastloper na de eerste proefrit van meer dan 3 km.
Nu blijkt dat er geen olie in de kop komt, en dus waarschijnlijk ook niet in de krukas/koppeling. Ik heb de cilinder eraf gehaald en het koppelingsdeksel. Het filter onderin is eigenlijk heel schoon. Alle kanalen zijn niet verstopt. Het aandrijftandwieltje is niet versleten. De oliepomp lijkt voor dit carter bedoeld, net als de pakking.
Schade; heeeel veeel speling op de verkleurde krukas en ik zag dat het busje waardoor de olie in de koppeling loopt wat ingevreten was, waarschijnlijk drooggedraait. Daarnaast krassen op de zuiger.
Nu heb ik een en ander nog goed gebruikt liggen, maar ik wil zo graag de oorzaak weten van het oliegebrek. Ik weet niet meer waar ik moet zoeken. Heeft iemand een idee?
Ben
Ik ben nieuw op t forum, maar lees hier al een tijdje een en ander.
Ik heb laatst voor mijn vriendin een C50 NT gekocht. Import uit Engeland. Heel lang stilgestaan. Alles nagekeken en gedaan; banden, remmen, lassen, dingetjes (behalve gekeken of er olie in de kop komt). Nu had ik een vastloper na de eerste proefrit van meer dan 3 km.
Nu blijkt dat er geen olie in de kop komt, en dus waarschijnlijk ook niet in de krukas/koppeling. Ik heb de cilinder eraf gehaald en het koppelingsdeksel. Het filter onderin is eigenlijk heel schoon. Alle kanalen zijn niet verstopt. Het aandrijftandwieltje is niet versleten. De oliepomp lijkt voor dit carter bedoeld, net als de pakking.
Schade; heeeel veeel speling op de verkleurde krukas en ik zag dat het busje waardoor de olie in de koppeling loopt wat ingevreten was, waarschijnlijk drooggedraait. Daarnaast krassen op de zuiger.
Nu heb ik een en ander nog goed gebruikt liggen, maar ik wil zo graag de oorzaak weten van het oliegebrek. Ik weet niet meer waar ik moet zoeken. Heeft iemand een idee?
Ben
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1856
- Lid geworden op: 17 mei 2009 20:37
- Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.
- Locatie: Amsterdam
Re: Nergens olie?
Misschien eens wat foto's uploaden van de onderdelen met de schade? Hoe zien de oliepomp en de aandrijving ervan eruit?Ben C50 schreef:Hallo,
Ik ben nieuw op t forum, maar lees hier al een tijdje een en ander.
Ik heb laatst voor mijn vriendin een C50 NT gekocht. Import uit Engeland. Heel lang stilgestaan. Alles nagekeken en gedaan; banden, remmen, lassen, dingetjes (behalve gekeken of er olie in de kop komt). Nu had ik een vastloper na de eerste proefrit van meer dan 3 km.
Nu blijkt dat er geen olie in de kop komt, en dus waarschijnlijk ook niet in de krukas/koppeling. Ik heb de cilinder eraf gehaald en het koppelingsdeksel. Het filter onderin is eigenlijk heel schoon. Alle kanalen zijn niet verstopt. Het aandrijftandwieltje is niet versleten. De oliepomp lijkt voor dit carter bedoeld, net als de pakking.
Schade; heeeel veeel speling op de verkleurde krukas en ik zag dat het busje waardoor de olie in de koppeling loopt wat ingevreten was, waarschijnlijk drooggedraait. Daarnaast krassen op de zuiger.
Nu heb ik een en ander nog goed gebruikt liggen, maar ik wil zo graag de oorzaak weten van het oliegebrek. Ik weet niet meer waar ik moet zoeken. Heeft iemand een idee?
Ben
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
- Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip
Re: Nergens olie?
Ik heb helaas geen digitale camera. De aandrijving van de pomp is in prima staat. Ik verdenk toch de aanvoer naar de pomp of ergens anders een verstopping die ik niet opgemerkt heb. Nu zijn alle kanalen in ieder geval schoon.
Ik denk dat ik maar nieuwe pakkingen en dergelijk ga bestellen en een nieuwe zuiger, de rest heb ik nog in knappe staat liggen. En dan hopen dat het goed komt. Eerst dus checken of er olie uit de onderste klepdop loopt na 10 sec.
Lukt het de droge pomp altijd om te beginnen met aanzuigen? Hij begint met lucht aanzuigen, en dan kan het lastig zijn om olie aan te zuigen/op te pompen?
Is het een idee een extra gaatje te maken on de koppelingsdekselpakking, omdat het gaatje naar de zeef-kamer erg makkelijk verstopt? Dat gaatje is maar klein en zit helemaal onderin..... Of is er een reden omdat juist niet te doen?
Ik denk dat ik maar nieuwe pakkingen en dergelijk ga bestellen en een nieuwe zuiger, de rest heb ik nog in knappe staat liggen. En dan hopen dat het goed komt. Eerst dus checken of er olie uit de onderste klepdop loopt na 10 sec.
Lukt het de droge pomp altijd om te beginnen met aanzuigen? Hij begint met lucht aanzuigen, en dan kan het lastig zijn om olie aan te zuigen/op te pompen?
Is het een idee een extra gaatje te maken on de koppelingsdekselpakking, omdat het gaatje naar de zeef-kamer erg makkelijk verstopt? Dat gaatje is maar klein en zit helemaal onderin..... Of is er een reden omdat juist niet te doen?
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16275
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Nergens olie?
Alles wat tijdens het draaien olie moet hebben TIJDENS de montage inolien. Dus ook een oliepomp. En geen vloeibare pakking gebruiken.
Re: Nergens olie?
Je zegt dat er geen olie in de kop komt, maar ik lees niet over schade aan de kop, wel aan de krukas.
Weet je dus wel zeker dat het de oliepomp is die niet pompt?
Weet je dus wel zeker dat het de oliepomp is die niet pompt?
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
- Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip
Re: Nergens olie?
Oeps! Ik zie net dat ik krukas heb getypt, ik bedoelde een verkleurde nokkenas! Met heel veel speling. Ander kopje erop dus.
Re: Nergens olie?
Hoe zag je oliepomp tandwiel eruit? Dat ding aan de kant van je ontsteking. En hoe strak of los
stond je distributie gesteld? Want als die te los staat, kan hij over je oliepomptandwiel heen glijden,
als dat tandwiel ook al niet al te best meer is.
Verder kan je pakking van je oliepomp lek zijn, waardoor er in de pomp geen druk wordt opgebouwd, en
dus ook niet naar de onderdelen toe gepompt wordt.
Succes,
Dennis
stond je distributie gesteld? Want als die te los staat, kan hij over je oliepomptandwiel heen glijden,
als dat tandwiel ook al niet al te best meer is.
Verder kan je pakking van je oliepomp lek zijn, waardoor er in de pomp geen druk wordt opgebouwd, en
dus ook niet naar de onderdelen toe gepompt wordt.
Succes,
Dennis
''UNOX MAN''
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
- Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip
Re: Nergens olie?
Ik heb tijdens demontage niet goed gekeken hoe strak de ditributieketting stond, maar het oliepomp-tandwiel is in hele mooie staat. Wel zag ik sporen van een eerdere sleutelaar (licht beschadigde kruiskopjes en vloeibare pakking) tot aan de oliepomp, maar ik zie niet wat zij eventueel fout gedaan hebben. De oliepomppakking zag er onbeschadigd uit.
Hoe kan ik bij montage zien of de ketting strak genoeg staat? Hij zou dit automatisch moeten doen toch? En als hij te slap staat, is dan de oplossing een nieuwe ketting kopen?
Iemand die kwaad ziet in een extra gaatje in de koppelingsdekselpakking?
Hoe kan ik bij montage zien of de ketting strak genoeg staat? Hij zou dit automatisch moeten doen toch? En als hij te slap staat, is dan de oplossing een nieuwe ketting kopen?
Iemand die kwaad ziet in een extra gaatje in de koppelingsdekselpakking?
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16275
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Nergens olie?
vloeibare pakking, waar, dat wil je niet in je oliekanalen.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
- Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip
Re: Nergens olie?
Heb alleen een los kloddertje gevonden onder de zeef in het kamertje waar de aftapplug zit. Ik weet niet waar hij voor die tijd heeft gezeten, maar volgens mij past hij helemaal niet door het kleine toevoergaatje.
Verder geen sporen van vloeibare pakking, gelukkig.
De zeef zelf was aardig schoon. Ik heb de indruk dat de vorige eigenaar ook met de oliepomp in de weer is geweest. Omdat het filter zo schoon is en het aandrijftandwiel zo netjes, volgens mij heeft hij daarna niet of nauwelijks gelopen. Maar ik zie niet wat hij fout gedaan heeft.
Al je de boel droog in elkaar zet, zou hij dan inderdaad niet aanzuigen?
Is het eenvoudig te meten/zien of de oliepomp zelf nog ok is?
Verder geen sporen van vloeibare pakking, gelukkig.
De zeef zelf was aardig schoon. Ik heb de indruk dat de vorige eigenaar ook met de oliepomp in de weer is geweest. Omdat het filter zo schoon is en het aandrijftandwiel zo netjes, volgens mij heeft hij daarna niet of nauwelijks gelopen. Maar ik zie niet wat hij fout gedaan heeft.
Al je de boel droog in elkaar zet, zou hij dan inderdaad niet aanzuigen?
Is het eenvoudig te meten/zien of de oliepomp zelf nog ok is?
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
- Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip
Re: Nergens olie? Nu koppelingprobleem!
Zo, eindelijk tijd gehad om de boel weer netjes in elkaar te zetten en te proberen. Eerst leek er geen olie uit de klepdeksel te komen, maar toch maar even gas gegeven en toen kwam er een mooi straaltje. Probleem opgelost, ook al was de oorzaak moeilijk te vinden/benoemen.
Volgende probleem:
De koppeling zat niet zo lekker in elkaar. Toen ik hem eraf haalde, zag ik dat de borgclip/ring die de boel bij elkaar houd, er niet helemaal goed in zat (achterkant van de koppeling, grote ring/veer die achter de puntjes van het huis ligt). Hij zat voor de helft achter de puntjes, de andere helft niet. Dit heb ik beter in elkaar gedrukt en verder niets verandert. De koppeling wilde nu niet ontkoppelen tijdens het schakelen en ook niet bij stationair draaien. Dit deed hij voorheen wel prima.
De koppeling maar even afgesteld, was ook nodig. Nu ontkoppelt hij een beetje met schakelen, maar nog niet genoeg (schakelt soms niet, maakt herrie/schokje). Het stilstaan met draaiende motor in een versnelling lukt nu alleen als ik het schakelpedaal ingedrukt houd?! Als ik dan met mijn voet op het pedaal gas geef, rijd hij direct weg, alsof alles normaal is. Als ik het pedaal loslaat na het inschakelen in zijn 1, dan slaat hij af.
De centrifugaalfunctie werkt dus alleen als je de koppeling bedient en het ontkoppelen om te schakelen werkt nog steeds niet lekker.
Zou dit gaan lukken met strakker afstellen, heb ik iets verkeerd in elkaar gezet of is er iets stuk? Wat denken jullie?
Ben
Volgende probleem:
De koppeling zat niet zo lekker in elkaar. Toen ik hem eraf haalde, zag ik dat de borgclip/ring die de boel bij elkaar houd, er niet helemaal goed in zat (achterkant van de koppeling, grote ring/veer die achter de puntjes van het huis ligt). Hij zat voor de helft achter de puntjes, de andere helft niet. Dit heb ik beter in elkaar gedrukt en verder niets verandert. De koppeling wilde nu niet ontkoppelen tijdens het schakelen en ook niet bij stationair draaien. Dit deed hij voorheen wel prima.
De koppeling maar even afgesteld, was ook nodig. Nu ontkoppelt hij een beetje met schakelen, maar nog niet genoeg (schakelt soms niet, maakt herrie/schokje). Het stilstaan met draaiende motor in een versnelling lukt nu alleen als ik het schakelpedaal ingedrukt houd?! Als ik dan met mijn voet op het pedaal gas geef, rijd hij direct weg, alsof alles normaal is. Als ik het pedaal loslaat na het inschakelen in zijn 1, dan slaat hij af.
De centrifugaalfunctie werkt dus alleen als je de koppeling bedient en het ontkoppelen om te schakelen werkt nog steeds niet lekker.
Zou dit gaan lukken met strakker afstellen, heb ik iets verkeerd in elkaar gezet of is er iets stuk? Wat denken jullie?
Ben
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1852
- Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
- Bezit: CY50 R&P
- Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen
Re: Nergens olie?
Heb je tijdens de montage van de koppeling gekeken of de platen goed zijn gemonteerd? Het komt best vaak voor dat de koppeling slecht in elkaar is gezet en de platen krom zijn getrokken.
Life is too short for lousy coffee.
Re: Nergens olie?
Klinkt ook een beetje alsof nr 4 en nr 20 niet goed zitten.
http://images.cmsnl.com/img/partslists/ ... 6_b3e3.gif
http://images.cmsnl.com/img/partslists/ ... 6_b3e3.gif
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 586
- Lid geworden op: 28 jan 2007 08:58
- Bezit: ss50 c50 cd50 c310a
- Locatie: amsterdam
Re: Nergens olie?
ik denk net als hypercub dat de koppelingsplaat en/of stalen tussenplaat krom zijn, dit luisterd nogal nauw, zeker met semikoppelingen.
ook de rolletjes in de korf zijn erg slijtage gevoelig.(vaak ingesleten op de korf, kun je soms een klein beetje wegschuren)
semiautomaat is mooi, als het goed werkt.
heb zelf ook wat lopen etteren met oude semimeuk, maar tegenwoordig koop ik bij twijfelgevallen een komplete gebruikte set van het internet voor weinig(meestal van het belgenboard, van iemand die handkoppeling op zijn brommerblok gezet heeft).
ook de rolletjes in de korf zijn erg slijtage gevoelig.(vaak ingesleten op de korf, kun je soms een klein beetje wegschuren)
semiautomaat is mooi, als het goed werkt.
heb zelf ook wat lopen etteren met oude semimeuk, maar tegenwoordig koop ik bij twijfelgevallen een komplete gebruikte set van het internet voor weinig(meestal van het belgenboard, van iemand die handkoppeling op zijn brommerblok gezet heeft).
cdi for life!
Re: Nergens olie?
Zou hij niet eerder gaan slippen met kromme platen?
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!