Daytona 150 uitzetten

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
hildo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 aug 2012 11:05
Bezit: Skyteam Dax 125, nu met 150cc 2v Daytona

Re: Daytona 150 uitzetten

Bericht door hildo »

Ik schreef gisteren:
Quote 'Ook direct massa maken met de gele Engine Stop draad vanaf de Daytona CDI unit (draad doorgemeten en hij máákt ook massa, en de massa zelf is ook goed) en de motor blijft doordraaien'.

De gele draad zelf, geeft geen massa. Waar ik de draad tegenaan gehouden heb maakte massa.
Even ter verduidelijking want ik was onduidelijk.

Trek nu het contactslot eruit, er zit een nieuwe in ivm verloren sleutels, en ga daar wat aan doormeten.
Weet nog niet precies wat maar kan vast geen kwaad om alles te dubbelchecken.

Groeten,
Hildo

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Daytona 150 uitzetten

Bericht door nielspbr »

*Krab hoofd*

hildo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 aug 2012 11:05
Bezit: Skyteam Dax 125, nu met 150cc 2v Daytona

Re: Daytona 150 uitzetten

Bericht door hildo »

nielspbr schreef:*Krab hoofd*
Ha, ha. Anders ik wel.
Heb contactslot doorgemeten.
Als je erachterop kijkt zie je 4 punten zitten waar in totaal 4 draden uitkomen.

De linker twee hebben onderling contact op de stand 'off'.
Hierop zit een massa draad en de rood/zwarte die met de gele Engine Off draad verbonden word, dat zou de motor uit moeten zetten. Dat lijkt mij ok.

De rechter twee hebben onderling contact op de stand 'on'.
Hierop zitten de rode en oranje draad.
De oranje loopt naar neutraalschakelaar, startschakelaar voor e-start, claxon, knipperlicht relay en remlichtschakelaar.
Dat lijkt ook goed, alle verlichting werkt in ieder geval naar behoren.
De rode draad is de voeding voor de oranje en komt van spanningsregelaar/gelijkrichter, accu en lichtschakelaar.

Volgens mij zit alles goed.

Ik wacht de nieuwe CDI unit nog even af en hoop dat het dan werkt.
Zoniet dan plaats ik een extra contactslot tussen de bobinedraad.
Als ie dan nog niet uit gaat eet ik m'n helm op :)

Hou jullie op de hoogte,

Groet!
Hildo

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Re: Daytona 150 uitzetten

Bericht door Brommert »

Of je zet gewoon een normale ontsteking met normale CDI op je Daytona blok. Dat past en werkt ook gewoon. Ik heb zelf een nieuw type ND op een Daytona zitten, werkt perfect.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Daytona 150 uitzetten

Bericht door Eric »

hildo schreef:
nielspbr schreef:Hildo, er zitten 2 blauwe draden in het draadboompje (of 1 met 2 aansluitingen) Die zijn voor bobine en toerenteller. Als je één van die 2 bluwe aansluitingen aan massa legt gaat ie ook uit.
Heb net even geprobeerd de motor uit te zetten door contact met massa te maken via de blauwe draad
(De pulsdraad voor de, optionele, toerenteller)
Geloof het of niet maar die werkt óók niet, de motor blijft gewoon doorlopen.


Hildo

hildo schreef:
Ik wacht de nieuwe CDI unit nog even af en hoop dat het dan werkt.
Zoniet dan plaats ik een extra contactslot tussen de bobinedraad.
Als de blauwe draad op massa leggen niet werkt vraag ik me af hoe je dat 2e contactslot aan gaat sluiten.

Maak anders een stuk speakersnoer oid aan die blauwe draad en druk deze tegen het blok(waar geen lak zit). Dan heb je 100% zeker weten massa. Ik weet namelijk niet wat je nu als massa gebruikt en hoe je meet.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

hildo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 aug 2012 11:05
Bezit: Skyteam Dax 125, nu met 150cc 2v Daytona

Re: Daytona 150 uitzetten

Bericht door hildo »

Brommert schreef:Als de blauwe draad op massa leggen niet werkt vraag ik me af hoe je dat 2e contactslot aan gaat sluiten.

Maak anders een stuk speakersnoer oid aan die blauwe draad en druk deze tegen het blok(waar geen lak zit). Dan heb je 100% zeker weten massa. Ik weet namelijk niet wat je nu als massa gebruikt en hoe je meet.
Tweede contactslot zet ik gewoon tussen de bobine voedingsdraad. Als je die verbreekt (off) dan is het onmogelijk dat de motyor doorloopt.

De blauwe draad (toerenteller) heb ik tegen het punt gedrukt waar de min van de accu ook aan zit.
Heb weerstand gemeten (ben geen meetwonder) en kreeg dezelfde waarde als rechtstreeks meten op de min van de accu.
Verder werkt het elektrieke gedeelte. De massa zou, mijns inziens, toch goed moeten zijn.
Evengoed werkt het niet.

Ik wacht die andere CDI nog even af.
Brommert schreef:Of je zet gewoon een normale ontsteking met normale CDI op je Daytona blok. Dat past en werkt ook gewoon. Ik heb zelf een nieuw type ND op een Daytona zitten, werkt perfect.
Wat een nieuw type ND is weet ik niet, maar ik weet wel dat ik liever niet nog meer geld uitgeef.
Bedoel je misschien de ouwe Skyteam ontsteking er op zetten?

Even niet aan bedrading denken. Ga eerst even kayakken. Ook leuk :-)

Groet,
Hildo

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Daytona 150 uitzetten

Bericht door Jurrien »

ND staat voor Nippon Denso, een origineel op Honda geleverde ontsteking.

Maar, als je nou eens de draad die van cdi-unit naar bobine loopt aftakt en tegen massa houdt. Dan zou hij toch echt uit moeten gaan.
Er wordt nu namelijk verondersteld dat de draad naar de toerenteller hier ook voor gebruikt kan worden, maar is dat wel 100% zeker?

Kayakze! :D
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

hildo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 aug 2012 11:05
Bezit: Skyteam Dax 125, nu met 150cc 2v Daytona

Re: Daytona 150 uitzetten

Bericht door hildo »

Jurrien,
Die draad van de toerenteller is een, zichtbare, 1-2 aftakking van de bobinedraad.
Toch gaat ie niet uit, je kunt er naar van worden.
Misschien is die aftakking wel niet goed verbonden met de blauwe bobinedraad.
Ga ik morgenavond ook nog even doormeten.

Als er verbinding is tussen beide draden dan zal ik de toeren tellerdraad ook nog eens tegen de min van de accupool houden... om echt 100% zeker te weten dat er massa is. Ik begin nu overal aan te twijfelen omdat er dingen gebeuren die, klaarblijkelijk, onmogelijk zijn. Iets wat onmogelijk is kan niet gebeuren, nietwaar?
Als ie niet uit gaat zal ik rechtstreeks de bobinedraad kortsluiten, massa maken.
Zien of dat werkt.

Uiteindelijk ga ik het winnen! :-)
Erg aardig dat iedereen zo meedenkt, mag wel even gezegd worden vind ik.

Later....
Hildo

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Daytona 150 uitzetten

Bericht door Eric »

Druk hem niet tegen de -poll van je accu maar tegen iets van je blok waar geen lak zit. En of je nou de draad van de toerenteller pakt of de draad van de bobine maakt niet uit als de draad voor de toerenteller een aftakking is. Ook staat er gewoon spanning op en om dat nou direct op een -poll van de accu te zetten... Ook kan je de draad van de bobine niet lostrekken zonder dat het blok uit gaat.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Daytona 150 uitzetten

Bericht door Jurrien »

Eric, de minpool van de accu is (als het goed is) gewoon rechtstreeks met de massa verbonden. Dus of je nou een willekeurig massapunt op het motorblok, op het frame, of de minpool pakt, dat maakt echt niks uit. Die draad met spanning tegen de minpool hoef je dan ook echt niet bang voor te zijn.

Algemene tip; pak een willekeurig massapunt, meet met de multimeter de weerstand naar een ander willekeurig massapunt, als je geen weerstand meet weet je dat je twee goede massapunten te pakken hebt.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

hildo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 aug 2012 11:05
Bezit: Skyteam Dax 125, nu met 150cc 2v Daytona

Re: Daytona 150 uitzetten

Bericht door hildo »

Ik heb keuzeknop van de multimeter op '200' staan (in de Ohm stand)
Ik meet van de ene kant naar de andere kant op de min pool van de accu zelf (maximale massa wat je krijgen kunt) en de weerstand is 00.7 (0.7 ohm?).
Als ik van de min pool naar het punt meet waar de massa draad aangesloten is, geeft de meter weer 00.7 aan.
Bepaald punt op het frame, zonder lak natuurlijk, 00.13, iets hoger.

Waar het om gaat: Ook van het punt van de waar de blauwe draad op de bobine aangesloten is naar het de 'toerenteller' draad, wat een 1-2 vertakking is, meet ik weer 00.7
Goede massa lijkt mij. Blijft allemaal even onduidelijk voor mij.

Houd het voor gezien vandaag.

Later!
Hildo

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 941
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Daytona 150 uitzetten

Bericht door Ben C50 »

En toch, wat gebeurd er als je die toerentellerdraad tegen het blok houdt, zodat je zekers te weten sluiting maakt met je ontsteking in plaats van zekers te weten met je accu?

hildo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 aug 2012 11:05
Bezit: Skyteam Dax 125, nu met 150cc 2v Daytona

Re: Daytona 150 uitzetten

Bericht door hildo »

Ben C50 schreef:En toch, wat gebeurd er als je die toerentellerdraad tegen het blok houdt, zodat je zekers te weten sluiting maakt met je ontsteking in plaats van zekers te weten met je accu?
Ga ik nu proberen :-)
Hildo

hildo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 aug 2012 11:05
Bezit: Skyteam Dax 125, nu met 150cc 2v Daytona

Re: Daytona 150 uitzetten

Bericht door hildo »

Het werkt!
Eerst nog even een flinke tik van de stroom, via het koppelingshandvat naar m'n linker wijsvinger, ik voel 'm nu nog...
Kwam de gele draad even tegen het frame denk ik, geeft toch ontstekingsspanning door.
Zowel met de blauwe draad als met de gele Engine Stop draad is de motor uit te zetten.
Niet helemaal 100% perfect, hij begint wat te stotteren en gaat uiteindelijk uit. Ik zag de vonken overspringen met de blauwe bobine draad.
Draad tegen de min pool van de accu werkt nu ook, niet goed, wat stotteren en soms gaat ie uit.
Op de massa aansluiting van het frame lukt het ook.

Kortom, mijn probleem was (en is nog steeds) een goede massa.
De CDI werkt en alle draden zitten dus goed. Nu alleen het massa probleem nog even tackelen.

Het leven lijkt ineens weer een stuk zonniger :-)

Hildo

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Daytona 150 uitzetten

Bericht door nielspbr »

Met de origynele bijgeleverde cdi of de nieuwe cdi (sorry, ben nieuwsgierig wat het nu was)

Plaats reactie