Nergens olie?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 941
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Nergens olie?

Bericht door Ben C50 »

Wauw, bedankt voor de tips! nr 4 en 20 zou kunnen, en kromme platen ook. Wel vreemd dat hij dan eerder wel goed werkte, terwijl hij toen juist niet goed in elkaar zat. Hoewel toen het pedaal ook niet zo lekker aanvoelde, hij leek iets te blijven hangen, hij kwam wel terug, maar met wat moeite. Is moeilijk te omschrijven, maar hij leek een soort dood punt te hebben waar hij even doorheen moest. Nu heeft hij dat niet. Hij voelt goed, maar werkt niet. Dat deed hij voor ik de koppeling eraf haalde wel. Ik heb hem niet uit elkaar gehaald, maar alleen "dichtgeklikt".

Als ik de boel weer open moet halen, dan doe ik dat maar. Kan ik met het blote oog zien dat de platen krom zijn, of is het subtieler? Hoe krom kunnen/mogen ze zijn voordat ze problemen geven? Vervangen wil ik best, maar ik wil graag zien wat er mis is.

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1852
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Nergens olie?

Bericht door hypercub »

Als de platen krom zijn zie je het gelijk, kan niet missen.
Life is too short for lousy coffee.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 941
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Nergens olie?

Bericht door Ben C50 »

Jeetje, vanavond alles weer uit elkaar gehaald, ook de koppeling uit elkaar zoals op de tekening van Eric. Alles lijkt goed te zitten, en de platen zien er niet krom uit. Nummer 4 en 20 zitten prima in elkaar. Alles draait en veert soepel. Ik vind het alleen gek dat er twee platen met voering tegen elkaar aan zitten. Je zou denken dat het beter staal/voering/staal/voering kan zijn, maar goed, op de tekening van Eric lijkt het hetzelfde te zitten, en het functioneerde ook voordat ik het uit elkaar haalde.
Verschil is wel dat de moer die de koppeling vastzet op de krukas los zat toen ik het voor de eerste keer uit elkaar haalde.
Alles weer in elkaar en olie erin, en toen bleek het allemaal niets uit te maken, hij doet nog precies hetzelfde...

Stel ik hem verkeerd af? Kan er iets mis gaan met het monteren van het carterdeksel? Waar gaat het mis?

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Nergens olie?

Bericht door Eric »

Die ene gevoerde plaat heeft als het goed is een gladde kant. Maar volgens mij kan je 4 en nr 20 zo monteren dat je die eruit kan halen zonder de koppeling uit elkaar te halen en ook zodanig dat vast erin zit.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 941
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Nergens olie?

Bericht door Ben C50 »

ja dat klopt allebei. Die platen zitten zoals op de tekening ook (vaag) te zien is.
Nummer 4 en 20 heb ik zo vlot uit elkaar gehaald dat ik ben vergeten hoe om hij zit. Hij zit nu zo dat ik hem niet uit elkaar kan halen zonder de koppeling uit elkaar te halen. Hoort dat ook zo? Lijkt me wel, maar lijkt op tekening andersom.
Het gekke is dat hij eerder gewoon functioneerde en dat er weinig verandert is. Volgens mij zie ik iets heel simpels over het hoofd. Kan het zijn dat er iets mis gaat met het schakelpookje/bediening/driekogeldingetje? Of zou de koppeling klem draaien op het tandwiel die de versnellingsbak aandrijft? Die moer zat los namelijk.

Toch maar weer uit elkaar vrees ik. Gaat wel steeds sneller...

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Nergens olie?

Bericht door Eric »

Dat tandwiel moet goed in de koppeling vallen anders gaat het ook niet goed. Dat asje van de schakelpook moet gewoon recht naar het midden van de koppeling wijzen zeg maar.
Ik heb hetzelfde probleem bij mijn Singa en ik heb nog steeds geen zin gehad om het weer uit elkaar te halen. Maar volgens mij kan ik nummer 4 en nr 20 zo uit de koppeling pakken zonder deze uit elkaar te halen. Maar dat weet ik nog niet zeker.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

justinvos
4T-MSB addict
Berichten: 618
Lid geworden op: 10 feb 2010 19:27
Bezit: Honda C50-H (1971)
Honda CD50-H (1972)
Honda C50 (1981)
Stuk schoot dat volgend jaar weer een nette C50-H moet worden. x2
Locatie: Bunnik

Re: Nergens olie?

Bericht door justinvos »

Misschien stomme opmerking, maar stel je de koppeling wel goed af?
Ik heb het de eerste keer ook fout gedaan hoor, maar je moet hem LINKS om afstellen en niet RECHTS om.
Als je het wel goed doet, heb ik niets gezegd.
"Je moet niet denken, denken moet je aan koeien overlaten!"

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 941
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Nergens olie?

Bericht door Ben C50 »

Ben juist blij dat je mee denkt hoor, maar linksom stellen doe ik ook. Tot ik alle vrije slag eruit heb (tot ik weerstand voel) en dan weer ietjes terug en borgen. Maar misschien is de weerstand die ik voel niet de juiste.

justinvos
4T-MSB addict
Berichten: 618
Lid geworden op: 10 feb 2010 19:27
Bezit: Honda C50-H (1971)
Honda CD50-H (1972)
Honda C50 (1981)
Stuk schoot dat volgend jaar weer een nette C50-H moet worden. x2
Locatie: Bunnik

Re: Nergens olie?

Bericht door justinvos »

haha dat is mooi. Als je weerstand voelt moet je stoppen en dan idd iets terug 1/8 tot 1/4.

Hij blijf hangen zeg je (je schakelpookje).. Zit het schakeldingetje (dat ronde ding met dat schakelpartoonding -- erg moeilijk uit te leggen :P--) op de schakeldrum wel goed? Blijf deze niet hangen? Dat schakelpatroondingetje kan misschien ietsjes krom zijn waardoor het iets blijft hangen?

Schakelt de brommer wel goed door ondanks het blijven hangen of als je schakelt word je een stuk vooruit gelanceerd?
"Je moet niet denken, denken moet je aan koeien overlaten!"

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 941
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Nergens olie?

Bericht door Ben C50 »

Bij het schakelen blijft hij niet hangen hoor. Alleen als ik met mijn voet het pedaaltje ingedrukt houd, werkt de centrifugaal/wegrijd-koppeling wel goed. Bij schakelen een flinke schok, hij ontkoppelt dus niet genoeg.
Als ik het beredeneer, dan lijkt het erop dat hij niet strak genoeg staat afgesteld, Dat het pookje bedienen niet genoeg ontkoppelt en hij ook niet vrij draait om door de gewichtjes bedient te worden, pas als ik het bedien met het pookje staat hij los genoeg (ofwel strak genoeg afgesteld) om de centrifugaalkoppeling te laten werken. Volgens mij is dit alles dus het effect van te losjes afstellen. Maar in werkelijkheid stel ik bijna alle vrije slag eruit, en als ik hem strakker stel, zal hij misschien wel goed werken, maar is er geen vrije slag en staat het bedieningsmechanisme met die drie kogeltjes altijd onder druk, lijkt me niet optimaal, gaat slijten lijkt me. Het lijkt dus net of de koppeling te strak in elkaar zit. Alsof de platen te dik zijn. Daarom deed hij het misschien wel goed toen hij, voordat ik hem uit elkaar haalde, niet goed in elkaar geklikt zat. Toen hadden de platen misschien meer ruimte om te slippen bij stationair toerental.

mmmm, morgen maar eens proberen wat er gebeurd als ik hem, tegen de weerstand in, strakker afstel dan nu/volgens boekje.

justinvos
4T-MSB addict
Berichten: 618
Lid geworden op: 10 feb 2010 19:27
Bezit: Honda C50-H (1971)
Honda CD50-H (1972)
Honda C50 (1981)
Stuk schoot dat volgend jaar weer een nette C50-H moet worden. x2
Locatie: Bunnik

Re: Nergens olie?

Bericht door justinvos »

Als je hem schakelt, hoor je dan ook rare geluiden? Of niet?

Misschien is het ook wel zoals Eric zegt. nr 4 en nr 20 moeten in elkaar zitten, maar die moet je wel kunnen bewegen. Als je nr 4 beweegt dan gaat nr 20 omhoog/omlaag.

Of hem je misschien een AT blokje, want dan is de koppeling volgens mij ook anders...
Maar probeer morgen eerst maar even je eigen oplossing, misschien werkt hij wel.
"Je moet niet denken, denken moet je aan koeien overlaten!"

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 941
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Nergens olie?

Bericht door Ben C50 »

nou, als je de koppeling heel strak zet, zodat het bedieningsmechnisme altijd onder druk staat, dan werkt hij naar behoren. maar ja, dan schakelt hij niet soepel en knarst de bediening. Is dus niet de manier. Het lijkt erop alsof de koppeling te strak in elkaar zit, hij wil niet goed vrij draaien, en heeft het daardoor nodig dat je hem heel strak afstelt, om hem zo te ontspannen.
Toch zie ik op het plaatje van Eric (eerder in dit topic) dat alles juist in elkaar zit. Nu in elkaar gezet voor de computer met plaatje in beeld, en het zit echt goed, alleen vraag ik me dus af of het zo hoort dat wanneer je de laatste ring (die dus eerst niet goed zat) er in drukt, die borg veer/ ring zeg maar, of het klopt dat dat heel zwaar gaat, dan druk ik de koppelingsveren al een beetje in. Dan staat de koppeling dus al wat onder druk. Dat hoort niet toch?

Of wel?

Zouden er ooit te dikke koppelingsplaten in gezet zijn of iets dergelijks? Kan dat?


Ben

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 941
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Nergens olie?

Bericht door Ben C50 »

ik zou natuurlijk eerst een grote ring onder 25 kunnen leggen.......

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Nergens olie?

Bericht door Eric »

Bedoel je niet nr 22? 25 zijn ringetjes, voor de schroefjes, die het stalen hart van de koppeling vasthouden.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 941
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Nergens olie?

Bericht door Ben C50 »

Ik bedoelde 25, zodat dat stalen hart iets hoger kan liggen, waardoor de voordruk van de koppelingsveren iets minder word. Was maar een idee, maar niet zo'n goede...

Is het normaal dat je nummer 4 en 20 net niet meer kunt verdraaien als de koppeling in elkaar zit? of moet dit nog net wel kunnen? Hoe "strak" moet een koppeling in elkaar zitten van een c50NT? Zou hij niet een beetje los moeten zitten? Zodat het centrifugaalmechanisme hem kan aandrukken als hij denkt dat dat nodig is? Die van mij zit vrij strak in elkaar, zie niets wat fout is, maar komt zo dus niet lekker vrij met stationair toerental.

Plaats reactie