Tandwielverhouding. toerental,optrekken,topsnelheid
Tandwielverhouding. toerental,optrekken,topsnelheid
Na de zoekfunctie geprobeerd te hebben en redelijk veel topic gelezen te hebben vraag ik het toch maar even omdat ik het antwoord nog niet gevonden heb.
Gisteren heb ik met mijn daxje een stuk gereden alleen vielen mij een paar dingen op.
- Hij trek erg snel op.
- Heeft een redelijk hoge top maar ook een erg hoog toerental.
Wat ik graag zou willen is:
- Minder hoog toerental.
- Mag wel wat minder hard optrekken.
- Iets minder hoge top.
Volgens mij is het een optie om de tandwielen te veranderen.
Klopt het dat ik voor een groter tandwiel zou moeten nemen en bij het achterwiel een kleinere?
Klopt het dan dat hij wat minder snel optrekt en de top wat lager is waardoor het toerental ook wat lager is?
Alvast bedankt!
Sorry als dit toch ergens anders in een topic vermeld is geweest.
* tandwiel verhouding die ik nu heb is voor 15tands en achter 36 tands.
Gisteren heb ik met mijn daxje een stuk gereden alleen vielen mij een paar dingen op.
- Hij trek erg snel op.
- Heeft een redelijk hoge top maar ook een erg hoog toerental.
Wat ik graag zou willen is:
- Minder hoog toerental.
- Mag wel wat minder hard optrekken.
- Iets minder hoge top.
Volgens mij is het een optie om de tandwielen te veranderen.
Klopt het dat ik voor een groter tandwiel zou moeten nemen en bij het achterwiel een kleinere?
Klopt het dan dat hij wat minder snel optrekt en de top wat lager is waardoor het toerental ook wat lager is?
Alvast bedankt!
Sorry als dit toch ergens anders in een topic vermeld is geweest.
* tandwiel verhouding die ik nu heb is voor 15tands en achter 36 tands.
Re: Tandwielverhouding. toerental,optrekken,topsnelheid
Ligt een beetje aan het vermogen van de motor. Als hij het nog steeds makkelijk trekt, dan trek je net zo snel op en heb je een hogere top.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 20 feb 2009 17:44
- Bezit: Honda ST50B
- Locatie: Leimuiden
Re: Tandwielverhouding. toerental,optrekken,topsnelheid
Als je iets wil doen aan alle 3 dan heeft een andere tandwielverhouding geen zin.
Je zou hier hem alleen te zwaar mee kunnen vertanden zodat die gewoon niet zijn top haalt.
Je kan er ook voor kiezen om iets aan de carburateur te veranderen zoals een busje bij de gasschuif, wat denk de simpelste oplossing is
Je zou hier hem alleen te zwaar mee kunnen vertanden zodat die gewoon niet zijn top haalt.
Je kan er ook voor kiezen om iets aan de carburateur te veranderen zoals een busje bij de gasschuif, wat denk de simpelste oplossing is
Re: Tandwielverhouding. toerental,optrekken,topsnelheid
Bedankt voor de reacties.Thom schreef:Als je iets wil doen aan alle 3 dan heeft een andere tandwielverhouding geen zin.
Je zou hier hem alleen te zwaar mee kunnen vertanden zodat die gewoon niet zijn top haalt.
Je kan er ook voor kiezen om iets aan de carburateur te veranderen zoals een busje bij de gasschuif, wat denk de simpelste oplossing is
Een busje in de carb heb ik ook al gedaan. Ik ga dan er nog een groter busje erin doen denk ik.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16275
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Tandwielverhouding. toerental,optrekken,topsnelheid
Wat voor blok hangt eronder? Je hebt er nu de eindoverbrenging a la pbr90 onder hangen.
Re: Tandwielverhouding. toerental,optrekken,topsnelheid
Je hebt min of meer helemaal gelijk.jeroen.k schreef:Na de zoekfunctie geprobeerd te hebben en redelijk veel topic gelezen te hebben vraag ik het toch maar even omdat ik het antwoord nog niet gevonden heb.
Gisteren heb ik met mijn daxje een stuk gereden alleen vielen mij een paar dingen op.
- Hij trek erg snel op.
- Heeft een redelijk hoge top maar ook een erg hoog toerental.
Wat ik graag zou willen is:
- Minder hoog toerental.
- Mag wel wat minder hard optrekken.
- Iets minder hoge top.
Volgens mij is het een optie om de tandwielen te veranderen.
Klopt het dat ik voor een groter tandwiel zou moeten nemen en bij het achterwiel een kleinere?
Klopt het dan dat hij wat minder snel optrekt en de top wat lager is waardoor het toerental ook wat lager is?
Alvast bedankt!
Sorry als dit toch ergens anders in een topic vermeld is geweest.
* tandwiel verhouding die ik nu heb is voor 15tands en achter 36 tands.
Gewoon een 16T voortandwiel proberen. 17T bestaat ook. Fine tunen kan met tandwielen achter.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
- Bezit: Skyteam DX
C50
CT90
ST50
CRF50
ATC110
CB77 - Locatie: Haarlem
Re: Tandwielverhouding. toerental,optrekken,topsnelheid
in de regel is toch 1 tandje voor is 3 achter?
maar dat veranderd weer naarmate het verschil in tandwielen kleiner wordt?
wel altijd voor zo groot mogelijk voor als achter gaan dacht ik dit verminderd slijtage aan de ketting toch?
zo dat was een bericht met heel veel antwoorden die eigenlijk ook vragen zijn.
maar dat veranderd weer naarmate het verschil in tandwielen kleiner wordt?
wel altijd voor zo groot mogelijk voor als achter gaan dacht ik dit verminderd slijtage aan de ketting toch?
zo dat was een bericht met heel veel antwoorden die eigenlijk ook vragen zijn.
ja dit is dus het broertje van bart.
-
- chaly addict
- Berichten: 18899
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Tandwielverhouding. toerental,optrekken,topsnelheid
Deel het aantal tanden voor met het aantal achter. Bij grote wielen zit je meestal iets boven de 3, met kleine wielen eerder rond de 2.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Re: Tandwielverhouding. toerental,optrekken,topsnelheid
Het blokje heb ik gekocht, tweedehands "50"cc, tenmiste dat vertelde de verkoper.nielspbr schreef:Wat voor blok hangt eronder? Je hebt er nu de eindoverbrenging a la pbr90 onder hangen.
Op de cilinder staat ook 49. Alleen volgens mij is dit niet zo. Zelf denk ik eerder dat het 70cc of meer cc's is met 49 opdruk.
Dit denk ik ook aangezien er ook een koeler al aan het blok zit en een temp meter. En omdat ik meerdere 50cc blokjes heb gehad en die zijn niet vergelijkbaar met deze (qua optrekken en snelheid).
Ik ga een wat groter voortandwiel proberen. Kijken of dit verschil maakt zo niet ook een wat kleinere achter.
En misschien een iets groter busje in de carb.
bedankt voor de reacties. Als iemand anders nog een goed idee heeft hoor ik het graag.
Re: Tandwielverhouding. toerental,optrekken,topsnelheid
Is een begrensde CDI unit ook een optie denken jullie ?
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 290
- Lid geworden op: 06 mei 2013 21:31
- Bezit: CY50 1978
HD DuoGilde 1961
HD StreetBob 2010
HD Eigenbouw Coppertone
MotoGuzzi Falcone 1970
GoGo Scooter 1954
Re: Tandwielverhouding. toerental,optrekken,topsnelheid
Ik heb het zelfde, rij nu met 14/40 en ga nu voor 16 monteren!
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 290
- Lid geworden op: 06 mei 2013 21:31
- Bezit: CY50 1978
HD DuoGilde 1961
HD StreetBob 2010
HD Eigenbouw Coppertone
MotoGuzzi Falcone 1970
GoGo Scooter 1954
Re: Tandwielverhouding. toerental,optrekken,topsnelheid
welk busje bedoelen jullie in de carb?
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16275
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Tandwielverhouding. toerental,optrekken,topsnelheid
Dat busje dat je er zelf in moet zetten.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 290
- Lid geworden op: 06 mei 2013 21:31
- Bezit: CY50 1978
HD DuoGilde 1961
HD StreetBob 2010
HD Eigenbouw Coppertone
MotoGuzzi Falcone 1970
GoGo Scooter 1954
Re: Tandwielverhouding. toerental,optrekken,topsnelheid
als begrenzer?nielspbr schreef:Dat busje dat je er zelf in moet zetten.
Ik ben er al weer even uit, vertel eens wat meer als je wilt
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1852
- Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
- Bezit: CY50 R&P
- Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen
Re: Tandwielverhouding. toerental,optrekken,topsnelheid
Om de slag van het gashandvat te beperken kan je een stukje benzineslang/pvc buis/ oid in de gasschuif plaatsen. Goedkope methode om begrensd te rijden, alleen niet in/uit -schakelbaar als bij een CDI.
Life is too short for lousy coffee.