3e en 4e versnelling werken niet

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Masacur
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 jul 2015 17:56
Bezit: Honda Benly 50S
Honda CD50
Honda SS50
Locatie: Odawara (Japan)

3e en 4e versnelling werken niet

Bericht door Masacur »

Goedendag,

Ik heb een mooie SS50, zie onderstaande afbeelding. Erg gaaf om mee rond te toeren en tevreden mee.

Vorige week was ik er een keer mee naar het werk mee (rond de 20km) maar op 3/4 van de rit toen ik in de derde versnelling reed en aan het optrekken was schoot die uit de versnelling. Sindsdien krijg ik de bak niet meer in 3e en 4e versnelling. Ook lijkt het alsof 1, 2 en neutraal door de war zitten. Het is erg lastig in de eerste plaats om de bak van versnelling te veranderen.

Ik had al op zoekfunctie gezocht en ook Google, maar kan tot dusver geen gelijksoortig euvel vinden. Iemand een idee wat het kan zijn?
Mijn plan is om van het weekend het blok open te gaan maken.

Groeten Stefan


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2625
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: 3e en 4e versnelling werken niet

Bericht door MrSinga »

kans op een los gekomen klavertje...

zollie
4T-MSB regular
Berichten: 321
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:45
Bezit: 1972 C50k3
1968 C110
Locatie: Amsterdam

Re: 3e en 4e versnelling werken niet

Bericht door zollie »

Yup, dat zou ook mijn gok zijn!
Hoofdloos schreef:Pak de zAAg!

Masacur
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 jul 2015 17:56
Bezit: Honda Benly 50S
Honda CD50
Honda SS50
Locatie: Odawara (Japan)

Re: 3e en 4e versnelling werken niet

Bericht door Masacur »

Ok bedankt!
Gemakkelijk bij te komen en te repareren?

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5187
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: 3e en 4e versnelling werken niet

Bericht door stoterstangen90 »

Koppelingsdeksel moet er voor af.
Afbeelding

zollie
4T-MSB regular
Berichten: 321
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:45
Bezit: 1972 C50k3
1968 C110
Locatie: Amsterdam

Re: 3e en 4e versnelling werken niet

Bericht door zollie »

En mogelijk je koppeling en primaire grote tandwiel, dan kan je er goed bij.

Dit ding is waarschijnlijk losgekomen, waardoor je schakelas langs de pinnetjes glijdt...
klaver.JPG
Hoofdloos schreef:Pak de zAAg!

Masacur
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 jul 2015 17:56
Bezit: Honda Benly 50S
Honda CD50
Honda SS50
Locatie: Odawara (Japan)

Re: 3e en 4e versnelling werken niet

Bericht door Masacur »

Duidelijke afbeelding. Ik was begonnen met het openmaken van het blok, maar zit nu al vast. ik krijg de arm van de koppeling en as die naar binnen gaat niet los. Zie onderstaande afbeelding. Volgens mij moet die er naar rechts uit (pijl), maar ik heb beide kanten geprobeerd. De "stopper" pin heb ik al eruit. Ik heb ook geprobeerd om de boel te verwarmen. Iemand een idee? :)

Afbeelding

bvl
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 mei 2011 18:21
Bezit: Mijn vrouw heeft een c50
Locatie: Barneveld

Re: 3e en 4e versnelling werken niet

Bericht door bvl »

Die as kan je gewoon laten zitten en hoeft er niet uit om bij de koppeling te komen. Het koppelingsdeksel haal je er vanaf door de bouten (die met kruiskop op jouw foto) die rondom aan de buitenzijde van het koppelingsdeksel zitten los te draaien (liefst met een slagschroevendraaier anders gaan ze nogal makkelijk kapot). daarna kan je met een kunststofhamer licht rondom het deksel kloppen en m er zo af pakken. Oja, als je van plan bent nog meer te sleutelen is een werkplaatshandboek een goede investering!

Masacur
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 jul 2015 17:56
Bezit: Honda Benly 50S
Honda CD50
Honda SS50
Locatie: Odawara (Japan)

Re: 3e en 4e versnelling werken niet

Bericht door Masacur »

Ah, dat is mooi om te weten. Thanks!
Ik heb het werkplaatshandboek hier liggen van een SS50, maar ik volg alles precies stap voor stap, de volgende stap die er staat is zoals ik boven had beschreven. Maar in mijn geval kan ik die dus mooi overslaan :).

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: 3e en 4e versnelling werken niet

Bericht door nielspbr »

Het deksel moet eraf, maar hoeft zelf niet uit elkaar.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8904
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: 3e en 4e versnelling werken niet

Bericht door butt head »

Masacur schreef:Duidelijke afbeelding. Ik was begonnen met het openmaken van het blok, maar zit nu al vast. ik krijg de arm van de koppeling en as die naar binnen gaat niet los. Zie onderstaande afbeelding. Volgens mij moet die er naar rechts uit (pijl), maar ik heb beide kanten geprobeerd. De "stopper" pin heb ik al eruit. Ik heb ook geprobeerd om de boel te verwarmen. Iemand een idee? :)

Afbeelding

Als je goed kijkt zie je een soort spijkerkopje. Als je die er uit wipt schuift die as er zo uit. Kan je hem gelijk schoon maken en een nieuwe link vet er aan smeren gaat het koppelen ook weer iets soepeler
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Masacur
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 jul 2015 17:56
Bezit: Honda Benly 50S
Honda CD50
Honda SS50
Locatie: Odawara (Japan)

Re: 3e en 4e versnelling werken niet

Bericht door Masacur »

butt head schreef: Als je goed kijkt zie je een soort spijkerkopje. Als je die er uit wipt schuift die as er zo uit. Kan je hem gelijk schoon maken en een nieuwe link vet er aan smeren gaat het koppelen ook weer iets soepeler
Het spijkerkopje had ik er al uitgehaald, maar dan alsnog ging die met geen mogelijkheid eruit....

Nu alweer een volgend hindernis. Koppeling eraf krijgen. Ik doe zoals hier beschreven: viewtopic.php?f=58&t=56 Daar staat dit:
-plaatje eraf tillen ____ OK, is mij gelukt
-borgmoer los maken van koppelingsmoer door er een kleine schroevendraaier tussen te tikken ____ In het werkplaatshandboek staat deze stap niet. Zie afbeelding onder. Wel geprobeerd maar ik maar alleen maar krassen op de lager in het midden.
-koppelingsmoer los tikken met een schroevendraaier ____ Geprobeerd, maar ik maak alleen maar de koppelingsmoer kapot.
-nu kan je het gehele koppelingshuis eraf tillen


Doe ik iets verkeerd met stap 2 of heb ik gewoon het speciale gereedschap nodig om die koppeling eraf te halen?



Afbeelding

Afbeelding

zollie
4T-MSB regular
Berichten: 321
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:45
Bezit: 1972 C50k3
1968 C110
Locatie: Amsterdam

Re: 3e en 4e versnelling werken niet

Bericht door zollie »

Op t plaatje de armpjes van nr.15 die de moer borgen wegwippen.

Dan met een goede schroevendraaier (staal tot helemaal achterop t handvat), of een botte beitel, moer nr.14 losrammen. Dit gaat met wat rake klappen, en je hebt een nieuw moertje nodig :)

In werkplaatsboek staat "lock washer", dat wordt bedoeld met borgmoer, er had beter borgplaatje kunnen staan...


Maar: kan je nu al aan t klavertje voelen of ie te los zit?
Voor t vastmaken straks van t klaver, klein beetje locktite op het boutje. Dan zwarte dopje aan de andere kant van je blok wegwippen, daar rateltje 10 op zetten, dan met goed passende schroevendraaier het boeltje zeer stevig aandraaien. (volgens mij is 4bak met kruiskop toch?)
Laatst gewijzigd door zollie op 14 jul 2015 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoofdloos schreef:Pak de zAAg!

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: 3e en 4e versnelling werken niet

Bericht door nielspbr »

Een lock washer is dan ook een borgplaatje. (borgmoer is lock nut.)

Masacur
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 jul 2015 17:56
Bezit: Honda Benly 50S
Honda CD50
Honda SS50
Locatie: Odawara (Japan)

Re: 3e en 4e versnelling werken niet

Bericht door Masacur »

zollie schreef:Op t plaatje de armpjes van nr.15 die de moer borgen wegwippen.
"Wegwippen" = zorgen dat de armpjes niet meer in de vier sleuven van bout zitten, nietwaar?
Dat heb ik al gedaan, zie onderstaande afbeelding. Maar hij gaat nog met geen mogelijk los als ik met schroevendraaier en hamer erop los ga. Heb dus waarschijnlijk de clutch tool nodig. Maar ik heb helaas geen oude sleutels/doppen die ik ervoor kan gebruiken. Dus dat wordt er dan maar eentje kopen.

zollie schreef:Maar: kan je nu al aan t klavertje voelen of ie te los zit?
Voor t vastmaken straks van t klaver, klein beetje locktite op het boutje. Dan zwarte dopje aan de andere kant van je blok wegwippen, daar rateltje 10 op zetten, dan met goed passende schroevendraaier het boeltje zeer stevig aandraaien. (volgens mij is 4bak met kruiskop toch?)
Klavertje zit inderdaad los! Bedankt voor de tips.


Afbeelding

Plaats reactie