[SS50] Snelheidsmechanisme kapot

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Masacur
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 jul 2015 17:56
Bezit: Honda Benly 50S
Honda CD50
Honda SS50
Locatie: Odawara (Japan)

[SS50] Snelheidsmechanisme kapot

Bericht door Masacur »

Hoi,

Ik had enkele weken een snelheidskabel gekocht omdat deze miste op mijn SS50. Na installatie heb ik er nog geen twee weken mee gereden totdat de meter stopte met werken. Toen ik de kabel bij de wielnaaf losmaakte zag ik dat het uiteindes van de kabel afgebroken waren. De stukjes zaten er ook vast in. Dus ik had nu de voorrem/naaf open gemaakt om het snelheidsmechanisme (wormwieltje, zie onderstaande foto) te bekijken, en hier vond ik ook een afgebroken stukje metaal. Dit is van een van de twee stengeltjes die het snelheidsmechanisme aandrijven. Het snelheidsmechanisme was ook geblokkeerd, kreeg er geen beweging in. Zou het afbreken van de snelheidskabel dit hebben kunnen veroorzaken? Of zou het andersom zijn, dat de blockage van het snelheidsmechanisme de kabel uiteinde heeft afgebroken?

In ieder geval, ik het de stukjes eruit kunnen krijgen en er zat weer wat beweging in het snelheids mechanisme. Maar na alles opnieuw te assembleren doet die het nog niet volgens mij. Ik neem aan dat ik dan een nieuwe voorrem assembly / wielnaaf voor moet kopen om mijn snelheids meter te laten werken?

Sorry voor het lange verhaal 8-)

Afbeelding

bvl
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 mei 2011 18:21
Bezit: Mijn vrouw heeft een c50
Locatie: Barneveld

Re: [SS50] Snelheidsmechanisme kapot

Bericht door bvl »

De verschillende delen van het mechanisme dat de kilometerteller/snelheidsmeter aandrijft zijn in principe los te vervangen, een hele nieuwe voornaaf lijkt me overdreven. Weet je zeker dat de lipjes van het tandwiel dat het wormwiel waar de kabel in zit netjes in de uitsparingen vielen toen je e.e.a. monteerde?

Plaats reactie