Speling versnellingsbak

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
mr.Lux
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jan 2014 22:02
Bezit: Hoop oud ijzer..
Locatie: Heeze

Re: Speling versnellingsbak

Bericht door mr.Lux »

Klopt,zeker bij motorfietsen zijn die gegevens wel vindbaar. Verder vandaag nog in het algemeen werkplaats handboek van Honda zitten neuzen,maar daar staat niks over in...
Jaren terug op Honda cursus al eens mijn beklag over gedaan dat de info niet compleet is.Commentaar was dat het geen manual is voor 50 jaar oude brommers. Eigenlijk ook wel begrijpelijk,bedoeling van Honda was natuurlijk dat ze na 10 jaar het ding weggooide en nieuw kocht.
Gelukkig had ik 30 jaar geleden wel een bevlogen leraar (motorfietstechniek) die mij dit haarfijn heeft uitgelegd .

Online
KiP
postslet
Berichten: 2419
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: Speling versnellingsbak

Bericht door KiP »

Dan nu de vraag, hoe doen we dit? Links of rechts, of delen en dan links en rechts? En bij de krukas?
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

mr.Lux
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jan 2014 22:02
Bezit: Hoop oud ijzer..
Locatie: Heeze

Re: Speling versnellingsbak

Bericht door mr.Lux »

Terechte vraag Kip .
Laatst gewijzigd door mr.Lux op 05 nov 2020 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Dasali
4T-MSB beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 jun 2020 19:07
Bezit: Ss50
C50
C70
Transalp 650

Re: Speling versnellingsbak

Bericht door Dasali »

Bij mij heb ik het linker krukaslagerhuis uitgeshimt met 0.45. speling was 0.5 mm

Online
KiP
postslet
Berichten: 2419
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: Speling versnellingsbak

Bericht door KiP »

mr.Lux schreef: 30 okt 2020 22:26 Terechte vraag Kip . Dit doen we overwegend links,zeker op de kruk (shim tussen kruk en lager)
Waarom op links? Is dat ivm de uitlijning van de distributie ketting, althans dat kan ik me voorstellen bij de kruk. Maar waarom de bak ook op links?
Dasali schreef: 30 okt 2020 22:35 Bij mij heb ik het linker krukaslagerhuis uitgeshimt met 0.45. speling was 0.5 mm
Heb je de shim dan in het carter liggen en dan de kruk er op geplaatst?
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

mr.Lux
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jan 2014 22:02
Bezit: Hoop oud ijzer..
Locatie: Heeze

Re: Speling versnellingsbak

Bericht door mr.Lux »

niet .
Laatst gewijzigd door mr.Lux op 05 nov 2020 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
KiP
postslet
Berichten: 2419
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: Speling versnellingsbak

Bericht door KiP »

mrLux, bedankt. Weer wat geleerd.
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

Dasali
4T-MSB beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 jun 2020 19:07
Bezit: Ss50
C50
C70
Transalp 650

Re: Speling versnellingsbak

Bericht door Dasali »

Vandaag het blok in elkaar gezet.
1 van Shim 0.45 tussen krukaslager en carter geplaatst.linkerzijde .
Had het ook liever tussen de krukwangen en het lager gedaan, maar kon niet anders.
3 shims van 0.10 tussen de primaire as en het lager lager!
Nu 0.02 speling, was 0.50 de rest vult zich wel op met een olie film tussen de shims en de rest van de tandwielen, ringen.
Dan als de as uitzet drukt het de olie er wel tussen uit!

mr.Lux
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jan 2014 22:02
Bezit: Hoop oud ijzer..
Locatie: Heeze

Re: Speling versnellingsbak

Bericht door mr.Lux »

Hm ok..snap dat niet iedereen een mestrekker heeft voor de krukaslagers. Sowieso het beste deze speling controleren voordat je het blok open maakt.
Dasali ,heb je die shims op de primaire as dan bij het kogellager gelegd of niet ? En de uitgaande as dan ?

Dasali
4T-MSB beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 jun 2020 19:07
Bezit: Ss50
C50
C70
Transalp 650

Re: Speling versnellingsbak

Bericht door Dasali »

Primaire en secundaire geshimt bij de kogellager.
Maar kan ook niet teveel, moet wel wat ruimte over blijven voor olie smering bij de naaldlager!
Ander komt er te veel druk op de ring bij het naaldlager
Die loopt weer tegen het aluminium aan!
En met een brons lager is het weer een ander verhaal.

mr.Lux
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jan 2014 22:02
Bezit: Hoop oud ijzer..
Locatie: Heeze

Re: Speling versnellingsbak

Bericht door mr.Lux »

Brons- en naaldlager hebben een andere buiten diameter shim af fabriek .Vanwege de smering inderdaad..Begrijp ik je nu goed goed en heb je de primaire as dus naar rechts uitgeshimd en de uitgaande naar links ?

Dasali
4T-MSB beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 jun 2020 19:07
Bezit: Ss50
C50
C70
Transalp 650

Re: Speling versnellingsbak

Bericht door Dasali »

Beiden naar rechts
Buiten de bak onder de primaire tandwiel en lager.
En tussen uitgaande as en kogellager.

NIX
chaly addict
Berichten: 18883
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Speling versnellingsbak

Bericht door NIX »

Ik denk niet dat al dat geshim aan de bakken veel gaat opleveren. Er zijn shims nodig om de naaldlagers/glijlagers van olie te voorzien, in combinatie met de trechtervorm erboven in de carters, maar ben al zo vaak bakken zonder tegengekomen waar de lagers verder in perfecte staat verkeerden. Voor de vorm heb ik daar wel weer shims in gezet. Ik ben 1x in een bamibak een shim onder de circlip van de primaire aandrijving tegengekomen, die was daar blijkbaar nodig, maar belangrijker is het dat er uberhaupt wat speling op de bak zit zodat de grote kogellagers vrij kunnen draaien. Ik heb denk ik maar 1 of 2x naar en flink dunne shim gezocht (of zelfs weggelaten) omdat een as klem kwam te zitten.

Als het om het functioneren van de bak gaat heb je meer baat bij nieuwe schakelpennen en voldoende scherpe nokken op de tandwielen en eventueel goed passende koperen ringen tussen tandwielen circlip. Die van CB zijn dikker en kun je vlakken tot een perfect fit. Dan draaien de tandwielen ook weer mooi recht. Oja, iedereen mag zijn vermeende versleten schkakelvorken die hij vervangen heeft, allemaal aan mij geven.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

mr.Lux
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jan 2014 22:02
Bezit: Hoop oud ijzer..
Locatie: Heeze

Re: Speling versnellingsbak

Bericht door mr.Lux »

Nix,ik zou zeggen probeer het zelf eens,dan ervaar je dat het weldegelijk scheelt.
Zeker mogen de assen niet zwaar lopen.
De slijtage die je omschrijft over de vorken en tandwielen wordt juist veroorzaakt doordat de assen axiale speling hebben.
Zeker moet je altijd de geleidepennen van de vorken vervangen. De vorken zelf is vaak niets mis mee.

Dasali
4T-MSB beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 jun 2020 19:07
Bezit: Ss50
C50
C70
Transalp 650

Re: Speling versnellingsbak

Bericht door Dasali »

Nog bedankt voor de antwoorden en discussies (altijd leuk) om er conclusies uit te halen!

Nog een vraagje hoeveel speling mag de nokkenas hebben?
Wat is de nominale maat nokkenas?
En wat is de nominale maat gat in de kop?

Groetjes dasali

Plaats reactie