Is er iemand die weet of de hart afstand van de piston pen tot bovenkant zuiger (minus dome) gelijk is bij een 70cc 47mm zuiger (partnr. 13101087000) en een 90cc 47mm zuiger (partnr. 13101GT0000)?
![Afbeelding](https://img.hondavereniging.nl/fotos/msb/2021_02/2395045931.jpg)
![Afbeelding](https://img.hondavereniging.nl/fotos/msb/2021_02/7060973684.jpg)
Dat merk van die 52mm slag kruk verkoopt ongetwijfeld ook passende zuigers en bijbehorende cilinders voor die krukas.
De krukas heb ik bij de 4-taktwinkel vandaan. Werkt prima met de 'normale' 70cc cilinder (63cm). Alleen is de compressie wel wat aan de flinke kant.... Wordt niet geleverd met aparte zuiger en/of cilinder.nielspbr schreef:Dat merk van die 52mm slag kruk verkoopt ongetwijfeld ook passende zuigers en bijbehorende cilinders voor die krukas.
Alleen die zuigers zullen geen 47mm zijn, Ik denk dat de zuigerrok en cilinderbus ruzie gaan krijgen met de drijfstang van die 52mm kruk.
Ik denk dat hij alleen verder omlaag gaat, want aan de bovenkant (BDP) zit gewoon nog op dezelfde plek. Ik heb verder niks gewijzigd aan de 63cm cilinder of OT 70-kop. Zuiger komt gewoon netjes bovenaan de cilinder.lil schreef:o dus de slag is langer dan de cylinder hoger is... dan moet bij een 90 zuiger de pistonpen dichter bij de top van de zuiger zitten dan bij 70/50 zuigers. iets van 3 mm ofzo
klopt dat ook? of moet ik de helft van de slag nemen?...
ja ik zit fout, ik moet de helft van de slag nemen, want hij gaat verder omhoog, maar ook verder naar omlaag.
en ja bij andere merken met andere slag, zullen eigen bijpassende zuigers horen.
dan is de drijfstang waarschijnlijk korter. anders weet ik het niet.jnijkamp schreef: ↑24 feb 2021 21:25Ik denk dat hij alleen verder omlaag gaat, want aan de bovenkant (BDP) zit gewoon nog op dezelfde plek. Ik heb verder niks gewijzigd aan de 63cm cilinder of OT 70-kop. Zuiger komt gewoon netjes bovenaan de cilinder.lil schreef:o dus de slag is langer dan de cylinder hoger is... dan moet bij een 90 zuiger de pistonpen dichter bij de top van de zuiger zitten dan bij 70/50 zuigers. iets van 3 mm ofzo
klopt dat ook? of moet ik de helft van de slag nemen?...
ja ik zit fout, ik moet de helft van de slag nemen, want hij gaat verder omhoog, maar ook verder naar omlaag.
en ja bij andere merken met andere slag, zullen eigen bijpassende zuigers horen.
Lil mag een koekje pakken.lil schreef: ↑24 feb 2021 22:29dan is de drijfstang waarschijnlijk korter. anders weet ik het niet.jnijkamp schreef: ↑24 feb 2021 21:25Ik denk dat hij alleen verder omlaag gaat, want aan de bovenkant (BDP) zit gewoon nog op dezelfde plek. Ik heb verder niks gewijzigd aan de 63cm cilinder of OT 70-kop. Zuiger komt gewoon netjes bovenaan de cilinder.lil schreef:o dus de slag is langer dan de cylinder hoger is... dan moet bij een 90 zuiger de pistonpen dichter bij de top van de zuiger zitten dan bij 70/50 zuigers. iets van 3 mm ofzo
klopt dat ook? of moet ik de helft van de slag nemen?...
ja ik zit fout, ik moet de helft van de slag nemen, want hij gaat verder omhoog, maar ook verder naar omlaag.
en ja bij andere merken met andere slag, zullen eigen bijpassende zuigers horen.
Dank mister Singa (en anderen) voor de toelichting. Als ik het dus goed begrijp zou het zo kunnen zijn dat de compressie vrijwel gelijk is aan die van een C90 omdat er een OT 47mm cilinder, OT zuiger (met dome) maar ook een OT-72cc-kop op zit die dus dieper is dan een C90 kop. Zoals inderdaad al meer gemeld in deze thread zou ik het eigenlijk moeten meten. Alleen heb ik geen compressie meter. Maar die staat wel op mijn verlanglijstje.MrSinga schreef: ↑25 feb 2021 06:40 De piston dat je nu hebt is specifiek voor ot70kopjes. Je cilinderinhoud gaat naar ong 91cc doordat je piston dieper in de cilinder gaat en stuk tussen de krukwangen. Alles op korte cilinder. (Zoals op alle 50-51-52 krukassen)
De dome op de piston is ook wel specifiek voor die kop en geeft idd veel meer compressie. Zeker als je vergelijkt met een c90.
Een c90/dx90 is anders. Dat zit op een kopje vergelijkbaar met een ot50kop, vandaar ook een platte piston. Alles zit in een hoge cilinder (model dat ook gebruikt wordt bij 124cc’s). De platte piston maakt gewoon dat bij montage piston even komt met de kop, vergelijk het bij nt50 motoren.
Wil je minder compressie zou je in sé een piston moeten kopen 6V 72cc voor OT50kop. Echter zit je dan met een probleem dat de achterzijde van de piston moet aangepast worden. Deze voor de 52slag zijn aangepast zodat ze tussen de krukwangen kan, de gewone pistons jah, die moeten dat niet kunnen en doordat de cilinder meer gebruikt wordt, kan die dus niet ronddraaien.
Piston voor bv nt70 is 3mm te kort, komt dus niet eens even met de cilinder. Als je een ot piston op nt dax zet, komt de piston er 3mm uit. Kitaco had daar vroeger een mooi vergelijking van.
Piston voor c90 kan ook niet
Ik had graag die setup. Veel compressie en kon ook goed mee met het verkeer (en gaf ook lekker veel chinese blokken op hun neus a la zc120 of yx140)
Niet de kop afdraaien dus, of je bedoelt de kop van de zuiger.NIX schreef: ↑25 feb 2021 10:10 Laat gewon wat van de kop afdraaien. Die hebben vlees zat. Je zuiger komt nu even hoog, maar omdat de slag ongeveer11mm groter is heb je bijna 20% meer compressie. Dat vindt je bigend niet lekker en de boel gaat erg heet worden, rauw lopen en rot starten en rot stationair lopen. Laat de squish zoveel mogelijk intact en haal scherpe overgangen weg. Dat heb je een heerlijk soepel draaiend motortje met het koppel van een tractor.
NIX, met de squish bedoel je de buitenste ring (van bovenaf gezien) van de zuiger? Dus iets vanaf halen van binnen naar buiten draaiende?NIX schreef:Laat gewon wat van de kop afdraaien. Die hebben vlees zat. Je zuiger komt nu even hoog, maar omdat de slag ongeveer11mm groter is heb je bijna 20% meer compressie. Dat vindt je bigend niet lekker en de boel gaat erg heet worden, rauw lopen en rot starten en rot stationair lopen. Laat de squish zoveel mogelijk intact en haal scherpe overgangen weg. Dat heb je een heerlijk soepel draaiend motortje met het koppel van een tractor.