weet iemand waar ik een reserve kan vinden of een alternatieve oplossing weet ?
ik heb bij cmsnl al gekeken niet te verkrijgen en 90 € ja dag jan
en op andere sites vind ik wel een 6v regelaar 4 polig maar weet niet of het zou werken
![Idea :idea:](./images/smilies/apple_icon_idea.png)
alvast bedankt
deze heb ik op ebay gevonden en zou net het zelfde moeten zijn als die er op zat .SeeWhy50 schreef: ↑23 jul 2021 11:13
Wat ik uit dit schema opmaak is dat er geen spanningsregelaar in zit. Wel een gelijkrichter.
Door de kwaliteit van het plaatje kan ik niet alles ontcijferen, maar ik vermoed dat de dubbele spoel/winding in het midden van de AC generator de uitgangsspanning van de spoel aan de linkerkant moet temperen wanneer het licht uitgeschakeld is.
Als je hier gaat voor een moderne spanningsregelaar dan kan dat wel maar ik verwacht dat dat geen plug-and-play oplossing gaat worden.
SeeWhy50 schreef: ↑23 jul 2021 14:04 Wat ik op de foto zie lijkt geen gelijkrichter te zijn die ook in 1976 werd gebruikt maar een onderdeel dat een stuk nieuwer is.
Dat zou kunnen betekenen dat iemand al heeft nagedacht over hetzelfde probleem als jij hebt maar misschien ook dat deze niet past op jouw motor.
Mocht je willen overgaan op een moderne gelijkrichter/spanningsregelaar (combinatie) let er dan op dat ie geschikt is voor een lichtspoel die massavrij is. Dat is in het schema te zien. Ik zou dit nog wel willen controleren voordat ik zou gaan bestellen voor het geval dat dit misschien niet het juiste schema is...
ik weet nu ook niet veel van die toestanden maar men lampjes branden gewoon door en als ik de batterij meet een 6v dan geeft deze 020v aan op 250v dus veel te hoogSeeWhy50 schreef: ↑23 jul 2021 14:04 Wat ik op de foto zie lijkt geen gelijkrichter te zijn die ook in 1976 werd gebruikt maar een onderdeel dat een stuk nieuwer is.
Dat zou kunnen betekenen dat iemand al heeft nagedacht over hetzelfde probleem als jij hebt maar misschien ook dat deze niet past op jouw motor.
Mocht je willen overgaan op een moderne gelijkrichter/spanningsregelaar (combinatie) let er dan op dat ie geschikt is voor een lichtspoel die massavrij is. Dat is in het schema te zien. Ik zou dit nog wel willen controleren voordat ik zou gaan bestellen voor het geval dat dit misschien niet het juiste schema is...
ok is kijken naar de accu danSeeWhy50 schreef: ↑23 jul 2021 15:46 Afgaand op het 2e schema en wat je aangeeft denk ik dat je accu aan vervanging toe is.
Bij een kapotte of versleten accu meet je een (veel) te hoge spanning bij opladen en een (veel) te lage spanning bij ontladen.
Daarnaast zou er ook nog iets aan de hand kunnen zijn met bedrading of de lichtschakelaar. De boel (volgens 2e schema) is zo opgezet dat wanneer de koplamp niet is ingeschakeld er minder stroom geleverd kan worden (accu opladen, knipperlichten, remlicht, ontsteking). Als (waarschijnlijk in de koplamp) de stekkertjes van de gele en de wit-gele draad verwisseld zijn dan werkt dit niet goed meer.
Ook als er een koplamp met een lager vermogen gebruikt wordt dan voorgeschreven (minder Watt of LED!) dan is er onvoldoende belasting op de lichtspoel om de spanning binnen de perken te houden.
Er zijn universele spanningsregelaars te koop die je hier als "noodoplossing" zou kunnen gebruiken als verder alles is zoals het zou moeten zijn. Die zou dan aangesloten moeten worden tussen de gelijkrichter en de accu (dat is de rood-witte draad).
heb even de batterij gemeten en geeft een 8 volt aan als hij gewoon op de werkbank staat dus gewoon even uit de brommer gehaald .SeeWhy50 schreef: ↑23 jul 2021 15:46 Afgaand op het 2e schema en wat je aangeeft denk ik dat je accu aan vervanging toe is.
Bij een kapotte of versleten accu meet je een (veel) te hoge spanning bij opladen en een (veel) te lage spanning bij ontladen.
Daarnaast zou er ook nog iets aan de hand kunnen zijn met bedrading of de lichtschakelaar. De boel (volgens 2e schema) is zo opgezet dat wanneer de koplamp niet is ingeschakeld er minder stroom geleverd kan worden (accu opladen, knipperlichten, remlicht, ontsteking). Als (waarschijnlijk in het koplamp-huis) de stekkertjes van de gele en de wit-gele draad verwisseld zijn dan werkt dit niet goed meer.
Ook als er een koplamp met een lager vermogen gebruikt wordt dan voorgeschreven (minder Watt of LED!) dan is er onvoldoende belasting op de lichtspoel om de spanning binnen de perken te houden.
Er zijn universele spanningsregelaars te koop die je hier als "noodoplossing" zou kunnen gebruiken als verder alles is zoals het zou moeten zijn. Die zou dan aangesloten moeten worden tussen de gelijkrichter en de accu (dat is de rood-witte draad). Bijvoorbeeld deze:
https://www.bromfietsshop.nl/spanningsr ... rseel.html
Hieronder ook een voorbeeld van een gelijkrichter/spanningsregelaar combinatie die ook in jou geval zou moeten werken. Lees ook eens de beschrijving. Lijkt erg op het probleem wat jij aangeeft.
https://www.bgm-tuning.com/nl/product/b ... universal/
ok bedanktSeeWhy50 schreef: ↑28 jul 2021 19:06 De spanning die je meet zonder belasting zegt lang niet alles over een accu. Als een accu slecht begint te worden wordt de inwendige weerstand zo hoog dat over deze weerstand een aardige spanning komt te staan als er een stroom doorheen loopt (volgens de wet van Ohm, spanning = stroom x weerstand). Omdat deze weerstand in de accu lijkt te zitten is die alleen indirect te bepalen.
Bij het opladen zorgt de spanning over de inwendige weerstand ervoor dat de spanning die je op de accupolen meet hoger is dan de daadwerkelijke spanning over de cellen. Veel acculaders slaan hierdoor af voordat de accu goed opgeladen is.
Bij ontladen (stroom trekken) zorgt de spanning over de inwendige weerstand ervoor dat de spanning die je op de accupolen meet lager is dan de daadwerkelijke spanning over de cellen. De maximaal te leveren stroom wordt begrensd en de spanning is lager dan de bedoeling is.
Even simpel:
Meet je de accu onbelast dan meet je "slechts" hoe goed de accu opgeladen is.
Als je iets wilt weten over hoe goed een accu (nog) is dan moet je die meten zoals die gebruikt wordt.