Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
fons .be
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 mar 2019 21:51
Bezit: Honda CB125s

Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s

Bericht door fons .be »

even een vraagje mijn spanningsregelaar is naar de haaien op mijn honda CB125s ( 1976 )
weet iemand waar ik een reserve kan vinden of een alternatieve oplossing weet ?

ik heb bij cmsnl al gekeken niet te verkrijgen en 90 € ja dag jan
en op andere sites vind ik wel een 6v regelaar 4 polig maar weet niet of het zou werken :idea:

alvast bedankt

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 270
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s

Bericht door SeeWhy50 »

Heb je misschien een elektrisch schema van jouw type motor? Dat zou enorm helpen om te zien welke spanningsregelaar(s) als alternatief gebruikt zou(den) kunnen worden.
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

fons .be
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 mar 2019 21:51
Bezit: Honda CB125s

Re: Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s

Bericht door fons .be »

SeeWhy50 schreef: 23 jul 2021 10:26 Heb je misschien een elektrisch schema van jouw type motor? Dat zou enorm helpen om te zien welke spanningsregelaar(s) als alternatief gebruikt zou(den) kunnen worden.
hey deze is wat ik gevonden heb
Afbeelding

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 270
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s

Bericht door SeeWhy50 »

Wat ik uit dit schema opmaak is dat er geen spanningsregelaar in zit. Wel een gelijkrichter.
Door de kwaliteit van het plaatje kan ik niet alles ontcijferen, maar ik vermoed dat de dubbele spoel/winding in het midden van de AC generator de uitgangsspanning van de spoel aan de linkerkant moet temperen wanneer het licht uitgeschakeld is.

Als je hier gaat voor een moderne spanningsregelaar dan kan dat wel maar ik verwacht dat dat geen plug-and-play oplossing gaat worden.
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

fons .be
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 mar 2019 21:51
Bezit: Honda CB125s

Re: Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s

Bericht door fons .be »

Afbeelding
SeeWhy50 schreef: 23 jul 2021 11:13

Wat ik uit dit schema opmaak is dat er geen spanningsregelaar in zit. Wel een gelijkrichter.
Door de kwaliteit van het plaatje kan ik niet alles ontcijferen, maar ik vermoed dat de dubbele spoel/winding in het midden van de AC generator de uitgangsspanning van de spoel aan de linkerkant moet temperen wanneer het licht uitgeschakeld is.

Als je hier gaat voor een moderne spanningsregelaar dan kan dat wel maar ik verwacht dat dat geen plug-and-play oplossing gaat worden.
deze heb ik op ebay gevonden en zou net het zelfde moeten zijn als die er op zat .
is ook identiek aansluiting enkel 3 weken wachten en hopen dat het werkt ....

maar zoek of hoor nog altijd graag een andere oplossing

alvast bedankt

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 270
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s

Bericht door SeeWhy50 »

Wat ik op de foto zie lijkt geen gelijkrichter te zijn die ook in 1976 werd gebruikt maar een onderdeel dat een stuk nieuwer is.
Dat zou kunnen betekenen dat iemand al heeft nagedacht over hetzelfde probleem als jij hebt maar misschien ook dat deze niet past op jouw motor.

Mocht je willen overgaan op een moderne gelijkrichter/spanningsregelaar (combinatie) let er dan op dat ie geschikt is voor een lichtspoel die massavrij is. Dat is in het schema te zien. Ik zou dit nog wel willen controleren voordat ik zou gaan bestellen voor het geval dat dit misschien niet het juiste schema is...
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

fons .be
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 mar 2019 21:51
Bezit: Honda CB125s

Re: Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s

Bericht door fons .be »

SeeWhy50 schreef: 23 jul 2021 14:04 Wat ik op de foto zie lijkt geen gelijkrichter te zijn die ook in 1976 werd gebruikt maar een onderdeel dat een stuk nieuwer is.
Dat zou kunnen betekenen dat iemand al heeft nagedacht over hetzelfde probleem als jij hebt maar misschien ook dat deze niet past op jouw motor.

Mocht je willen overgaan op een moderne gelijkrichter/spanningsregelaar (combinatie) let er dan op dat ie geschikt is voor een lichtspoel die massavrij is. Dat is in het schema te zien. Ik zou dit nog wel willen controleren voordat ik zou gaan bestellen voor het geval dat dit misschien niet het juiste schema is...
Afbeelding

dit is nog een ander schema zo te zien

fons .be
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 mar 2019 21:51
Bezit: Honda CB125s

Re: Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s

Bericht door fons .be »

SeeWhy50 schreef: 23 jul 2021 14:04 Wat ik op de foto zie lijkt geen gelijkrichter te zijn die ook in 1976 werd gebruikt maar een onderdeel dat een stuk nieuwer is.
Dat zou kunnen betekenen dat iemand al heeft nagedacht over hetzelfde probleem als jij hebt maar misschien ook dat deze niet past op jouw motor.

Mocht je willen overgaan op een moderne gelijkrichter/spanningsregelaar (combinatie) let er dan op dat ie geschikt is voor een lichtspoel die massavrij is. Dat is in het schema te zien. Ik zou dit nog wel willen controleren voordat ik zou gaan bestellen voor het geval dat dit misschien niet het juiste schema is...
ik weet nu ook niet veel van die toestanden maar men lampjes branden gewoon door en als ik de batterij meet een 6v dan geeft deze 020v aan op 250v dus veel te hoog

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 270
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s

Bericht door SeeWhy50 »

Afgaand op het 2e schema en wat je aangeeft denk ik dat je accu aan vervanging toe is.
Bij een kapotte of versleten accu meet je een (veel) te hoge spanning bij opladen en een (veel) te lage spanning bij ontladen.

Daarnaast zou er ook nog iets aan de hand kunnen zijn met bedrading of de lichtschakelaar. De boel (volgens 2e schema) is zo opgezet dat wanneer de koplamp niet is ingeschakeld er minder stroom geleverd kan worden (accu opladen, knipperlichten, remlicht, ontsteking). Als (waarschijnlijk in het koplamp-huis) de stekkertjes van de gele en de wit-gele draad verwisseld zijn dan werkt dit niet goed meer.
Ook als er een koplamp met een lager vermogen gebruikt wordt dan voorgeschreven (minder Watt of LED!) dan is er onvoldoende belasting op de lichtspoel om de spanning binnen de perken te houden.

Er zijn universele spanningsregelaars te koop die je hier als "noodoplossing" zou kunnen gebruiken als verder alles is zoals het zou moeten zijn. Die zou dan aangesloten moeten worden tussen de gelijkrichter en de accu (dat is de rood-witte draad). Bijvoorbeeld deze:
https://www.bromfietsshop.nl/spanningsr ... rseel.html

Hieronder ook een voorbeeld van een gelijkrichter/spanningsregelaar combinatie die ook in jou geval zou moeten werken. Lees ook eens de beschrijving. Lijkt erg op het probleem wat jij aangeeft.
https://www.bgm-tuning.com/nl/product/b ... universal/
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

fons .be
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 mar 2019 21:51
Bezit: Honda CB125s

Re: Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s

Bericht door fons .be »

SeeWhy50 schreef: 23 jul 2021 15:46 Afgaand op het 2e schema en wat je aangeeft denk ik dat je accu aan vervanging toe is.
Bij een kapotte of versleten accu meet je een (veel) te hoge spanning bij opladen en een (veel) te lage spanning bij ontladen.

Daarnaast zou er ook nog iets aan de hand kunnen zijn met bedrading of de lichtschakelaar. De boel (volgens 2e schema) is zo opgezet dat wanneer de koplamp niet is ingeschakeld er minder stroom geleverd kan worden (accu opladen, knipperlichten, remlicht, ontsteking). Als (waarschijnlijk in de koplamp) de stekkertjes van de gele en de wit-gele draad verwisseld zijn dan werkt dit niet goed meer.
Ook als er een koplamp met een lager vermogen gebruikt wordt dan voorgeschreven (minder Watt of LED!) dan is er onvoldoende belasting op de lichtspoel om de spanning binnen de perken te houden.

Er zijn universele spanningsregelaars te koop die je hier als "noodoplossing" zou kunnen gebruiken als verder alles is zoals het zou moeten zijn. Die zou dan aangesloten moeten worden tussen de gelijkrichter en de accu (dat is de rood-witte draad).
ok is kijken naar de accu dan
nu de laatste 2 ritten doet men motor ook echt raar heb de batterij er af gehaald want dat ding was prs aan het koken ,
nu in 1,2,3 gaat het ok met optrekken maar in 4,5 versnelling valt alle vermogen weg en loopt hij amper 60 -70 km
zou dit ook aan de ontsteking kunnen liggen met de regelaar ? heeft hij anders nooit gehad en de carbu en sproeiers zijn proper gemaakt
mvg

fons .be
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 mar 2019 21:51
Bezit: Honda CB125s

Re: Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s

Bericht door fons .be »

SeeWhy50 schreef: 23 jul 2021 15:46 Afgaand op het 2e schema en wat je aangeeft denk ik dat je accu aan vervanging toe is.
Bij een kapotte of versleten accu meet je een (veel) te hoge spanning bij opladen en een (veel) te lage spanning bij ontladen.

Daarnaast zou er ook nog iets aan de hand kunnen zijn met bedrading of de lichtschakelaar. De boel (volgens 2e schema) is zo opgezet dat wanneer de koplamp niet is ingeschakeld er minder stroom geleverd kan worden (accu opladen, knipperlichten, remlicht, ontsteking). Als (waarschijnlijk in het koplamp-huis) de stekkertjes van de gele en de wit-gele draad verwisseld zijn dan werkt dit niet goed meer.
Ook als er een koplamp met een lager vermogen gebruikt wordt dan voorgeschreven (minder Watt of LED!) dan is er onvoldoende belasting op de lichtspoel om de spanning binnen de perken te houden.

Er zijn universele spanningsregelaars te koop die je hier als "noodoplossing" zou kunnen gebruiken als verder alles is zoals het zou moeten zijn. Die zou dan aangesloten moeten worden tussen de gelijkrichter en de accu (dat is de rood-witte draad). Bijvoorbeeld deze:
https://www.bromfietsshop.nl/spanningsr ... rseel.html

Hieronder ook een voorbeeld van een gelijkrichter/spanningsregelaar combinatie die ook in jou geval zou moeten werken. Lees ook eens de beschrijving. Lijkt erg op het probleem wat jij aangeeft.
https://www.bgm-tuning.com/nl/product/b ... universal/
heb even de batterij gemeten en geeft een 8 volt aan als hij gewoon op de werkbank staat dus gewoon even uit de brommer gehaald .
heb ook een nieuwe regelaar besteld die zou binnen 2 weken hier moeten zijn

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 270
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s

Bericht door SeeWhy50 »

De spanning die je meet zonder belasting zegt lang niet alles over een accu. Als een accu slecht begint te worden wordt de inwendige weerstand zo hoog dat over deze weerstand een aardige spanning komt te staan als er een stroom doorheen loopt (volgens de wet van Ohm, spanning = stroom x weerstand). Omdat deze weerstand in de accu lijkt te zitten is die alleen indirect te bepalen.
Bij het opladen zorgt de spanning over de inwendige weerstand ervoor dat de spanning die je op de accupolen meet hoger is dan de daadwerkelijke spanning over de cellen. Veel acculaders slaan hierdoor af voordat de accu goed opgeladen is.
Bij ontladen (stroom trekken) zorgt de spanning over de inwendige weerstand ervoor dat de spanning die je op de accupolen meet lager is dan de daadwerkelijke spanning over de cellen. De maximaal te leveren stroom wordt begrensd en de spanning is lager dan de bedoeling is.

Even simpel:
Meet je de accu onbelast dan meet je "slechts" hoe goed de accu opgeladen is.
Als je iets wilt weten over hoe goed een accu (nog) is dan moet je die meten zoals die gebruikt wordt.
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

fons .be
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 mar 2019 21:51
Bezit: Honda CB125s

Re: Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s

Bericht door fons .be »

SeeWhy50 schreef: 28 jul 2021 19:06 De spanning die je meet zonder belasting zegt lang niet alles over een accu. Als een accu slecht begint te worden wordt de inwendige weerstand zo hoog dat over deze weerstand een aardige spanning komt te staan als er een stroom doorheen loopt (volgens de wet van Ohm, spanning = stroom x weerstand). Omdat deze weerstand in de accu lijkt te zitten is die alleen indirect te bepalen.
Bij het opladen zorgt de spanning over de inwendige weerstand ervoor dat de spanning die je op de accupolen meet hoger is dan de daadwerkelijke spanning over de cellen. Veel acculaders slaan hierdoor af voordat de accu goed opgeladen is.
Bij ontladen (stroom trekken) zorgt de spanning over de inwendige weerstand ervoor dat de spanning die je op de accupolen meet lager is dan de daadwerkelijke spanning over de cellen. De maximaal te leveren stroom wordt begrensd en de spanning is lager dan de bedoeling is.

Even simpel:
Meet je de accu onbelast dan meet je "slechts" hoe goed de accu opgeladen is.
Als je iets wilt weten over hoe goed een accu (nog) is dan moet je die meten zoals die gebruikt wordt.
ok bedankt

fons .be
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 mar 2019 21:51
Bezit: Honda CB125s

Re: Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s

Bericht door fons .be »

dus even een update
nieuwe condensator en een spanningsregelaar gestoken
resultaat het zelfde sputterende motor bij hoge toeren en alle lampjes door

ik stuur een mail naar de verkoper , " ja ja deze is zeker een 6v en geen 12v "
hoe komt het dan dat ik 20 v meet op men batterij daar kon hij niet op antwoorden
in middels een nieuwe batterij besteld die andere is denk al 10 keer heter geworden dan een koekenpan , en nieuwe spanningsregelaar op ebay een 6v

even afwachten op de onderdelen
kan iemand me zeggen hoe ik best te werk ga als ik alles heb ?
- alles aansluiten en testen (zonder lampjes eerst meten ) met batterij . vervolgens test rit of kan ik beter eerst andere stappen ondernemen

mvg

daxdaan
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 177
Lid geworden op: 10 mar 2013 08:11
Bezit: cb 125j 1976
c90 1978 streetcub
c 50 ot 1974
cb 750 1980 (verkocht)
cb 750 1992
Locatie: hilversum

Re: Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s

Bericht door daxdaan »

heb jij ook zon dikke weerstand bij je koplamp zitten? mijn cb 125s heeft dat nl wel.. dat scheelt in het doorbranden.
en welke accu gebruik je? toch wel eentje volgens opgegeven specificaties? dat lijkt een onbenullig grote accu voor zon klein motorfietsje maar is wel nodig.

ik was uiteindelijk het gedoe met 6v zat en heb m omgebouwd naar 12 volt met een hele zware condensator ter vervanging van de accu.
werkt prima!
if nothing goes right, go left...

Plaats reactie