Tweecilinder bouwen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
fs1tom
4T-MSB addict
Berichten: 662
Lid geworden op: 29 jan 2007 18:38
Bezit: Bamimotorgorilla
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door fs1tom »


Je kan het ook zo maken 8-)
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1371
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door ildert »

Het was even zoeken, maar toch gevonden in het 4stroke magazine nummer 73, lente 2009: een reportage over een honda vtwin gemaakt met een vork drijfstang.

Vooral erg fraai dat het zo in de standaardbreedte past. Hij heeft de achterste cylinder achterstevoren zitten, waardoor alles een stuk beter oogt dan de millyard variant. Consequentie is dat de nokas ook gespiegeld moest worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
grote klappen, snel thuis

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16255
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door nielspbr »

Helaas staat er in dat artikel geen woord over de lagering van het big end. Je moet daar namelijk met een gevorkte drijfstang drie naaldlagers gebruiken want die drijfstangen draaien niet synchroon. Bij een glijlager heb je daar geen last van maar met een naaldlager wel. Gezien de opmerking over een aparte oliepomp voor de krukas heeft die meneer de boel omgebouwd naar druksmering met glijlagers.

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

fs1tom schreef: 08 dec 2021 12:23
Je kan het ook zo maken 8-)
Bij die V-motor hebben ze de originele krukas van het eigenlijke blokje vervangen door een haakse tandwieloverbrenging die op de krukas in het vierkante cartertje zit. Dat is meteen het super-zwakke punt waardoor dit blok maar heel even werkt. De haakse overbrenging moet de volledige kracht van de motor bij een hoog toerental overbrengen, de lagering van de krukas is hier heel erg ongeschikt voor door de grote zijdelingse krachten. Er komt speling op en binnen de kortste keren zijn de tandwielen van de haakse overbrenging aan gort. En het ziet er bovendien niet uit...

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 681
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door Dennoz »

fs1tom schreef: 08 dec 2021 12:23
Je kan het ook zo maken 8-)

Soort van frankenoof dit….
Hop hop gas dr op

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

ildert schreef: 08 dec 2021 13:16 Het was even zoeken, maar toch gevonden in het 4stroke magazine nummer 73, lente 2009: een reportage over een honda vtwin gemaakt met een vork drijfstang.

Vooral erg fraai dat het zo in de standaardbreedte past. Hij heeft de achterste cylinder achterstevoren zitten, waardoor alles een stuk beter oogt dan de millyard variant. Consequentie is dat de nokas ook gespiegeld moest worden.

Dank voor je zoekwerk Ildert, leuk man, ik kende deze niet ! Knap stukje werk hoor, ziet er mooi uit. Alleen de krukas vind ik geen goed idee.
Er staat dat de krukas even breed is dan de originele. Een origineel blokje heeft een drijfstang-breedte van 14mm bij het bigend. Deze meneer heeft op deze 14mm dus twee drijfstangen gelagerd ! De twee bigendlagers van hem, de gewone en de gevorkte samen op 14mm, worden dus dubbel zo zwaar belast als een originele drijfstang.

Zoals ik mijn blokje bouw zijn de drijfstangen origineel en kunnen dus de krachten prima aan. Mijn krukas is wel 14 mm breder en de bigendpen wordt dus meer op buiging belast. Daarom gebruik ik voor die bigendpen een vele malen betere staalsoort dan de originele. Deze is zo veel sterker dat de buiging van de krukas nog minder is dan bij een originele krukas. "Nadeel" is wel dat je daarvoor het carter breder moet maken. Dat vind ik echter geen probleem, ik heb dat al bijna klaar.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 681
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door Dennoz »

NSU had ook ooit wel een bijzondere nokkenas aandrijving…scheelt weer een lange ketting.

https://youtu.be/_4bgV9ICcU8
Hop hop gas dr op

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

nielspbr schreef: 08 dec 2021 19:42 Helaas staat er in dat artikel geen woord over de lagering van het big end. Je moet daar namelijk met een gevorkte drijfstang drie naaldlagers gebruiken want die drijfstangen draaien niet synchroon. Bij een glijlager heb je daar geen last van maar met een naaldlager wel. Gezien de opmerking over een aparte oliepomp voor de krukas heeft die meneer de boel omgebouwd naar druksmering met glijlagers.
Dat zou best eens kunnen kloppen Niels, waarschijnlijk heeft hij dan bronzen of witmetaal busjes gemaakt waar de bigends mee gelagerd zijn. Maar beide bigends hebben bij zijn constructie samen maar 14mm lagerbreedte. Die in het midden is dan 7mm breed en de gevorkte zijn 3 1/2mm aan beide kanten !? Daar ga je nooit voldoende oliedruk onder opbouwen bij zulke grote krachten. Misschien hebben we daarom nooit meer iets van dit motortje gehoord. Wel een heel mooi gemaakt motortje verder.

Er zijn wel meer mensen die zelf carters en delen hebben gefreesd uit massieve blokken aluminium, ik wil het blokje zo veel mogelijk origineel laten lijken, dus ik laat alles zo veel mogelijk origineel of origineel lijken. Ik ga denk ik wel een grotere oliepomp monteren omdat er wel een extra cilinderkop gesmeerd moet worden.

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

Dennoz schreef: 08 dec 2021 22:07 NSU had ook ooit wel een bijzondere nokkenas aandrijving…scheelt weer een lange ketting.

https://youtu.be/_4bgV9ICcU8
Dat waren van die schuivende stangen ja, ook zie je het wel een lading tandwielen, net als die kleine CBR 4 cilindertjes van Honda vroeger. Prachtige techniek, maar of het nou allemaal zoveel simpeler is dan een ketting.. :idea:

Afbeelding

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door gerbrandicus »

https://www.youtube.com/channel/UCcpB5M ... v9qmsv4POA
Deze Japanner kan er ook wat van.

Dat V-twin idee [edit:van die Vietnamees] lijkt bij hem vandaan te komen, alleen iets professioneler aangepakt zoals we dat gewend zijn van Japanners.
Hij bouwt ook een 4 cilinder Monkey, maar dat is zo te zien dan weer een kopie van die 4 cilinder die die Duitser in 2008 al had gebouwd.

Een liggende parallel twin vind ik ook gaaf. Dan heb je de meest originele look. Zat Vietnamezen en Indonesiërs die dat al hebben gebouwd, zelfs 3 cilinders.
Laatst gewijzigd door gerbrandicus op 09 dec 2021 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4064
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub '99 4bakc50 scooter :-)
NSU Prima '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door wim V8 »

Ja jongens...
alles is al een keer gemaakt.
Er komt ook niets spannends meer bij, want we gaan terug naar electra :(


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door SeeWhy50 »

Electra kan ook flink roken hoor!
En dan hebben wij ook wat te lachen ;)
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

wim V8 schreef: 09 dec 2021 13:02 Ja jongens...
alles is al een keer gemaakt.
Er komt ook niets spannends meer bij, want we gaan terug naar electra :(


Gr. Wim.
Niet zo sneu man, bouw lekker wat je zelf leuk lijkt, wat boeit het dan iemand anders dat ooit ook al eens ongeveer gemaakt heeft ! :D
ik maak het ook weer net iets anders dan anderen, zoals ik denk dat het moet en wat mij leuk lijkt.
Ik sta te genieten in mijn malle-Pietje knutsel schuur !

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

gerbrandicus schreef: 09 dec 2021 11:58 https://www.youtube.com/channel/UCcpB5M ... v9qmsv4POA
Deze Japanner kan er ook wat van.

Dat V-twin idee [edit:van die Vietnamees] lijkt bij hem vandaan te komen, alleen iets professioneler aangepakt zoals we dat gewend zijn van Japanners.
Hij bouwt ook een 4 cilinder Monkey, maar dat is zo te zien dan weer een kopie van die 4 cilinder die die Duitser in 2008 al had gebouwd.

Een liggende parallel twin vind ik ook gaaf. Dan heb je de meest originele look. Zat Vietnamezen en Indonesiërs die dat al hebben gebouwd, zelfs 3 cilinders.
Die viercilinders vind ik eigenlijk maar niks, het is gewoon het originele blokje waar in plaats van een cilinder een compleet motortje tegenaan gebouwd is. Mooi gedaan hoor, best knap misschien, maar niet mijn smaak.
Dan vind ik die parallel twin's veel mooier. Als mijn V-twin klaar is wil ik voor mijn C310, waar al jaren een YX140 blokje onder zit, een tweecilinder YX280 maken. Daar moet dan ook een serieus versnellingbakje achter, want dat gaat al snel een PK'tje of 20 leveren. In Azië zie je die dingen op verschillende manieren gebouwd worden, van aan elkaar gebakken krukassen en nokkenassen zonder tussenlagers, tot goed doordacht met een tussenlager in een stuk horizontaal deelbaar carter. Zo'n blokje is gemakkelijker te maken dan een V-twin, het lastige zit in de plaatsing van de bougie in de linker cilinderkop lijkt mij.

Het laswerk aan gietaluminium gaat me aardig goed af moet ik zeggen, dus zo'n parallel-twin lijkt me wel te doen.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16255
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door nielspbr »

Voor die linker kop misschien eens even bij (plaatjes van) een takegawa twinspark kop spieken.

En een 4 of 5bak van een daytona190 of zs190. En ik weet dat dat niet standaard gaat passen maar ze zijn wel sterk.

Plaats reactie