47mm zuigers

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: 47mm zuigers

Bericht door NIX »

Yep. Maar ik zou van buiten naar binnen gaan. Alleen als het echt niet anders kan zou ik wat van de buitenring halen. Hou die net zo breed als die in de kop. Naar het midden toe zo vlak mogelijk gaan zonder door de bodem heen te draaien, natuurlijk.

Als je een NT 90 zuiger zou pakken (dus niet de NT70 126 GB2 zuiger, die is nog lager) dan heb je er een met een lagere squisrand en een vlakke bodem. Dan heb je zo goed als geen squishwerking meer en ik denk ook echt veel te weinig compressie. Je 70 kop komt dan totaal niet meer tot zijn recht.

Ik zie te vaak motoren die met allerlei duur spul zijn opgebouwd, maar die geen geheel vormen en dus met tegenvallende prestaties. Met een ori full NT70 blokje (ok, en 20mm en open pijp) rij ik die nog voorbij.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2625
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: 47mm zuigers

Bericht door MrSinga »

Wat voor koppeling gebruik je?
Ss50 1plater met versterkte veren houdt, 2plater origineel chinees doet het perfect (ik had de drp zitten vroeger).
NIX schreef: 25 feb 2021 10:10 Je zuiger komt nu even hoog, maar omdat de slag ongeveer11mm groter is heb je bijna 20% meer compressie. Dat vindt je bigend niet lekker en de boel gaat erg heet worden, rauw lopen en rot starten en rot stationair lopen.
Ik heb zeker 10k km gedaan met die setup zonder problemen. Daarna heb ik daar een 52mm cilinder op gezet en nog een heel eind mee gereden als daily.
Enkele van m’n maten hebben dezelfde setup gehad en zijn daarna naar de 110 versie gegaan en ook nooit problemen gehad. Die kruk is gemaakt voor dit doeleinde. Moet eens naar de Daytona 110 hyperhead zien, de dome die daarop staat is een pak hoger. Ook 52slag, 52boring, kop a la OT70.

Het is een feit. Je hebt hoge compressie. Maar het probleem ligt vooral bij de koppeling die slipt. En ik ben niet zeker met compressie wat te verlagen dat dit opgelost zal zijn... voor zelfde geld is die aan het gaan en staat hier binnen x-maand terug, koppeling slipt door te hoge compressie. 1st aanpakken wat hoort gefixt te worden: koppeling

Gebruikersavatar
jnijkamp
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 mei 2020 08:30
Bezit: CD-50H (april 1972)
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: 47mm zuigers

Bericht door jnijkamp »

MrSinga schreef:Wat voor koppeling gebruik je?
Ss50 1plater met versterkte veren houdt, 2plater origineel chinees doet het perfect (ik had de drp zitten vroeger).
NIX schreef: 25 feb 2021 10:10 Je zuiger komt nu even hoog, maar omdat de slag ongeveer11mm groter is heb je bijna 20% meer compressie. Dat vindt je bigend niet lekker en de boel gaat erg heet worden, rauw lopen en rot starten en rot stationair lopen.
Ik heb zeker 10k km gedaan met die setup zonder problemen. Daarna heb ik daar een 52mm cilinder op gezet en nog een heel eind mee gereden als daily.
Enkele van m’n maten hebben dezelfde setup gehad en zijn daarna naar de 110 versie gegaan en ook nooit problemen gehad. Die kruk is gemaakt voor dit doeleinde. Moet eens naar de Daytona 110 hyperhead zien, de dome die daarop staat is een pak hoger. Ook 52slag, 52boring, kop a la OT70.

Het is een feit. Je hebt hoge compressie. Maar het probleem ligt vooral bij de koppeling die slipt. En ik ben niet zeker met compressie wat te verlagen dat dit opgelost zal zijn... voor zelfde geld is die aan het gaan en staat hier binnen x-maand terug, koppeling slipt door te hoge compressie. 1st aanpakken wat hoort gefixt te worden: koppeling
Daar heb je gelijk in! Het is een twee plater. Maar ik merkte laatst wel als ik hem echt helemaal van onderuit laat optrekken, dat hij toch ook wel iets slipt. Ik denk daarom maar wat sterkere veertjes erin. Ik heb nog van die hulpveertjes liggen geloof ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
You meet the nicest people on a Honda!
- Zen Mechanic website
- Zen Mechanic op YouTube -

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2625
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: 47mm zuigers

Bericht door MrSinga »

zijn vooral de 4 grote die moeten vervangen worden. Maar ook de olie dat gebruikt wordt, heeft een invloed.
nu, als je van een 50-70 komt heeft dit blok idd giga compressie. Maar ik vond het zo'n leuke kit om mee te rijden

Gebruikersavatar
jnijkamp
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 mei 2020 08:30
Bezit: CD-50H (april 1972)
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: 47mm zuigers

Bericht door jnijkamp »

MrSinga schreef: 25 feb 2021 14:41 zijn vooral de 4 grote die moeten vervangen worden. Maar ook de olie dat gebruikt wordt, heeft een invloed.
nu, als je van een 50-70 komt heeft dit blok idd giga compressie. Maar ik vond het zo'n leuke kit om mee te rijden
Klopt, het rijdt echt heerlijk nu. Trekken als een lier de top heb ik nog niet gevonden (hier in de buurt zijn niet zoveel wegen waar ik dat kan uitproberen). De juiste vertanding heb ik nog niet gevonden. Ik heb nu 15 voor en 38 achter, maar ik denk dat het nog kleiner kan. Weet jij nog met welke vertanding je reed met deze kit?

Koppeling is een nieuwe 2-plater van Winrong (?)
Veertjes houden het nu niet. Dus ik moet even nadenken wat ik dan ga doen. Ik heb nu drie koppelingen liggen, een aluminium met mega zware veren en hulpveren (dit reed echt niet lekker, je kreeg er kramp van in je linkerhand), een hele originele Honda 1 plaats en dus deze twee plaats. Ik denk dat ik alle veren maar even ga vergelijken en de zwaarste veren in die twee plaats doe.
You meet the nicest people on a Honda!
- Zen Mechanic website
- Zen Mechanic op YouTube -

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2625
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: 47mm zuigers

Bericht door MrSinga »

Zat bij mij op een motodax. Zat ik met 16 of 17-33.

Gebruikersavatar
jnijkamp
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 mei 2020 08:30
Bezit: CD-50H (april 1972)
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: 47mm zuigers

Bericht door jnijkamp »

Nog even een update over dit onderwerp.

Ik heb uiteindelijk als experiment een OT-70cc zuiger afgevijld totdat deze vrijwel plat was. Tuurlijk, ik wist dat deze nu verzwakt was en dat hij het niet ging houden. Maar evengoed was ik benieuwd hoe dit zou rijden. Het blokje liep nu veel beter. Veel gemakkelijker starten, niet meer vreselijk trillen tijdens het rijden en bij het afzetten klonk het niet meer alsof hij vast sloeg.

Uiteindelijk vond ik deze site waar ik vrijwel alle maten van de 47mm Honda-zuigers kon vergelijken. Dan blijkt dat eigenlijk alleen de C90-zuiger redelijk in de buurt komt qua hoogte hart-piston-pen tot bovenkant-zuiger (de rand dus, niet de dome).
Nu had ik nog een C90-zuiger liggen, die erin gefriemeld en inderdaad, het scheelt minder dan een mm. De zuiger komt vrijwel bovenaan in de cilinder. Ik denk als je de kopmoeren aandraait dat hij gewoon bovenaan komt.

Het blokje rijdt echt heerlijk nu! Hij heeft nog steeds wel flinke compressie (beetje rustig aantrappen) maar rijdt heerlijk fel en is een echt koppel kanonnetje. Weer een raadsel opgelost!
You meet the nicest people on a Honda!
- Zen Mechanic website
- Zen Mechanic op YouTube -

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1403
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: 47mm zuigers

Bericht door iclaudius »

Oppassen met vijlen, had precies hetzelfde gedaan, en na 400 km "ploep" gaatje in de zuiger. Gelukkig 500 meter van huis. (dat zijn er bij mij ook wel eens véél meer) :D

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: 47mm zuigers

Bericht door NIX »

Ik kom zo vaak tegen dat de compressie gewoon te hoog is. Met lagere compressie heb je dan een rustiger, makkelijker startend en stationair draaiend blok dat vaak ook nog meer toeren kan maken. Er geldt niet hoe meer hoe beter. Vroeger reden alle 70cc's met 50 kop hun bigend kaduuk omdat de zuigers niet ver genoeg waren afgedraaid (pasten net in de 50cc verbrandingskamer). Later had je dat alleen nog met de 85cc cilinders voor 50 kop. Ik rond de dome altijd flink af en ook de kleppockets. Minder compressie en minder scherpe randen zorgen voor een veel minder rauwe loop. Dan lijkt het of het blokje minder hard gaat, maar het trilt vooral minder hard en je gaat ineens wel iedereen voorbij omdat je bij veel minder toeren al vermogen beschikbaar hebt en je verder in toeren kunt door trekken. Maar mensen zijn graag eigenwijs. Een smalle powerband betekent wel een schop in je rug en dan denk je dat je hard gaat, maar het betekent vooral veel missend vermogen buiten de powerband. En het betekent een snel slijtend blok.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: 47mm zuigers

Bericht door SeeWhy50 »

Goed punt.
Ik heb de nodige zuigers gezien met gaten erin door een te hoge compressie en daardoor een ongecontroleerde verbranding (noem het hoe je het noemen wilt, rauw lopen, kloppen, pingelen, detoneren).
Is het niet de zuiger die het als eerste begeeft dan is het big end zeker een goede andere kandidaat.
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 697
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: 47mm zuigers

Bericht door Dennoz »

NIX schreef: 12 jan 2022 14:27 Ik kom zo vaak tegen dat de compressie gewoon te hoog is. Met lagere compressie heb je dan een rustiger, makkelijker startend en stationair draaiend blok dat vaak ook nog meer toeren kan maken. Er geldt niet hoe meer hoe beter. Vroeger reden alle 70cc's met 50 kop hun bigend kaduuk omdat de zuigers niet ver genoeg waren afgedraaid (pasten net in de 50cc verbrandingskamer). Later had je dat alleen nog met de 85cc cilinders voor 50 kop. Ik rond de dome altijd flink af en ook de kleppockets. Minder compressie en minder scherpe randen zorgen voor een veel minder rauwe loop. Dan lijkt het of het blokje minder hard gaat, maar het trilt vooral minder hard en je gaat ineens wel iedereen voorbij omdat je bij veel minder toeren al vermogen beschikbaar hebt en je verder in toeren kunt door trekken. Maar mensen zijn graag eigenwijs. Een smalle powerband betekent wel een schop in je rug en dan denk je dat je hard gaat, maar het betekent vooral veel missend vermogen buiten de powerband. En het betekent een snel slijtend blok.

Doe je verder niks aan die scherpe overgang in de kop zelf ?
Hop hop gas dr op

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: 47mm zuigers

Bericht door NIX »

Nee, want die werkt juist perfect als squish. Soms is die nog wat hoog, dan zie ik daar op de rand wat detonatie putjes. Met 1mm squish zit je altijd veilig en heb je meer dan genoeg squishwerking. Eerder zou ik als ik zelf een zuiger afdraaide, de overgang van dome naar afgedraaid deel wat vloeiender laten verlopen dan de zuigers zoals je die koopt. (Zodra ik mijn draaibank eindelijk eens heb opgebouwd snap je vast wat 1 van de eerste dingen gaat zijn die daar op bewerkt worden).

Hooguit kun je andere scherpe randen in de kop wat afronden zoals bij de overgang van klepzetel naar verbrandingkamer en bougie. Scheelt ook weer hoekjes die dichtkolen of vervelend kunnen doen.

En over gaten: ik heb hier zelfs zuigers liggen waar de bodem bijna van gesmolten is en een deuk begint te vertonen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 697
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: 47mm zuigers

Bericht door Dennoz »

Check
Hop hop gas dr op

KiP
postslet
Berichten: 2438
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: 47mm zuigers

Bericht door KiP »

jnijkamp schreef: 04 jan 2022 16:54 Nog even een update over dit onderwerp.

Ik heb uiteindelijk als experiment een OT-70cc zuiger afgevijld totdat deze vrijwel plat was. Tuurlijk, ik wist dat deze nu verzwakt was en dat hij het niet ging houden. Maar evengoed was ik benieuwd hoe dit zou rijden. Het blokje liep nu veel beter. Veel gemakkelijker starten, niet meer vreselijk trillen tijdens het rijden en bij het afzetten klonk het niet meer alsof hij vast sloeg.

Uiteindelijk vond ik deze site waar ik vrijwel alle maten van de 47mm Honda-zuigers kon vergelijken. Dan blijkt dat eigenlijk alleen de C90-zuiger redelijk in de buurt komt qua hoogte hart-piston-pen tot bovenkant-zuiger (de rand dus, niet de dome).
Nu had ik nog een C90-zuiger liggen, die erin gefriemeld en inderdaad, het scheelt minder dan een mm. De zuiger komt vrijwel bovenaan in de cilinder. Ik denk als je de kopmoeren aandraait dat hij gewoon bovenaan komt.

Het blokje rijdt echt heerlijk nu! Hij heeft nog steeds wel flinke compressie (beetje rustig aantrappen) maar rijdt heerlijk fel en is een echt koppel kanonnetje. Weer een raadsel opgelost!
Welk type C90 zuiger heb je uiteindelijk gebruikt en heb je meer aan de zuiger moeten aanpassen?
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

Plaats reactie