Afstellen motorblok

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Rutger1973
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 jun 2021 06:21
Bezit: Nog geen

Re: Afstellen motorblok

Bericht door Rutger1973 »

Carburateur geplaatst en bakje liep netjes vol. Ik blijf echter problemen hebben bij het afstellen. Op zich draait het blok aardig, zolang ik maar gas blijf geven. Zodra ik het gas loslaat slaat ie af. Ook tijdens het rijden is dat het geval.

Ik heb nu het borgplaatje op de naald naar de bovenste positie verplaatst (volgens mij hiermee de meeste benzine toevoer?) maar blijft niet stationair lopen. Het lijkt er ook op dat er niet veel gebeurd als ik aan de stationair schroef of de lucht schroef draai.

Suggesties?

Gebruikersavatar
CheapUrbanBitches
4T-MSB regular
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
Bezit: Bak bami

Re: Afstellen motorblok

Bericht door CheapUrbanBitches »

Stationair sproeier eruit en schoonmaken, doorspuiten met remmenreiniger en doorprikken met een afgeknipt draadje van de staalborstel.

- Stationairsproeier zorgt voor stationair draaien
- gasnaald is voor het middengebied
- hoofdsproeier is voor volgas

Luchtschroef op anderhalve slag, stationair toerental kun je afregelen met het schroefje met veertje (indraaien = hoger toerental).
'It never hurts to help.'

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Afstellen motorblok

Bericht door SeeWhy50 »

Aanslagschroef van de gasschuif iets verder indraaien al geprobeerd?
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

Rutger1973
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 jun 2021 06:21
Bezit: Nog geen

Re: Afstellen motorblok

Bericht door Rutger1973 »

Ik heb de stationair sproeier eruit gehaald en schoongemaakt met carb reiniger en remreiniger. Doorgeblazen, er komt lucht uit de gaatjes... lijkt me ok. Helaas wil ie nog steeds niet stationair lopen. Stationair sproeier uit een andere carb gehaald, schoongemaakt maar ook zonder resultaat. Hele carb vervangen met de andere... geen resultaat. Weet echt niet waar het fout gaat. Zolang ik het gas open hou blijft het motortje lopen, zodra ik het los laat slaat ie af. Ik merk het ook tijdens het rijden.

Kan het misschien te maken hebben met de plaatsing van de gasschuif in de opening? Er zit een puntje in de carb (nog net te zien op de foto) en ik neem aan dat daarlangs de uitsparing van de gasschuif in gaat. Weet eigenlijk niet eens of het anders überhaupt gaat passen?

@seeWhy50 Wat is een aanslagschroef voor de gasschuif? Ik heb maar 2 schroefjes waar ik aan kan draaien. Links stationair schroef, rechts lucht.

Afbeelding

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Afstellen motorblok

Bericht door SeeWhy50 »

Dat is de schroef waarmee je afstelt hoever de gasschuif naar beneden zakt. Te ver naar beneden en dus te ver dicht en de motor slaat ook af omdat ie geen lucht meer krijgt.
Op de foto hierboven zal het de schroef met de veer zijn.
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

Rutger1973
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 jun 2021 06:21
Bezit: Nog geen

Re: Afstellen motorblok

Bericht door Rutger1973 »

Die heb ik als basisinstelling op 3 halve slagen staan. Als ik eraan draai is er geen verschil.

Gebruikersavatar
CheapUrbanBitches
4T-MSB regular
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
Bezit: Bak bami

Re: Afstellen motorblok

Bericht door CheapUrbanBitches »

Er kan een verstopping in een kanaaltje in de carburateur zitten. Doorprikken, spuiten en weken, maar het beste is ultrasoon reinigen.

Aangekoekt benzineresidu is hardnekkig spul dus alleen doorspuiten is niet voldoende, ook al lijken de gaatjes vrij.

Ook de pasvlakken van de sproeier en carb meepakken.
'It never hurts to help.'

Rutger1973
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 jun 2021 06:21
Bezit: Nog geen

Re: Afstellen motorblok

Bericht door Rutger1973 »

Kan de oorzaak ergens anders zitten dan de carburateur? Als dit alleen maar in de carb kan zitten kan ik beter een nieuwe kopen. De carbs die ik heb zijn erg simpel.

Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2005
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Afstellen motorblok

Bericht door lil »

Rutger1973 schreef: 09 mei 2022 21:30 Ik heb de stationair sproeier eruit gehaald en schoongemaakt met carb reiniger en remreiniger. Doorgeblazen, er komt lucht uit de gaatjes... lijkt me ok. Helaas wil ie nog steeds niet stationair lopen. Stationair sproeier uit een andere carb gehaald, schoongemaakt maar ook zonder resultaat. Hele carb vervangen met de andere... geen resultaat. Weet echt niet waar het fout gaat. Zolang ik het gas open hou blijft het motortje lopen, zodra ik het los laat slaat ie af. Ik merk het ook tijdens het rijden.

Kan het misschien te maken hebben met de plaatsing van de gasschuif in de opening? Er zit een puntje in de carb (nog net te zien op de foto) en ik neem aan dat daarlangs de uitsparing van de gasschuif in gaat. Weet eigenlijk niet eens of het anders überhaupt gaat passen?

@seeWhy50 Wat is een aanslagschroef voor de gasschuif? Ik heb maar 2 schroefjes waar ik aan kan draaien. Links stationair schroef, rechts lucht.

Afbeelding


nee links zit de luchtschroef, rechts is de stationairschroef(die met de veer), draai die net zover in tot de gasschuif een beetje open blijft staan, dan draai je de luchtschroef(die zonder veer) helemaal in, en dan 1 slag uit. monteer de carburateur, start de motor, en ga stellen aan die luchtschroef tot ie zo hard mogelijk stationair loopt. daarna stel je het toerental terug met de stationairschroef.(die met de veer)
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 941
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Afstellen motorblok

Bericht door Ben C50 »

Dat denk ik ook. Die stationairschroef met veer heeft niets aan “drie slagen” als hij dan nog niet de gasschuif raakt/optilt. Kijk in de carb terwijl je er aan draait, zodat je ziet dat hij er ver genoeg in zit om de gasklep te stellen. Zie bovenstaande reactie.

Rutger1973
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 jun 2021 06:21
Bezit: Nog geen

Re: Afstellen motorblok

Bericht door Rutger1973 »

Check, dat heeft idd ‘iets’ gedaan maar het is vooral pruttelen, dan weer geen respons, dan weer afslaan, dan weer hoog in de toeren en nu zelf flinke benzinelek via het luchtfilter… Ben klaar met deze ‘ouwe zooi’ ik ga een nieuwe carburateur bestellen.

Iemand advies welke carb een goede prijs-kwaliteit heeft voor een 49cc blokje, smalle flens?

Gebruikersavatar
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:32
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Locatie: Riethoven
Contacteer:

Re: Afstellen motorblok

Bericht door Li'l Popeye »

Benzinelek uit luchtfilter? Vlotter sluit niet af, waarschijnlijk doordat vlotter op zijn kop gemonteerd is geweest is er iets verbogen, wat niet meer afgesteld is nadat vlotter wel juist gemonteerd is.
Bij een nieuwe carburateur zou dat goed moeten zijn.

Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2005
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Afstellen motorblok

Bericht door lil »

ja of je maakt die vlotter gewoon in orde

maar enfin, deze (of iets soortgelijks) kocht ik een aantal jaren geleden aldaar, voor iets van 30 https://4taktwinkel.nl/Carburateur-Monk ... m-imitatie
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4091
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Afstellen motorblok

Bericht door wim V8 »

lil schreef: 10 mei 2022 20:37
Ja of je maakt die vlotter gewoon in orde.

Maar enfin, deze (of iets soortgelijks), kocht ik een aantal jaren geleden aldaar, voor iets van 30

En de kabelchoke dan?
Niet dat die persé moet.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1852
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Afstellen motorblok

Bericht door hypercub »

Het lekken van de carb (en het merendeel van je problemen en frustraties) in het luchtfilter komt doordat de vlotter verkeerdom heeft gezeten en het palletje dat de vlotternaald bedient is verbogen. Je vlotter sluit dus niet af.
Life is too short for lousy coffee.

Plaats reactie