Handig gereedschap?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 938
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Handig gereedschap?

Bericht door Ben C50 »

Bij gebrek aan klepdemonteerdinges gebruik ik een 1/3 opengezaagd busje op de klepveer/schotel en zet daar n lijmklem op. Dan door het opengezaagde stuk de pieletjes er uit peuteren en weer er in.

Maar daarna ontdekte ik de ringsleutel 10 methode…

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 681
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Handig gereedschap?

Bericht door Dennoz »

De ringsleutel 10 methode was bij mij een ringsleutel 13 methode, onlangs omgetoverd in de 13 euro methode voor een klepveertang.
Hop hop gas dr op

Rody
4T-MSB beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mei 2020 14:27
Bezit: CY
R&P

Re: Handig gereedschap?

Bericht door Rody »

Afbeelding

Op ebay heb ik het niet kunnen vinden, maar wel een plaatje van een voorbeeld maar voor de liggende cylinder blokken. Uiteraard ook weer gemakkelijk zelf te maken als je de spullen ervoor hebt...

Klepveertang lijkt overdreven maar ook wel handig. Ik gebruik er dan graag een magneet bij.

cdraaisma
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 nov 2021 19:01
Bezit: Ik ga een Honda CB 50 kopen.

Re: Handig gereedschap?

Bericht door cdraaisma »

Rody schreef: 17 jun 2022 15:58 Afbeelding

Op ebay heb ik het niet kunnen vinden, maar wel een plaatje van een voorbeeld maar voor de liggende cylinder blokken. Uiteraard ook weer gemakkelijk zelf te maken als je de spullen ervoor hebt...

Klepveertang lijkt overdreven maar ook wel handig. Ik gebruik er dan graag een magneet bij.
Een magneet voor spietjes ???

Gebruikersavatar
CheapUrbanBitches
4T-MSB regular
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
Bezit: Bak bami

Re: Handig gereedschap?

Bericht door CheapUrbanBitches »

Ik heb lassen als hobby ontdekt vorig jaar en wil best helpen voor gratis. Kan zelf ook wel een bokje gebruiken.
'It never hurts to help.'

Gebruikersavatar
jnijkamp
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 mei 2020 08:30
Bezit: CD-50H (april 1972)
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Handig gereedschap?

Bericht door jnijkamp »

Rody schreef: 17 jun 2022 15:58 Afbeelding

Op ebay heb ik het niet kunnen vinden, maar wel een plaatje van een voorbeeld maar voor de liggende cylinder blokken. Uiteraard ook weer gemakkelijk zelf te maken als je de spullen ervoor hebt...

Klepveertang lijkt overdreven maar ook wel handig. Ik gebruik er dan graag een magneet bij.
Zo'n motorsteun heb ik nooit begrepen. Is aardig als je je top-end wilt doen, maar wat nou als je je carter moet splitsen? Ik heb zelf deze nagemaakt, lekker makkelijk en compact en je kunt alles doen.
You meet the nicest people on a Honda!
- Zen Mechanic website
- Zen Mechanic op YouTube -

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 681
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Handig gereedschap?

Bericht door Dennoz »

Afbeelding

Als je dan toch bezig bent met je nieuwe hobby, dan zou ik het zo doen……beetje handig stoeien met de centre of gravity en dan heb je ook geen meters hoeklijn nodig om het stabiel te houden.
Hop hop gas dr op

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 681
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Handig gereedschap?

Bericht door Dennoz »

Add it , de beugel ook maar alleen aan de linker carterhelft schroeven , kan je het blok ook nog splitsen…….
Hop hop gas dr op

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2592
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Handig gereedschap?

Bericht door MrSinga »

Mijn motorsteun gaat door de 2 ophangingsgaten. En kan ik dan ook vertikaal zetten of op z’n zijde leggen
Voordeel doordat het 2 assen zijn waar de boel over schuift: leg je hem op z’n kant kun je ook blok opbouwen

Rody
4T-MSB beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mei 2020 14:27
Bezit: CY
R&P

Re: Handig gereedschap?

Bericht door Rody »

Nou dan binnenkort maar even iets afspreken met CheapUrbanBitches om iets in mekaar te lassen, leuk. De tips van MrSinga en Dennoz neem ik daar graag in mee, lijkt me handig. Misschien meerdere varianten.

Hier kwam ik nog een voorbeeld tegen ter eventuele inspiratie: https://mytrailbuddystore.com/bikebuildingstand.aspx

De houten box is inderdaad te handig bij het o.a. splitsen en dus ook gewoon te koop. Ik kreeg de goede tip om een scharnierende versie te maken zodat het met meerdere blokken kan werken. Liefst met zwaar hout.

De bok is wat mij betreft weer handig voor vele andere toepassingen maar ook om bijvoorbeeld een mooi blok ten toon te stellen/te stallen of echt (evt. haaks) vast te zetten voor bepaalde situaties waarbij een bankschroef niet handig is. Misschien bij poetsen, polijsten of graveren, of zelfs als testbank? Ben trouwens wel benieuwd of iemand een vorm van testbank gebruikt, en hoe dan.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2592
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Handig gereedschap?

Bericht door MrSinga »

Rody schreef: 22 jun 2022 12:08 Nou dan binnenkort maar even iets afspreken met CheapUrbanBitches om iets in mekaar te lassen, leuk. De tips van MrSinga en Dennoz neem ik daar graag in mee, lijkt me handig. Misschien meerdere varianten.

Hier kwam ik nog een voorbeeld tegen ter eventuele inspiratie: https://mytrailbuddystore.com/bikebuildingstand.aspx

De houten box is inderdaad te handig bij het o.a. splitsen en dus ook gewoon te koop. Ik kreeg de goede tip om een scharnierende versie te maken zodat het met meerdere blokken kan werken. Liefst met zwaar hout.

De bok is wat mij betreft weer handig voor vele andere toepassingen maar ook om bijvoorbeeld een mooi blok ten toon te stellen/te stallen of echt (evt. haaks) vast te zetten voor bepaalde situaties waarbij een bankschroef niet handig is. Misschien bij poetsen, polijsten of graveren, of zelfs als testbank? Ben trouwens wel benieuwd of iemand een vorm van testbank gebruikt, en hoe dan.
houten bak heb ik ook. Gewoon wijnkistje doet z'n werk al zeker 15j :D

Gebruikersavatar
CheapUrbanBitches
4T-MSB regular
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
Bezit: Bak bami

Re: Handig gereedschap?

Bericht door CheapUrbanBitches »

Rody schreef: 22 jun 2022 12:08
Hier kwam ik nog een voorbeeld tegen ter eventuele inspiratie: https://mytrailbuddystore.com/bikebuildingstand.aspx
Dat is een slim ontwerp, scheelt ook een hoop staal (duur).
'It never hurts to help.'

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 681
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Handig gereedschap?

Bericht door Dennoz »

en made in the usa ..dan moet het wel goed wezen!
Hop hop gas dr op

Plaats reactie