rook bij opstarten

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Tiebe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 sep 2021 15:47
Bezit: Monkey lifan 50 cc
Bj 2004
Jingcheng singa 50cc 3 bak semi
Bj 2000

rook bij opstarten

Bericht door Tiebe »

hallo ik heb een 50cc monkey met zhenua blok en heb laatst rook als ik hem aansteek
de rook gaat weg als het blok warm is maar als ik hem dan uitzet drupt er een beetje olie
ik zou niet weten wat er mis is. hier zijn er nog fotos
alvast merci aan iedereen
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1185
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: rook bij opstarten

Bericht door gonzo »

A grammatica is behoorlijk mis.
B met foto's is het mis, ik zie niet waar je olie drupt oid.
C zie witte aanslag in je overloop denk ik, ik schat water/ condens?????
Try and die techniek....... love it.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16255
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: rook bij opstarten

Bericht door nielspbr »

Ik zie foto's van een heel kort ontluchtings slanggetje met daarin een randje olie met condens.
Hoeveel km heeft dat blok al gedraaid en rij je wel eens langere afstanden met dat ding zodat de olie goed warm wordt?

Tiebe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 sep 2021 15:47
Bezit: Monkey lifan 50 cc
Bj 2004
Jingcheng singa 50cc 3 bak semi
Bj 2000

Re: rook bij opstarten

Bericht door Tiebe »

op de teller staat er nu bijna 4000km.
Meestal rij ik 15-30 minuten maar soms ook +30 minuten
moet er dan een langer buisje aan of niet?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16255
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: rook bij opstarten

Bericht door nielspbr »

Normaal komt zo'n slang tot onder het blok zodat niet de hele boel wordt ondergespetterd.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4064
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub '99 4bakc50 scooter :-)
NSU Prima '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: rook bij opstarten

Bericht door wim V8 »

Ketting smeerding slangetje ;)


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Tiebe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 sep 2021 15:47
Bezit: Monkey lifan 50 cc
Bj 2004
Jingcheng singa 50cc 3 bak semi
Bj 2000

Re: rook bij opstarten

Bericht door Tiebe »

Ik zal een langere slang kopen dan maar hoe komt die rook dan

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4064
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub '99 4bakc50 scooter :-)
NSU Prima '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: rook bij opstarten

Bericht door wim V8 »

Komt de rook uit.....?

Er staat nergens waar de rook uit komt.
Dus.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: rook bij opstarten

Bericht door ivo215 »

Rook verwacht ik uit een uitlaat. Maar als je bedoelt dat de rook uit de ontluchtingsslang komt, bij een koude motor, dan is er toch iets aan de hand.

Mijn eerste gedachte is; hoeveel olie zit er in het blok?
Mijn 2e gedachte is; Misschien zijn de cilinder en zuigerveren niet 100%. (hoewel deze bij 4000km nog geen slijtage zouden moeten hebben)
Maar geen van beide verklaart waarom het alleen rookt bij een koude motor.

Ook ziet het er naar uit dat er meer olie uit het slangetje komt dan gewenst is. Dat kan aan het ontwerp van de Zenhua onluchtingskamer liggen. Of door te veel olie in het blok. Hoe dan ook, zorg er voor dat die olie niet op je achterband terecht komt. Het idee van Wim is een hele mooie, je ketting er mee smeren. Anders kan je een carterontluchtingsvaatje monteren (hoger dan het blok) dat de oliespetters op vangt zodat de olie ook weer terug het blok in kan lopen.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16255
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: rook bij opstarten

Bericht door nielspbr »

ivo215 schreef: 07 apr 2023 12:34 Rook verwacht ik uit een uitlaat. Maar als je bedoelt dat de rook uit de ontluchtingsslang komt, bij een koude motor, dan is er toch iets aan de hand.

Mijn eerste gedachte is; hoeveel olie zit er in het blok?
Mijn 2e gedachte is; Misschien zijn de cilinder en zuigerveren niet 100%. (hoewel deze bij 4000km nog geen slijtage zouden moeten hebben)
Maar geen van beide verklaart waarom het alleen rookt bij een koude motor.

Ook ziet het er naar uit dat er meer olie uit het slangetje komt dan gewenst is. Dat kan aan het ontwerp van de Zenhua onluchtingskamer liggen. Of door te veel olie in het blok. Hoe dan ook, zorg er voor dat die olie niet op je achterband terecht komt. Het idee van Wim is een hele mooie, je ketting er mee smeren. Anders kan je een carterontluchtingsvaatje monteren (hoger dan het blok) dat de oliespetters op vangt zodat de olie ook weer terug het blok in kan lopen.
Die witte drab(condens aka water) wil je niet terug het blok in hebben ;)

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: rook bij opstarten

Bericht door ivo215 »

nielspbr schreef: 07 apr 2023 12:42 Die witte drab(condens aka water) wil je niet terug het blok in hebben ;)
Dat ben ik met je eens. Liever geen witte drab in het blok. Maar motorolie wil je wel aan de binnenkant van het blok houden.

Ik zie op de foto dat de binnenzijde van de slang lichtgekleurd is. Maar wat dit lichtgekleurde is kan ik niet uit de foto herleiden. Ik ben er niet van overtuigd wat dit precies is, en waarom de binnenkant van de slang lichtgekleurd is. Misschien is het alleen maar een lichtreflexie.

Als er inderdaad sprake is van 'drab', dan is het aannemelijk dat er veel meer aan de hand is. Als er drab uit de ontluchting komt, dan zit er dus ook drab in het blok. Dan hebben we het bijvoorbeeld over water dat door de olie gemengd zit, en tot een soort mayonaise gewerkt is. In dat geval moet het motorblok open en schoon gemaakt worden.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

Tiebe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 sep 2021 15:47
Bezit: Monkey lifan 50 cc
Bj 2004
Jingcheng singa 50cc 3 bak semi
Bj 2000

Re: rook bij opstarten

Bericht door Tiebe »

Er zit zeker niet teveel olie in het blok
Het is idd een wit papje die er aan hangt
Ik heb een half jaar geleden wel eens water in mijn luchtfilter gehad waardoor mn brom het niet goed deed. Zou dit miss de oorzaak kunnen zijn?
Ik zal het buisje eens kuisen en ff mee rijden en kijken of er nog drap meekomt

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4064
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub '99 4bakc50 scooter :-)
NSU Prima '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: rook bij opstarten

Bericht door wim V8 »

Gewoon even olie verversen en dan flink stuk rijden.
Olie met water gemengd is wit.
Water komt in je olie via de condens die ontstaat
door na een koude start, zo'n kort stuk te rijden, dat de motor koud/lauw blijft. De ontstane condens krijgt door de lage motortemp niet de kans te verdampen en is aan de binnenzijde tegen je alu carter neergeslagen en loopt naar beneden in de olie.
Wordt je olie nu plots heter door langer te rijden of warmere buitentemp dan verdampt het snel en moet dat door het slangetje naar buiten.
Die hoef je dus niet te kuisen want er kwam damp uit dus is ie open.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Henk
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 apr 2023 22:04
Bezit: Nu: PF50 Amigo

Toen: CD50
CD/SS50 Frankenbike met FS1 schijfrem voorfork

Re: rook bij opstarten

Bericht door Henk »

wim V8 schreef: 06 apr 2023 17:10 Ketting smeerding slangetje ;)


Gr. Wim.
The, nu je dat zegt, waneer was die ketting laatst gesmeerd?? ;)

Henk
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 apr 2023 22:04
Bezit: Nu: PF50 Amigo

Toen: CD50
CD/SS50 Frankenbike met FS1 schijfrem voorfork

Re: rook bij opstarten

Bericht door Henk »

wim V8 schreef: 07 apr 2023 18:11 Gewoon even olie verversen en dan flink stuk rijden.
Olie met water gemengd is wit.
Water komt in je olie via de condens die ontstaat
door na een koude start, zo'n kort stuk te rijden, dat de motor koud/lauw blijft. De ontstane condens krijgt door de lage motortemp niet de kans te verdampen en is aan de binnenzijde tegen je alu carter neergeslagen en loopt naar beneden in de olie.
Wordt je olie nu plots heter door langer te rijden of warmere buitentemp dan verdampt het snel en moet dat door het slangetje naar buiten.
Die hoef je dus niet te kuisen want er kwam damp uit dus is ie open.


Gr. Wim.
Das wel waar, en zeker voor water gekoelde motoren, maar een Lucht gekoelt brommer motortje zal na 15 minuten toch wel warm genoeg zijn om condensatie te voorkomen.

Waar is the brommer normaal geparkeerd? Buiten, of in the schuur? Al's je zavonds een warme motor buiten laat staan (of overdag, Al's het erg vochtig is), kan het afkoelende blok waterdamp via the ontluchting naar binnen zuigen. Niet veel, maar genoeg om zo'n residue te laten zien by de tube. Heb je the kleur/conditie van de olie via via de peilstok gecontroleerd, of via een kleppen deksel?

Al's er water in the olie zit, dan krijg je meer (over) druk in het Carter, omdat het water meer uitzet Al's het heet word. Daarom komt het uit the ontluchting.

Plaats reactie