DAX motor vervangen door een nieuwe.

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: DAX motor vervangen door een nieuwe.

Bericht door wim V8 »

Mr_Dax schreef: 25 apr 2024 18:50
Juist de nokkenas en vliegwiel bekeken en ja ze staan juist.
Ondertussen ook carburateur vervangen de Nibbi eruit mikuni er in.
Maar nope nog steeds datzelfde probleem hij start van de eerste keer. Maar gas geven dat gaat niet.


Zozo, Miku carbje had je vlot in huis. Die had je al liggen dan? ;)

Kijk, of je nu een 18mm of een 28 mm op je 140 zet rijden kan je met beide.
Maar ze moeten wel afgesteld worden, en dat kost wel wat tijd.
Ik krijg het idee dat je dat steeds niet doet.
Dat kost je toch zeker steeds een middag per carb.

Dat dus eerst maar eens doen:
viewtopic.php?f=54&t=51
Dus eerst bergje sproeiers bestellen mikuni. Dan afstellen.
Jij zegt 105 is gemonteerd. Niemand weet of dat de juiste is dat ga je zelf ondervinden.
Blok kan met een bep sproeier goed draaien, en 1 maat groter doet ie het amper, zo werkt het.

En controleer je klepspeling ook.

En voor de elektrische aansluiting van je 140 ga je natuurlijk even naar de winkel waar deze vandaan komt.
Zij verkochten jou immers deze nieuwe 140 die plaats zou moeten kunnen maken voor de oude 140.
Ik ga er maar van uit dat die goed zit nu.
Je moet eerst het ene zeker weten eer je aan het andere begint. ;)


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16207
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: DAX motor vervangen door een nieuwe.

Bericht door nielspbr »

een carburateur die niet standaard als p&p met een blok word meegeleverd is altijd een gok. Als dit in een keer goed werkt heb je de jackpot gewonnen.

Mr_Dax
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 sep 2023 17:18
Bezit: DAX

Re: DAX motor vervangen door een nieuwe.

Bericht door Mr_Dax »

MrSinga schreef: 26 apr 2024 03:52 Vanaf het start zijn kleuren naar cdi in orde.
Uwe benzine loopt toch vlot door?
Andere bougie getest al? En zeg niet, der zat een nieuwe in het blok…
Bougiedop is nog goed op de kabel?
Ja benzine flow is goed
Bougiedop heb ik al gewisseld met een andere. No difference. Bougie ja daar zat idd ne nieuwe in. Maar die heb ik er als eerste uit gehaald en vervangen door 1 van ngk. Geen verschil ook degene die in dat oud blok zat getest. Noppes verschil.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2547
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: DAX motor vervangen door een nieuwe.

Bericht door MrSinga »

als je ontsteking hebt en ie start dan zou CDI moeten goed zijn. Tenzij je zo'n goedkoop blauw/rood cdi gevalleke gebruikt, vervangen door Honda Vision CDI'tje
timing staat correct zeg je
carbu krijgt voldoende benzine

dan kan het enkel
kleppen die verkeerd staat
carbu waar je gaat moeten aan afstellen

btw, test es met een extra massakabel van blok naar bv achterveer...

Mr_Dax
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 sep 2023 17:18
Bezit: DAX

Re: DAX motor vervangen door een nieuwe.

Bericht door Mr_Dax »

wim V8 schreef: 26 apr 2024 08:34
Mr_Dax schreef: 25 apr 2024 18:50
Juist de nokkenas en vliegwiel bekeken en ja ze staan juist.
Ondertussen ook carburateur vervangen de Nibbi eruit mikuni er in.
Maar nope nog steeds datzelfde probleem hij start van de eerste keer. Maar gas geven dat gaat niet.


Zozo, Miku carbje had je vlot in huis. Die had je al liggen dan? ;)

Kijk, of je nu een 18mm of een 28 mm op je 140 zet rijden kan je met beide.
Maar ze moeten wel afgesteld worden, en dat kost wel wat tijd.
Ik krijg het idee dat je dat steeds niet doet.
Dat kost je toch zeker steeds een middag per carb.

Dat dus eerst maar eens doen:
viewtopic.php?f=54&t=51
Dus eerst bergje sproeiers bestellen mikuni. Dan afstellen.
Jij zegt 105 is gemonteerd. Niemand weet of dat de juiste is dat ga je zelf ondervinden.
Blok kan met een bep sproeier goed draaien, en 1 maat groter doet ie het amper, zo werkt het.

En controleer je klepspeling ook.

En voor de elektrische aansluiting van je 140 ga je natuurlijk even naar de winkel waar deze vandaan komt.
Zij verkochten jou immers deze nieuwe 140 die plaats zou moeten kunnen maken voor de oude 140.
Ik ga er maar van uit dat die goed zit nu.
Je moet eerst het ene zeker weten eer je aan het andere begint. ;)


Gr. Wim.

Hey dag Wim.
Ja ik ga dat is aandachtig belijken se.

Nee helaas de mikuni is niet van mij. Maar van een collega/goeie maat. Die heeft er wel van mikuni maar deze is wel een 22. Groter had hij niet.
En de sproeiers heb ik ook. Die zijn wel van pollini maar die gingen ook in m’n Nibbi.


En afstellen is meestal geen probleem alleen ze rijden wel dan. Of kan er op z’n minst gas mee geve.

Zal nog ff zeggen hoe die aan gesloten is.

Motor Kabelboom
Geel Gesplitst 1wit 1geel
Geel Groen-wit
Groen-wit zwart-wit
Blauw-wit Rood-wit
Zwart-rood rood-geel

Alvast bedankt voor de reactie

Mr_Dax
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 sep 2023 17:18
Bezit: DAX

Re: DAX motor vervangen door een nieuwe.

Bericht door Mr_Dax »

MrSinga schreef: 26 apr 2024 19:31 als je ontsteking hebt en ie start dan zou CDI moeten goed zijn. Tenzij je zo'n goedkoop blauw/rood cdi gevalleke gebruikt, vervangen door Honda Vision CDI'tje
timing staat correct zeg je
carbu krijgt voldoende benzine

dan kan het enkel
kleppen die verkeerd staat
carbu waar je gaat moeten aan afstellen

btw, test es met een extra massakabel van blok naar bv achterveer...
MrSinga schreef: 26 apr 2024 19:31 als je ontsteking hebt en ie start dan zou CDI moeten goed zijn. Tenzij je zo'n goedkoop blauw/rood cdi gevalleke gebruikt, vervangen door Honda Vision CDI'tje
timing staat correct zeg je
carbu krijgt voldoende benzine

dan kan het enkel
kleppen die verkeerd staat
carbu waar je gaat moeten aan afstellen

btw, test es met een extra massakabel van blok naar bv achterveer...
MrSinga schreef: 26 apr 2024 19:31 als je ontsteking hebt en ie start dan zou CDI moeten goed zijn. Tenzij je zo'n goedkoop blauw/rood cdi gevalleke gebruikt, vervangen door Honda Vision CDI'tje
timing staat correct zeg je
carbu krijgt voldoende benzine

dan kan het enkel
kleppen die verkeerd staat
carbu waar je gaat moeten aan afstellen

btw, test es met een extra massakabel van blok naar bv achterveer...
wim V8 schreef: 26 apr 2024 08:34
Mr_Dax schreef: 25 apr 2024 18:50
Juist de nokkenas en vliegwiel bekeken en ja ze staan juist.
Ondertussen ook carburateur vervangen de Nibbi eruit mikuni er in.
Maar nope nog steeds datzelfde probleem hij start van de eerste keer. Maar gas geven dat gaat niet.


Zozo, Miku carbje had je vlot in huis. Die had je al liggen dan? ;)

Kijk, of je nu een 18mm of een 28 mm op je 140 zet rijden kan je met beide.
Maar ze moeten wel afgesteld worden, en dat kost wel wat tijd.
Ik krijg het idee dat je dat steeds niet doet.
Dat kost je toch zeker steeds een middag per carb.

Dat dus eerst maar eens doen:
viewtopic.php?f=54&t=51
Dus eerst bergje sproeiers bestellen mikuni. Dan afstellen.
Jij zegt 105 is gemonteerd. Niemand weet of dat de juiste is dat ga je zelf ondervinden.
Blok kan met een bep sproeier goed draaien, en 1 maat groter doet ie het amper, zo werkt het.

En controleer je klepspeling ook.

En voor de elektrische aansluiting van je 140 ga je natuurlijk even naar de winkel waar deze vandaan komt.
Zij verkochten jou immers deze nieuwe 140 die plaats zou moeten kunnen maken voor de oude 140.
Ik ga er maar van uit dat die goed zit nu.
Je moet eerst het ene zeker weten eer je aan het andere begint. ;)


Gr. Wim.

Hey dag Wim.
Ja ik ga dat is aandachtig belijken se.

Nee helaas de mikuni is niet van mij. Maar van een collega/goeie maat. Die heeft er wel van mikuni maar deze is wel een 22. Groter had hij niet.
En de sproeiers heb ik ook. Die zijn wel van pollini maar die gingen ook in m’n Nibbi.


En afstellen is meestal geen probleem alleen ze rijden wel dan. Of kan er op z’n minst gas mee geve.

Zal nog ff zeggen hoe die aan gesloten is.

Motor Kabelboom
Geel Gesplitst 1wit 1geel
Geel Groen-wit
Groen-wit zwart-wit
Blauw-wit Rood-wit
Zwart-rood rood-geel





@MrSinga. Ja ik heb overal dezelfde mass momenteel 9,18. Ja ik da van Wim eens lezen en dan zal het morgen spelen zijn e. En cdi is van begrenzer.nl DAX cdi remote v3



Alleszins bedankt voor de reacties alvast

Mr_Dax
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 sep 2023 17:18
Bezit: DAX

Re: DAX motor vervangen door een nieuwe.

Bericht door Mr_Dax »

Zozo, Miku carbje had je vlot in huis. Die had je al liggen dan? ;)

Kijk, of je nu een 18mm of een 28 mm op je 140 zet rijden kan je met beide.
Maar ze moeten wel afgesteld worden, en dat kost wel wat tijd.
Ik krijg het idee dat je dat steeds niet doet.
Dat kost je toch zeker steeds een middag per carb.

Dat dus eerst maar eens doen:
viewtopic.php?f=54&t=51
Dus eerst bergje sproeiers bestellen mikuni. Dan afstellen.
Jij zegt 105 is gemonteerd. Niemand weet of dat de juiste is dat ga je zelf ondervinden.
Blok kan met een bep sproeier goed draaien, en 1 maat groter doet ie het amper, zo werkt het.

En controleer je klepspeling ook.

En voor de elektrische aansluiting van je 140 ga je natuurlijk even naar de winkel waar deze vandaan komt.
Zij verkochten jou immers deze nieuwe 140 die plaats zou moeten kunnen maken voor de oude 140.
Ik ga er maar van uit dat die goed zit nu.
Je moet eerst het ene zeker weten eer je aan het andere begint. ;)


Gr. Wim.
[/quote]


Hey dag Wim.
Ja ik ga dat is aandachtig belijken se.

Nee helaas de mikuni is niet van mij. Maar van een collega/goeie maat. Die heeft er wel van mikuni maar deze is wel een 22. Groter had hij niet.
En de sproeiers heb ik ook. Die zijn wel van pollini maar die gingen ook in m’n Nibbi.


En afstellen is meestal geen probleem alleen ze rijden wel dan. Of kan er op z’n minst gas mee geve.

Zal nog ff zeggen hoe die aan gesloten is.

Motor Kabelboom
Geel Gesplitst 1wit 1geel
Geel Groen-wit
Groen-wit zwart-wit
Blauw-wit Rood-wit
Zwart-rood rood-geel





@MrSinga. Ja ik heb overal dezelfde mass momenteel 9,18. Ja ik da van Wim eens lezen en dan zal het morgen spelen zijn e. En cdi is van begrenzer.nl DAX cdi remote v3



Alleszins bedankt voor de reacties alvast
Laatst gewijzigd door Mr_Dax op 27 apr 2024 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: DAX motor vervangen door een nieuwe.

Bericht door lil »

godsamme...


je kan je bericht wijzigen weet je, dat het minder een puinhoop is. en ook kan je recente berichten verwijderen, zoals die dubbele.
kijk je uberhaupt na het plaatsen nog wel eventjes of het allemaal goed gegaan is?...
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2547
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: DAX motor vervangen door een nieuwe.

Bericht door MrSinga »

Mr_Dax schreef: 26 apr 2024 23:12
Zal nog ff zeggen hoe die aan gesloten is.

Motor Kabelboom
Geel Gesplitst 1wit 1geel
Geel Groen-wit
Groen-wit zwart-wit
Blauw-wit Rood-wit
Zwart-rood rood-geel
geel hoort idd op geel en wit
geel op zwart/wit!!!! Dat is je massa.
blauw/wit op wit/rood
zwart/rood op geel/rood

wat ik dus niet snap:
je hebt groen/rood (of groen/wit) van je blok. Waarom drop je dat niet op hetzelfde kleur op je kabelboom? WANT groen/Wit is neutraallichtje en ja, dat is dus geen complete massa... Dat is een massa-contact. En ja, je neutraallampje speelt dan als stoorzender want aan de andere kant van dat lampje hangt er 12V.

Mr_Dax
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 sep 2023 17:18
Bezit: DAX

Re: DAX motor vervangen door een nieuwe.

Bericht door Mr_Dax »

MrSinga schreef: 27 apr 2024 07:44
Mr_Dax schreef: 26 apr 2024 23:12
Zal nog ff zeggen hoe die aan gesloten is.

Motor Kabelboom
Geel Gesplitst 1wit 1geel
Geel Groen-wit
Groen-wit zwart-wit
Blauw-wit Rood-wit
Zwart-rood rood-geel
geel hoort idd op geel en wit
geel op zwart/wit!!!! Dat is je massa.
blauw/wit op wit/rood
zwart/rood op geel/rood

wat ik dus niet snap:
je hebt groen/rood (of groen/wit) van je blok. Waarom drop je dat niet op hetzelfde kleur op je kabelboom? WANT groen/Wit is neutraallichtje en ja, dat is dus geen complete massa... Dat is een massa-contact. En ja, je neutraallampje speelt dan als stoorzender want aan de andere kant van dat lampje hangt er 12V.
Omdat ik die dus niet gestart krijg zo, plus mijne kickstart dan ook heel raar reageert. Die maakt dan een klik Da niet gezond klinkt. Ik heb net zo aangesloten zoals je zei want ik wist dat groen wit neutraal was. Maar ik had dat ergens gelezen die manier van aansluiten Ja en alst beesje nie mee wil. Ja dan begin je te testen zeker Met alle gevolgen van dien. Want gisteren starte de dax. Je kon niet aan de gas komen. Zette choke op ging vervolgens hoger in toeren. Iets te hoog naar mijn goesting. (Nieuw blok) maar toen kon ik wel gas geven. Zette choke af en gas kon weer niet bediend worden.

Mr_Dax
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 sep 2023 17:18
Bezit: DAX

Re: DAX motor vervangen door een nieuwe.

Bericht door Mr_Dax »

lil schreef: 27 apr 2024 01:32 godsamme...


je kan je bericht wijzigen weet je, dat het minder een puinhoop is. en ook kan je recente berichten verwijderen, zoals die dubbele.
kijk je uberhaupt na het plaatsen nog wel eventjes of het allemaal goed gegaan is?...
Nee eigenlijk nie ik probeer nen dax te laten rijden. En geen verkiezing lay out te winnen.
Maar, je hebt wel een punt. Ik zal ff zien wat ik er aan kan doen.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: DAX motor vervangen door een nieuwe.

Bericht door lil »

tja het punt is natuurlijk ook dat als je eenzelfde manier van benaderen bij die dax hanteert dat het dan ook met die dax zo'n puinhoop word. het lijkt me dat je geen idee hebt wat je doet, je volgt maar wat tips op links en rechts...

maar anyway, afgezien van het dradengedoe lijk je ook een grotere sproeier nodig te hebben, als je zoals je zegt alleen gas kan geven als de choke aanstaat. volg je hoe ik daarbij kom?
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Mr_Dax
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 sep 2023 17:18
Bezit: DAX

Re: DAX motor vervangen door een nieuwe.

Bericht door Mr_Dax »

lil schreef: 27 apr 2024 13:41 tja het punt is natuurlijk ook dat als je eenzelfde manier van benaderen bij die dax hanteert dat het dan ook met die dax zo'n puinhoop word. het lijkt me dat je geen idee hebt wat je doet, je volgt maar wat tips op links en rechts...

maar anyway, afgezien van het dradengedoe lijk je ook een grotere sproeier nodig te hebben, als je zoals je zegt alleen gas kan geven als de choke aanstaat. volg je hoe ik daarbij kom?
Ja ik snap zeer zeker wat je wil zeggen.
Dat van gas geven met de choke is gedaan ik heb een grotere sproeier al gestoken. Wat ik nu heb is dat diemooi stationair draait. En vanaf ik gas geef. Hoor ik klik en uit. En ja je hebt gelijk ik weet het ondertussen nie meer. Ik test elke tip dat ik hier hoor. Ik rij 2jaar met da ding. Heb altijd alles in orde gekregen. Maar ditmaal is het een raadsel voor mij.


Maar ja ik doe gewoon door. Ik zal nog eens wat groter gaan. Ik zit nu op 120

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: DAX motor vervangen door een nieuwe.

Bericht door lil »

dat is best veel...

heb je een goeie luchtfilter erop zitten?


en wat bedoel je klik en uit?...
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2547
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: DAX motor vervangen door een nieuwe.

Bericht door MrSinga »

lil schreef: 27 apr 2024 15:52 dat is best veel...

heb je een goeie luchtfilter erop zitten?


en wat bedoel je klik en uit?...
120 in een vm26 is niet groot hoor, mikuni maten zijn geen keihin maten. Daar ga je snel naar een 140 moeten.

Plaats reactie