Honen of nieuwe veren?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
butt head
moppersmurf
Berichten: 8904
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Honen of nieuwe veren?

Bericht door butt head »

Ronaldo schreef: 28 sep 2021 09:42
butt head schreef: 28 sep 2021 07:05 Zou hem inderdaad na meten bij iemand die er de spullen voor heeft dat zijn er niet heel veel.

Een motorenrevisie bedrijf kan dat ook die heeft de spullen er voor kost wel wat maar krijgt wel waar voor je geld.

Lees hier ook wat pruts dingen met een stuk schuurpapier hoonsporen er in zetten doe dit niet of het moet een tijdelijke oplossing zijn. Door dat je niet een goede druk er op geeft heb je zo de cilinder er uit zien als een golfplaat om het maar even overdreven te zeggen een paar 0,01mm heb je op die manier heel snel weg. Dus vandaar enkel leuk voor een tijdelijke oplossing.


Ook een tip als je hem op gemeten hebt en het blijkt dat er een overmaat zuiger in moet vertel ook even op hoeveel honderdste hij gehoont moet worden veel bedrijven doen hem veel te ruim honen namelijk
Dit advies klopt helemaal.
Plus er zit een degelijk verschil in 'speling' bij het honen van een 2 en 4 takt en oude vs nieuwe motoren.
En het 4takt honda spul kan je gewoon aan de krappe kant laten boren en honen. Dat spul is van goede kwaliteit
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1971
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Honen of nieuwe veren?

Bericht door lil »

even over dat kruispatroon van de slijpsporen van het honen -- ik heb het idee dat sommige mensen denken dat je dat moet hebben omdat dat een of andere functie zou hebben, alsdat bijvoorbeeld die slijpsporen olie vasthoudt voor de smering van de zuiger en cylinderwand. dat is een misvatting. ideaal zou je cylinder spiegelglad moeten zijn, dat kruispatroon is gewoon het gevolg van de hoonbewerking en is gewoon niet gladder te krijgen, het verdere gladmaken gebeurt door het op elkaar inslijten van wand en zuigerveren tijdens gebruik, wat in het begin rustig aan gedaan moet worden (het zogenaamde inrijden). opnieuw een kruispatroon aanbrengen, al of niet met schuurpapier, is een onzinverhaal.

het is belangerijk dat de boring van de cylinder perfect rond is. bij een versleten cylinder is die vaak ovaal, en als je dat gaat uithonen dan blijft ie ovaal. het spreekt vanzelf dat je dan niks hebt aan nieuwe zuigerveren plaatsen, sterker nog, dat kan het olieverbruik zelfs erger maken. zo'n cylinder dient te worden opgeboord naar de volgende overmaat. heb je een groef in een verder gewoon goed ronde cylinder dan kan je wel volstaan met honen.

dus, meet eerst de ovaliteit van de cylinder om te weten wat er verder mee gebeuren moet.


wat leertouwer betreft, alleen nieuwe onderdelen kopen. 2e hands veelste duur.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

NIX
chaly addict
Berichten: 18883
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honen of nieuwe veren?

Bericht door NIX »

Je zit fout. Hoonsporen hebben wel degelijk een functie: het inlopen van de veren. Op een spiegelgladde wand zullen veren er een eeuwigheid over doen om in te lopen en tot die tijd zal er olieverbruik zijn. Na het inlopen zou alles idealiter wel spiegelglad moeten zijn.

Een ander verschil met 2-takt (naast de zuigerspeling) is dat een 4T veel fijnere hoonsporen moet hebben.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1971
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Honen of nieuwe veren?

Bericht door lil »

ik ben het dan toch oneens met de gestelde volgorde. nieuwe veren zijn van zichzelf al perfect van vorm en oppervlak, meer zo dan je van een nieuw gehoonde cylinder zou kunnen zeggen, maar het inlopen van de cylinder heeft onvermijdelijk tot gevolg dat de veren ook zullen afslijten, en zelfs in meerdere mate dan de cylinder omdat daar meer materiaal zit om glad te slijten.
niet om er een kip of ei discussie van te maken, het is een samenspel.

ik zou geneigd zijn te zeggen dat als de cylinder al bijna helemaal mooi glad gesleten is, om dan gewoon nog een keer nieuwe veren te monteren. wat werkelijk het beste is weet ik nog zo net niet, want ik erken je punt van mooi op elkaar ingelopen veren en cylinder. het zal waarschijnlijk overdone zijn om het te doen, maar over het inlopen van die opnieuw vernieuwde veren maak ik me geen zorgen, die lopen op den lange duur uiteindelijk toch wel in, met tot die tijd mogelijk idd wat extra olieverbruik.

iemand zou het eens moeten uittesten... ;)
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

christianos
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 mar 2021 16:50
Bezit: Honda C320

Re: Honen of nieuwe veren?

Bericht door christianos »

Zo. Even hier niet gekeken en meteen een hele discussie!

Leuk. Net nog weer even een rondje geploft. Slok olie in het blok minder. Hij verstookt echt wel zwaar.
Dank voor alle tips dat ik hem naar Wim kan opsturen, en zeker ook dank voor het aanbod!

Maar gemak dient ook wel een beetje de mens en dan sla ik het denk ik even liever nu stuk bij Leertouwer. Dat kost een uurtje heen en weer rijden, maar dan is de C320 hopelijk zonder olieverbruik weer op de weg.

Met nogmaals veel dank voor al jullie reacties!!

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Honen of nieuwe veren?

Bericht door SeeWhy50 »

Hier nog wat gegevens te vinden, waaronder ook de speling van het zuigerveerslot:
https://www.lijklema.com/downloads/down ... andleiding

Overigens nog een boel meer types:
https://www.lijklema.com/downloads
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16255
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honen of nieuwe veren?

Bericht door nielspbr »

lil schreef: 28 sep 2021 15:20 ik ben het dan toch oneens met de gestelde volgorde. nieuwe veren zijn van zichzelf al perfect van vorm en oppervlak, meer zo dan je van een nieuw gehoonde cylinder zou kunnen zeggen, maar het inlopen van de cylinder heeft onvermijdelijk tot gevolg dat de veren ook zullen afslijten, en zelfs in meerdere mate dan de cylinder omdat daar meer materiaal zit om glad te slijten.
niet om er een kip of ei discussie van te maken, het is een samenspel.

ik zou geneigd zijn te zeggen dat als de cylinder al bijna helemaal mooi glad gesleten is, om dan gewoon nog een keer nieuwe veren te monteren. wat werkelijk het beste is weet ik nog zo net niet, want ik erken je punt van mooi op elkaar ingelopen veren en cylinder. het zal waarschijnlijk overdone zijn om het te doen, maar over het inlopen van die opnieuw vernieuwde veren maak ik me geen zorgen, die lopen op den lange duur uiteindelijk toch wel in, met tot die tijd mogelijk idd wat extra olieverbruik.

iemand zou het eens moeten uittesten... ;)
Nogmaals, nieuwe veren moeten inlopen en dat doen ze op de ribbeltjes van de hoon, die ribbels houden ook olie vast voor de smering vandaar dat een gladde cilinder helemaal niet goed is.
Tijdens de inloop periode bij motoren is het trouwens beter om voor de eerste olievulling minerale olie te gebruiken. Als je gelijk met synthetische olie begint duurt het door de betere smering veel langer tot de veren goed zijn ingebed en de verbrandingsdruk tegenhouden zoals het hoort. Maar bij stoterblokjes zou ik toch al niet verder gaan als mineraal en semisyntheet.

NIX
chaly addict
Berichten: 18883
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honen of nieuwe veren?

Bericht door NIX »

lil schreef: 28 sep 2021 15:20 ik ben het dan toch oneens met de gestelde volgorde. nieuwe veren zijn van zichzelf al perfect van vorm en oppervlak, meer zo dan je van een nieuw gehoonde cylinder zou kunnen zeggen, maar het inlopen van de cylinder heeft onvermijdelijk tot gevolg dat de veren ook zullen afslijten, en zelfs in meerdere mate dan de cilinder omdat daar meer materiaal zit om glad te slijten.
Alweer nee. De cilinder is van zachter materiaal dan de veren en het zijn maar hoongroeven. Los daarvan worden de oppervlakken een soort van glad gesmeed en dus hard. Ook je aanname dat veren al perfect van vorm zijn is onjuist. In een perfecte wereld wel, in praktijk niet en moeten ze op de (ook niet perfecte) cilinderwand inlopen. Anders zou je ook niets hoeven inrijden. Goed inrijden is dan ook net verslijten, maar met minimaal materiaalverlies op elkaar inslijten. Omgekeerd is vaak wel nog een poosje mogelijk: gebruikt spul uitwisselen, zonder een rookbom te creëren. Maar nieuw netjes op elkaar ingereden spul is superieur.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1971
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Honen of nieuwe veren?

Bericht door lil »

@NIX; umm... cylinder is van gietijzer, bepaald een nogal hard en slijtvast materiaal, en zuigerveren zijn doorgaans ook van gietijzer. ook in een lichtmetalen cylinder zit een gietijzeren bus gegoten of is voorzien van een nikasyl laagje, een materiaal dat nog veel harder is dan gietijzer. dus daar ga ik niet in mee

@nielspbr; dat de hoongroefjes extra olie zouden vasthouden is slechts een gelukkige bijkomstigheid omdat je bij zo'n ruw oppervlak wel wat extra smering kan gebruiken, maar wanneer de cylinderwand en zuigerveren eenmaal mooi glad op elkaar zijn ingesleten heb je ook minder smering nodig.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2592
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Honen of nieuwe veren?

Bericht door MrSinga »

lil schreef: 28 sep 2021 19:05 @NIX; umm... cylinder is van gietijzer, bepaald een nogal hard en slijtvast materiaal, en zuigerveren zijn doorgaans ook van gietijzer. ook in een lichtmetalen cylinder zit een gietijzeren bus gegoten of is voorzien van een nikasyl laagje, een materiaal dat nog veel harder is dan gietijzer. dus daar ga ik niet in mee

@nielspbr; dat de hoongroefjes extra olie zouden vasthouden is slechts een gelukkige bijkomstigheid omdat je bij zo'n ruw oppervlak wel wat extra smering kan gebruiken, maar wanneer de cylinderwand en zuigerveren eenmaal mooi glad op elkaar zijn ingesleten heb je ook minder smering nodig.
@lil… toch heb ik in 1 van m’n monkeycruisin magazines of andere japanse magazines een firma gezien die cilinderwanden parelstraald ipv hoongroeven. Ik herinner me vaag, met zo een vertaalapp, dat ze dat doen om mooier op elkaar in te slijten

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1971
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Honen of nieuwe veren?

Bericht door lil »

ja dat argument van beter op elkaar inslijten, wat NIX ook al zei, daar erkende ik de zin al van. makes good sense. dat van dat parelstralen wist ik niet, maar dat zal om dezelfde werking gaan. of het beter is als hoongroefjes, geen idee, zou best kunnen

maar bijvoorbeeld mensen die denken dat je altijd groefjes moet hebben omdat je dan meer olie en dus betere smering hebt, en dus met schuurpapiertjes aan de gang gaan, zelfs bij een perfect mooi ingelopen cylinder plus bijbehorende zuigerveren, gewoon alleen maar omdat ze denken dat een gladde cylinder niet goed is... dat is gewoon onzinnig.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8904
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Honen of nieuwe veren?

Bericht door butt head »

MrSinga schreef: 28 sep 2021 20:42
lil schreef: 28 sep 2021 19:05 @NIX; umm... cylinder is van gietijzer, bepaald een nogal hard en slijtvast materiaal, en zuigerveren zijn doorgaans ook van gietijzer. ook in een lichtmetalen cylinder zit een gietijzeren bus gegoten of is voorzien van een nikasyl laagje, een materiaal dat nog veel harder is dan gietijzer. dus daar ga ik niet in mee

@nielspbr; dat de hoongroefjes extra olie zouden vasthouden is slechts een gelukkige bijkomstigheid omdat je bij zo'n ruw oppervlak wel wat extra smering kan gebruiken, maar wanneer de cylinderwand en zuigerveren eenmaal mooi glad op elkaar zijn ingesleten heb je ook minder smering nodig.
@lil… toch heb ik in 1 van m’n monkeycruisin magazines of andere japanse magazines een firma gezien die cilinderwanden parelstraald ipv hoongroeven. Ik herinner me vaag, met zo een vertaalapp, dat ze dat doen om mooier op elkaar in te slijten
ik ben benieuwd hoelang die heel bleef.
heb toch al heeeeeeeeel veel motoren naar de klote zien gaan door dat men aan het stralen is geweest aan onderdelen.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

NIX
chaly addict
Berichten: 18883
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honen of nieuwe veren?

Bericht door NIX »

lil schreef: 28 sep 2021 19:05 @NIX; umm... cylinder is van gietijzer, bepaald een nogal hard en slijtvast materiaal, en zuigerveren zijn doorgaans ook van gietijzer. ook in een lichtmetalen cylinder zit een gietijzeren bus gegoten of is voorzien van een nikasyl laagje, een materiaal dat nog veel harder is dan gietijzer. dus daar ga ik niet in mee.
Je hebt gietiijzer en gietijzer. Maar ik weet niet of het zin heeft om het je uit te leggen. De hoongroeven in de nicasil cilinders zijn expres minimaal, maar wel opzettelijk aangebracht om de veren in te laten lopen. Niet omdat ik het zeg, maar omdat het zo is. Misschien moet je eens wat techniekbladen lezen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1971
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Honen of nieuwe veren?

Bericht door lil »

ja misschien... maar tis met dat alles vaak een hoop theorie en weinig bewezen praktijk, dus neem me niet kwalijk dat ik automatisch een hoop met de nodige korrel zout neem. ik bedoel, die bladen zijn ook maar geschreven door mensen die een stukkie willen schrijven, je weet niet wat hun motivatie zal zijn. voor mij moet iets gewoon logisch aanneembaar zijn, en anders gewoon onweerlegbaar bewezen worden. en wellicht heb ik er minder concreet verstand van dan jij, ik zal je wat betreft nicasil verder niet tegenspreken, want de kennis ontbreekt me
Laatst gewijzigd door lil op 28 sep 2021 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16255
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honen of nieuwe veren?

Bericht door nielspbr »

lil schreef: 28 sep 2021 22:15 ja misschien... maar tis met dat alles vaak een hoop theorie en weinig bewezen praktijk, dus neem me niet kwalijk dat ik automatisch een hoop met de nodige korrel zout neem. ik bedoel, die bladen zijn ook maar geschreven door mensen die een stukkie willen schrijven, je weet niet wat hun motivatie zal zijn. voor mij moet iets gewoon logisch aanneembaar zijn, en anders gewoon onweerlegbaar bewezen worden. en wellicht heb ik er minder concreet verstand van dan jij, ik zal je wat betreft nicasil verder niet tegenspreken
Met andere woorden wat er in andermans ondertussen 40 jaar oude schoolboeken staat neem jij niet serieus omdat jij ze nooit hebt gelezen?

Plaats reactie