Achterbrug bussen???

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Re: Achterbrug bussen???

Bericht door irmin »

NIX schreef:Ik zal het ze even uitleggen als ik er weer eens ben.
Succes, want ze zijn daar vrij koppig. En als het je lukt leg ze dan ook effe uit dat GB5 echt de code is voor c70 en niet c90, want dat kreeg ik ze ook niet aan hun verstand gepeuterd.
cracque frontal

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Achterbrug bussen???

Bericht door NIX »

Ik zal het proberen, maar ik raak zelf ook altijd in de war van dat GB en GK gedoe.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Achterbrug bussen???

Bericht door niek is ik »

irmin schreef:
NIX schreef:Ik zal het ze even uitleggen als ik er weer eens ben.
Succes, want ze zijn daar vrij koppig. En als het je lukt leg ze dan ook effe uit dat GB5 echt de code is voor c70 en niet c90, want dat kreeg ik ze ook niet aan hun verstand gepeuterd.

dat mag je mij dan ook uitleggen :P
heb namelijk een honda c90 kruk waarbij gb5 toch echt op de drijfstang staat.
en een c70 heeft geen lange slag kruk.
had ook h20(of wat is die code voor nt c90?) carters met gb5 er op..
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Achterbrug bussen???

Bericht door NIX »

hao.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Re: Achterbrug bussen???

Bericht door irmin »

niek is ik schreef:
irmin schreef:
NIX schreef:Ik zal het ze even uitleggen als ik er weer eens ben.
Succes, want ze zijn daar vrij koppig. En als het je lukt leg ze dan ook effe uit dat GB5 echt de code is voor c70 en niet c90, want dat kreeg ik ze ook niet aan hun verstand gepeuterd.

dat mag je mij dan ook uitleggen :P
heb namelijk een honda c90 kruk waarbij gb5 toch echt op de drijfstang staat.
en een c70 heeft geen lange slag kruk.
had ook h20(of wat is die code voor nt c90?) carters met gb5 er op..

Kijk eens goed op de carters. Staat er niet toevallig GB6? Ik heb veel c90 cartersw gezien (HA0) en allemaal was het GB6.
code linkercarter c70 (kant met bloknummer): 11200-GB5-940
code linkercarter c90: 11200-GB6-910
De drijfstang voor de c90 en c70 zijn hetzelfde. De drijfstanglengte heeft geen enkele invloed op de slag. Deze wordt volledig bepaald door de afstand tussen het centrum van de krukaswangen en de plaatsing van het big-end.
De code voor een nt c70 krukas (12V versie dus): 13000-GB5-930
De code voor een nt c90 krukas: 13000-GB6-760 (je hebt ook de GT0 etc)
En nu komt het: In deze krukas zit inderdaad een GB5 drijfstang.
En dat is dus precies de reden waarom ze bij Loef bij hoog en laag beweren dat GB5 een C90 code is: omdat het op de drijfstang staat. En nu weet je waarom.

Ik heb nog niet gekeken naar de krukassen van een nt c50, maar daar zit denk ik ook dezelfde lengte drijfstang is. Het is dus heel goed mogelijk dat de nt c50 en nt c90 drijfstangen uitwisselbaar zijn.
cracque frontal

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Achterbrug bussen???

Bericht door niek is ik »

irmin schreef:
niek is ik schreef:
irmin schreef:
NIX schreef:Ik zal het ze even uitleggen als ik er weer eens ben.
Succes, want ze zijn daar vrij koppig. En als het je lukt leg ze dan ook effe uit dat GB5 echt de code is voor c70 en niet c90, want dat kreeg ik ze ook niet aan hun verstand gepeuterd.

dat mag je mij dan ook uitleggen :P
heb namelijk een honda c90 kruk waarbij gb5 toch echt op de drijfstang staat.
en een c70 heeft geen lange slag kruk.
had ook h20(of wat is die code voor nt c90?) carters met gb5 er op..

Kijk eens goed op de carters. Staat er niet toevallig GB6? Ik heb veel c90 cartersw gezien (HA0) en allemaal was het GB6.
code linkercarter c70 (kant met bloknummer): 11200-GB5-940
code linkercarter c90: 11200-GB6-910
De drijfstang voor de c90 en c70 zijn hetzelfde. De drijfstanglengte heeft geen enkele invloed op de slag. Deze wordt volledig bepaald door de afstand tussen het centrum van de krukaswangen en de plaatsing van het big-end.
De code voor een nt c70 krukas (12V versie dus): 13000-GB5-930
De code voor een nt c90 krukas: 13000-GB6-760 (je hebt ook de GT0 etc)
En nu komt het: In deze krukas zit inderdaad een GB5 drijfstang.
En dat is dus precies de reden waarom ze bij Loef bij hoog en laag beweren dat GB5 een C90 code is: omdat het op de drijfstang staat. En nu weet je waarom.

Ik heb nog niet gekeken naar de krukassen van een nt c50, maar daar zit denk ik ook dezelfde lengte drijfstang is. Het is dus heel goed mogelijk dat de nt c50 en nt c90 drijfstangen uitwisselbaar zijn.
of nt c90 drijfstang lengte het zelfde is als c70 weet ik niet.
Wel weet ik dat er op TT c50 en TTc70/ntc70 krukassen gb2 op de drijfstang staat, en een tt c50 kruk dus het zelfde is als een c70(TT/NT) en deze zijn dus allemaal geen lange slag

Wel degelijk staat stond er op het carter setje van een nt c90 met gb5 op(boven de uigaande as) op de plaats dus waar bij een hoop carters gb4 staat.

bij mijn broer z'n c90 carters staat er wel weer gb6...

je kunt dus gelijk hebben, wel is een hoop uitwisselbaar van tt/nt c70 met nt c90... Zoals de kop, de complete versnellingsbak(al hebben niet alle nt/tt c70's een doortrap bak, maar dat is een kwestie van een andere schakelklok, de tandwielen zijn het zelfde) de koppeling(heeft 1 of 2 gewichtjes(weet zo niet uit me hoofd) minder).. Dus ik denk dat het een zelfde soort code is als GB4, niet specafiek voor een model. Zo heb je gb4 carters met een gb2 kruk er in(dus tt c50, met zo'n nok met een smalle kant) en je hebt gb4 carters met een GK4 kruk er in(dus zoals zb, inimini klepjes en inlaat, en een volledig gelagerde nok)

kortom, ik heb bijde liggen(TT c70 GB2 kruk en een ntc90 kruk met gb5 op de drijfstang) zal zo eens de schuifmaat pakken en we zullen zien of je gelijk hebt...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Achterbrug bussen???

Bericht door niek is ik »

we hebben gemeten, ik zo ver het te doen is. Drijftstangen zitten natuurlijk gemoneerd, en er zitten lagers op de kruk.

maar wat ik nu meet(achterste einde van de drijfstang, naar bovenste einde drijfstang) is die van een c90(met gb5 opdruk) dik 1mm langer als de c70 kruk met gb2 drijfstang.


Binnenkort eens een GK4 kruk en een GB2 kruk eens met elkaar vergelijken, vraag me al een tijdje af of deze het zelfde zijn en enkel de code er op anders is vanwege ander productie jaar/bovenblok.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Achterbrug bussen???

Bericht door niek is ik »

de vraag is dus denk ik, is een tt c70 zuiger het zelfde als die van een NT c90.
Dan zou het zo zijn dat enkel de krukas wangen van een nt c90 groter zijn, en de cilinder een stukje langer is(dacht 1,5cm) om 13cc meer te crieren...

c90 heeft dacht ik 49,5 slag

en tt c70 heeft? weet ik zo niet...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Re: Achterbrug bussen???

Bericht door irmin »

niek is ik schreef:we hebben gemeten, ik zo ver het te doen is. Drijftstangen zitten natuurlijk gemoneerd, en er zitten lagers op de kruk.

maar wat ik nu meet(achterste einde van de drijfstang, naar bovenste einde drijfstang) is die van een c90(met gb5 opdruk) dik 1mm langer als de c70 kruk met gb2 drijfstang.


Binnenkort eens een GK4 kruk en een GB2 kruk eens met elkaar vergelijken, vraag me al een tijdje af of deze het zelfde zijn en enkel de code er op anders is vanwege ander productie jaar/bovenblok.

hahaha, zie ik nu net: in een GB5 krukas (13000-GB5-930) van een c70 zit een GF6 drijfstang.
De tt c70 heeft een krukas met code 13000-GB5-670 en idd een drijfstang GB2. Dit dan weer in combinatie met een 126 zuiger, waarvan veel toko's ook denken dat deze zuiger geschikt is voor een nt c90. Geloof mij, te weinig compressie (zelf geprobeerd). GB6 zuiger in nt c90 werkt weer perfect en hoort er ook in.

Wazig en verwarrend allemaal, want er is blijkbaar vanalles uitgewisseld.

Maargoed, volgens de honda modelcodelijsten is GB6 c90 en GB5 c70.
GB2 is dan weer CF50
cracque frontal

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Achterbrug bussen???

Bericht door niek is ik »

dat van chaly GB2 kan kloppen, de AT chaly heeft een krukas met dezelfde slag en drijftang lengte als een ttc50/70 GB2 kruk en bovenblok dus.


een 126 zuiger is zo ver ik weet voor een Tussentype c70, dus een normale slag kruk met gb2 drijfstang en een kop met een nok met een dunne kant(zelfde als nt c90)
dus zou inderdaad kunnen dat dit wat compressie mist.
Zo past bijvoorbeeld wel een gb2 bovenblok op een OT standaard slag krukas, mis je ook iets compressie, maar maakt kwa prestatie's niks uit...

Maar wat betrefd koppigheid van loef, jullie hebben bijde in zekere zin gelijk, het is maar net hoe je het opvat dus...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Monkeymadness
4T-MSB zombie
Berichten: 2060
Lid geworden op: 28 okt 2007 21:21
Bezit: CT70H K0 1970 ZF-57-61
Locatie: Wapenveld

Re: Achterbrug bussen???

Bericht door Monkeymadness »

fascinerend hoeveel dit met achterbrugbussen te maken heeft... :D
Kippenverver schreef:CAPSLOCK IS CRUISE CONTROL FOR COOL
john schreef:les 1: hoe werkt een vrouw:
altijd gelijk geven en dan doen wat je zelf wilt...
:D :mrgreen:

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Achterbrug bussen???

Bericht door niek is ik »

ik wist haast dat ie zou komen :D
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Re: Achterbrug bussen???

Bericht door irmin »

niek is ik schreef:
Maar wat betrefd koppigheid van loef, jullie hebben bijde in zekere zin gelijk, het is maar net hoe je het opvat dus...
Dat is ook zo. Zeker omdat er zoveel uitwisseling tussen onderdelen is. Maakt ook niet uit natuurlijk.
Toen ik bij Loef was vertelde ik ze alleen dat volgens de codelijsten van Honda GB5 de code is voor c70 en GB6 voor c90. Volgens die stevige kerel was dat absoluut onmogelijk en ik had me wat wijs laten maken etc etc. En daar hou ik dan weer niet zo van: zulke stellige mensen die het mis hebben en ondertussen regelmatig de verkeerde onderdelen mee naar huis krijgen.
cracque frontal

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Achterbrug bussen???

Bericht door niek is ik »

dat klopt, heb helaas ook al eens die ervaring met die meneer gehad.

maar enigzins begrijpbaar, hoevaak zal iemand hoog en laag iets beweren, terwijl ze bij loef dus wel gelijk hebben en vervolgens te horen krijgen ja de verkeerde delen geleverd...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Plaats reactie