tt cilinderkop, welke vorm?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
toerieteller
4T-MSB addict
Berichten: 586
Lid geworden op: 28 jan 2007 08:58
Bezit: ss50 c50 cd50 c310a
Locatie: amsterdam

tt cilinderkop, welke vorm?

Bericht door toerieteller »

ik heb een tt kruk (gb2)en nu wilde ik weten wat voor soort kopje er op zoiets standaard gemonteerd zit/zat.
lijkt het/of is, dit oude type?
of is dit meer in de trant van de nt/gk4 look?
heb een toko gevonden die een zuigersetje heeft met 70cc.
Afbeelding cdi for life! Afbeelding

lowrider
4T-MSB addict
Berichten: 643
Lid geworden op: 27 jan 2007 20:59

Re: tt cilinderkop, welke vorm?

Bericht door lowrider »

nt kop met kleine kleppen

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Re: tt cilinderkop, welke vorm?

Bericht door Henk Veen »

toerieteller schreef:ik heb een tt kruk (gb2)en nu wilde ik weten wat voor soort kopje er op zoiets standaard gemonteerd zit/zat.
lijkt het/of is, dit oude type?
of is dit meer in de trant van de nt/gk4 look?
heb een toko gevonden die een zuigersetje heeft met 70cc.
Daar zit een GB2 kop op. Herkenbaar aan een dunne nokkenastap rechts en niet gelagerd. Er is hier in het verleden al eens vaker over gediscussieerd, maar het ultieme antwoord mbt uitwisselbaarheid met andere koppen heb ik nooit gehoord. Maar in ieder geval heeft een OT-kop geen zin (te weinig compressie) en een NT-kop (GK4) lijkt te passen. Of je dit nu ook met 70cc kan combineren weet ik niet. GB2 heeft een eigen zuiger en drijfstang, die niet met OT of NT uitwisselbaar is. Zie ook het overzicht van IVO (in de FAQ).

toerieteller
4T-MSB addict
Berichten: 586
Lid geworden op: 28 jan 2007 08:58
Bezit: ss50 c50 cd50 c310a
Locatie: amsterdam

Re: tt cilinderkop, welke vorm?

Bericht door toerieteller »

deze site heeft wel de drijfstang en de 70cc zuigerveren te koop voor gb2 krukas.
http://www.staniforths.co.uk/catalogue/ ... Spares.pdf
en nu heb ik een andere site gevonden die ook de zuiger en veren verkoopt voor 70cc (maar daar staat geen plaatje bij).
http://www.wemoto.com/bikes/Honda/C_70_ ... _Standard/
dus ben er nog steeds niet uit wat voor vorm deze zuiger heeft.
weet nu wel dat:Honda C70 E Cub 83-86 en de c70 c, st70 c, chaly70 82-86 er mee gereden heeft.
bij deze pagina hebben ze 2 modelen voor de c70 c zuiger een voor de gb0 en een voor de 126 :? (maar er is echt een groot verschil in pistonhoogte tenopzichte van de kop van de zuiger,dus de gb0 valt zoiezo af denk ik, jammergenoeg!!).
http://www.towa-int.com/pistonkit/
maar zal de faq er eens op naslaan.....bedankt voor de tip!!
Afbeelding cdi for life! Afbeelding

nitelife
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1843
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:17
Locatie: Ooievaarsstad

Re: tt cilinderkop, welke vorm?

Bericht door nitelife »

je kan een gk4 kop monteren. wel een gb2 zuiger op je krukje schroeven...
TWD for life!

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: tt cilinderkop, welke vorm?

Bericht door niek is ik »

dat kan dus niet. je zuiger zal de kop/kleppen net raken...

wat je hebben moet bij een gb2 drijfstang/kruk(afkomstig van de TTc50 TTc70 en (niet alle)NTc70 blokjes, en ook op sommige NT70 daxjes is het geleverd)

Is een gb2 50 kop. lijkt op een OT kop, enkel is de verbrandingskamer wat minder diep, en is er een squish randje ingedraait. De in en uitlaat zijn net wat kleiner als OT50 en natuurlijk de nok met een smallere kant. Dan een 50cc cilinder en een gb2 zuiger (zie:http://www.cmsnl.com/honda-c50lac-engla ... t/E03.html)

dan kun je er ook voor kiezen full 70 te gaan... Dus een een GB2 70 kop(zelfde als NTc90) lijkt heel sterk op Ot50 kop, kleppen en in en uitlaat zijn praktisch even groot. enkel is de verbrandingskamer minder diep en heeft hij een squishrand(of hoe je dat ook schrijft) en weer de nok met een smallere kant
Om de 50 en 70 kop te onderschijden, stel je kent ze niet. bij de 70 kop moeten de uitzeinden van de squish rand 47mm zijn, bij een 50 kop 39mm...

dan een gb2 70 zuiger: http://www.cmsnl.com/honda-c70-passport ... partslist/

en je hebt full nt70...
(of de gb2 c70 zuiger het zelfde is als een nt c90 zuiger, daar zit ik nog mee te klooien, de opschriften zijn anders, partnummers volgens mij ook, maar op het blote oog zien ze er het zelfde uit)

Dan waarom kan een gk4 kop niet op een gb2 drijfstang met zuiger... de zuiger steekt net iets boven de cilinder uit(alla ot50) en een gk4 kop is zo goed als niet hol... dus of hele dikke pakkingen(denk niet dat het het daarmee gaat redden) of het tikt tegen elkaar aan wat je niet wilt.

dan wat info, de ot50 drijfstang is kort, de gb2 drijftstang is iets langer, de gk4 drijfstang het langst.
de ot 50 zuiger is het grootst, de gb2 zuiger iets kleiner/vlakker, de gk4 zuiger is het kleinst/vlakst.

Wat dan weer wel kan:
een gb2 top-end op een OT kruk monteren, heel iets minder compressie, maar werkt perfect(op de allerlaatse 6v z50R's zat deze combi)

Wat ik DENK(dus weet niet zeker dat het kan, maar als ik logisch nadenk moet het kunnen) is een gk4 zuiger op de gb2 kruk monteren met de gk4 kop... je zult iets minder compressie hebben, maar of dat uitmaakt? ik denk evenveel als het bovenstaande verhaal.

wat dan weer leuk is om te weten, een AT blok, heeft een andere kruk, maar wel een gb2 drijfstang. Dus het gehele top-end van een at blok kun je op je gb2 kruk zetten, en de ontsteking ook... zijn de AT blokjes ook weer nuttig besteed :mrgreen:
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

toerieteller
4T-MSB addict
Berichten: 586
Lid geworden op: 28 jan 2007 08:58
Bezit: ss50 c50 cd50 c310a
Locatie: amsterdam

Re: tt cilinderkop, welke vorm?

Bericht door toerieteller »

kijk dat zijn nou eens verhalen waar ik wat mee kan...
ben er nu ook uit waarom ik geen gb krukjes kon vinden bij cms, omdat de hele kruk gb5 is en alleen de drijfstang gb2..... :o
was er al een beetje uit, hoe ik het zou moeten passen, maar dit geeft teminste helderheid op een grijze zaterdag die het nu is.
nou, ga meteen een bestelling plaatsen voor een zuigertje en de rest van de meuk die ik denk nodig te hebben.
voel me een beetje de chef van de mupetshow die aan het koken gaat :twisted:
en ben blij, dat ik niet vervloekt ben om aan de gk4 kop te gaan, met minikleppen die in een verkeerde hoek staan, en inlaatkanalen waar mijn pink nog niet inpast(maar dan had ik de gb2 kruk ook wel in een hoek van de opslag gelegd, om hem nooit meer terug te vinden) :wink: .

ik ga voor full 70 met een nieuw immi c90 kopje.

bedankt voor de antwoorden die iedereen gepost heeft!(ook al waren ze niet alle juist)

yuri
Laatst gewijzigd door toerieteller op 23 jan 2010 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding cdi for life! Afbeelding

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: tt cilinderkop, welke vorm?

Bericht door niek is ik »

succes !
(hier ligt ook een krukje klaar waarmee we een ss 12v blokje gaan opbouwen, nu enkel nog wachten tot me olie pomp tandwiel binnen is en dan kan ik alles gaan monteren, gereviceerde bak, ''gereviceerde'' koppeling, nette kruk, ntc70 carter en olie pomp, 50cc gb2 zuiger cilinder, en gereviceerde gb2 50cc kop, met nieuwe klepjes en al..)

overigens, die gk4 kopjes zijn zo slecht nog niet, kun je ondanks die kleine klepjes verdomde veel pit uit halen(voornamelijk met de nok en de onsteking)(nokkenas keuze genoeg trouwens, dat is wel jammer bij gb2, weinig nokkenas keuze)

en wat betrefd FAQ, de zuiger faq, daar staat zo uit me hoofd een foutje in, het foutje dat tom poste dacht ik.. mijn ervaring is in iedergeval zoals ik er boven had getypt...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

nitelife
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1843
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:17
Locatie: Ooievaarsstad

Re: tt cilinderkop, welke vorm?

Bericht door nitelife »

ik dacht altijd dat een gb2 kruk met gb2 zuiger icm gk4 kop wel ging met een dubbele voetpakking. je zou dan wel veel compressie hebben, dat dan weer wel...
TWD for life!

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: tt cilinderkop, welke vorm?

Bericht door niek is ik »

denk niet dat je genoeg hoogte uit een dubbele voetpakking haalt...
kan voor de grap wel eens een foto maken van een gk4 zuiger naast een gb2 zuiger...
gb2 zuiger is 2 keer zo groot/hoog...

in iedergeval toen ik het zo monteerde... kon je op het blote oog al zien dat het de cilinderkop ruim ging raken...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

nitelife
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1843
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:17
Locatie: Ooievaarsstad

Re: tt cilinderkop, welke vorm?

Bericht door nitelife »

oke, ik geloofde je al op je woord :)
TWD for life!

toerieteller
4T-MSB addict
Berichten: 586
Lid geworden op: 28 jan 2007 08:58
Bezit: ss50 c50 cd50 c310a
Locatie: amsterdam

Re: tt cilinderkop, welke vorm?

Bericht door toerieteller »

lijkt me wel een goed idee om zoals ivo dat ooit gedaan heeft maar dan alle zuigers naast elkaar en aan elkaar verbonden met pistonpennen, van hoog naar laag met alle merken erop geschreven ofzo.
zodat je de ultime vergelijking hebt qwa zuigerkophoogte.
mischien een leuk project voor de hondadag, neem allemaal een zuiger met pistonpen 13mm mee en sluit hem aan op de doorkoppelactie(word gegarandeerd een wereldrecord 8-) zeker als niek en nix meedoen :) ).
Afbeelding cdi for life! Afbeelding

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Re: tt cilinderkop, welke vorm?

Bericht door Henk Veen »

toerieteller schreef:lijkt me wel een goed idee om zoals ivo dat ooit gedaan heeft maar dan alle zuigers naast elkaar en aan elkaar verbonden met pistonpennen, van hoog naar laag met alle merken erop geschreven ofzo.
zodat je de ultime vergelijking hebt qwa zuigerkophoogte.
mischien een leuk project voor de hondadag, neem allemaal een zuiger met pistonpen 13mm mee en sluit hem aan op de doorkoppelactie(word gegarandeerd een wereldrecord 8-) zeker als niek en nix meedoen :) ).
Een leuk idee!

Hier alvast die van ori Honda 50cc:
Afbeelding

Afbeelding

Het vergelijken van zuigerhoogtes is niet zo zinvol, omdat de bijbehorende kruk ook een verschillende lengte hebben.
Waar ik wel eens benieuwd naar ben is hoe groot nou echt het verschil is tussen de bovenkant van een GB2 en GK4 zuiger, dus zuiger+drijfstang hoogte.

Overigens zijn de GK4 krukassen gelijk aan GB2's (verschil alleen drijfstang).

Ik ben ooit van OT overgegaan op GK4 op mijn TT-blok (mijn blok had de wonderlijke combinatie van een GB2 kruk met OT drijfstang), ik zou nooit meer terug willen! . Het loopt heel mooi.

nitelife
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1843
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:17
Locatie: Ooievaarsstad

Re: tt cilinderkop, welke vorm?

Bericht door nitelife »

Henk Veen schreef:Ik ben ooit van OT overgegaan op GK4 op mijn TT-blok, ik zou nooit meer terug willen! Het loopt heel mooi.
als je zo de fotos ziet zal een gk4 kop niet met gb2 zuiger passen idd, wat voor zuiger heb jij erin zitten? gb2?
TWD for life!

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Re: tt cilinderkop, welke vorm?

Bericht door Henk Veen »

nitelife schreef:
Henk Veen schreef:Ik ben ooit van OT overgegaan op GK4 op mijn TT-blok, ik zou nooit meer terug willen! Het loopt heel mooi.
als je zo de fotos ziet zal een gk4 kop niet met gb2 zuiger passen idd, wat voor zuiger heb jij erin zitten? gb2?
Dat kun je zo niet zeggen, omdat je de drijfstangen er ook bij moet optellen. Die van een GK4 is weer iets langer dan van een GB2. Het verschil tussen OT en GK4 is dacht ik 3mm. Ik heb er wel eens een keer naar gekeken (heb nog een AT blok liggen), maar dat is te lang geleden.

Ik ben toen helemaal overgegaan op GK4, ik had het in de loop van de jaren bij elkaar verzameld, dus alles is GK4.

Plaats reactie