GB0 zuigers en GB5 zuigers.

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
istvan
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:56
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

GB0 zuigers en GB5 zuigers.

Bericht door istvan »

Ik probeer de verschillen tussen de verschillende type motoren op een rijtje te krijgen. Hiermee bedoel ik de verschillen tussen GB0, GB5, GK4, etc.

Ik vraag me nu het volgende af. Wanneer ik een pistonpen door een GB0 zuiger en een GB5 zuiger steek en ik meet de hoogte ten opzichte van elkaar, zit er dan een verschil in hoogte tussen de twee zuigers?

Ik heb ooit een post van Ivo hier over gelezen, mischien dat hij het weer even toe kan lichten.
Afbeelding divisie Eindhoven

Rijden is een feest, remmen de kater.

ml03zl
Moderator
Berichten: 1259
Lid geworden op: 16 jan 2007 20:27
Bezit: .
ZB50 (2x)
Z50A
CD50
Monster S4
Locatie: Bussum
Contacteer:

Bericht door ml03zl »

XoReP schreef:GK4 is naar mijn weten iig hetzelfde als de Skyteamblokjes (50cc) dus met holle zuiger en licht opstaand randje (soort krater).

Je andere vraag geen antwoord op ;)
Nee andersom, een skyteamzuiger lijkt op een GK4 zuiger.

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Bericht door ivo215 »

GK4 is het nieuwste type 50cc. Dat zit dus op de nieuwe monkeys en op de little cub en zo.
GB2 is het tussentype 50cc. Dus met squish rand. Zit op de tussentype Ceetjes en de ZB en zo.
036/041/051 zijn de oude types 50cc. Dus met bolle zuiger en een iets kortere drijfstang.

GB0 is nieuw type C90, maar dan met een oud type 70 kop. Dus een C90 zuiger die bol is.

GN5 is Astrea. Dat is Nieuw type C90, maar dan met 50mm cilinder. Deze zuiger is plat met een kuiltje.

126 is me niet helemaal duidelijk. Het is een 47mm zuiger voor 72cc. En voor een kop met squish rand. Maar het is me niet duidelijk of daar een OT of een NT 41.4mm krukas bij hoort.

En toen had je uiteraard nog de nieuw type 70 en de 90 bende waar niemand wat van snapt.
Ik weet het zelf ook niet precies.
Je hebt de GB5 zuiger en de GB6 zuiger. Alle 2 zijn ze nieuw type 47mm. Maar het is me niet duidelijk welke nu voor de 41.4mm slag krukas is en welke voor de 49.5mm slag krukas is.

Het zou moeten zijn dat de GB5 van de 72cc is en de GB6 van de 86cc. Maar er zijn mensen die een GB5 zuiger uit een C90 blok peuteren en zo ... dus ik weet het ook niet.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

istvan
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:56
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door istvan »

Kijk! Interessante informatie.

Ik kan in ieder geval voor mezelf zeggen dat ik uit m'n NT C90 blok een 49,5 slag met een GB6 holle zuiger heb gehaald.

En de GT0? Ook weer een C90 variant, maar wat precies is me onduidelijk.
Afbeelding divisie Eindhoven

Rijden is een feest, remmen de kater.

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Bericht door gerbrandicus »

ivo215 schreef:GK4 is het nieuwste type 50cc. Dat zit dus op de nieuwe monkeys en op de little cub en zo.
GB2 is het tussentype 50cc. Dus met squish rand. Zit op de tussentype Ceetjes en de ZB en zo.
036/041/051 zijn de oude types 50cc. Dus met bolle zuiger en een iets kortere drijfstang.

GB0 is nieuw type C90, maar dan met een oud type 70 kop. Dus een C90 zuiger die bol is.

GN5 is Astrea. Dat is Nieuw type C90, maar dan met 50mm cilinder. Deze zuiger is plat met een kuiltje.

126 is me niet helemaal duidelijk. Het is een 47mm zuiger voor 72cc. En voor een kop met squish rand. Maar het is me niet duidelijk of daar een OT of een NT 41.4mm krukas bij hoort.

En toen had je uiteraard nog de nieuw type 70 en de 90 bende waar niemand wat van snapt.
Ik weet het zelf ook niet precies.
Je hebt de GB5 zuiger en de GB6 zuiger. Alle 2 zijn ze nieuw type 47mm. Maar het is me niet duidelijk welke nu voor de 41.4mm slag krukas is en welke voor de 49.5mm slag krukas is.

Het zou moeten zijn dat de GB5 van de 72cc is en de GB6 van de 86cc. Maar er zijn mensen die een GB5 zuiger uit een C90 blok peuteren en zo ... dus ik weet het ook niet.
Kleine correctie en aanvulling;

ZB50 is ook GK4.
GB5 is inderdaad ook C90. Staat dan ook op de drijfstang, die zou hetzelfde kunnen zijn als NT70cc. Daarna kwam GB6, dat is C90 dus, en ik heb hier ook een 90 blok liggen waar in het carter staat; GB6-P. Wellicht staat die toevoeging voor het feit dat het weer het latere type is, met bak volledig op kogellagers en nokkenas ook op kogellagers.
Overigens zijn zuigers en koppen van NT 70 en 90 gewoon uitwisselbaar, ook de 126 (is NT) zuiger past in C90 blok. Mijn ervaring is dat dat een lekkere compressie oplevert maar ML03ZL zegt dat dat juist ietsje minder zou moeten zijn...

ml03zl
Moderator
Berichten: 1259
Lid geworden op: 16 jan 2007 20:27
Bezit: .
ZB50 (2x)
Z50A
CD50
Monster S4
Locatie: Bussum
Contacteer:

Bericht door ml03zl »

gerbrandicus schreef:
ivo215 schreef:GK4 is het nieuwste type 50cc. Dat zit dus op de nieuwe monkeys en op de little cub en zo.
GB2 is het tussentype 50cc. Dus met squish rand. Zit op de tussentype Ceetjes en de ZB en zo.
036/041/051 zijn de oude types 50cc. Dus met bolle zuiger en een iets kortere drijfstang.

GB0 is nieuw type C90, maar dan met een oud type 70 kop. Dus een C90 zuiger die bol is.

GN5 is Astrea. Dat is Nieuw type C90, maar dan met 50mm cilinder. Deze zuiger is plat met een kuiltje.

126 is me niet helemaal duidelijk. Het is een 47mm zuiger voor 72cc. En voor een kop met squish rand. Maar het is me niet duidelijk of daar een OT of een NT 41.4mm krukas bij hoort.

En toen had je uiteraard nog de nieuw type 70 en de 90 bende waar niemand wat van snapt.
Ik weet het zelf ook niet precies.
Je hebt de GB5 zuiger en de GB6 zuiger. Alle 2 zijn ze nieuw type 47mm. Maar het is me niet duidelijk welke nu voor de 41.4mm slag krukas is en welke voor de 49.5mm slag krukas is.

Het zou moeten zijn dat de GB5 van de 72cc is en de GB6 van de 86cc. Maar er zijn mensen die een GB5 zuiger uit een C90 blok peuteren en zo ... dus ik weet het ook niet.
Kleine correctie en aanvulling;

ZB50 is ook GK4.
GB5 is inderdaad ook C90. Staat dan ook op de drijfstang, die zou hetzelfde kunnen zijn als NT70cc. Daarna kwam GB6, dat is C90 dus, en ik heb hier ook een 90 blok liggen waar in het carter staat; GB6-P. Wellicht staat die toevoeging voor het feit dat het weer het latere type is, met bak volledig op kogellagers en nokkenas ook op kogellagers.
Overigens zijn zuigers en koppen van NT 70 en 90 gewoon uitwisselbaar, ook de 126 (is NT) zuiger past in C90 blok. Mijn ervaring is dat dat een lekkere compressie oplevert maar ML03ZL zegt dat dat juist ietsje minder zou moeten zijn...
En daar blijf ik bij :wink:

Afbeelding

Links de GB6 en rechts een 126. Nog een nadeel van de 126 zuiger is dat ie het mengel naar de buitenkant drukt, terwijl je het juist meer in het midden wilt hebben (wat een GB6 doet).

Oh, en GB2 is NT 50cc met een glijlager kop, en GK4 is NT 50cc met en rollager kop. Een ZB heeft een rollager kop, en is dus inderdaad GK4.

geurvreter
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 120
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:09
Locatie: Alkmaar

Bericht door geurvreter »

Is deze info niet wat voor de FAQ?

zollie
4T-MSB regular
Berichten: 321
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:45
Bezit: 1972 C50k3
1968 C110
Locatie: Amsterdam

Bericht door zollie »

uh, NT C90 met OT70 kop, daar stop ik gewoon een OT70 zuiger in. past perfect.
Hoofdloos schreef:Pak de zAAg!

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Bericht door ivo215 »

zollie schreef:uh, NT C90 met OT70 kop, daar stop ik gewoon een OT70 zuiger in. past perfect.
Wat staat er op het doosje van die zuiger?
087 of GB0 ?

Enneh ... nou wordt ik gek overigens.
Want de een zegt dat je dus een OT70 zuiger op een 49.5 krukas kan zetten.
En de ander zegt dat je een NT70 zuiger op een 49.5 krukas kan zetten.
Als dat zo is dan kan een OT70 zuiger ook in een NT70 blok.
Maar dat is niet zo, want de drijfstangen verschillen in lengte.
Dus een van de 2 klopt niet.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Bericht door irmin »

ml03zl schreef:
gerbrandicus schreef:
ivo215 schreef:GK4 is het nieuwste type 50cc. Dat zit dus op de nieuwe monkeys en op de little cub en zo.
GB2 is het tussentype 50cc. Dus met squish rand. Zit op de tussentype Ceetjes en de ZB en zo.
036/041/051 zijn de oude types 50cc. Dus met bolle zuiger en een iets kortere drijfstang.

GB0 is nieuw type C90, maar dan met een oud type 70 kop. Dus een C90 zuiger die bol is.

GN5 is Astrea. Dat is Nieuw type C90, maar dan met 50mm cilinder. Deze zuiger is plat met een kuiltje.

126 is me niet helemaal duidelijk. Het is een 47mm zuiger voor 72cc. En voor een kop met squish rand. Maar het is me niet duidelijk of daar een OT of een NT 41.4mm krukas bij hoort.

En toen had je uiteraard nog de nieuw type 70 en de 90 bende waar niemand wat van snapt.
Ik weet het zelf ook niet precies.
Je hebt de GB5 zuiger en de GB6 zuiger. Alle 2 zijn ze nieuw type 47mm. Maar het is me niet duidelijk welke nu voor de 41.4mm slag krukas is en welke voor de 49.5mm slag krukas is.

Het zou moeten zijn dat de GB5 van de 72cc is en de GB6 van de 86cc. Maar er zijn mensen die een GB5 zuiger uit een C90 blok peuteren en zo ... dus ik weet het ook niet.
Kleine correctie en aanvulling;

ZB50 is ook GK4.
GB5 is inderdaad ook C90. Staat dan ook op de drijfstang, die zou hetzelfde kunnen zijn als NT70cc. Daarna kwam GB6, dat is C90 dus, en ik heb hier ook een 90 blok liggen waar in het carter staat; GB6-P. Wellicht staat die toevoeging voor het feit dat het weer het latere type is, met bak volledig op kogellagers en nokkenas ook op kogellagers.
Overigens zijn zuigers en koppen van NT 70 en 90 gewoon uitwisselbaar, ook de 126 (is NT) zuiger past in C90 blok. Mijn ervaring is dat dat een lekkere compressie oplevert maar ML03ZL zegt dat dat juist ietsje minder zou moeten zijn...
En daar blijf ik bij :wink:

een 126 zuiger levert naar mijn idee minder compressie dan de GB6. Op de maximale stand komt de buitenrand van de zuiger ongeveer 2 mm onder de rand van de cilinder uit. De bolheid compenseert dit in het centrum engszins. De GB6 zuiger komt helemaal tot aan de cilinderrand.
Of de compressie ook daadwerkelijk hoger is heb ik nooit gemeten met de daartoe bestemde apparatuur, maar ik meen bij de GB6 variant meer compressie te voelen. Uiteraard is dat subjectief.

Ik merk op m'n bak wel dat de GB6 variant verder in toeren doorklimt dan de 126 variant.

Bovenstaande zijn mijn ervaringen met hetzelfde onderblok, dus de verschillen moeten afkomstig zijn van de zuiger/cilinder combinatie.
cracque frontal

zollie
4T-MSB regular
Berichten: 321
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:45
Bezit: 1972 C50k3
1968 C110
Locatie: Amsterdam

Bericht door zollie »

ivo215 schreef:
zollie schreef:uh, NT C90 met OT70 kop, daar stop ik gewoon een OT70 zuiger in. past perfect.
Wat staat er op het doosje van die zuiger?
087 of GB0 ?

Enneh ... nou wordt ik gek overigens.
Want de een zegt dat je dus een OT70 zuiger op een 49.5 krukas kan zetten.
En de ander zegt dat je een NT70 zuiger op een 49.5 krukas kan zetten.
Als dat zo is dan kan een OT70 zuiger ook in een NT70 blok.
Maar dat is niet zo, want de drijfstangen verschillen in lengte.
Dus een van de 2 klopt niet.
check mn chaly filmpje... das een 49,5 kruk met OT70 kop, en Ot70 zuiger! (ja 6v ja)

ooit bij rovaza een ntC90 zuiger en otC70 zuiger op 1 pistonpen gezet, ze waren daar zelf ook verbaasd, maar t kwam precies uit! (iemand die daar ff een foto van maakt? ;))
Hoofdloos schreef:Pak de zAAg!

ml03zl
Moderator
Berichten: 1259
Lid geworden op: 16 jan 2007 20:27
Bezit: .
ZB50 (2x)
Z50A
CD50
Monster S4
Locatie: Bussum
Contacteer:

Bericht door ml03zl »

ivo215 schreef:
zollie schreef:uh, NT C90 met OT70 kop, daar stop ik gewoon een OT70 zuiger in. past perfect.
Wat staat er op het doosje van die zuiger?
087 of GB0 ?

Enneh ... nou wordt ik gek overigens.
Want de een zegt dat je dus een OT70 zuiger op een 49.5 krukas kan zetten.
En de ander zegt dat je een NT70 zuiger op een 49.5 krukas kan zetten.
Als dat zo is dan kan een OT70 zuiger ook in een NT70 blok.
Maar dat is niet zo, want de drijfstangen verschillen in lengte.
Dus een van de 2 klopt niet.
Daar zit een je denkfout Ivo. Een 087 is inderdaad hoger dan een 126:

Afbeelding

Maar een 126 is ook lager dan een GB6:

Afbeelding

Ik heb ze niet naast elkaar gehad, maar het lijkt er op dat de GB6 en 087 even hoog zijn. Een 087 kan dus wel op een 49,5 kruk, maar is te hoog voor een NT70.

istvan
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:56
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door istvan »

Ik begrijp er nu ook niet veel van. Reden is dat ik een holle NTC90 GB6 zuiger op een pen steek met een OT70 087 zuiger en de 087 zuiger is zo'n 2 mm langer.

Foto's volgen voor de wantrouwende onder ons ;)

Dat kan twee dingen betekenen:

1) Of mijn OT70 zuiger is geen 087 zuiger
2) Of de OT70 zuiger van zollie is geen 087 zuiger.

Van mijn zuiger zal ik nog proberen het exacte onderdeelnummer te achterhalen. Ik ben toch ook benieuwd naar die van zollie.
Afbeelding divisie Eindhoven

Rijden is een feest, remmen de kater.

Plaats reactie