Slechte accu: kan dicht

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Paul_SS50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 aug 2010 21:34
Locatie: Huissen

Slechte accu: kan dicht

Bericht door Paul_SS50 »

Even een vraag: als ik een slechte/goedkope accu heb ( 6V/2Ah ), kan het dan zijn dat het meeste vermogen van mijn lichtspoel naar de accu gaat en niet naar mijn lampen? Ontsteking is nieuw, accu is ook nieuw maar ding van €10,- op Vehikel. Heb te weinig peut op de lampen, alleen voor of achter gaat nog redelijk maar met alle lampen erin komt er weinig licht meer vanaf. Spanningsregelaar is trouwens ook nieuw. Na een poos rijden is het niet beter, accu heeft ook al een nacht aan de lader gestaan.
Laatst gewijzigd door Paul_SS50 op 17 sep 2010 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.

TooCrash
4T-MSB regular
Berichten: 374
Lid geworden op: 17 mar 2007 20:23

Re: Slechte accu

Bericht door TooCrash »

Naar mijn verwachting is de spanningsregelaar je probleem.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Slechte accu

Bericht door Jurrien »

Waarom heb je er een spanningsregelaar in zitten? In een 6volt-systeem hoeft geen spanningsregelaar.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Slechte accu

Bericht door niek is ik »

wel waar, maar wel de juiste spanningsregelaar...

een ss/cd/c heeft dan ook standaard een spanningsregelaar, zo'n rood.oranje plaatje...



verder moet je me niet veel over electronica vragen, daar word ik zelf ook altijd strontziek van...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Slechte accu

Bericht door Jurrien »

niek is ik schreef:wel waar, maar wel de juiste spanningsregelaar...

een ss/cd/c heeft dan ook standaard een spanningsregelaar, zo'n rood.oranje plaatje...



verder moet je me niet veel over electronica vragen, daar word ik zelf ook altijd strontziek van...
Nou, antwoord dan ook niet!
Rood/oranje plaatje, je bedoelt de silicium gelijkrichter? Dat is geen spanningsregelaar. Weet je wat het wel is? Een gelijkrichter. De naam deed het al vermoeden.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Slechte accu

Bericht door niek is ik »

dat bedoel ik dus, word er al weer helemaal gek van!

dat is inderdaad een gelijkrichter, nu je het zegt :D
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

bob
4T-MSB regular
Berichten: 302
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:55
Locatie: nabij Enschede

Re: Slechte accu

Bericht door bob »

Antwoord op je vraag. Wanneer de accu leeg is zakt de klemspanning op de accu.
En zal die gedeeltelijk als kortsluiting werken (lees opladen) wanneer die heel erg ontladen is kan dit wel een sterk effect geven en niet goed meer laden. meet de klemspanning maar eens ....

Maar als je zeker weet dat de aacu vol is, denk ik eerder dat de gelijkrichter defect is.

Daar heb je truckjes voor om uit te zoeken maar moet je wel een voltmeter hebben.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Slechte accu

Bericht door Jurrien »

Bij een origineel 6voltsysteem kun je ook de accu er tussenuit halen (gewoon 1 accupool loshalen). Als het goed is moeten de lampen nu een stuk feller branden. Ze zouden zelfs doorbranden, maar als je stationair test heb je dat risico niet.

Als de lampjes alsnog zwak branden weet je dat het probleem ergens anders ligt en niet bij de accu.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Paul_SS50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 aug 2010 21:34
Locatie: Huissen

Re: Slechte accu

Bericht door Paul_SS50 »

Oke nou bedankt voor de tips, ik ga morgen de boel eens goed testen. Zal wel ergens een fout in de bedrading zitten denk ik. En ja ik typte spanningsregelaar maar bedoelde de gelijkrichter ;p

jupio
4T-MSB regular
Berichten: 258
Lid geworden op: 21 feb 2010 19:37

Re: Slechte accu

Bericht door jupio »

ik durf het bijna niet te vragen, maar heb je ook 6v lampjes erin? Let ook op een massaprobleem. je ziet vaak oude autos rijden me één lamp die het haast niet doet (gelig licht) die hebben dan vaak een slechte aarde aarde aan die lamp.
jupio
Met geduld lukt alles!!

Paul_SS50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 aug 2010 21:34
Locatie: Huissen

Re: Slechte accu

Bericht door Paul_SS50 »

Yep alle lampen zijn 6 volt. Ik kom er wel achter wat het probleem is en dan laat ik het zeker even weten.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Slechte accu

Bericht door butt head »

bob schreef:Antwoord op je vraag. Wanneer de accu leeg is zakt de klemspanning op de accu.
En zal die gedeeltelijk als kortsluiting werken (lees opladen) wanneer die heel erg ontladen is kan dit wel een sterk effect geven en niet goed meer laden. meet de klemspanning maar eens ....

Maar als je zeker weet dat de aacu vol is, denk ik eerder dat de gelijkrichter defect is.

Daar heb je truckjes voor om uit te zoeken maar moet je wel een voltmeter hebben.
je kan ook een nieuwe gelijk richter kopen die is goedkoper dan een voltmeter



en is een keer alle massa punten schoon maken is volgen mij ook nooit een over bodige luxe even tuweel een extra massa draad leggen maar dat is wel erg radicaal.

maar wat volgens mij jurrien eerder zij bij een goed werkende punten ontsteking heb je geen spanings regelaar nodig kopt wel. mij motor dax toen hij nog 6v was maakte hij akelig veel toeren en nooit een door gebrand lampje. daar was het ook tot het laatste onderdeeltje van elektronica origineel. mijn ss50 maakte niet zo veel toeren als de dax maar ik krijg het bij de ss voor elkaar om met een spanings regelaar mijn lampen door te branden. daar zit een hoop imi spul aan(ik wil hier bij niet de schuld schuiven op de imi spullen die er aan zitten)
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Plaats reactie