Wit-gele draad uit lichtschakelaar

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Wit-gele draad uit lichtschakelaar

Bericht door Edo »

Hey,

Bij een SS50 is de gele draad afkomstig van je lichtspoel aangesloten op de lichtschakelaar op geel. Nu komen er vier draden uit met prik;

- wit (dimlicht)
- bruin (achterlicht en tellerlicht)
- blauw (grootlicht)

en...

- wit/geel

Nu is die draad aangesloten op de wit/gele in de draadboom en achter het accudekseltje zou hij via de gelijkrichter de rode draad moeten voorzien van prik. Die rode draad is geschakeld via het contactslot naar rood/wit. Dus als ik het goed begrijp wordt de accu geladen wanneer het contactslot op ON staat. Waarom staat er bij mij geen prik op de wit/gele en dus rood/witte draad als ik mijn licht uitzet? Er staat wel prik op bij dimlicht of grootlicht-stand. Maar als ik me lichtschakelaar uitzet, is de prik weg. Mis ik ergens een massa of iets dergelijks?

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: Wit-gele draad uit lichtschakelaar

Bericht door h5speedje »

eh hoe was het ook al weer??

bij verlichting uit word wit naar wit/geel geschakeld en daarmee dus de accu...sluit je dus wit niet aan laad de accu niet op als de verlichting uit is
bij verlichting aan krijgt wit/geel via geel spanning...dus een lagere stroom en daarmee voorkom je dat de accu teveel krijgt..

Pak het schema er maar bij van ss50..
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

bob
4T-MSB regular
Berichten: 302
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:55
Locatie: nabij Enschede

Re: Wit-gele draad uit lichtschakelaar

Bericht door bob »

Van je generator, gaat er officieel een gele en groene draad naar de lichtschakelaar.

Wanneer je licht aanstaat gaat er in de schakelaar stroom naar alle verlichting en de accu laaddraad geel/wit.
Wanneer je licht uitstaat word is de spanning van de gele draad te hoog voor de accu. De groene draad heeft een iets lagere spanning van de spoel.
Wanneer je licht uit staat selecteert je schakelaar de groene draad, staat je licht aan haalt die de prik vanaf de gele.

NIX
chaly addict
Berichten: 18838
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Wit-gele draad uit lichtschakelaar

Bericht door NIX »

De contacten in de schakelaar zijn niet ok of er staan gee spanning op de groene draad uit de lichtspoel. Bij licht uit moet de groene zijn doorverbonden met de wi/gele, bij licht aan is de gele doorverbonden met de wit/gele en de bruine en de witte of blauwe, net als ie op groot- of dimlicht staat.

Je accu wordt niet geladen omdat de schakelaar op on staat, die wordt geladen omdat de motor draait. Doorgaans moet dan het contact wel op on staan. Het rode dat op on wordt doorverbonden betekent dat de zaken die door de accu van prik worden voorzien, alleen op stand on kunnen werken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Wit-gele draad uit lichtschakelaar

Bericht door Edo »

De groene draad is wel gewoon aangesloten, maar ik noemde hem niet omdat hij geen prik geeft. Ik heb het momenteel zo:

Geel van ontsteking op geel uit lichtschakelaar. Vanaf daar splitst het op:

- wit naar dimlicht
- blauw naar grootlicht
- bruin naar teller- en achterlicht
- wit-geel op wit-geel naar accudekseltje

Maar ik heb geen accu, dus achter het accudekseltje heb ik wit-geel met een stukje mannetje-mannetje kabel verbonden aan wit-rood. Wit-rood gaat naar contactslot, dus als contact op ON staat (wat logisch is als motor draait en de enige standen bij mij ON of OFF zijn) dan wordt de rode draad voorzien van prik. Die rode heeft twee einden; in de koplamp en bij de accudeksel. Nu heb ik op de rode draad geen prik bij licht op OFF. Ofwel; ik heb op de wit-gele draad uit lichtschakelaar geen prik als ik me licht uit zet. De groene is wel gewoon aangesloten.

Is het antwoord al gegeven? Want ik snap namelijk nog steeds niet wat de oplossing moet zijn :D Schakelaartje en printplaatje zijn gewoon goed, die heb ik een paar dagen terug nog gemonteerd en is wat gesoldeerd.

**EDIT** Groen uit de lichtschakelaar gaat op groen van de lichtspoel ALS ENIGE. De groene massa van het dim/groot-licht en tellerverlichting zit op groen-wit (die volgens mij massa maakt in contactslot?)

NIX
chaly addict
Berichten: 18838
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Wit-gele draad uit lichtschakelaar

Bericht door NIX »

Als de groene uit de ontsteking geen stroom geeft, dan is het logisch dat de wit/gele geen stroom geeft als de lichtschakelaar op uit staat. Kijk na waarom de groene geen stroom geeft of pak de roze draad.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Wit-gele draad uit lichtschakelaar

Bericht door Edo »

Eric schreef:Groen moet ook een beetje prik geven. Maar all je verwacht dat alles het gewoon doet zonder accu, verwacht je wel heel veel van je spoel :wink: . Zonder gas geven gaan heel misschien de knipperbollen vlouw branden en bij flink gas geven heel misschien goed branden en misschien ook nog knipperen.
Ik rij alleen met dim/groot-licht, achterlicht, tellerlicht, en een LED-remlichtje. Dat moet de spoel nog wel kunnen halen toch? Ook ga ik er een toetert opschroeven, dus misschien dat uiteindelijk een accu wel leuk is.
NIX schreef:Als de groene uit de ontsteking geen stroom geeft, dan is het logisch dat de wit/gele geen stroom geeft als de lichtschakelaar op uit staat. Kijk na waarom de groene geen stroom geeft of pak de roze draad.
Ik heb eerlijk gezegd niet gekeken of groen stroom geeft, want ik dacht dat groen een massa was. Maar groen is toch de massa die contact maakt als de lichtschakelaar op uit gaat toch? Of is groen de massa voor de wit-gele draad zogauw de lichtschakelaar op OFF staat?

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Wit-gele draad uit lichtschakelaar

Bericht door Edo »

Eric schreef:De hele groen is gewoon een voeding bij de ss. De groene draad met een witte streep is de massa(dubbele stekker in de koplamp voor massa voorlicht en massa tellerverlichting).
Accu is wel mooi als je een echt tuuut uit je toeter wil hebben, dat de knippers ook knipperen. groen lampje bij contact aan en. Ook vlakt de accu de spanning af, waardoor je verlichting niet door brandt en je dus ook geen rare spanning regelaars nodig hebt,.
HAHA! Ik heb net gekeken, wat blijkt! Ik had de groene massadraad van de koplamp op de groene draad uit de ontsteking :S En groene uit de lichtschakelaar op de groen witte.

Wel gek dat me dim/groot-licht het wel gewoon deed terwijl ik hem dus in feite geen massa had gegeven...

NIX
chaly addict
Berichten: 18838
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Wit-gele draad uit lichtschakelaar

Bericht door NIX »

Kom maar hier, dan straf ik je.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie