CB50 Kemklauw

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
jeroen2303
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 mar 2010 23:00
Locatie: de Meern

CB50 Kemklauw

Bericht door jeroen2303 »

avond,

ik ben nu net klaar met een wedstrijd tussen man en remklauw, en ik heb het zojuist opgegeven. ik krijg het niet voor elkaar om de mechanische remklauw van de cb50 af te stellen zodat hij 1: niet aanloopt en 2: remt. hij staat of te strak, zodat het wiel muurvast zit, of een andere prutsmanier.

ik gebruik de volgende manier om hem af te stellen:

ik neem het voorste draaidingetje om de remklauw te stellen. ik draai hem net zo ver totdat ik een weerstand voel, en vervolgens draai ik alles er weer op. dan is het 2x remmen, en dan zou het moeten werken.

ik heb elke tandje geprobeerd, maar het wil gewoon niet werken. heeft iemand een andere manier om de rem te stellen, of iets dat ik misschien vergeet, want ik begin clueless te raken!!!

thanks

CB-viguur
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1487
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:33
Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: CB50 Kemklauw

Bericht door CB-viguur »

hij hoort zichzelf te stellen
zijn er geen veerlipjes afgebroken?
er horen 2 of 3 (afhankelijk van het type klauw) stalen lipjes in te haken op de tandjes van het kunststof dopje.
Dit dopje schroef je volledig terug voor montage, daarmee het mechaniek volledig teruggetrokken.
na montage de rem "oppompen" met het remhendel totdat je druk krijgt, dan is de rem gesteld.

jeroen2303
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 mar 2010 23:00
Locatie: de Meern

Re: CB50 Kemklauw

Bericht door jeroen2303 »

Ik heb 2 metalen klopjes dus dat is goed. Maar de rem stelt wel goed af zodra ik de 3 moertjes net iets losser draai. Dan loopt hij iets aan maar remt hij wel goed. Zodra ik ze allemaal vast zet, loopt hij vast (meerdere keren geprobeerd)

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2567
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: CB50 Kemklauw

Bericht door MrSinga »

jeroen2303 schreef:Ik heb 2 metalen klopjes dus dat is goed. Maar de rem stelt wel goed af zodra ik de 3 moertjes net iets losser draai. Dan loopt hij iets aan maar remt hij wel goed. Zodra ik ze allemaal vast zet, loopt hij vast (meerdere keren geprobeerd)
heb hetzelfde probleem ook gehad met m'n CB125's.

alles terug demonteren. En binnenkant kun je aandraaien/losdraaien. daarmee lukte het van mij, 1e keer wel uren over gedaan.
maar het is en blijft een kutsysteem...

Sissemie
4T-MSB regular
Berichten: 253
Lid geworden op: 18 jun 2009 18:39
Bezit: CB50j
Locatie: De Meern, Utrecht

Re: CB50 Kemklauw

Bericht door Sissemie »

Gelukt! Met een klein stukje karton ertussen van een pak ontbijtceréal! :lol:

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16233
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: CB50 Kemklauw

Bericht door nielspbr »

Saved by cornflakes dus.

jeroen2303
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 mar 2010 23:00
Locatie: de Meern

Re: CB50 Kemklauw

Bericht door jeroen2303 »

Bij twijfel, chocolade cereal!

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: CB50 Kemklauw

Bericht door h5speedje »

Bij twijfel; altijd eerst beginnen om de slag van de hevel binnenin maximaal te maken; deze mag dus net tegen het huis aan komen..
Het mechanische moet brandje schoon zijn; desnoods schoonmaken en daarna ruim invetten!!
Als alles soepel is en de slag is maximaal ingesteld met de stelton...witte dop eraf en de rem helemaal terugstellen zoals cb-figuur al zei...
Dan deksel met pakking en al monteren en net als met een hydraulische rem oppompen..
ALs hij nu niet goed rateld kan het wezen dat de metalen lipjes wat bijgebogen dienen te worden...en als hij remt....afblijven!!!!
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

bonjour
4T-MSB addict
Berichten: 659
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:50

Re: CB50 Kemklauw

Bericht door bonjour »

Ik weet al wat je fout doet...

je moet hem eerst helemaal ontspannen, dan monteren zodat de 3 'haakjes' van de grote ring netjes op zijn plek vallen, dan aan het witte dopje draaien totdat hij 'naar buiten' wil, dan stoppen, dichtmaken, en verder afstellen met de kabel aan de bovenkant.

Goed kijken, dan kom je er wel uit, maar hem eerst goed ontspannen is erg belangrijk, dan maak je het jezelf ook het makkenlijkste. :)
Honda CB50J -> 80J -> *in voorbreiding 125T*
Honda PC50
Honda CB77 *24-3-2011, klaar*
Plymouth Barracuda
Yamaha XT500 *in de prak, maar wordt gered*

Plaats reactie