4t-msb

Honda 4-takt forum

Het voormalige viertakt.messageboard.nl. Hét forum voor Honda viertakt bromfiets liefhebbers. Mogelijk gemaakt door de Honda 4-takt bromfietsen Vereniging Nederland.
Het is nu 25 apr 2014 08:35
Advertentie:

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: blok word te heet.
BerichtGeplaatst: 12 mei 2012 09:45 
Offline
4T-MSB beginner

Geregistreerd: 06 jan 2012 19:49
Berichten: 11
hey beste mensen van het goede brommer leven.heb een bakbrommer met een 70cc honda blok.had er een olie koeler op gezet maar me blok word nog steeds te warm gaat boven de 100 graden.nu hoopte ik dat als ik een groter olie koeler gebruik dat ie beter zou koelen.dus heb der nu na heel aanpassen een range rover olie kloer der op zitten maar word nog steed te warm hoopte dat iemand tips had.hoorde dat dikkere olie minder heet word weet niet of dat waar is.heb nu ook veel meer olie dan eer gaat nu een liter in oliekoer zou ik te veel olie hebben dat ie het snel genoeg kan rond kan pompen.als ik de olie koeler voel na een stuk te hebben gereden.voel ik waar die in gaat dat ie warm is een waar de olie der uit gaat is koed.heb de slang van me blok ook der af gehaald om te kijken of het rond pomt.want hij moet ook intotaal door 4 m slang.komt een mooie sltaal olie uit.als iemand een idee heeft hoor ik het graag


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: blok word te heet.
BerichtGeplaatst: 12 mei 2012 09:57 
Offline
4T-MSB regular

Geregistreerd: 30 jan 2007 20:40
Berichten: 313
Woonplaats: Hoogeveen
Bezit: Nog in opbouw:
Honda SS50Z K1-AR
Honda CR750
Bij een oliekoeler hoort ook een grotere pomp en heb je de koeler goed gemonteerd?
Er zit namelijk verschil in stroomrichting en dat maakt nogal wat uit.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: blok word te heet.
BerichtGeplaatst: 12 mei 2012 10:00 
Offline
4T-MSB regular
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 jul 2010 14:00
Berichten: 292
Woonplaats: Weston Village, UK
Bezit: Schijt Chaly CF70,
Honda C90 flink rot,
Honda CB750 Four HardTail chopper ligt uit elkaar,
1340 EVO Harley Davidson custom chopper het dagelijkse plof pony-tje

en nog wat brommertjes en andere meuk..
kan de wind bij je blok?
Geen wind = geen koeling.

dikkere olie helpt ook wel een beetje ja..

de experts komen zo vast met een beter antwoord/ vraag..

Een vriend van mij had een bakbrommer vroeger met hetzelfde probleem en we hebben uiteindelijk een windvanger gemaakt aan de voorkant en dan via een dikke pijp naar het blok...
beetje wind erop en het probleem was weg..

_________________
"NO GUTS... NO GLORY.."

"2-takt zuigt" - "2-strokes sucks"


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: blok word te heet.
BerichtGeplaatst: 12 mei 2012 10:22 
Offline
moppersmurf
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 jan 2007 21:51
Berichten: 6153
Woonplaats: hengelo gelderland
Bezit: honda ss50z
honda ss50m
honda c100
honda c110
honda cd65
honda zb50
honda e300
honda cb550
ducati 600 monster
alfa spider
daihatsjoe move
Skiller schreef:
Bij een oliekoeler hoort ook een grotere pomp en heb je de koeler goed gemonteerd?
Er zit namelijk verschil in stroomrichting en dat maakt nogal wat uit.


of hij moet een china honda blok hebben wat je vaak onder een bakbrommer tegen komt. die hebben al een iets grotere oliepomp

de koeler goed laag hangen dat hij de volle wind krijgt helpt ook.

je hebt de ontsteking wel goed staan?

_________________
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: blok word te heet.
BerichtGeplaatst: 12 mei 2012 10:53 
Offline
chaly's angel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 jan 2007 12:51
Berichten: 5067
Woonplaats: Zevenaars, veertien billen
Ik vraag me af of die 4 meter slang wel goed gaat. Is allemaal extra weerstand voor dat kleine oliepompje.
Verder zou ik ook naar de ontsteking kijken, niet te vroeg of te laat? En het mengsel, is je bougie mooi bruin?

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: blok word te heet.
BerichtGeplaatst: 12 mei 2012 11:21 
Offline
moppersmurf
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 jan 2007 21:51
Berichten: 6153
Woonplaats: hengelo gelderland
Bezit: honda ss50z
honda ss50m
honda c100
honda c110
honda cd65
honda zb50
honda e300
honda cb550
ducati 600 monster
alfa spider
daihatsjoe move
volgens mij als je 4 meter slang hebt heb je ook het carter leeg. als hij de olie dan nog door de koeler, kop, koppeling en krukas moet pompen.

het lijkt mij slimmer om de koeler onder het blok te hangen

_________________
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: blok word te heet.
BerichtGeplaatst: 12 mei 2012 12:33 
Offline
4T-MSB beginner

Geregistreerd: 06 jan 2012 19:49
Berichten: 11
Het is een china blok.het is 70 cc heb me olie koeler aan de voor kant van me bak vast gemaakt zodat ie goed de wind zou pakken.hij is zo grootdat ik hem alleen aan de voorkant kon vast maken of ik moet hem boven me bak vast maken.maar dan moet ie wel 40/50cm recht omhoog weet niet of dat uit maakt?als ik de slang van me blok af haal en heem start popt ie het met ongeveer de zelfde kracht als toen ik een standaar olie koeler had voor honda die had ik ook dicht bij me blok gehange.hoopt dat al me koeler groter was dat ie veel koeder zou blijven.na 10 klm word ie nu 80 graden maar als ik van haaarlem naar adam rij +/- 20 klm moet ik twee keer stoppen omdat ie boven de 100 gr uit komt.me bozie is ook een mooie kleur heb 5 verschillende sproeiers geprobeert voor ik de goede vond heb me ontseking na laten kijken maar dat stond ook goed
Zou het aan het giwicht kunnen liggen want de brommer is 200 kilo ook al rij ik rustig dan krijg ik nog steeds dat ie te warm word.
Wil der mee gaan rijzen me bak komt daar dor altijd vol te zitten hoopt dat een grotere koeler genoeg zou zijn
Of zou ik het beste een auto ventilator voor me blok moeten maken


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: blok word te heet.
BerichtGeplaatst: 12 mei 2012 12:45 
Offline
4T-MSB beginner

Geregistreerd: 06 jan 2012 19:49
Berichten: 11
Nog bedankt voor snel reageren.heb me slangen om gedraait moet nu alleen ver genoeg rijden om te kijken of het helpt


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: blok word te heet.
BerichtGeplaatst: 12 mei 2012 13:11 
Offline
4T-MSB regular
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 jul 2010 14:00
Berichten: 292
Woonplaats: Weston Village, UK
Bezit: Schijt Chaly CF70,
Honda C90 flink rot,
Honda CB750 Four HardTail chopper ligt uit elkaar,
1340 EVO Harley Davidson custom chopper het dagelijkse plof pony-tje

en nog wat brommertjes en andere meuk..
leuk reizen met een bakbrommer!

Ik zou persoonlijk er alleen een groter blok in leggen want 200 kilo + jij + een hoop zooi is wel erg zwaar voor een 70cc maar ja dat is mijn mening..

_________________
"NO GUTS... NO GLORY.."

"2-takt zuigt" - "2-strokes sucks"


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: blok word te heet.
BerichtGeplaatst: 12 mei 2012 13:26 
Offline
The 4T-MSB is my life!
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jan 2007 19:49
Berichten: 1087
Woonplaats: Vaassen;einde der beschaving
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ST70 1978
Honda ST50g Czech terénní verze r.i.p.
Honda hr173 grafmaaier r.i.p.
dikkere olie betekend meer moeite doen om olie rond te krijgen = meer warmte tenzij de speling in het blok zo groot is dat dunne olie meer wrijving opwekt dus per definitie niet waar..

Je kan een aantal dingen doen om de temperatuur naar beneden te krijgen zoals bijvoorbeeld tsl toevoeging betekend minder wrijving maar dit is sumier..
Ik zou persoonlijk de sproeier onder de cilinder flink opboren zodat de olie bijna wrijvingloos rond kan en er dus meer olie rondgaat via de oliekoeler..
Oliekoeler zo aansluiten dat deze niet leeg loopt; dus beide aansluitingen aan de bovenkant monteren..
Hiermee voorkom je dus dat deze volledig leeg loopt via de krukas als de motor stilstaat.
Leidingen lopen denk ik altijd leeg dus zou hier niet teveel lengte tussen doen want deze moeten eerst gevuld worden voor er olie overloopt via de oliekoeler en dan pas de kop gaan smeren...
Kop kun je in ieder geval voorzien van diverse deksel met koelribben wat uiteraard ook een klein beetje helpt..
Zorg dat de bakbrommer niet te hard moet trekken..meer snelheid met een dusdanig grote windoppervlakte kost veel energie en een blok wat 100 tot 120% belast word gaat uiteraard gruwelijk warm worden..

_________________
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: blok word te heet.
BerichtGeplaatst: 17 mei 2012 21:56 
Offline
The 4T-MSB is my life!
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 mei 2009 20:37
Berichten: 1636
Woonplaats: Amsterdam
Bezit: Belegen.
Zit er wel genoeg olie in het blok? Je moet het systeem van de koeler even loshalen en dan vullen met olie, het oliepeil op het blok volgens voorschriften vullen, en daarna het systeem van de koeler weer monteren terwijl deze vol zit met olie. Zo heb je in ieder geval voldoende olie in het systeem zitten. Misschien wordt hij wel zo warm omdat er te weinig olie rondgaat.

_________________
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

NIX schreef:
Bij een bakontploffing worden de schotten van het labyrinth ook wel eens weggeslagen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: blok word te heet.
BerichtGeplaatst: 26 mei 2012 00:20 
Offline
Frequent 4T-MSB visitor

Geregistreerd: 08 jan 2012 14:45
Berichten: 73
Woonplaats: Kalmthout (België)
Staat je carbu wel goed afgesteld?
Bij een carbu dat te arm staat, gaat de temperatuur ook goed omhoog.

En 4m slang is wel serieus wat hoor.
Aan je uitleg kan ik niet altijd goed uit.

Wil je nu zeggen dat als je aan de uitgang voelt, dat het daar warm is, en aan de ingang koud?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: blok word te heet.
BerichtGeplaatst: 07 jun 2012 22:43 
Offline
4T-MSB beginner

Geregistreerd: 06 jan 2012 19:49
Berichten: 11
bedankt voor alle tips.

heb me slangen omgedraaid heeft wel geholpen


Skiller schreef:
en heb je de koeler goed gemonteerd?
Er zit namelijk verschil in stroomrichting en dat maakt nogal wat uit.


heb me kleppen goed afgesteld en de goede sproeier der in zitten heb ook genoeg olie.
TobyJug schreef:
leuk reizen met een bakbrommer!

Ik zou persoonlijk er alleen een groter blok in leggen want 200 kilo + jij + een hoop zooi is wel erg zwaar voor een 70cc maar ja dat is mijn mening..


heb helaas geen motor rijbewijs.heb wel zitten denken om een blok van 110 cc te nemen maar als ik dan polic tegen kom ben ik hem zeker kwijt.ziet er meteen ook zo groot uit.vind het niet erg maar je ziet meteen dat het geen 50 cc is.met 70 is het soms ook lullen als een brugman ;)
ze hebben ook 85 cc koppen waar 50 op staad.wil der mee gaan rijzen naar frankrijk zou die 15 cc extra veel hepen of vraag ik dan teveel van blok met assen een zo?

D.d.K schreef:
Staat je carbu wel goed afgesteld?
Bij een carbu dat te arm staat, gaat de temperatuur ook goed omhoog.


Aan je uitleg kan ik niet altijd goed uit.

Wil je nu zeggen dat als je aan de uitgang voelt, dat het daar warm is, en aan de ingang koud?
veel helpen?

sorry van de raare tekst heb dyslectie als ik dan ook nog haast heb met tiepen word het al helemaal een puzel :)
maar het is net anders om van wat je bedoeld.de olie die terug in me blok gepompt word is wel gewoon koud me radiatoor koelt de olie wel

ik heb helaas al de zwaarste olie pomp die ze hebben voor me blok.zat te denken of het mogenlijk is om een externe olie pomp tussen me slang te zetten dat ie het sneller rond pompt?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: blok word te heet.
BerichtGeplaatst: 08 jun 2012 07:40 
Offline
4T-MSB regular

Geregistreerd: 17 maart 2007 20:23
Berichten: 374
Is de grote hoeveelheid olie is in rust verdeeld over het blok en de koeler plus leidingen?
Gewoon door beide leidingen (heen en terug) vlak bij het blok hoger te hangen als de bovenkant van de koeler.
Dan zou er in rust lucht in het systeem kunnen komen via de lengte leiding voor de verhoging vanaf de pomp waardoor de koeler minder gevuld raakt en na herhaling het blok overvult raakt. Als de lucht de radiator uit kan (eventueel door de radiator scheef te hangen) zou deze voor dat blokje te goed moeten functioneren.
Het probleem van een pomp op de afvoer van de koeling is de aandrijving ervan.(ideaal zou aandrijven vanaf het vliegwiel/krukas zijn net als de interne pomp)
Vanaf de as d.m.v. een riem geeft stationair problemen door weerstand van de stilstaande pomp, skoeta's hebben een electrisch aangedreven waterpomp maar ik heb geen idee wat die kunnen doen, of ze een onderdruk op de koeling kunnen krijgen? of wat de gevolgen zijn van stukgaan?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: blok word te heet.
BerichtGeplaatst: 19 jun 2012 14:10 
Offline
4T-MSB addict
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 jan 2007 13:35
Berichten: 566
Woonplaats: utreg
Ik had een geforceerde koeling geknutseld op het blok van m'n bakbrommer. Werkte als een tierelier.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
cracque frontal


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling