Skyteam dax motorophanging afgebroken

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
EdwinD
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 okt 2011 14:03
Bezit: Skyteam dax en een SMC Super 50
Locatie: Hoogeveen

Re: Skyteam dax motorophanging afgebroken

Bericht door EdwinD »

lupomob schreef:Als iets stuj gaat binnen een redelijk termijn terwijl jij er niets aan kan doen heb je recht op een gratis reparatie.

Heeft te maken met de verwachte levensduur van een voorwerp.

En een brommerframe heeft echt een langere levensduur dan 2 jaar
Dit verhaal klopt helemaal ze zijn verplicht het op te lossen

Nicoscub
bamilover
Berichten: 1795
Lid geworden op: 18 dec 2010 12:37
Bezit: Honda c90 p.i.p.
Honda c50lac
Honda c90 OT
Honda z50j2 p.i.p.
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Skyteam dax motorophanging afgebroken

Bericht door Nicoscub »

EdwinD schreef:
lupomob schreef:Als iets stuj gaat binnen een redelijk termijn terwijl jij er niets aan kan doen heb je recht op een gratis reparatie.

Heeft te maken met de verwachte levensduur van een voorwerp.

En een brommerframe heeft echt een langere levensduur dan 2 jaar
Dit verhaal klopt helemaal ze zijn verplicht het op te lossen
Ik hoop dat dit verhaal klopt maar nogmaals ik verwacht helemaal niks, garantieperiode is afgelopen!
Je kan niet verwachten van een bedrijf dat als ze 2 jaar garantie geven dat ze daarna nog iets gaan maken als het toch kapot gaat!
Maar als ze een beetje aardig zijn dan lossen ze het op!
Maar morgen ga ik het beleven, ik zal ook vertellen dat het hier op het forum besproken wordt en dat als ze het niet oplossen dan....................
Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90°
https://www.nicovanstrien.nl
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Skyteam dax motorophanging afgebroken

Bericht door Jurrien »

Nicoscub schreef:Je kan niet verwachten van een bedrijf dat als ze 2 jaar garantie geven dat ze daarna nog iets gaan maken als het toch kapot gaat!
Dat kun je dus wel. Is zelfs bij wet geregeld. Zoals meerdere mensen in dit topic meerdere malen hebben aangeven. Maar volgens mij wil je het niet geloven ofzo. :?
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Nicoscub
bamilover
Berichten: 1795
Lid geworden op: 18 dec 2010 12:37
Bezit: Honda c90 p.i.p.
Honda c50lac
Honda c90 OT
Honda z50j2 p.i.p.
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Skyteam dax motorophanging afgebroken

Bericht door Nicoscub »

Jurrien schreef:
Nicoscub schreef:Je kan niet verwachten van een bedrijf dat als ze 2 jaar garantie geven dat ze daarna nog iets gaan maken als het toch kapot gaat!
Dat kun je dus wel. Is zelfs bij wet geregeld. Zoals meerdere mensen in dit topic meerdere malen hebben aangeven. Maar volgens mij wil je het niet geloven ofzo. :?
Ik heb je bedankt voor je advies maar het is toch aan Loef om te beslissen wat ze ermee gaan doen, als iets wettelijk geregeld is wil het niet zeggen dat het ook maar gelijk opgelost gaat worden! Ik ben er niet negatief over en ik geloof ook wat er gezegd is alleen eerst zien dan geloven. Ik ga ook eerst naar Loef en met wat Loef besluit ermee te doen ga ik mijn beslissing nemen als het een langslepende geval gaat worden kies ik liever eieren (lassen) voor mijn geld!
Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90°
https://www.nicovanstrien.nl
Afbeelding

Gebruikersavatar
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1950
Lid geworden op: 13 apr 2011 09:03
Bezit: C50, CD50, Amigo
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Skyteam dax motorophanging afgebroken

Bericht door robertsp »

Heb het via de mail al naar Nico gestuurd, maar misschien handig voor referentie voor anderen in de toekomst (niet specifiek op dit product, maar de wettelijke garantie an sich)
Het staat in het burgerlijk wetboek 7. De belangrijkste artikelen zijn 17 en 18, verder heb je nog artikel 6 en 6a ter bescherming van (naïviteit van) consumenten.
Artikel 17/18 zou ik als niet jurist interpreteren dat als de verkoper zegt "hier kun je een paar jaar zonder problemen op rijden", je ineens geen sprake meer hebt van meer dan 2 jaar garantie, omdat hij zelf al gezegd heeft dat je er een paar jaar (paar is 2) zonder problemen op kunt rijden. Allicht maar goed dat ik geen jurist ben (of juist niet, voor de bedrijfskant;)).

De artikelen heb ik uiteindelijk kunnen vinden, maar in geen enkele tekst die je op internet tegenkomt wordt er direct naar gelinkt/gerefereerd. Uiteindelijk gevonden dat ik in burgerlijk wetboek 7 moest zijn..

Hier enkele links:

Uw rechten bij een product dat niet goed/ondeugdelijk is; hier staan ook eventueel voorbeeldbrieven in.

Uit dit (link) verhaal zijn de volgende quotes wel handig:
Binnen een redelijke termijn

De verkoper moet volgens de wettelijke garantie het ontbrekende afleveren, het
product herstellen of het product vervangen binnen een redelijke termijn. De
verkoper mag er dus niet onredelijk lang over doen aan de eisen van de koper
te voldoen. Heb je herstel van je product geëist, dan kan je als de verkoper
dit niet binnen een redelijke tijd doet zelf een ander inschakelen om het
product te repareren en de kosten bij de verkoper verhalen.
Oh en ook een belangrijke quote:
Geen kosten voor de consument

De kosten die de verkoper maakt om aan zijn garantie verplichtingen te voldoen mogen niet aan de consument in rekening worden gebracht. De verkoper moet deze kosten zelf dragen.
Laatst gewijzigd door robertsp op 29 mei 2012 07:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.

Gebruikersavatar
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1950
Lid geworden op: 13 apr 2011 09:03
Bezit: C50, CD50, Amigo
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Skyteam dax motorophanging afgebroken

Bericht door robertsp »

Wat Nico's frame betreft. Je moet eigenlijk een foto van het afgebroken stuk plaatsen. Ik weet niet precies hoe snel dat soort roest gaat, maar het is waarschijnlijk al een aardig tijdje gebroken, de breekvlakken zijn al voorzien van een uniform roestlaagje.
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.

Nicoscub
bamilover
Berichten: 1795
Lid geworden op: 18 dec 2010 12:37
Bezit: Honda c90 p.i.p.
Honda c50lac
Honda c90 OT
Honda z50j2 p.i.p.
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Skyteam dax motorophanging afgebroken

Bericht door Nicoscub »

Dit zijn pas woorden waar ik wat mee kan, ik ga Loef nu bellen en dan pas ik mijn bericht wel even aan om te laten weten wat ze beslissen over mijn frame van de dax!
Garantie of niet ik breng hem vandaag naar Loef toe en ze gaan hem maken, duurt ongeveer een week of 2 en dan kan hij weer fatsoenlijk rijden :roll:
Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90°
https://www.nicovanstrien.nl
Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18838
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Skyteam dax motorophanging afgebroken

Bericht door NIX »

Ik zal nog even wat over garantie vertellen:

Volgens het conformiteitsbeginsel moet de leverancier de eerste 6 maanden aantonen dat de consument gekregen heeft wat hij ervan mocht verwachten. De volgende 18 manden moet de consument bij ontevredenheid aantonen dat hij niet gekregen heeft wat hij redelijkerwijs mocht verwachten. Ofwel: 2 jaar garantie.

Allemaal heel leuk, maar als het gewoon niet opgelost wordt, kun je naturlijk je rechtsbijstand dreigbrieven laten versturen enzo, maar als je garantie wil afdwingen zal je dat bij de rechter moeten doen, en dat kost GELD. Een ander pressiemiddel om iemand aan zijn wettelijke verplichtingen te houden is er niet. (De buitenwettelijke zoals bedreiging en mishandeling even buiten beschouwing gelaten).

Ik snap niet dat we nu al 2 pagina's zitten te melken terwijl een telefoontje naar Loef uitkomst brengt. En om eerlijk te zijn: In zo'n telefoontje meteen laten weten dat het hier bediscussieerd wordt of dat je je rechten als consument kent, lijkt me de slagingskans van je wens niet vergroten. Als Loef nou vorige week al had laten weten dat je je frame in je reet kon stoppen, dan had ik alle ophef begrepen, maar zo ver is het niet. Ik vind het allemaal prematuur.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: Skyteam dax motorophanging afgebroken

Bericht door ReezYard »

robertsp schreef:Het staat in het burgerlijk wetboek 7. De belangrijkste artikelen zijn 17 en 18, verder heb je nog artikel 6 en 6a ter bescherming van (naïviteit van) consumenten.
Artikel 17/18 zou ik als niet jurist interpreteren dat als de verkoper zegt "hier kun je een paar jaar zonder problemen op rijden", je ineens geen sprake meer hebt van meer dan 2 jaar garantie, omdat hij zelf al gezegd heeft dat je er een paar jaar (paar is 2) zonder problemen op kunt rijden. Allicht maar goed dat ik geen jurist ben (of juist niet, voor de bedrijfskant;)).
In theorie heb je mogelijk al het gelijk van de wereld.
In de praktijk is echter "recht hebben" dikwijks iets heel anders dan "recht krijgen".
In de regel betekent "recht krijgen" een gang naar de rechter!
Omdat 't hier om Privaatrecht heb je daar geen (dure) advocaat bij nodig.
De vraag is natuurlijk wel of het verstandig is om zonder advocaat naar de rechter te stappen.
Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, kun je die natuurlijk vooraf om advies vragen.
Heb je geen rechtsbijstandverzekering probeer dan vooraf (gratis) advies te krijgen bij een wetswinkel.

Succes!
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

Nicoscub
bamilover
Berichten: 1795
Lid geworden op: 18 dec 2010 12:37
Bezit: Honda c90 p.i.p.
Honda c50lac
Honda c90 OT
Honda z50j2 p.i.p.
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Skyteam dax motorophanging afgebroken

Bericht door Nicoscub »

Nou ik zal kort zijn hierover, krijg geen garantie.
Dat is volgens hun gerechtigd omdat ik de onderhoudsbeurten niet bij hun heb laten doen.
Echt zonde van mijn ochtend geweest maar weet wel weer waar ik sta :roll:
Ik ga zo de tank en de elektra eruit halen en ik breng hem naar de lasser zodat hij gelast kan gaan worden!

Oh en ik heb zeker niet gemeld dat het hier op het forum besproken wordt!
Laatst gewijzigd door Nicoscub op 29 mei 2012 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90°
https://www.nicovanstrien.nl
Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18838
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Skyteam dax motorophanging afgebroken

Bericht door NIX »

Dat is denk ik de snelste oplossing.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie