voorvork vraagjes

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
CbBas
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 jan 2007 09:03
Locatie: Indegat
Contacteer:

voorvork vraagjes

Bericht door CbBas »

Ik heb steeds meer dozen met losse CB onderdelen en kan dus bijna naar de straler / coater :wink:
Voorvork onderpoten zou ik ook wel willen laten laten doen, maar:
- hoe krijg ik die dingen uit elkaar? (manual laat een front fork disassembling tool zien maar die heb ik natuurlijk niet
- hoe krijg ik ze daarna weer in elkaar?

En over de binnenpoten: één vd keerringen is lek, komt waarschijnlijk door roestpuntjes op het chrome. Heb wel nieuwe maar die gaan waarschijnlijk zo wéér lek. Enig idee of die puntjes nog weg te werken zijn, zó dat de keerringen heel blijven of dat er aan nieuwe / gave (en passende) binnenpoten te koop zijn?
Laatst gewijzigd door CbBas op 16 apr 2007 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
You live and learn. At any rate, you live.

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1840
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Bericht door hypercub »

Onder de stofkappen van de voorvork zit een circlip, deze moet je losmaken en de keerringen verwijderen. Daarna (als alle olie uit je voorvork is) kan je het best een as door de voorvork doen en uit alle macht met je voeten op de as aan de binnenpoot trekken.
Kost wel even wat moeite maar het zou moeten lukken.
Roestpitjes hebben de meeste binnenpoten wel, met een middeltje als sonax (verkrijgbaar bij de halfords) kan je de boel weer redelijk glad en glimmend maken, het middeltje "polijst" de meeste nare plekjes weg .

Losse binnenpoten kosten nieuw al gauw zo`n 100 euro p/st.

CbBas
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 jan 2007 09:03
Locatie: Indegat
Contacteer:

Bericht door CbBas »

hypercub schreef:Onder de stofkappen van de voorvork zit een circlip, deze moet je losmaken en de keerringen verwijderen. Daarna (als alle olie uit je voorvork is) kan je het best een as door de voorvork doen en uit alle macht met je voeten op de as aan de binnenpoot trekken.
Kost wel even wat moeite maar het zou moeten lukken.
Roestpitjes hebben de meeste binnenpoten wel, met een middeltje als sonax (verkrijgbaar bij de halfords) kan je de boel weer redelijk glad en glimmend maken, het middeltje "polijst" de meeste nare plekjes weg .

Losse binnenpoten kosten nieuw al gauw zo`n 100 euro p/st.
bedankt, en ín elkaar?
groeten
Bas
You live and learn. At any rate, you live.

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

In mekaar:

De omgekeerde volgorde... het lastigste is de keerring terug slaan. (Grote rubberen plug)
De laatste keer heb ik deze terug getikt met een stuk rondhout en veel geduld. Milimeter voor milimeter terug slaan.
Een iets snellere methode is de metalen ring die erbij zit erop leggen, (tussen circlip en keerring zit dat ding) en met een platte schroevendraaier rustigaan terug tikken.

Of je pakt iets van een ijzeren buis (braampjes weg halen!) en daarmee tik je rondom de keerring in één keer. (Pak anders even een werkplaashandboek.)

Het wijst zich eigenlijk allemaal vanzelf.
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

CB-viguur
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1487
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:33
Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Bericht door CB-viguur »

dat soort roestpitjes heb ik ook nog wel eens weggehaald met een zoetvijltje of een stukje waterproof schuurpapier.

als je een bankschroef tot je beschikking hebt, kan je de binnenpoot daarin klemmen (met aluminium bekken of iets anders ter voorkoming van beschadiging) en dan de buitenpoot indrukken om 'm daarna weer hard uit te trekken, door de schok kan je vaak de keerring enz. los krijgen.

om de keerring er weer in te tikken zou het het mooiste zijn als je een buis(je) hebt met een diameter die over de poot heen gaat en een redelijk draagvlak op de keerring.
Ik heb dat nog wel eens gedaan met een stuk pvc pijp (30mm?) die ik een aantal keer op de keerring tikte, de massa van de pijp was al genoeg, had geeneens een hamer nodig.

CbBas
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 jan 2007 09:03
Locatie: Indegat
Contacteer:

Bericht door CbBas »

ok,
bedankt voor alle tips.
Binnenkort weer verder prutselen.
You live and learn. At any rate, you live.

Plaats reactie