Honda Novio PF50 Bijna klaar!

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
standreww
4T-MSB beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 nov 2012 23:37
Bezit: Novio Pf50 4 takt 197?
Amigo Pf50 4 takt 1972
Camino Pa50m Rood 1982
Camino Pa50 Grijs DX 1984
www.hondacaminocommunity.be

Honda Novio PF50 Bijna klaar!

Bericht door standreww »

Hoi allemaal

ik ben Stan en nieuw hier en kom direct piepen met enkele vraagjes.
Dit weekend heb ik een gratis Novio kunnen bemachtigen. :mrgreen:
Nadat ik hem een grondige poetsbeurt gegeven heb, nieuwe benzine en nieuwe olie erin gegooid heb was het tijd voor een testrit. Ik was al blij dat hij startte na een halve trap. Toch zijn top is maar 20km/h.

De dame van wie ik de Novio kreeg vertelde me dat hij ooit was afgesteld door de plaatselijke bromfietshandelaar.
Van toen begonnen de problemen met de Novio.
Voor de afstelling reed hij vlot 45, maar nadien is hij afgesteld om slechts 25 te doen. (en dan in te schrijven als A-klasse)
Ze heeft er sinds toen zoveel ellende gehad, dat het brommertje dan maar meer als 5 jaar in de tuin gestaan heeft.

Nu zou ik toch graag hebben dat hij weer wat vlotter rijd. Waar kan de begrenzing zitten?

Ook is mijn bougie pikzwart, maar moet morgen nog wat verder de carburateur afstellen. Het is nu een beetje te laat hiervoor vinden de buren. Hij moet hoe dan ook meer lucht krijgen, of minder benzine.
(gasnaald afstellen begrijp ik nog niet helemaal, zet ik het circlipsje lager dan komt de gasnaald hoger en dus meer benzine?)

Ook rijd hij iets beter als ik een beetje gas terug neem, denk dat de verhouding lucht-benzine iets beter is.
Sproeier die er in zit is 65 als ik het me goed herinner.
De luchtfilter ziet wat vuil, maar die heb ik proper gemaakt met luchtdruk, van binnen naar buiten.
Kan het toch hierdoor komen dat hij te weinig lucht krijgt?

Even tijd voor wat foto'tjes.
Dit is voor
Afbeelding

En dit is na
Afbeelding

Zo, hoop hier veel meer te weten te komen van mijn nieuwe speeltje.
Hartelijk dank
Stan
Laatst gewijzigd door standreww op 28 mei 2013 00:27, 5 keer totaal gewijzigd.

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1807
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Honda Novio PF50 rijd maar 20km/u soms 23

Bericht door hypercub »

Gefeliciteerd met je novio!

De novio is begrensd door een middelpuntvliedendekrachtontstekingstijdstipverlatingsmechanisme in het vliegwiel.
Controleer voor de grap eens of het ontstekingstijdstip wel goed is afgesteld, de "F" op het vliegwiel moet in lijn staan met het merkteken op het carter en dan moeten de puntjes nèt beginnen met openen.
Daarna zou je de klepjes af kunnen stellen, merkteken "T" op het vliegwiel moet corresponderen met het cartermerkteken, en stel de klepspeling af op 0,05mm.
Als er verder geen complicaties zijn zou je noof nu al zo`n 45 moeten rijden.
Life is too short for lousy coffee.

TooCrash
4T-MSB regular
Berichten: 374
Lid geworden op: 17 mar 2007 20:23

Re: Honda Novio PF50 rijd maar 20km/u soms 23

Bericht door TooCrash »

Mijn ervaring met een motor met een onderliggende nokkenas is nul komma niks, maar wanneer de klepjes op tijd staan, goed sluiten en de juiste speling hebben; de ontsteking op tijd staat en de delen hiervan kunnen doen wat ze behoren te kunnen doen; de carburateur schoon en goed afgesteld is, en de fiets heeft nog steeds de zelfde top, dan lijkt een compressietest geen slecht idee.
Het FAQ bied voor bovenstaande punten hulp (exclusief de compressietest)
Mijn advies is te eindigen met een compressietest omdat afstellen met een nieuwe zuiger en cilinder een beetje controversieel is.

standreww
4T-MSB beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 nov 2012 23:37
Bezit: Novio Pf50 4 takt 197?
Amigo Pf50 4 takt 1972
Camino Pa50m Rood 1982
Camino Pa50 Grijs DX 1984
www.hondacaminocommunity.be

Re: Honda Novio PF50 rijd maar 20km/u soms 23

Bericht door standreww »

Ik heb mijn klepspeling afgesteld op 0.05. Bougie electrodeafstand op 0.6.
Het vliegwiel krijg ik nog niet los, dus contactpunten afstellen zal voor later zijn. Ze lijken me wel open te gaan op het juiste tijdstip. (een centimeter na de F hebben ze de grootste opening)
Carbu wat meer lucht gegeven en nu rijd hij soms 35km/h. Toch moet ik wat gas terug nemen om 35 te rijden.
Gashendel helemaal opengedraaid dan loopt hij maar 20 á 23.

Kan je me wat meer vertellen over "het middelpuntvliedendekrachtontstekingstijdstipverlatingsmechanisme"?

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Honda Novio PF50 rijd maar 20km/u soms 23

Bericht door Eric »

Om de punten te stellen hoeft het vliegwiel niet los.

Die verlater zit in het vliegwiel. Als deze x rpm draait, verschuift de nok die de punten opent, staat de ontsteking te laat en dat kost vermogen. Om deze vast te zetten moet het vliegwiel er wel af. Ook even een fijn schuurpapiertje tussen de punten halen om deze even goed te reinigen.

Zijn alle rubbertjes in de carburateur nog goed of zit de sproeier er gewoon een beetje los in? Je kan ook kijken wat hij doet zonder luchtfilter.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Honda Novio PF50 rijd maar 20km/u soms 23

Bericht door Edo »

Vlotter rijden bij gas terugnemen klinkt mij bekend. Volgens wordt dat veroorzaakt door een te grote sproeier..

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda Novio PF50 rijd maar 20km/u soms 23

Bericht door NIX »

Vergeet wat alle bricoleurs hierboven je allemaal wijsmaken en kijk eerst eens of de uitlaat op 1 of andere manier begrenst is. Haal de bocht van de kop, haal de demper eruit en check de uitlaatpoort in de kop of daar niet een grote ring met een klein gat in gezet is.

Nou, ok, dan, de kleppen en ontsteking stellen zijn wel prima adviezen. Verder liggen soms de bougie en dop dwars, dat zijn de makkelijke dingen om te proberen, tenzij je het leuk vind om eerst je ontstekingsspoelen af te wikkelen ofzo.

Als er niets mis is met de uitlaat dan is het te rijk lopen van een noof soms te wijten aan de rubber ring onderin de carb. Ervan uitgaand dat je zo'n type carb hebt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

standreww
4T-MSB beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 nov 2012 23:37
Bezit: Novio Pf50 4 takt 197?
Amigo Pf50 4 takt 1972
Camino Pa50m Rood 1982
Camino Pa50 Grijs DX 1984
www.hondacaminocommunity.be

Re: Honda Novio PF50 rijd maar 20km/u soms 23

Bericht door standreww »

Edo schreef:Vlotter rijden bij gas terugnemen klinkt mij bekend. Volgens wordt dat veroorzaakt door een te grote sproeier
Dat was mijn eerste idee ook, maar ik vind het raar, hij is niet opgevoerd ofzo. Rijd zelfs te traag voor origineel. En de sproeier is niet groter dan origineel.
Eric schreef:Zijn alle rubbertjes in de carburateur nog goed of zit de sproeier er gewoon een beetje los in? Je kan ook kijken wat hij doet zonder luchtfilter.
Heb net de carburateur nog eens onder handen genomen.
Wat me opviel is dat de gaatjes nog dicht zaten van de vernevelaar.
De eerste keer met het poetsen precies overgeslagen en niet doorgeblazen met de compresseur. De carb
ligt nu een nachtje te weken in benzine. Misschien toch maar best eerst eens opzoek naar een nieuw setje dichtingen voor de carburateur.
NIX schreef:Als er niets mis is met de uitlaat dan is het te rijk lopen van een noof soms te wijten aan de rubber ring onderin de carb. Ervan uitgaand dat je zo'n type carb hebt.
Ja, heb net gezien wat je bedoeld. Het rubbertje is hard verduurt en lijkt me nu eerder een stukje harde plastiek.
Best maar eens opzoek naar alle rubbers van de carb in een setje ofzo.

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda Novio PF50 rijd maar 20km/u soms 23

Bericht door NIX »

Prik de gaatjes door met een haar uit een staalborstel.

En check de uitlaat.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Honda Novio PF50 rijd maar 20km/u soms 23

Bericht door Eric »

Niet alleen dat stomme droppie onderin is belangrijk, ook het o-ringetje om de sproeier. Ik zou gewoon zo'n revisie setje halen/bestellen bij Loef oid.

En wat voor uitlaat zit er nu onder? Ik zie op de foto wel een bocht, maar geen demper of wat dan ook. Gewoon origineel ding? Gewoon laten zitten en niet open slijpen. Als eenmaal loopt wel even kijken of hij een beetje blaast.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

standreww
4T-MSB beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 nov 2012 23:37
Bezit: Novio Pf50 4 takt 197?
Amigo Pf50 4 takt 1972
Camino Pa50m Rood 1982
Camino Pa50 Grijs DX 1984
www.hondacaminocommunity.be

Re: Honda Novio PF50 rijd maar 20km/u soms 23

Bericht door standreww »

NIX schreef:Prik de gaatjes door met een haar uit een staalborstel.
En check de uitlaat.
Eric schreef:Niet alleen dat stomme droppie onderin is belangrijk, ook het o-ringetje om de sproeier. Ik zou gewoon zo'n revisie setje halen/bestellen bij Loef oid.

En wat voor uitlaat zit er nu onder? Ik zie op de foto wel een bocht, maar geen demper of wat dan ook. Gewoon origineel ding? Gewoon laten zitten en niet open slijpen. Als eenmaal loopt wel even kijken of hij een beetje blaast.
Hij loopt wel hoor, maar niet zo goed. Ik ga een revisiesetje halen voor de carburateur. Eerst maar daar mee beginnen, zodat we zeker zijn dat het daar niet aan ligt. De uitlaat had ik er onder uit op het moment van de foto. Het is de originele nog, wel wat verroest. Ik zal later eens kijken of hij nog goed blaast.

Gisteren geprobeerd zonder het witte plastiek ding te rijden waar hij zijn lucht door aanzuigt. (dat in het kader zit)
Hij rijd dan wat sneller, en het beste van al de bougie is eindelijk lichter. Want die was telkens pik zwart, lucht bijna helemaal open gezet in de carb. Dus zonder dat witte buisje krijgt hij meer lucht, mag ik dat dan weglaten of hoort het er altijd te zitten?

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Honda Novio PF50 rijd maar 20km/u soms 23

Bericht door Eric »

Volgens mij geen drama als die weg is. Kijk wel even of er geen water in het filter kan komen.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

standreww
4T-MSB beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 nov 2012 23:37
Bezit: Novio Pf50 4 takt 197?
Amigo Pf50 4 takt 1972
Camino Pa50m Rood 1982
Camino Pa50 Grijs DX 1984
www.hondacaminocommunity.be

Re: Honda Novio PF50 rijd maar 20km/u soms 23

Bericht door standreww »

Mij lijkt het of het vliegwiel al vastgezet is in het verleden. Even een foto ter verduidelijking.
En ik haal echt nog maar maximum 35 á 38 km/u.
Heb wel alle dichtingen in de carburateur vervangen, morgen eens kijken wat dat geeft.

Afbeelding

standreww
4T-MSB beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 nov 2012 23:37
Bezit: Novio Pf50 4 takt 197?
Amigo Pf50 4 takt 1972
Camino Pa50m Rood 1982
Camino Pa50 Grijs DX 1984
www.hondacaminocommunity.be

Re: Honda Novio PF50 rijd maar 20km/u soms 23

Bericht door standreww »

Of is dat nu de beperking die de fietsenmaker er in gezet heeft?
Want veertje staat in lage toeren dicht, en in hoge rekte het uit. (als ik juist denk)
Dus als het uitrekte beperkte dit de Novio.
En als het dicht is, was hij niet beperkt?

Wie helpt me eruit?


nee, het zit nog los, ik heb het gevonden.
Maar de werking ervan begrijp ik nog niet.

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda Novio PF50 rijd maar 20km/u soms 23

Bericht door NIX »

Als hij hard draait, gaat het armpje naar buiten en verdraait hij de nok zodat het tijdstip verlaat. De motor heeft dan minder power.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie