blauwe rook na totaal revisie c90 12V

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
kamiel kuijpers
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: heb: Honda C90c, motorkenteken, astreablok, telescopische voorvork

Had: honda c70zz, Honda c70 passport (gestolen), honda c50 (6v), honda c320s, honda ss50, honda cb500 four, honda cb550 four (tevens puch vs, tomos 4L, sparta 3v en nog meer tweetaktshit)

blauwe rook na totaal revisie c90 12V

Bericht door kamiel kuijpers »

Dag allen,

Ik zou graag jullie advies willen over het volgende:

Ik heb onlangs mijn honda c90 blok (12v CDI, 3 bak semi) volledig gereviseerd. Carters geglaspareld, nieuwe krukas (iets langere slag dan standaard (1mm)), nieuwe lagers en naaldlagers, nieuwe distributieketting, cilinder gehoond met nieuwe zuiger, nieuwe pakkingen en seals etc. Tevens snelle nokkenas (2e hands, geen race-). Ben nml bij 4 stroke bike center geweest en met Johannes alle onderdelen nagelopen (had het blok in bakjes bij me). Vraag me trouwens af of ik geen oor aangenaaid ben, geen gespecificeerd bonnetje, duur etc (ben er nartuurlijk wel zelf bij geweest en heb alle onderdelen gezien).

Blok zelf in elkaar gezet, echter: blauwe rook!! en tikken (locatie moeilijk te traceren). Weinig vermogen. Moet nog inrijden (nu 30km gereden).

ik denk: blauwe rook = olie verbranden = olie in verbrandingskamer = 1) via kop of 2) via zuiger.

dus:

ad1) andere cilinderkop erop gezet (nieuwe bami die ik nog had liggen) --> geen verschil

ad2) de cilinder is een tweedehands die gehoond is vlgs Johannes (ziet er idd zo uit), de zuiger en veren zijn nieuw. Is het mogelijk dat er een overmaat in zou moeten en deze dat niet is? Of zitten de zuigerveren verkeerd? Zou dat het tikken kunnen zijn en het gebrek aan vermogen?

Graag jullie reactie (en evt jullie mening over 4 stroke bike center, als dat mag van de forumbaas/ weet niet of dat in strijd is met de regels)

bij voorbaat hartelijk dank! Kamiel
beter volle poele op een C dan kwartgas op een Pan
that's what makes all the fun..

..sjamone..
justinvos
4T-MSB addict
Bezit: Honda C50-H (1971)
Honda CD50-H (1972)
Honda C50 (1981)
Stuk schoot dat volgend jaar weer een nette C50-H moet worden. x2

Re: blauwe rook na totaal revisie c90 12V

Bericht door justinvos »

De zuigerveren moeten idd wel op de goede volgorde zitten. Toen ik mijn CD blokje gereviceerd had, had ik ook blauwe rook uit uitlaat, kwam idd doordat de zuigerveren niet goed zaten.
Maar er zijn nog wel meer oorzaken, waardoor er blauwe rook eruit kan komen.
Die weet ik niet, anderen vast wel!
"Je moet niet denken, denken moet je aan koeien overlaten!"
Ilja1974
4T-MSB addict
Bezit: Honda Cd50 '72

Bericht door Ilja1974 »

Hoi
Als je een uitgehoonde cilinder monteerd dan zorg je toch wel dat je weet welke overmaat zuiger er in moet?
Als je dat niet zeker weet,dan zou ik daar eerst maar eens achteraan gaan en hopen dat de cilinder niet te veel op zijn donder heeft en niet weer uitgehoond moet worden....
Als je een standaard zuiger in een uitgehoonde cilinder zet dan is dat wel de boosdoener voor de dingen die jij opnoemd.
Als ik mijn blok compleet opbouw dan monteer ik zelf alles ruim in de olie(klepgeleiders cilinder etc)en houd de plekken waar de pakkingen komen vetvrij.
Dan kun je in het begin ook iets rook hebben.
In jou geval zou ik het eerst maar even in de zuiger/cilinder hoek gaan zoeken.
Over FSB kan ik je weinig zeggen.
Hij is niet de goedkoopste met zijn onderdelen maar als je goed op zijn site kijkt dan denk ik dat je totaal niet aan zijn kennis hoeft te twijfelen.
Als je nou spullen had gekocht bij die figuur uit Leersum die op MP adverteerd dan zou het een heel ander verhaal zijn...
Groetjes Ilja
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

Waarom stel je je vraag niet aan Johannes?
NIX schreef: 20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
kamiel kuijpers
Frequent 4T-MSB visitor

Had: honda c70zz, Honda c70 passport (gestolen), honda c50 (6v), honda c320s, honda ss50, honda cb500 four, honda cb550 four (tevens puch vs, tomos 4L, sparta 3v en nog meer tweetaktshit)

ja, ga ik ook doen. Maar zoals boven gemeld, twijfel ik soms aan zijn verhaal (verhalen).

dank voor jullie reacties.

..sjamone..
justinvos
4T-MSB addict
Bezit: Honda C50-H (1971)
Honda CD50-H (1972)
Honda C50 (1981)
Stuk schoot dat volgend jaar weer een nette C50-H moet worden. x2

Bericht door justinvos »

Johannes weet er best veel van. Maar als je zelf verkeerd de zuigerveren erop doet, dan ligt de fout natuurlijk niet bij johannes! Het tikken kan meerdere oorzaken hebben; distr.ketting te slap, klepjes die tikken ect.
"Je moet niet denken, denken moet je aan koeien overlaten!"
butt head
moppersmurf
Bezit: paar brommers

Bericht door butt head »

tot heden heb ik altijd gekregen wat ik wou bij johannes.

heb je op allebij de klep geleiders een nieuwe klep seal?
heb je voor het monteren de speling tussen de zuiger veren gecontroleerd?
heb je wel de goede pakkingen en rubber ringen op de goede plek?

als dat goed zou zijn dan zou ik eerst is een afstand van 100km rijden dan nog is een keer kijken.
ik praat niet alleen maar poep

bami = bami. troep = troep.
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

slotspeling gecontroleerd voor montage? Veren niet alleen in goede volgorde maar ook de bovenste 2 met de holle kant naar boven gemonteerd (en de sloten 120 graden verdraaid?)
Saik0
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.

Bericht door Saik0 »

Volgens mij spreek ik voor een ieder op het forum, behalve ilja dan, als ik je de tip geef om het topend even rustig te demonteren en te kijken of alles goed gemonteerd is. Dan controleren of de klepseals goed zitten en nog goed zijn, controleren op scheuren in de kop/cilinder etc. Daarnaast onder andere de slotspeling meten van de zuigerveren en kijken of de zuigerveren goed om gemonteerd zijn (meet ook even of de juiste maat zuiger erbij zit). Als je bijvoorbeeld de schraapveer verkeerdom monteert dan zal hij de olie juist de verbrandingskamer in trekken. Als je na deze procedure nergens een probleem kan vinden zou ik eens contact opnemen met Johannes om je bevindingen met hem te delen en te kijken waar het foutgegaan is.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: 03 mei 2019 11:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.
kamiel kuijpers
Frequent 4T-MSB visitor

Ik heb alles goed in elkaar gezet. geen twijfel. En alle seals en pakkingen gecontroleerd. Geen rare zaken. Zal idd eerst het topend nader inspecteren op slijtage. Ik ben echter bang dat het glasparelen me de das om heeft gedaan. Dacht alles goed schoon te hebben gemaakt met hoge druk lucht. Maar dit is wrsch niet voldoende geweest.

Heb een interessante site gevonden over wat te doen bij motorschade na glasparelen. wellicht handig voor jullie? (http://virtualindian.org/2techclean.htm). Ik loop een beetje op de zaken vooruit, maar denk toch dat dit het probleem is, mede vanwege:
1) in het begin het blok niet rookte
2) er nu minimale speling zit op de krukaslager (=slijtage?!)

dus: stap 1: inspectie slijtage zuigerringen/ zuiger/ lagers

Jullie horen nog van de bevindingen. Ben bang dat het heel veel werk gaat worden.. $%#^@*&!!

..sjamone..
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Aiii
kamiel kuijpers
Frequent 4T-MSB visitor

idd, major AJJJJJJJ!

..sjamone..
kamiel kuijpers
Frequent 4T-MSB visitor

vraagje tussendoor. Heeft iemand toevallig een c90 blok te koop.gewoon effe checken :?

..sjamone..
Ilja1974
4T-MSB addict
Bezit: Honda Cd50 '72

Bericht door Ilja1974 »

Hoi
Dat zou wel heel erg lullig voor je zijn zeg!
Aan de andere kant...
Als ik je verhaal goed interpreteer dan had je dit probleem meteen na de revisie en heb je toen het bami kopje en de cilinder die je bij Johannes vandaan hebt gemonteerd (waarvan je niet zeker weet of je de juiste zuiger er voor hebt).
Gevoelsmatig zou je denken dat als er wat restanten van het glasparelen in je blok zouden zitten je daar niet meteen last van zou moeten hebben.
Je zou dan meer denken dat de boel eerst goed loopt en dat na een korte periode het gedonder begint.
Waarbij je de blauwe rook en het vermogens verlies krijgt etc etc.
Voor de rest kan ik me ook wel vinden in de info die iedereen geeft maar zorg er wel voor dat je in ieder geval dat je zeker weet dat je alle juiste onderdelen monteerd(twijfel juiste zuiger).
Als je weer iets straalt en je wilt er zeker van zijn dat je na het schoonblazen er niets meer op hebt zitten.
Dan werkt wassen met gewoon afwas middel heel goed.
Weet via een andere hobby dat lui dat doen nadat ze hun 2takt cilinder hebben getuned om het slijpsel weg te halen.
Succes!
Groetjes Ilja
butt head
moppersmurf
Bezit: paar brommers

Bericht door butt head »

als ik een blok onderdeel straal dan doe ik hem schoon blazen met lucht met terpentine nog 2 keer het onderdeel spoelen en dan nog voor het monteren spuit ik de hele onderdeel nog een keer schoon met remreiniger.
ik praat niet alleen maar poep

bami = bami. troep = troep.
Plaats reactie