Schrapend geluid
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 16 jan 2010 09:40
- Bezit: SS50ZK3-H, SS50ZK1-AR,SS50ZK1-H SS50MK1-G=verkocht , SS50MK1-D, CL50=verkocht, CT70K3=verkocht, ST70E-G2=verkocht, Z50Z-K1, C90NT=verkocht, S90 = verkocht, CB50V=verkocht, TL125K3=verkocht, Z50G, XL600V=verkocht, XT500, XG250=verkocht, Z50J1,GB500=verkocht,XRV650, XTZ750
- Locatie: sinncity
Schrapend geluid
Tijdens opstarten is alles ok. Geen rare geluiden
Na 10 min rustig rijden en dan boven de 40 km/uur uitkomend komt er wel eens een schrapend geluid naar voren met een heel licht vermogens verlies.
Neem aan dat ik mijn zuigerveren moet inspecteren, nietwaar?!
Na 10 min rustig rijden en dan boven de 40 km/uur uitkomend komt er wel eens een schrapend geluid naar voren met een heel licht vermogens verlies.
Neem aan dat ik mijn zuigerveren moet inspecteren, nietwaar?!
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
- Bezit: Mezelf
- Locatie: Tussen de Scheldes
Re: Schrapend geluid
Zuigerveren zijn OK...Wat voor machine?
Heb zoiets wel eens gehad met m'n C50...toen zat het deksel over het vliegwiel los, en kwam tegen het vliegwiel aan ...irri geluid én iets vermogen verlies.
Of je ketting gaat lekker ergens aanlopen!!
Heb zoiets wel eens gehad met m'n C50...toen zat het deksel over het vliegwiel los, en kwam tegen het vliegwiel aan ...irri geluid én iets vermogen verlies.
Of je ketting gaat lekker ergens aanlopen!!
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4091
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Schrapend geluid
ford fiesta? dan is het normaal! gewoon 180 gaan rijden, dan is het weer weg.
Gr. Wim.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
- gerbrandicus
- Astrealover
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
- Locatie: Gorinchem
Re: Schrapend geluid
Of de radio harder zetten. Werkt ook bij versleten wiellagers.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
- Bezit: Mezelf
- Locatie: Tussen de Scheldes
Re: Schrapend geluid
Ja wiellagers....Dub-step!!gerbrandicus schreef:Of de radio harder zetten. Werkt ook bij versleten wiellagers.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 16 jan 2010 09:40
- Bezit: SS50ZK3-H, SS50ZK1-AR,SS50ZK1-H SS50MK1-G=verkocht , SS50MK1-D, CL50=verkocht, CT70K3=verkocht, ST70E-G2=verkocht, Z50Z-K1, C90NT=verkocht, S90 = verkocht, CB50V=verkocht, TL125K3=verkocht, Z50G, XL600V=verkocht, XT500, XG250=verkocht, Z50J1,GB500=verkocht,XRV650, XTZ750
- Locatie: sinncity
Re: Schrapend geluid
Zuigerhemd is beschadigd en de voering ook. De ene kant meer dan de andere kant. Blijkbaar geen oliefilmpje tussen gezeten.
Aan de 2 zuigerveren en schraapveer niets bijzonders kunnen ontdekken.
Zuigerpen is ook goed gangbaar.
Reden:
Niet goed ingereden misschien?
Te warm geworden vanwege ten eerste verkeerde installeerde cd-i, waardoor ook mijn uitlaat roodgloeiend werd.
Later wel goede cd-i geinstalleerd, maar waarschijnlijk was het kwaad toen al geschiedt
Setup: Honda Nice 110cc, 19mm carb
Aan de 2 zuigerveren en schraapveer niets bijzonders kunnen ontdekken.
Zuigerpen is ook goed gangbaar.
Reden:
Niet goed ingereden misschien?
Te warm geworden vanwege ten eerste verkeerde installeerde cd-i, waardoor ook mijn uitlaat roodgloeiend werd.
Later wel goede cd-i geinstalleerd, maar waarschijnlijk was het kwaad toen al geschiedt
Setup: Honda Nice 110cc, 19mm carb
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4091
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Schrapend geluid
Dat was dan gewoon een warmloper, met deze schade als gevolg.
Gr. Wim.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- moppersmurf
- Berichten: 8904
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: Schrapend geluid
C/E schreef:Zuigerhemd is beschadigd en de voering ook. De ene kant meer dan de andere kant. Blijkbaar geen oliefilmpje tussen gezeten.
Aan de 2 zuigerveren en schraapveer niets bijzonders kunnen ontdekken.
Zuigerpen is ook goed gangbaar.
Reden:
Niet goed ingereden misschien?
Te warm geworden vanwege ten eerste verkeerde installeerde cd-i, waardoor ook mijn uitlaat roodgloeiend werd.
Later wel goede cd-i geinstalleerd, maar waarschijnlijk was het kwaad toen al geschiedt
Setup: Honda Nice 110cc, 19mm carb
bestaan er dan zulke verkeerde cdi's?
nog nooooooit last van gehad.
ik zou eerder is naar de afstelling van je teur kijken of misschien zuigt dat ding valse lucht waar door het mengsel niet goed is.
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
-
- chaly addict
- Berichten: 18899
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Schrapend geluid
Ik heb er hier een liggen die in 1 klap bijna 90* vervroegt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4091
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Schrapend geluid
Uitlaat wordt roodgloeiend door te late ontsteking en/of te vroege uitlaatklep. Met een stroboscoop weet je het snel.
Zat er genoeg olie in?
Had je een nieuwe te grote zuiger?
Monteer een nieuw zuiger cilindersetje, contoleer alles en probeer het opnieuw.
Kan toch bijna niet meer fout.
Gr. Wim.
Zat er genoeg olie in?
Had je een nieuwe te grote zuiger?
Monteer een nieuw zuiger cilindersetje, contoleer alles en probeer het opnieuw.
Kan toch bijna niet meer fout.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 16 jan 2010 09:40
- Bezit: SS50ZK3-H, SS50ZK1-AR,SS50ZK1-H SS50MK1-G=verkocht , SS50MK1-D, CL50=verkocht, CT70K3=verkocht, ST70E-G2=verkocht, Z50Z-K1, C90NT=verkocht, S90 = verkocht, CB50V=verkocht, TL125K3=verkocht, Z50G, XL600V=verkocht, XT500, XG250=verkocht, Z50J1,GB500=verkocht,XRV650, XTZ750
- Locatie: sinncity
Re: Schrapend geluid
Heb inmiddels een nieuw setje (cilinder, zuiger (pen), veren)geinstalleerd, onderdelen (ook nieuwe krukas) had ik besteld bij Wataparts en Kaha trading. Allemaal origineel Honda parts.
Small end bearing was nog binnen de tolerantie volgens de shop manual (die ik op de kop had kunnen tikken bij CMSNL, gelukkig).
Setup nu: NF 110 cc standaard met 22 mm carb (ipv 19 mm origineel, PB7CA),
Slow jet: 42, Main jet 78
Air screw initial opening: 1.75 turns out
Idle speed: 1400 rpm
Bougie nu C6HSA (standaaard) ipv van CR7HSA die in eerste instantie geinstalleerd was.
Optioneel kan ook C7HSA gebruikt worden volgens manual
CDI nr; CI732 Shindengen.
Lub oil : SAE 10W30
Vanmiddag op mijn balkon op 3 hoog laten proefdraaaien om timing te checken en andere items als je een kleine overhaul heb gedaan. Geen verontrustige dingen geconstateerd.
Nu dus rustig de eerste 500 km gaan inrijden.
Wel met mooi weer!
Fiets is trouwens originele Duitse ST70 met motorkenteken, Candy bleu.
Kan trouwens de (bijkomende) reden voor de warmloper ook zijn geweest dat ik een verkeerde bougie had geinstalleerd (CR7HSA ipv C6HSA/C7HSA) ?
Maakt dat veel uit voor de warmtehuishouding, of is dat te verwaarlozen?
Groet,
ivar
Small end bearing was nog binnen de tolerantie volgens de shop manual (die ik op de kop had kunnen tikken bij CMSNL, gelukkig).
Setup nu: NF 110 cc standaard met 22 mm carb (ipv 19 mm origineel, PB7CA),
Slow jet: 42, Main jet 78
Air screw initial opening: 1.75 turns out
Idle speed: 1400 rpm
Bougie nu C6HSA (standaaard) ipv van CR7HSA die in eerste instantie geinstalleerd was.
Optioneel kan ook C7HSA gebruikt worden volgens manual
CDI nr; CI732 Shindengen.
Lub oil : SAE 10W30
Vanmiddag op mijn balkon op 3 hoog laten proefdraaaien om timing te checken en andere items als je een kleine overhaul heb gedaan. Geen verontrustige dingen geconstateerd.
Nu dus rustig de eerste 500 km gaan inrijden.
Wel met mooi weer!
Fiets is trouwens originele Duitse ST70 met motorkenteken, Candy bleu.
Kan trouwens de (bijkomende) reden voor de warmloper ook zijn geweest dat ik een verkeerde bougie had geinstalleerd (CR7HSA ipv C6HSA/C7HSA) ?
Maakt dat veel uit voor de warmtehuishouding, of is dat te verwaarlozen?
Groet,
ivar
-
- chaly addict
- Berichten: 18899
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Schrapend geluid
Nee, een C7 is kouder en van een C6 gaat de boel eerder detoneren. Stop er gewoon een C7 in.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16275
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Schrapend geluid
(en gebruik geen R type)
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 16 jan 2010 09:40
- Bezit: SS50ZK3-H, SS50ZK1-AR,SS50ZK1-H SS50MK1-G=verkocht , SS50MK1-D, CL50=verkocht, CT70K3=verkocht, ST70E-G2=verkocht, Z50Z-K1, C90NT=verkocht, S90 = verkocht, CB50V=verkocht, TL125K3=verkocht, Z50G, XL600V=verkocht, XT500, XG250=verkocht, Z50J1,GB500=verkocht,XRV650, XTZ750
- Locatie: sinncity
Re: Schrapend geluid
Vanmiddag naar beneden geduwd voor het eerste ritje over de grachten. Hier in A'dam was het goed weer.
Het probleem is er echter nog steeds! Na een uurtje rustig gereden te hebben begon het schrapend geluid weer boven de 40 km/h. Zucht....zwaar klote!
Het motortje heeft blijkbaar nog steeds last van oververhitting
Bougie gecheckt en inderdaad: isolator is krijtwit!
Symptoom (staat op internet):
• krijtwitte isolator (zonder verkleuring) met
gedeukte of afgebladderde elektroden. In
sommige gevallen wordt de isolator grijs of
donkerblauw
Oorzaak:
• bougie van onjuiste warmtegraad, te lage
luchtbrandstofverhouding, onjuiste ontstekingstiming, onvoldoende
aangedraaide bougie en algemene motoroververhitting.
Gevolg:
• motor loopt slecht.
Oplossing:
• zoek de oorzaak van de oververhitting en verhelp. Vervang de
bougies volgens de aanbevolen richtlijnen van de fabrikant (juiste
warmtegraad
Bougie is van juiste warmtegraad, ontstekings timing is ok, motor loop niet slecht, valve clearance ok.
Luchtbrandstof verhouding lijkt me ook ok!
Dus wat is nou de reden van de algemene oververhitting? Oliepomp misschien versleten?
Ik weet het niet meer.....
Kan de boel weer uit elkaar gaan peuteren.... !!
Helaas kun je je hiervoor niet verzekeren! Moet ik toch naar een expert blijkbaar.
Het probleem is er echter nog steeds! Na een uurtje rustig gereden te hebben begon het schrapend geluid weer boven de 40 km/h. Zucht....zwaar klote!
Het motortje heeft blijkbaar nog steeds last van oververhitting
Bougie gecheckt en inderdaad: isolator is krijtwit!
Symptoom (staat op internet):
• krijtwitte isolator (zonder verkleuring) met
gedeukte of afgebladderde elektroden. In
sommige gevallen wordt de isolator grijs of
donkerblauw
Oorzaak:
• bougie van onjuiste warmtegraad, te lage
luchtbrandstofverhouding, onjuiste ontstekingstiming, onvoldoende
aangedraaide bougie en algemene motoroververhitting.
Gevolg:
• motor loopt slecht.
Oplossing:
• zoek de oorzaak van de oververhitting en verhelp. Vervang de
bougies volgens de aanbevolen richtlijnen van de fabrikant (juiste
warmtegraad
Bougie is van juiste warmtegraad, ontstekings timing is ok, motor loop niet slecht, valve clearance ok.
Luchtbrandstof verhouding lijkt me ook ok!
Dus wat is nou de reden van de algemene oververhitting? Oliepomp misschien versleten?
Ik weet het niet meer.....
Kan de boel weer uit elkaar gaan peuteren.... !!
Helaas kun je je hiervoor niet verzekeren! Moet ik toch naar een expert blijkbaar.
-
- chaly addict
- Berichten: 18899
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Schrapend geluid
Mengselverhouding lijkt me juist niet ok en een C6 is te heet. Je zegt met een 110cc een 22mm te rijden en met een 78 sproeier en een C6? ooit in de FAQ gekeken? Laat ook een foto zien van de oude zuiger. Nu moeten we maar aannemen dat je alles juist interpreteert.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.