Cylinder nummers

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Rico Mielke
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 dec 2013 22:16
Bezit: Honda FatCat, ATC70 '73, ATC350X '86,

Cylinder nummers

Bericht door Rico Mielke »

Hallo,
Kan iemand mij vertellen wat de nummers/code op de cylinderkop van bv. een dax of monkey betekenen?
Ik zoek voor mijn atc70 een nieuwe originele kop, maar begrijp helemaal niets van die nummers. Wat zeggen die precies over de cylinderkop?
Mijn trx70 heeft bijvoorbeeld HM-F5, maar er zijn er ook met E nummers enz..
Groeten,

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2546
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Cylinder nummers

Bericht door MrSinga »

Die dingen zitten lukraak dooreen volgens mij. Al meerdere NT daxen gehad/bekeken, geen logica in opschriften op de kop. Idem bij OT kopjes.
Ik stel me de vraag of het nier eerder van de ‘fabrikant’ is van het gietstuk. Ik weet dat op mijn werk ook letters staan op de gietstukken van de fabrikant en als de stukken van fabrikant A of B komen deze verschillen.

Rico Mielke
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 dec 2013 22:16
Bezit: Honda FatCat, ATC70 '73, ATC350X '86,

Re: Cylinder nummers

Bericht door Rico Mielke »

Dat zou inderdaad goed kunnen.
Het is alleen nogal verwarrend met al die soorten cylinderkoppen.. Als ik bij de atc/ct70 kijk hebben ze allemaal dezelfde kop van '69 t/m '77, en daarna in de jaren 80 opeens een ander partnummer maar zien er precies hetzelfde uit. Vanaf '92 hebben ze dan zo te zien lagers in de kop zitten waardoor ik die in iedergeval niet kan gebruiken. Maar die koppen uit de jaren 80, kan ik die gebruiken op een '73, ik heb geen idee..

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2546
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Cylinder nummers

Bericht door MrSinga »

Half jaren 80 zit je zeker met een probleem. Er is daar 1 of 2 jaar daxen met een motoropzet die zo anders is dan andere. Blok is half ot nog maar de kruk zit zo half tussen nt en ot. Ik weet het omdat ik voor zo’n model 3 pistons heb besteld. De logica was: 6v blok, dus 6v piston. Echt die was te hoog. Ok, dus de 12v besteld. Redenering: 12v opbouw met 6v ontsteking (omgekeerd had honda het ook al). Maar hier ook mis... dan toch maar eens de partslisten bekeken van specifieke model... en rara... iets speciaals was mogelijk

Zelfde met C90’s. Kop met normale glijlagernok a la ot50/70. Dan met nok let grotere en kleinere glijlager en dan als laatste model met 2 kogellagers

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16205
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Cylinder nummers

Bericht door nielspbr »

In het geval van monkey koppen zijn de koppen tot en met de bloknummers z50je-15xxxxx(- '83) serie ot. Daarna heb je het tussentype 6v lange drijfstang glijlager nok 16xxxxx - 18xxxxx('84 - '90) en vanaf 20xxxxx('91) is het nt kogellager nok.

Geen flauw idee hoe dat met de andere typen brommers/atc's zit.

ps. ab27 is de voortzetting van de nt kop tot je bij de injectieversie komt, die heten ook ab27 maar de kop is anders.

Plaats reactie