Daytona 125cc onderbreken

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Zerulian
4T-MSB beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jun 2020 12:46
Bezit: Honda Dax ST70
Honda Chaly CF50
Zhenua Monkey 70cc

Daytona 125cc onderbreken

Bericht door Zerulian »

Hallo allemaal,

De zoveelste vraag omtrent elektronica maar weer. Niet uit gemakzucht, maar uit noodzaak. Overal gezocht, maar nergens het juiste antwoord. Wel veel info die al veel heeft opgebracht.

Het gaat om de ‘killswitch’ tussen een Chinese (ik denk MadMunk of Jincheng) kabelboom, en een Daytona 125cc motor. Ik heb al overal gezocht, maar ik vind dus nergens de juiste oplossing. :-(

Om te beginnen: Mijn volledige elektronica werkt, alles is (volgens mij) in orde en correct aangesloten.
Misschien maakt dit iets uit - ik weet het eigenlijk niet - maar de kabelboom is 'aangepast' zodat alle verlichting, pinkers, all-in-one schakelaar, claxon, etc,.. via de batterij werken. Van zodra ik mijn contact aanzet werkt alles zoals het hoort.

Het probleem doet zich voor als ik mijn contact afzet, dan blijft mijn motor draaien. Ik heb geen poot met killswitch, en ook geen ‘dodemansknop’, dus de enige manier om de motor af te zetten is via de sleutel.
Omgekeerd ook, als ik het contact niet inschakel, kan ik wel gewoon mijn motor starten. Kicken welteverstaan, elektrische start heb ik niet.

Op het sleutelcontact zijn 4 aansluitingen:
Rood: + van de batterij die ook nog afgetakt is naar de spanningsregelaar
Zwart/wit: - van de batterij
Oranje: 12V die doorgegeven wordt naar de kabelboom voor alle elektronische onderdelen
Zwart/rood: Ik ga er van uit dat deze dient om de motor stil te leggen

Ik heb gelezen dat de min die op het sleutelcontact toekomt, doorgegeven wordt aan de rood/zwarte draad als het contact afstaat.
Dit heb ik uitgemeten en dat klopt. Zodra het contact uitstaat wordt de zwart/rode die uit het sleutelcontact komt eigenlijk een massa. Met deze draad kan er dan in principe kortsluiting gemaakt worden op de motor/bobijn/CDI, zodat deze geen vonk meer geeft en de motor stilvalt...

Op de plannen van Daytona, en via al wat oudere posts hier op het forum, ben ik erachter gekomen dat er op de aparte kabelboom die bij een Daytona motor hoort er een gele kabel is waarop dit zou aangesloten moeten worden. Er is een gele die omschreven wordt als 'Engine Stop' en die ligt samen met een (licht)blauwe die puls geeft om een toerenteller aan te sluiten. Beiden waren bij mij niet aangesloten toen het probleem zich voordeed. Een toerenteller heb ik niet.
Als ik echter de rood/zwarte (massa bij uitgeschakeld contact dus volgens mij?) aansluit op die gele (Engine Stop) en mijn contact uitschakel, blijft de motor gewoon draaien.

Is de bovenstaande redenering correct? Zoja, wat is dan de oorzaak dat dit bij mij niet werkt?

Misschien nog wat extra info:
- Het gaat om een 12V kabelboom en een Daytona 125cc.
- De meegeleverde Daytona kabelboom is aangesloten, de CDI is ook die wat bij de Daytona blokken wordt meegeleverd.
- De rood/zwarte kabel die uit het sleutelcontact komt wordt wel degelijk massa van zodra het contact uitstaat. Dit heb ik doorgemeten
- De gele kabel die omschreven wordt als 'Engine Stop' in de schema's produceert tussen de 20V en 30V.

Uit mijn Daytona blok komt ter hoogte van de ontsteking nog een gele kabel uit. Die wordt gesplitst in 2 - geel & wit. Deze gaan beiden naar de spanningsregelaar. Als de info die ik teruggevonden heb klopt wordt de witte gebruikt om de batterij op te laden, en de gele om de lichten aan te sluiten. Uit de spanningsregelaar vertrekt er dan een rode naar de batterij en naar het sleutelcontact, en een zwart/witte, de massa dus. De gele loopt bij mij wel naar de spanningsregelaar, maar het andere uiteinde voor de lichten is dus momenteel niet in gebruik.

Is er iemand die een verklaring heeft voor dit verschijnsel? Alle hulp is welkom!

Bedankt voor alle hulp alvast.

NIX
chaly addict
Berichten: 18852
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Daytona 125cc onderbreken

Bericht door NIX »

Kijk eerste eens welke draden op welke stand met elkaar verbonden worden in het contactslot. En welke draden zitten er nu op?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Zerulian
4T-MSB beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jun 2020 12:46
Bezit: Honda Dax ST70
Honda Chaly CF50
Zhenua Monkey 70cc

Re: Daytona 125cc onderbreken

Bericht door Zerulian »

NIX schreef: 03 aug 2020 16:59 Kijk eerste eens welke draden op welke stand met elkaar verbonden worden in het contactslot. En welke draden zitten er nu op?
4 draden in het contactslot
Rood (12V die van de batterij komt)
Zwart/wit (De - die van de batterij komt)
Oranje (deze krijgt 12V als contact ON is, en gaat dan naar verlichting, pinkers,...)
Rood/zwart (Deze wordt ook een - als contact OFF is)

Zerulian
4T-MSB beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jun 2020 12:46
Bezit: Honda Dax ST70
Honda Chaly CF50
Zhenua Monkey 70cc

Re: Daytona 125cc onderbreken

Bericht door Zerulian »

NIX schreef: 03 aug 2020 16:59 Kijk eerste eens welke draden op welke stand met elkaar verbonden worden in het contactslot. En welke draden zitten er nu op?
Afbeelding
Zo dus eigenlijk.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16224
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Daytona 125cc onderbreken

Bericht door nielspbr »

Die gele uit je daytona tussenboompje aan zwartrood in je draadboom knopen, zou moeten werken. Leg die gele eens rechtstreeks aan massa, gewoon even tegenaan houden.
De gele uit de ontsteking is inderdaad licht en laden.

Zerulian
4T-MSB beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jun 2020 12:46
Bezit: Honda Dax ST70
Honda Chaly CF50
Zhenua Monkey 70cc

Re: Daytona 125cc onderbreken

Bericht door Zerulian »

nielspbr schreef: 03 aug 2020 18:30 Die gele uit je daytona tussenboompje aan zwartrood in je draadboom knopen, zou moeten werken. Leg die gele eens rechtstreeks aan massa, gewoon even tegenaan houden.
De gele uit de ontsteking is inderdaad licht en laden.
Heb ik al geprobeerd... Werkt niet. De gele die gemarkeerd is als Engine Stop heb ik al tegen het motorblok en ook op de - van de batterij gehouden, en ook via het contact aan zwart/rood gekoppeld. Motor blijft gewoon doorlopen... :?

Ik las wel in een andere post het volgende:
"zwartrood aan lichtblauw , en de gele laten!
bij mij moest de lichtblauwe ook naar contactslot, de gele werkte niet bij mij"

Zou dit ook kunnen? De lichtblauwe waarover er daar gesproken wordt loopt tussen de bobijn en de CDI. Zou normaal dienen om een toerenteller op aan te sluiten...

Kan dit? Stel dat het niet klopt, en sluit deze aan op de massa. Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Kan mijn ontsteking of bobijn ofzo hier stuk van gaan?
Alvast bedankt voor het antwoord en de hulp

NIX
chaly addict
Berichten: 18852
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Daytona 125cc onderbreken

Bericht door NIX »

Hou zwartrood eens tegen de massa als de motor loopt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Zerulian
4T-MSB beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jun 2020 12:46
Bezit: Honda Dax ST70
Honda Chaly CF50
Zhenua Monkey 70cc

Re: Daytona 125cc onderbreken

Bericht door Zerulian »

NIX schreef: 03 aug 2020 20:10 Hou zwartrood eens tegen de massa als de motor loopt.
Ook geprobeerd. Werkt helaas ook niet :/

Zerulian
4T-MSB beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jun 2020 12:46
Bezit: Honda Dax ST70
Honda Chaly CF50
Zhenua Monkey 70cc

Re: Daytona 125cc onderbreken

Bericht door Zerulian »

Gewoon tegen de motor telt toch als massa neem ik aan? Want dat heb ik namelijk gedaan, rood/zwart tegen de motor gehouden, maar dan gebeurd er niks.
Ik heb zelfs op een bepaald moment de massakabel die normaal op het frame hangt, aan mijn motor vastgevezen, om er zeker van te zijn dat de motor wel degelijk aan de massa hing.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2563
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Daytona 125cc onderbreken

Bericht door MrSinga »

Aah, ik ben mee
Als je die blauwe nergens op gehangen hebt, dan ga je dus nooit stil laten vallen.
Ge gaat die blauwe moeten op de zwart/gele van de bobijn steken

Zerulian
4T-MSB beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jun 2020 12:46
Bezit: Honda Dax ST70
Honda Chaly CF50
Zhenua Monkey 70cc

Re: Daytona 125cc onderbreken

Bericht door Zerulian »

De blauwe heb ik inderdaad nog nergens aangehangen...

Ik weet dat het misschien moeilijk te zien is maar ik heb even geen andere foto
Afbeelding

Die blauwe kabel loopt tussen de bobijn en de CDI volgens mij. Moet er dan op die 'vrije' aansluiting, die in het geel aangeduid is, toch nog iets komen?

Zerulian
4T-MSB beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jun 2020 12:46
Bezit: Honda Dax ST70
Honda Chaly CF50
Zhenua Monkey 70cc

Re: Daytona 125cc onderbreken

Bericht door Zerulian »

Ik heb ook geen zwart/gele op de bobijn vrees ik.
Bobijn is die lichtblauwe en een zwarte bij mij.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16224
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Daytona 125cc onderbreken

Bericht door nielspbr »

Klopt het zoals op de foto dat de boom niet op een centraal massapunt is aangesloten? (a.k.a. je frame)

Zo ja, knoop alle massa's eens aan elkaar, het blok ook.

NIX
chaly addict
Berichten: 18852
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Daytona 125cc onderbreken

Bericht door NIX »

Zerulian schreef: 03 aug 2020 20:40 Gewoon tegen de motor telt toch als massa neem ik aan? Want dat heb ik namelijk gedaan, rood/zwart tegen de motor gehouden, maar dan gebeurd er niks.
Ik heb zelfs op een bepaald moment de massakabel die normaal op het frame hangt, aan mijn motor vastgevezen, om er zeker van te zijn dat de motor wel degelijk aan de massa hing.
Dan is het maar de vraag of de draad ergens tussen contactslot en CDI niet onderbroken is. Prikken en meten, dus.
nielspbr schreef: 03 aug 2020 22:17 Klopt het zoals op de foto dat de boom niet op een centraal massapunt is aangesloten? (a.k.a. je frame)

Zo ja, knoop alle massa's eens aan elkaar, het blok ook.
Ik zie dat de min van de accu op het contact zit. Ergens moet die dus ook als massa op het frame zitten. Ik denk eigenlijk via de ontsteking op het blak en dan het frame.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Zerulian
4T-MSB beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jun 2020 12:46
Bezit: Honda Dax ST70
Honda Chaly CF50
Zhenua Monkey 70cc

Re: Daytona 125cc onderbreken

Bericht door Zerulian »

Merci voor de tips, maar omdat de foto's té onduidelijk zijn heb ik het volgende:
Afbeelding
Dit is exact hoe het er bij mij uit ziet nu. Enige kabel die niet gebruikt is bij mij op dit moment is de lichtblauwe Puls van de toerenteller. Moet hier nog iets opkomen waardoor de Engine Stop zal werken?

Zoals je indd kan zien hangt dit allemaal niet in of aan een frame. De motor is op dit moment rechtstreeks aangesloten op de massa, met de kabel die normaal op het kader zit. Dan zou toch moeten werken zo? Heb dit uitgemeten, motor telt effectief als massa.

Alles lijkt me aangesloten zoals het hoort. Maar motor valt nog altijd niet stil...

In een andere post trouwens ook dit nog gelezen:
Afbeelding
Lijkt er mij op dat iemand die zwart/rode van het contact aansluit op de puls van de bobijn, ipv op de gele. Zou dit kunnen? Daytona lijkt me nu toch wel een merk waarvan de plannen zouden moeten kloppen. In tegenstelling tot de Chinezen :)

En heb nog iets anders gevonden waarin ik lees dat iemand het exact hetzelfde als mij heeft aangesloten, behalve dat hij de blauwe van de puls ook de massa hangt. Pas toen werkte het. Zou dit kunnen?

Heel erg merci voor de hulp.

Plaats reactie