Speling versnellingsbak
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 13 jun 2020 19:07
- Bezit: Ss50
C50
C70
Transalp 650
Speling versnellingsbak
Hallo ik ben bezig met mijn Honda SS50 blok te reviseren, bij montage blijkt er zijwaartse (axiale) speling op de aandrijfas en de tussenas te zijn en op de krukas
Nu is mijn vraag hoeveel speling Moet het zijn en hoeveel Mag het zijn
Aandrijfas is nu 0,5 mm
Tussenas is nu 0,4 mm
Krukas 0,45 die is nu uitgevuld met een shimring van 0.4 mm aan de nokkenassen ketting kant! Daar was het zichtbaar uitgeslete.
Al vast bedankt voor jullie reacties
Nu is mijn vraag hoeveel speling Moet het zijn en hoeveel Mag het zijn
Aandrijfas is nu 0,5 mm
Tussenas is nu 0,4 mm
Krukas 0,45 die is nu uitgevuld met een shimring van 0.4 mm aan de nokkenassen ketting kant! Daar was het zichtbaar uitgeslete.
Al vast bedankt voor jullie reacties
-
- moppersmurf
- Berichten: 8904
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: Speling versnellingsbak
Prefect niets aan doen.
Als je die speling tot 0 uit shimt kan hij bij opwarmen klem lopen
De krukas heeft zo'n busje met een veertje dat is om het beetje axiaal opte lossen dat de er olie in de krukas blijft komen
Zo veel speling heeft elk blok wat ik ken.
Als je die speling tot 0 uit shimt kan hij bij opwarmen klem lopen
De krukas heeft zo'n busje met een veertje dat is om het beetje axiaal opte lossen dat de er olie in de krukas blijft komen
Zo veel speling heeft elk blok wat ik ken.
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 01 jan 2014 22:02
- Bezit: Hoop oud ijzer..
- Locatie: Heeze
Re: Speling versnellingsbak
Zeker de krukas en de uitgaande as uitshimmen op 0.05mm axiale speling.Uiteraard gemeten met de pakking die je gaat gebruiken ,en de carterbouten op moment vast.Als je dat niet doet ,is de kans groot dat je na een paar jaar 1mm axiale speling hebt. Bovendien scheelt dit enorm aan slijtage aan je distributie- en voortandwiel. Om nog maar te zwijgen over hoeveel energie verloren gaat .
De primaire (tussen) as heeft weinig zin,omdat die toch opgesloten zit door het primaire tandwiel.
Inderdaad,bijna alle blokken hebben axiale speling,niet vreemd na bijna 50 jaar mishandeling.Persoonlijk zou ik enkel daarvoor ook niet een blok openmaken,maar als je toch aan het reviseren bent,kun je het ook in een keer goed doen.
Nieuwe blokken hadden deze speling echter niet.
De primaire (tussen) as heeft weinig zin,omdat die toch opgesloten zit door het primaire tandwiel.
Inderdaad,bijna alle blokken hebben axiale speling,niet vreemd na bijna 50 jaar mishandeling.Persoonlijk zou ik enkel daarvoor ook niet een blok openmaken,maar als je toch aan het reviseren bent,kun je het ook in een keer goed doen.
Nieuwe blokken hadden deze speling echter niet.
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 13 jun 2020 19:07
- Bezit: Ss50
C50
C70
Transalp 650
Re: Speling versnellingsbak
Bedankt voor je reactie
En waar zou je het beste de shim kunnen plaatsen?
En als ik de primaire tandwiel gemonteerd heb is de speling nog steeds 0,4 mm op de as gemeten!
en op het tandwiel zelf zit dan nog eens .0,5 mm
Of ben ik te pietluttige
Groetjes dasali
En waar zou je het beste de shim kunnen plaatsen?
En als ik de primaire tandwiel gemonteerd heb is de speling nog steeds 0,4 mm op de as gemeten!
en op het tandwiel zelf zit dan nog eens .0,5 mm
Of ben ik te pietluttige
Groetjes dasali
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 01 jan 2014 22:02
- Bezit: Hoop oud ijzer..
- Locatie: Heeze
Re: Speling versnellingsbak
Graag gedaan . Stuur me even een PB ,dan zal ik je dat uitleggen.
Overigens klopt het niet dat bij het opwarmen van het blok de assen zwaar zouden gaan lopen. Tegendeel zelfs .Maar goed dat kun je nu makkelijk controleren als je het blok opwarmt met een verfstripper.
Overigens klopt het niet dat bij het opwarmen van het blok de assen zwaar zouden gaan lopen. Tegendeel zelfs .Maar goed dat kun je nu makkelijk controleren als je het blok opwarmt met een verfstripper.
Re: Speling versnellingsbak
Is dat niet veel handiger om het hier neer te zetten?
Dan heeft iedereen er wat aan
Dan heeft iedereen er wat aan
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 13 jun 2020 19:07
- Bezit: Ss50
C50
C70
Transalp 650
Re: Speling versnellingsbak
Hier wat foto's van het herstellen van een kick starter as gat, door een bronzen bussen te plaatsen!
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 01 jan 2014 22:02
- Bezit: Hoop oud ijzer..
- Locatie: Heeze
Re: Speling versnellingsbak
Top ! Eindelijk iemand die er wel echt werk van maakt.
Re: Speling versnellingsbak
ik ben onder de indruk, heel goed.
En een eerdere reactie van iemand dat het busje met veertje bij je koppeling de speling opvangt, is natuurlijk onzin. Dat veertje houdt echt geen krukas tegen die zijwaards wil. Heel goed dat je de krukas uitshimt. De uitgaande as heb ik mninder ervaring met uitshimmen.
En een eerdere reactie van iemand dat het busje met veertje bij je koppeling de speling opvangt, is natuurlijk onzin. Dat veertje houdt echt geen krukas tegen die zijwaards wil. Heel goed dat je de krukas uitshimt. De uitgaande as heb ik mninder ervaring met uitshimmen.
''UNOX MAN''
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2592
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Speling versnellingsbak
Helaas wel. Been there done that. En dat loopt niet vlot en resulteert in veel ijzervijlsel. In de manual staat trouwens ook dat er een bepaalde speling op de bakassen moet zijn. Ik shim die uit tot ik ergens 0.5mm heb. Ietwat spelingmr.Lux schreef: ↑28 okt 2020 21:09 Graag gedaan . Stuur me even een PB ,dan zal ik je dat uitleggen.
Overigens klopt het niet dat bij het opwarmen van het blok de assen zwaar zouden gaan lopen. Tegendeel zelfs .Maar goed dat kun je nu makkelijk controleren als je het blok opwarmt met een verfstripper.
-
- moppersmurf
- Berichten: 8904
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: Speling versnellingsbak
mr.Lux schreef: ↑28 okt 2020 09:19 Zeker de krukas en de uitgaande as uitshimmen op 0.05mm axiale speling.Uiteraard gemeten met de pakking die je gaat gebruiken ,en de carterbouten op moment vast.Als je dat niet doet ,is de kans groot dat je na een paar jaar 1mm axiale speling hebt. Bovendien scheelt dit enorm aan slijtage aan je distributie- en voortandwiel. Om nog maar te zwijgen over hoeveel energie verloren gaat .
De primaire (tussen) as heeft weinig zin,omdat die toch opgesloten zit door het primaire tandwiel.
Inderdaad,bijna alle blokken hebben axiale speling,niet vreemd na bijna 50 jaar mishandeling.Persoonlijk zou ik enkel daarvoor ook niet een blok openmaken,maar als je toch aan het reviseren bent,kun je het ook in een keer goed doen.
Nieuwe blokken hadden deze speling echter niet.
0,05mm axiaal op je krukas heb je dat wel goed dat is aanzienlijk minder als een auto motor of een motorfiets motor heeft.
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2592
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Speling versnellingsbak
Dat staat ook in mijn manual voor 50cc. 0.1 voor +70cc. (Net m’n boek gepakt om zeker te zijn)butt head schreef: ↑29 okt 2020 11:120,05mm axiaal op je krukas heb je dat wel goed dat is aanzienlijk minder als een auto motor of een motorfiets motor heeft.mr.Lux schreef: ↑28 okt 2020 09:19 Zeker de krukas en de uitgaande as uitshimmen op 0.05mm axiale speling.Uiteraard gemeten met de pakking die je gaat gebruiken ,en de carterbouten op moment vast.Als je dat niet doet ,is de kans groot dat je na een paar jaar 1mm axiale speling hebt. Bovendien scheelt dit enorm aan slijtage aan je distributie- en voortandwiel. Om nog maar te zwijgen over hoeveel energie verloren gaat .
De primaire (tussen) as heeft weinig zin,omdat die toch opgesloten zit door het primaire tandwiel.
Inderdaad,bijna alle blokken hebben axiale speling,niet vreemd na bijna 50 jaar mishandeling.Persoonlijk zou ik enkel daarvoor ook niet een blok openmaken,maar als je toch aan het reviseren bent,kun je het ook in een keer goed doen.
Nieuwe blokken hadden deze speling echter niet.
Over de bak staat er echter niets anders behalve maak dat ze vlot door elke versnelling schakelt en vlotjes draait in de gesloten carters.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 01 jan 2014 22:02
- Bezit: Hoop oud ijzer..
- Locatie: Heeze
Re: Speling versnellingsbak
Ja Butthead dat heb ik goed.Je kunt in dat opzicht een krukas op glijlagers niet vergelijken met een op kogellagers.
Overigens is het ook van belang dat je de juiste lagers gebruikt. Met andere lagers heb je inderdaad kans dat die zwaar gaat lopen als die warm wordt..
Overigens is het ook van belang dat je de juiste lagers gebruikt. Met andere lagers heb je inderdaad kans dat die zwaar gaat lopen als die warm wordt..
Laatst gewijzigd door mr.Lux op 05 nov 2020 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- moppersmurf
- Berichten: 8904
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: Speling versnellingsbak
MrSinga schreef: ↑29 okt 2020 13:11Dat staat ook in mijn manual voor 50cc. 0.1 voor +70cc. (Net m’n boek gepakt om zeker te zijn)butt head schreef: ↑29 okt 2020 11:120,05mm axiaal op je krukas heb je dat wel goed dat is aanzienlijk minder als een auto motor of een motorfiets motor heeft.mr.Lux schreef: ↑28 okt 2020 09:19 Zeker de krukas en de uitgaande as uitshimmen op 0.05mm axiale speling.Uiteraard gemeten met de pakking die je gaat gebruiken ,en de carterbouten op moment vast.Als je dat niet doet ,is de kans groot dat je na een paar jaar 1mm axiale speling hebt. Bovendien scheelt dit enorm aan slijtage aan je distributie- en voortandwiel. Om nog maar te zwijgen over hoeveel energie verloren gaat .
De primaire (tussen) as heeft weinig zin,omdat die toch opgesloten zit door het primaire tandwiel.
Inderdaad,bijna alle blokken hebben axiale speling,niet vreemd na bijna 50 jaar mishandeling.Persoonlijk zou ik enkel daarvoor ook niet een blok openmaken,maar als je toch aan het reviseren bent,kun je het ook in een keer goed doen.
Nieuwe blokken hadden deze speling echter niet.
Over de bak staat er echter niets anders behalve maak dat ze vlot door elke versnelling schakelt en vlotjes draait in de gesloten carters.
zouden jullie is een foto kunnen maken van waar jullie die wijsheid vandaan halen? ik kom enkel gegevens van het axiaal van de drijfstang tegen.mr.Lux schreef: ↑29 okt 2020 13:36 Ja Butthead dat heb ik goed.Je kunt in dat opzicht een krukas op glijlagers niet vergelijken met een op kogellagers.
Overigens is het ook van belang dat je de juiste lagers gebruikt.Voor de krukas een C4 en voor de bak C3. Met andere lagers heb je inderdaad kans dat die zwaar gaat lopen als die warm wordt..
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2592
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Speling versnellingsbak
Honda clymer 50-110cc OHC singles. Daarin staat dat van mij